Scythe Gentle Typhoon D1225C12B2AP-12 (800 rpm), 120mm Review

Aertsvijand 25 februari 2014, laatste update op 25 februari 2014, 563 views

Scythe Gentle Typhoon D1225C12B2AP-12 (800 rpm), 120mm

Pluspunten

• Fluisterstil
  • Gemakkelijk vast te schroeven
  • Zeer solide gebouwd

Minpunten

• Iets prijziger
  • Laag draaisnelheid is mogelijk minder geschikt voor behuizingen

Geluid (min) Score: 4
  5. Prestaties
  6. Conclusie
  7. Nawoord

I. Reden tot aanschaf

Sinds september 2011 ben ik in het bezig van een zelf samengestelde desktopPC. Om budgetaire redenen heb ik toen voor een Sharkoon T9 behuizing gekocht. Hoewel dit helemaal geen slechte behuizing is voor zijn prijs, is het wel te merken dat het een budgetbehuizing blijft. Zo zijn er standaard wel drie fans voorzien, maar men kan natuurlijk niet verwachten dat deze uitstekende prestaties bieden op vlak van luchtverplaatsing, geluidsproductie en levensduur. Bovendien waren de fans voorzien van rode LED-verlichting en ook daar was ik wel op uitgekeken. Omdat de desktop op mijn studentenkamer staat, werd na ruim twee jaar dienst dan ook besloten om de fans te vervangen.

De vereisten voor nieuwe fans waren dan ook een goede kwaliteit en stille werking. Luchtverplaatsing was minder van belang, aangezien de koelers van mijn GPU (ASUS HD7950) en CPU (Intel Core i5 2500K i.c.m. Scythe Mugen 2 Rev. B) capabel genoeg zijn om als het ware hun eigen lucht aan te zuigen. Met drie kwaliteits-casefans er dan ook niet veel nood aan een hoge luchtverplaatsing. Met die criteria in het achterhoofd vatte ik mijn zoektocht aan. Eerst had ik een "shortlist" van mogelijke kandidaten samengesteld via de Pricewatch en vervolgens heb ik SilentPCReview geraadpleegd om de beste te selecteren, wegens hun superbe geluidsmetingen en besprekingen van het soort geluid per fan. De keuze is dan gevallen op de Scythe Gentle Typhoon D1225C12B2AP-12 (800rpm), 120mm, dewelke ik hieronder meer in detail zal bespreken.

II. Specificaties

Naast de specificaties op Tweakers zelf, geeft de website van Scythe de volgende informatie

Model NameGentleTyphoon 120 mm Fan
Model-No.D1225C12B2AP-12 (800 rpm) - End of Life
ManufacturerNidec Servo Corporation (Japan)
Weight200 g / 7.05 oz
Dimensions119 x 119 x 25 mm / 4.68 x 4.68 x 0.98 in
Technical Data800 rpm: 0.023 A - 9 dBA - 48 m/h
Bearing TypeDouble Ball Bearing
MTBF100,000 h / 35C or 60,000 h / 60C
Accessory4-pin Molex Adapter, 4x Screws

III. Uitpakken

De fans zaten allemaal in hun individuele plastieken verpakking, maar waren daarnaast verpakt in een stevige kartonnen doos. Dit is op zich niet superveilig, maar langs de andere kant lijkt me dat ook niet vereist voor fans - er is tenslotte vrij weinig dat er kapot kan gaan en er zijn tot zover ik weet geen schokgevoelige onderdelen die een speciale verpakking vereisen.

De doos met de fans in (gesloten)

De doos met de fans in (open)

De individuele verpakking is zeer "Japans" zullen we maar zeggen, met veel gekleurde vakjes, maar verder niet bijzonder veel info. Al het nodige staat echter wel vermeld en we krijgen ook direct de fan zelf te zien.

De verpakking (voorkant)

De verpakking (achterkant)

Ook de inhoud is niets bijzonders. Naast de fan zelf wordt er een 3-Pin-naar-Molex adapter meegeleverd om de fan rechtstreeks op de voeding aan te sluiten en vier metalen schroeven. Dit verwonderde mij enigszins, aangezien het wel een trend lijkt om alle onderdelen van de behuizing los te koppelen qua vibraties d.m.v. van rubber. Scythe heeft echter blijkbaar genoeg vertrouwen in hun fans en ik kan al wel verklappen dat dit vertrouwen terecht is.

Inhoud van de verpakking zelf; van links naar rechts zien we de molex-adapter, de schroeven en uiteraard de fan zelf

IV. Inbouwen

Het inbouwen is een fluitje van een cent. Ik werd iet-of-wat gelimiteerd door mijn behuizing, aangezien de draden van het frontpanel niet zo ruim bemeten zijn en deze niet losgemaakt konden worden. Het gevolg hiervan is dat het frontpanel er niet simpelweg afgenomen kan worden, maar als het ware omhoog gedraaid moet worden. Wanneer ik het frontpanel echter op een verhoog had geplaatst, had ik mijn twee handen vrij om de fans te plaatsen, wat in enkele minuten klaar was. De schroeven lijken initieel wel heel stroef te draaien, maar ik denk dat de schroefgaten nt iets smaller zijn dan de schroeven om ervoor te zorgen dat de fans zeker stevig vast zitten.

Onderste van de twee fans ingebouwd

V. Prestaties

Het belangrijkste onderdeel van een review is natuurlijk een bespreking van de prestaties. Voor een fan betreft dit dan voornamelijk de geluidsproductie en de koelprestaties (die dan de luchtverplaatsing gelijk meenemen, wat sowieso moeilijk afzonderlijk te meten is). Over de geluidsproductie kan ik kort en bondig zijn: uitstekend. De fans doen perfect wat ik ervan verwacht had, nl. fluisterstil zijn. Het gaat niet zo ver dat ze totaal onhoorbaar zijn, maar ze zijn niet storend en hebben een neutraal geluid, zonder lastige of irriterende tonen. Helaas heb ik niet het materiaal om het geluid te samplen of te meten, maar daarvoor verwijs ik door naar de eerder vermelde website SilentPCReview.

Om een idee te krijgen van de invloed van de (andere) fans op de koelprestaties van mijn systeem, heb ik voor de CPU gebruik gemaakt van de Sensor Test van RealTemp 3.70, dewelke gedurende 10 minuten de CPU stressed d.m.v. Prime95 en per minuut de temperatuur per core weergeeft. Vervolgens heb ik het gemiddelde van al deze cores genomen als representatie van de temperatuur. Voor de GPU heb ik de Unigine Heaven Benchmark 4.0 (Basic Edition) met de Extreme Preset gebruikt en gekeken bij welke temperatuur de GPU zich stabiliseerde met de logfunctie van Speedfan. Dat gaf de volgende resultaten

Stock FansScythe Fans
CPU65,1 C58,8 C
GPU55 C56 C

VI. Conclusie

De Scythe Gentle Typhoon D1225C12B2AP-12 (800rpm), 120mm is een prima casefan die voldoet aan al mijn verwachtingen. De bouwkwaliteit is zeer goed, de geluidsprestaties zijn uitstekend en bovendien moest er niets ingeboet worden op vlak van koeling. Dat deze fans enkele euro's meer kosten dan de dertien-in-een-dozijn standaardfans, neem ik er dan met plezier bij.

VII. Nawoord

Aangezien dit een van mijn eerste serieuze reviews is, zou ik willen zeggen om de (opbouwende) kritiek zeker door te geven. Zowel op vlak van structuur, schrijftaal en technische uitdieping is alle feedback welkom. Ook had ik nog graag vermeld dat een betere kwaliteit van foto's helaas niet mogelijk is wegens het ontbreken van een goede camera, maar ik denk dat de huidige foto's goed genoeg zijn om hun doel te bereiken.

Heb jij ook een Scythe Gentle Typhoon D1225C12B2AP-12 (800 rpm), 120mm?