Asus Eee PC 900HD Zwart Review

ladysignNewbie 25 december 2008, 2.492 views

Asus Eee PC 900HD Zwart

Pluspunten

• gewicht, gemak, wifi, hardeschijf

Minpunten

• toetsenbord, webcam,

Ik heb de Asus EEE 900HD gekocht voor erbij. Ik ben veel onderweg, en voor mijn werk draag ik mijn werk laptop mee, dus wat voor mij belangrijk was, is het gewicht.
Hij weegt ongeveer 1 kg (heeft een kleine/lichte oplader), en is lekker klein dus dat is ideaal.
Ik ben er te vreden mee maar ik verwacht er ook niet veel van.
Ik zou hier zelf geen zware applicaties opdraaien zoals bijvoorbeeld photoshop of eclipse, daarnaast is het scherm hiervoor te klein (het beeld kwaliteit en de resolutie is prima). Overigens zit er wel een aansluiting op voor een monitor.

Het touchpad werkt goed maar het toetsenbord heeft kleine toetsen. Het is even wennen (met name de positie van de rechter shift knop). Daarnaast stelt de webcam niet zo veel voor.
Hij boot snel. Toch kies ik voor een geheugen update.

Ik heb gekozen voor de 160GB en niet voor de flash versie vanwege de capaciteit. Genoeg ruimte voor het storen (en bekijken voor Divx-jes). Daarnaast heb ik de EEE dualboot gemaakt en draai ik naast XP nu ook Ubuntu.

Koop je de Asus EEE 900HD voor onderweg en/of voor erbij, dan zul je er tevreden mee zijn, maar wil je er volwaardige applicaties opdraaien en is het voor intensief gebruik, kies dan voor een "normale" laptop.

Heb jij ook een Asus Eee PC 900HD Zwart?

In de discussie hierboven mag ik, denk ik, opmaken dat jullie allemaal denken dat de prijs uitsluitend gerelateerd is aan de kostprijs. Nou ik kan je uit de droom helpen dat is niet zo. Misschien zou het apparaat zonder webcam wel eens duurder kunnen zijn dan met webcam. Het ligt eraan hoeveel het item bijdraagt aan het onderscheidend vermogen (kan ook negatief zijn als het er niet opzit!). Een meer onderscheidend apparaat wordt meer verkocht en daardoor kan je met een kleinere winstmarge nog steeds meer verdienen.

@Ladysign
Wat versta jij onder volwaardige applicaties. Hier kan ik zoveel bij invullen.....
Het lijkt mij namelijk een prima apparaat om mee te Internetten (mits je de resolutie toereikend vindt), te e-mailen, maar ook om office op te draaien. Gamen zou niet direct mijn keus zijn, maar ja wie doet dat op een scherm van 10"?
Het ontbreken van een DVD-player vind je geen nadeel? Zeker als ik hoor dat je voor de recovery een DVD bijgeleverd krijgt :? Een mooie USB-stick lijkt mij dan meer op zijn plaats....

Ook had ik graag wat overwegingen gezien waarom je juist dit model hebt gekozen, zowel binnen Asus, maar ook "daarbuiten" heb je nogal wat concurrenten rondlopen. Ik zou het op prijs stellen als je daar nog wat aandacht aan besteedt.

Bedankt voor je review.
Waarom heb je als negatieve eigenschap de webcam?, Die zit toch niet in de weg lijkt me? :)
Je betaald er mooi wel voor, ik heb een ASUS EEE 900 (Celeron, maar is net zo snel als de Atom op de chipset na). Het beeld happert redelijk, al zou dit niet happeren dan wil ik nog geen webcam. Het is wel mooi iets waar je voor betaald.

Ook de microfoon in de ASUS EEE 900 (geen idee of deze in de "HD" versie zit) is van enorm lage kwaliteit en door die reden niet functioneel.

Waarom ze het dan niet weglaten, is mij een vraag. Je betaalt voor iets redelijks onzinnig, naar de mening van veel mensen.
je zit nu te denken aan webcams van 100 euro. das 1/4 van de hele laptop. beetje zonde om zo'n soort webcam in zo'n laptop te doen. Maar bijna alle webcams happeren dus zo speciaal is het niet, nu weet ik natuurlijk niet hoe het bij jou is natuurlijk, want idd, op een gegeven moment kan het best zo zijn dat het gewoon irritant wordt, ik kan je er wel in vinden, maar misschien heb je iets te weinig ervaring om je oordeel te geven?
Te weinig ervaring? Ik zal het in een enkele zin zeggen wat ik bedoel:

Niet iedereen wilt geld betalen voor een functie die hij of zij niet gebruikt.

Dat heeft niets met ervaring te maken? Ik weet dat ik 'pas' 16 ben maar ik weet toch echt wel wat een webcam is en ik heb ervaring met meerdere webcam's (goedkope en dure)
Ikzelf heb een Asus EEE 1000H met 2 shift-toetsen waarvan ik ייn niet gebruik, ook de "Q" toets gebruik ik niet dagelijks en ook gebruik ik niet alle lettertype's die in Office Word zitten, dat is geen reden om iets als een slechte eigenschap te zien vind ik.

Als je een blikje cola koop blijft er ook altijd een druppeltje achter waar je wel voor betaald hebt en bij een patatje blijft er ook altijd wat mayo achter...
Kortom niks is 100% naar tevredenheid, er is altijd wel iets.

Verder een prima review hoor ;)