Specificaties Bluetooth muis en 1.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Microsoft Sculpt Comfort Mouse (H3S-00002) Review

Streup 25 februari 2014, laatste update op 9 maart 2014, 3.887 views

Microsoft Sculpt Comfort Mouse (H3S-00002)

Pluspunten

• Muis ligt goed in de hand
  • Gewicht is goed
  • Veel functionaliteit
  • Windowsknop (voor gebruik in Windows 8 of RT)
  • Goede batterijduur

Minpunten

• Verbinding niet altijd even goed/consistent
  • Geen geheugen voor meerdere apparaten

Introductie
Sinds de introductie van Windows 8 ben ik een stuk optimistischer geweest over het besturingssysteem dan de gemiddelde tweaker hier, al had ik wel mijn bedenkingen over de gescheiden modern UI en desktop. Na aanschaf van een Microsoft Surface RT begreep ik dat de modern UI een, wat mij betreft, zeer geslaagde poging is van Microsoft om Windows met een touch screen te bedienen. Ik ben erg te spreken over hoe Windows werkt met touch screen. Daarom heb ik ook toen ik een nieuwe laptop moest aanschaffen er een met touch screen aangeschaft. Toch zijn noch Windows RT (WRT) en Windows 8 (W8) ongeschikt om alleen met touch te bedienen en ik vind de touchpads van de Surface en laptop onvoldoende om echt productief te zijn. Met name in de desktop mode inclusief de verschillende Office programma´s merk je dat de touch bediening nog onvoldoende is uitgewerkt. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een muis om mijn Surface RT en W8 laptop mee te bedienen als ik echt productief wil zijn. De keuze is gevalle op de MS Sculpt Comfort (vanaf nu Sculpt). In deze review wil ik duidelijk maken dat voor gebruik in W8 of WRT deze muis een zeer goede keuze is en je veel waar voor je geld krijgt.

Foto 1. Het bovenaanzicht van de MS Sculpt laat zien dat het een rechtshandige muis is
Sculpt muis 1

Keuze voor de Sculpt Comfort muis
Omdat er in de Surface maar één USB poort beschikbaar is moest het een bluetooth muis zijn. Ik had al een bluetooth muis, namelijk de Logitech m555b, maar die is aan vervanging toe aangezien die problemen heeft met het verbinden (als in: ik krijg hem nauwelijks nog verbonden). Als je in de pricewatch zoekt op bluetooth muizen dan is de keuze, met 30 beschikbare muizen, verrassend beperkt. Omdat ik de muis niet zo vaak verwacht te gebruiken wilde ik er ook niet zo veel geld aan uitgeven, liefst minder dan ¤40. In die prijsklasse vallen een hoop mini-muizen, en muizen van wat obscuurdere merken. Ik ben qua muizen tot nu toe redelijk merkvast tussen Logitech en Microsoft geweest, dus daar ging mijn voorkeur naar uit. En dan kom je op de Microsoft Sculpt en Wedge series uit, of de Logitech 555b (die ik al had) of 557 (de opvolger daarvan). Na de redelijk slechte ervaring met de 555b, en het feit dat de MS muizen speciaal voor W8 op de markt waren gezet leek het me een goed idee om voor een MS muis te gaan. Ik heb in de winkel van de Sculpt (Comfort en Touch) en Wedge muizen het handgevoel uitgeprobeerd en de Sculpt Comfort muis kwam met zijn normale scroll-wiel en prettige vorm duidelijk het beste uit de test en was bovendien ook nog de goedkoopste, met ¤35 in de winkel op dat moment. Ik nam hem meteen mee.

Foto 2. Zijaanzicht van de MS Sculpt met de duimknop om W8 te bedienen
Sculpt muis 4

Vergelijking
In de review vergelijk ik de Sculpt met twee muizen waarmee ik ervaring heb: de eerder genoemde Logitech m555b en de Logitech Marathon m705, de USB muis die ik bij mijn desktop gebruik. De drie muizen zijn uit ongeveer dezelfde prijsklasse maar de Sculpt is meestal de goedkoopste. Voor een vergelijking van de specificaties kan je hier klikken.

Foto 3. De drie muizen, met in het midden de Sculpt, links de M705 en rechts de 555b
Sculpt muis 2

Specificaties Sculpt
Productinformatie en software voor de Sculpt kan je hier downloaden.

Belangrijkste specificaties:
  • Verbinding via bluetooth (t/m versie 3.0) range tot 5 meter
  • Werkt op 2x AA batterijen, zitten in verpakking (werkt niet op 1 batterij zoals in andere muizen weleens mogelijk is om gewicht te besparen)
  • X-Y resolutie: 1000 dpi
  • Rechtshandig
  • L x B x H: 111 x 68,5 x 36,5mm
  • Gewicht: 136g (incl 2 batterijen)
  • Batterijduur: tot 10 maanden (uit informatie blad van MS, want ik heb de batterijen nog niet hoeven vervangen
  • Compatibel met Windows (7-8.1 en RT 8-8.1), Mac OS X (v10.7-10.9) en Android 3.2 en 4.2 (Mac OS en Android heb ik niet kunnen testen)
  • Aantal knoppen: 4 stuks. Linker en rechtermuisknop, scrollwiel en een duimwindowsknop. Het scrollwiel is ook een klikknop en kan links en rechts geduwd worden (dus feitelijk zijn er 6 knoppen)
Vormgeving en ergonomie
Je ziet in foto 3 dat de Sculpt en de M705 rechtshandige muizen zijn, terwijl de 555b symmetrisch is waardoor deze ook geschikt is voor linkshandigen. Ik ben zelf linkshandig en heb jaren gelden ivm RSI in de rechterhand moeten overstappen naar linkshandig muizen. Inmiddels ben ik door gebrek aan goede, betaalbare linkshandige muizen weer overgestapt op rechtshandig muizen :/ (mijn RSI is al lang over overigens). Een muis die gevormd is naar de hand is nou eenmaal veel prettiger en zo ook hier. Het prettigst in de hand ligt de M705 omdat hij wat hoger is dan de Sculpt, maar de Sculpt is een goede tweede. De 555b is niet zo comfortabel. De Sculpt is gemaakt van glimmend zwart plastic en spiegelt behoorlijk (zie mijn handen en fototoestel in foto 1 ;) ). Het geeft een niet zo high end gevoel, maar dat is de muis natuurlijk ook niet.

Foto 4. MS Sculpt vanaf de zijkant
Sculpt muis 5

Qua gewicht zijn de drie muizen ongeveer even zwaar (zo uit de losse pols) en vind ik er niet één beter dan de ander.

Functionaliteit
Standaard knoppen
Qua functionaliteit zijn de M705 en Sculpt opnieuw aan elkaar gewaagd en valt de 555b weer tegen. De laatste heeft naast de linker en rechtermuisknop en het scrollwiel geen extra functieknoppen. Er zit een knop op waardoor je het scrollwiel helemaal los kan gooien om extra snel te scrollen, wat de M705 ook kan. Ik heb deze functie nog nooit gebruikt en als je de muis in een tas vervoert (wat de bedoeling is) dan wil die knop nog weel eens ingedrukt worden waardoor je weer ineens helemaal op pagina 356 van je PDF file zit :P Voor mij geen nadeel dus dat de Sculpt zo´n knop niet heeft. Scrollwiel functionaliteit is redelijk gelijk voor de drie muizen. Ze hebben alledrie een klik en links/rechts klik functie. Ik zou die links/rechts functie graag willen gebruiken als terug/vooruit tijdens het browsen. Dit kan je in de Sculpt software helaas niet toewijzen, want de functionaliteit links/rechts scrollen kan alleen maar aan/uit gezet worden. In de Logitech software kan dit wel toegewezen worden, hoewel de M705 dedicated duimknoppen heeft hiervoor. Ik heb dit opgelost door 'terug' toe te wijzen aan de scrollwiel-klik.

Windows knop
Wat de Sculpt wel heeft, en wat in mijn geval zeer handig is, is een dedicated Windows knop. Je kan deze indrukken en dan werkt hij als de (surprise) Windows knop. Heb mooie is dat er ook een veegfunctionaliteit zit in de knop. Als je naar boven veegt kan je door je geopende W8 apps bladeren (alsof je vanuit links je touch screen scherm inveegt) en als je naar beneden veegt krijg je de lijst met geopende apps links in je scherm (alsof je vanuit links je touch screen scherm inveegt en weer je vinger naar links veegt). Wat ook handig is: De knop trilt wanneer je succesvol geveegd hebt. Ik heb de Sculpt niet geprobeerd in W7 maar volgens MS werkt de Windowsknop ook bepaalde functionaliteit. Maar zeker in W8 en WRT is de knop echt een hele prettige toegevoegde waarde.

Foto 5. De verschillende knoppen op de MS Sculpt
Knoppen

Software
Om het gedrag van de Sculpt aan te passen heeft MS software ontwikkelt. Helaas kan je op de Surface geen software installeren en is er geen app beschikbaar dus kan je op de Surface alleen de standaardfuncties gebruiken, maar dit is niet echt een groot probleem want zo werkt de muis ook al prima. Voor W8.1 64 bit is momenteel de bijbehorende software 'muis en keyboardcentrum v2.3'. Als je de software opent vraagt de software naar aangesloten apparaten. Als je de Sculpt aansluit aan de laptop krijg je meteen het scherm te zien zoals de screenshot beneden (foto 6). In de software kan je heel veel aanpassen qua functionaliteit. Helaas dus niet de links/rechts van het scrollwiel zoals eerder al aangegeven. Interessant is ook dat je per app (programma dus) specifieke functies kan toekennen aan je knoppen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet heb gedaan dus daar kan ik helaas niets over zeggen momenteel.

Persoonlijk vind ik de Logitech software in het algemeen iets gebruiksvriendelijker en fijner werken.

Foto 6. Screenshot Muis en Keyboardcentrum 2.3. Basic en app-specifieke settings kunnen ingesteld worden
Screenshot 1
Screenshot 2

Batterijduur
Er gaan twee AA batterijen in (foto 7), die al in de verpakking toegevoegd zijn (netjes!). Om de batterijen erin te doen druk je op het knopje op de achterkant van de muis, waardoor het klepje loslaat en je de batterijen kan invoegen. De muis werkt niet op 1 batterij, wat je nog weleens ziet in andere muizen om gewicht te besparen. Ik heb de muis nou een half jaar ongeveer, en de batterijen zijn nog niet vervangen. Volgens MS gaat de muis tenminste 10 maanden mee, en dat lijkt me prima.

Foto 7. De MS Sculpt met de motorkap open
Sculpt muis 6

Verbinding
Qua verbinding is een bluetooth muis toch minder stabiel dan een USB muis heb ik gemerkt. Af en toe, als je de muis een tijdje niet hebt gebruikt, is de verbinding weg en moet je even wachten tot de muis weer responsief is. Dit vind ik wel een echt nadeel aan bluetooth.

Wat ik verder nog wel wil vermelden is het verbinden met verschillende apparaten. Verbinden gaat door het knopje onderop de muis een aantal seconden ingedrukt te houden totdat het lampje gaat knipperen. Dan is de muis vindbaar door de andere apparaten en kan je de muis in bluetooth instellingen van je OS toevoegen. Wanneer ik de verbinding verbreek (de laptop of tablet sluit) en vervolgens weer aan doe, dan maakt de muis automatisch weer verbinding met het vorige apparaat. Wil je echter met een ander apparaat connecten dan moet je weer door het verbindingsprotocol heen, ookal is er al eerder verbinding geweest. De muis heeft dus geen geheugen, wat wel jammer is als je hem wil gebruiken op meerdere apparaten. Misschien is dat bij alle bluetooth muizen zo (bij de 555b ook geloof ik) maar het is wel jammer.

Nauwkeurigheid
Wat je bij (game)muisreviews vaak leest is de nauwkeurigheid. Ik heb niet gegamed met deze muis en kan er dus weinig over zeggen. Met een DPI van 1000 is hij gemiddeld tot laag nauwkeurig waarschijnlijk, maar daar koop je dit ding niet voor. Ik heb nog geen problemen gehad mbt nauwkeurigheid.

Samenvattend geef ik de MS Sculpt Comfort muis een score van 4,5 sterren (afgerond naar 4 omdat hij niet perfect is). Ik ben erg te spreken over de functionaliteit en het comfort. Met name de Windowsknop is erg handig in W8 en WRT, en wellicht in W7 ook maar dat heb ik niet geprobeerd. Het grootste nadeel ondervind ik met het verbinden. Met name dat er geen geheugen in de muis zit is vervelend als je hem met meerdere apparaten wil gebruiken. Toch kan ik kan deze muis echt aanraden aan mensen met een W8 laptop of tablet. Het is echt een 'volwassen' muis, niet zo´n mobiele lichte muis (ik heb sowieso nooit het nut van die dingen gezien, aangezien een muis altijd al vrij licht is) met zeer veel functionaliteit voor de prijs die er voor gevraagd wordt.

Galerij review MS Sculpt Comfort Muis
Screenshot 2Screenshot 1Knoppen
Sculpt muis 1Sculpt muis 7Sculpt muis 6
Sculpt muis 4Sculpt muis 5Sculpt muis 2
Sculpt muis 3

Heb jij ook een Microsoft Sculpt Comfort Mouse (H3S-00002)?

Erg leuke en goed onderbouwde review. Dank.
goede review, heb net de Surface 3 Pro binnen, maar wil idd af en toe de beschikking hebben over een echte muis. Ik ga nu naar de winkel, hopelijk hebben ze deze liggen.
Goede review, ik zit er nu zeker aan te denken om hem aan te schaffen.
Is alleen die batterijduur met of zonder uitschakelen van de muis wanneer niet in gebruik?
Mijn vorige muis(oudere usb versie van de 555b) hield het namelijk erg lang uit ook al schakelde ik hem nooit handmatig uit, hij ging denk ik wel in slaapstand maar met een kleine beweging was hij weer aan.

Kan ik deze truc met deze muis ook herhalen denkje? Of is hij dan snel leeg?
Of moet ik mezelf leren om de muis uitteschakelen wanneer ik hem niet gebruik? ;)

[Reactie gewijzigd door WengerP op 3 januari 2015 19:24]