Specificaties 10" (1024x600), 160GB - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1000H Review

Zenyatta 29 december 2008, 1.775 views

Asus Eee PC 1000H

Pluspunten

• Compact
  • Lange accuduur
  • Redelijk goed geluid
  • Draadloos netwerk
  • 160GB HDD
  • Toch wel erg prettig toetsenbord

Minpunten

• De sleeve is net iets aan de grote kant
  • Conventionele HDD ipv SSD
  • Rechter shift zit wat onlogisch
  • Externe DVD-Drive nodig voor recovery
  • Glossy buitenkant trekt vingerafdrukken aan.
  • Cardreader alleen voor SD-geheugenkaartjes

Op 27-11-2008 heb ik, na veel wikken en wegen dan toch een Asus EeePC 1000H gekocht. Het is uiteindelijk de variant geworden met een 160GB hardeschijf. Ik dacht aan een 80GB variant voldoende te hebben, maar de extra ruimte is eigenlijk toch best wel handig. Bovendien was de Eee met minder ruimte nog duurder ook. Helaas wacht Asus te lang met het in Nederland introduceren van de Linux-variant met SSD-Drive, hoewel die me dan waarschijnlijk uiteindelijk toch te weinig opslagruimte zou bieden.

Het apparaat wordt geleverd in een compacte doos met bij de doos ingevoegd een handleiding, een adapter voor de netstroom, een sleeve, een recovery-DVD en natuurlijk de laptop zelf.

Aan de laptop valt direct het formaat op: lekker compact, maar niet te klein om mee te werken. Het 10" scherm is groot genoeg om nog normaal internetpagina's te openen, maar klein genoeg om nog op een goed draagbaar apparaat te passen. Bovendien is het scherm goed leesbaar, zelfs als de brightness erg laag staat. Voordeel wat dat betreft is ook dat het scherm geen glimmende coating heeft.

Het compacte formaat heeft wel tot gevolg dat er op de laptop iets minder ruimte is voor een toetsenbord. Zelf vind ik wel dat het toetsenbord prettiger is dan het toetsenbord van mijn 'gewone' computer. Wat alleen even wennen was, was dat de shift aan de rechterkant, rechts van de pijltjes zit. Even anders, maar na een uurtje typen was ik eraan gewend. Van het probleem dat veel mensen ervaren met indeukende hoeken van het tobo heb ik geen last.

Voor het internet is een voordeel dat er ondersteuning van draadloze netwerken aanwezig is. De netwerkpoort heb ik dan ook nog niet gebruikt. De ontvangst is altijd vol, ook verder van het accesspoint af.

Opvallend goed vind ik het geluid. Voor een laptop is het geluid erg goed, hoewel het niet kan tippen aan mijn andere geluidsapparatuur. Voor even een stukje muziek luisteren of een filmpje kijken is het echter goed genoeg. Overigens produceert het apparaat weinig geluid tijdens het draaien. De hardeschijf is erg stil en de processorfan draait vrijwel geluidloos bij weinig processorbelasting. Bij zwaardere belasting neemt het volume wel toe, maar niet tot storende hoogten.

Verder verdient de accuduur ook vermelding. Die is opvallend goed. De beloofde 7 uur haal je net als je niet te vaak opnieuw opstart, geen wifi en buetooth aan hebt en met de brightness laag aan de slag gaat. Echter, als je wifi aan hebt en toch wel actief bezig bent, kun je makkelijk de 5 uur halen.
Ten slotte wilde ik hier nog vermelden dat in tegenstelling tot wat ik van anderen wel gehoord heb, de Eee er toch wel steviger uitziet dan ik dacht. Ik ben er dus van overtuigd dat ik voorlopig nog met deze laptop vooruit kan!

Al met al een apparaat wat natuurlijk qua capaciteiten geen top of the bill prestaties levert, maar zij die zich ten minste minimaal hebben ingelezen in wat je met een computer als dit kan doen, weten dat het apparaat daar niet voor bedoeld is. Om onderweg internet op te kunnen, teksten te kunnen verwerken en eventueel zelfs een stukje film te kijken, is het een prima apparaat en het geld ook zeker waard.

(Edit: Typo en layout)

Heb jij ook een Asus Eee PC 1000H?

Misschien is het een idee om er wat foto`s op te zetten ;)
Eerst mijn tentamen, dan ga ik daarna foto's proberen te maken.
Nette review! Dit zijn ook echt ideale reisgenoten voor surfen, tekstverwerken en voor MP3's
Inderdaad. En voor een netbook is zoals ik in de review gezet heb, het geluid opvallend goed.
En over tekstverwerken gesproken, Office 2007 draait er lekker soepel op. Alleen het lint met knoppen bovenaan heb ik wel ingeklapt.
Je hebt toch niet direct een externe DVD player nodig, een USB stick is mijns inziens voldoende