Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

CM Storm Alcor Review

pclinde 24 februari 2014, laatste update op 17 juni 2014, 2.199 views

CM Storm Alcor

Pluspunten

• Plug-and-play, ‘USB erin, en gaan met die banaan!’
  • Ergonomie en comfort, klassiek loont.
  • Nieuwe revisie van de Alcor 3090 is een duidelijke verbetering.
  • Prijs (35 euro)/kwaliteitsverhouding, toppertje!

Minpunten

• De standaard DPI-levels zal niet iedereen waarderen.

CM Storm Alcor Gaming-muis review

Introductie
CM Storm lanceert begin dit jaar twee nieuwe gaming muizen onder de naam ‘Alcor’ en ‘Mizar’. Beide muizen zijn ‘letterlijk’ uit ander hout gesneden; verschillende features onder een bijna identieke motorkap. De naamgeving is geÔnspireerd op de dubbelsterren ‘Alcor’ en ‘Mizar’, die onderdeel uitmaken van het sterrenbeeld de Grote Beer.

De Alcor heeft een klassieke uitstraling, die geschikt is voor de rechterhand, en beschikt over zeven knoppen. Uitgerust met een Avago 3090 optical sensor, die handmatig instelbaar is tot maximaal 4000 DPI. Deze sensor zagen we eerder in twee CM Storm gaming muizen; de Spawn en Recon. Toch is de sensor in de Alcor een vernieuwde revisie van de Avago 3090. Hier kwam ik al snel achter tijdens het schrijven van deze review, omdat ik in het verleden met een witte ondergrond problemen had met de Recon. De tracking was niet optimaal, waardoor de muis soms niet goed reageerde. Ik was dus erg verrast dat de Alcor op de zelfde witte ondergrond wel goed reageerde.

Een zwarte rubber verf bedekt de behuizing. Met op de achterzijde het CM Storm logo verlicht, deze is instelbaar in vier verschillende kleuren. De kleuren gaan in samenhang met de DPI-levels, wit: 800 DPI, rood: 1600 DPI, groen: 3200 DPI en blauw: 4000 DPI. Je kunt snel schakelen tussen de verschillende DPI-levels d.m.v. de DPI-knoppen. De DPI-knoppen zelf zijn niet verlicht, en het scroll-wiel ook niet.

OfficiŽle CM Storm specificaties
- Dimensies (WxHxD) 60.4 x 40.2 x 124.8 mm
- Gewicht 120 gram
- Gladde kabel

‘Onder de loep nemen’
Op het gebied van design kiest CM Storm voor een authentieke uitstraling. De zeven knoppen bestaande uit: een L-knop, R-knop, scroll-wiel, twee DPI-knoppen en twee browse-knoppen zijn fijn en toegankelijk in gebruik. Ik heb grote handen, maar dit belemmert mijn ervaring met de Alcor niet. Tijdens een sessie van meerdere uren gamen (DOTA 2) voelt de muis nog steeds goed aan.

Met 120 gram is de Alcor redelijk licht. Natuurlijk is dit een kwestie van persoonlijke voorkeur, sommige gebruikers zweren bij een licht gewicht gaming-muis, en sommige bij een zwaardere gaming-muis. Hier kunnen eindeloze discussies over gevoerd worden; betere precisie, een vloeiender gevoel of het voelt comfortabeler aan. Mocht je toch een idee willen krijgen hoe zwaar de Alcor is, dan raad ik je aan om 24 A4’tjes van 80 gram in je hand te nemen.

De CM Storm Alcor wordt aangeboden zonder software. Je maakt dus gebruik van de standaard DPI-levels en vooraf ingestelde knoppen. Waarschijnlijk zal CM Storm ons in de toekomst voorzien van firmware updates. De firmware bestaat meestal uit verbeteringen op basis van feedback van de eindgebruikers.

Extra foto's

Sensor/Paint test
Om net nog wat meer inzicht te krijgen wat de Avago 3090 optical sensor doet, heb ik wat Paint testen gedaan op verschillende DPI-levels.

Wat betreft precisie laat de Avago 3090 optical sensor je niet in de steek! Vergeet niet dat ik deze testen gedaan heb op een CM Storm Control RX muismat. Het kan per ondergrond/muismat een verschil uitmaken.

Als we de volgende kenmerken opsommen: klassieke en authentieke uitstraling, geen software en standaard profielen dan wordt al snel duidelijk dat de Alcor gericht is op plug-and-play. Voor de gebruiker die niet te veel poespas wil is dit ideaal. De standaardprofielen zou ik liever anders zien; ik mis zo af en toe wel mijn standaard 1800 DPI instelling.

Ik heb ondanks dat al veel gaming-muizen in mijn rechterhand gehad, maar de Alcor bereikt bij mij de sweet spot op het gebied van comfort. De muis voelt goed aan, ligt lekker in de hand, en dit gaat bij mij goed samen met het dagelijks potje gamen op de thuisbasis. Toch betrapte ik mijzelf vaak nog onderweg met de Alcor in mijn laptoptas.

Voor sommige gebruikers zal het niet aanwezig zijn van software een minpunt zijn, maar niet getreurd de ‘grote broer’ beter bekend als de ‘Mizar’ komt met nog meer features! Lees meer over de CM Storm Mizar in mijn andere productreview.

Is er toch nog iets onduidelijk? Misschien heb je een extra vraag? Reageer! Ik probeer zo snel mogelijk je vraag te beantwoorden. :)

Productnaam: CM Storm Alcor
Prijsindicatie: 35 euro
Productpagina CM Storm Alcor: http://www.cmstorm.com/en/products/peripherals/Alcor/

• Cm Storm Control RX
  • Microsoft Windows 7 Ultimate SP1 (NL, OEM, 64-Bit)

Heb jij ook een CM Storm Alcor?

Hoi, ik denk erover om de CM storm mizar in te ruilen voor deze Alcor.

Zit er ondertussen al software bij de muis? En kan je ondertussen wel de functies van de buttons instellen? Die gebruik ik namelijk nog wel eens met programmeren.

Voor die functies heb ik een mizar gekocht maar dat gekke rubber aan de zijkant geeft minder grip dan het gewone plastic. Dat is voor mij geen toevoeging dus.
Nette review +2,
Hoe kom je er aan dan? gesponsord door? :)
Ik wil de prijs weten want ik ben op zoek naar een nieuwe - fatsoelijke muis :P
Hoi 3DDUDE,

Ik ga al aardig wat jaren goed om met de jongens & meiden van Cooler Master/CM Storm. Edit: Ik ben wel extern, dus ik heb gewoon mijn eigen mening :D . De prijs van de Alcor is 35 euro. Je kunt de muis direct bestellen in de CM Store (dit is een internationale store, maar gevestigd in Venlo). Linkje: http://www.cmstore.eu/cm-storm/mice-pads/alcor-gaming-mouse/ (Prijs 34,90). Voor deze prijs haal je een zeer fatsoenlijke muis in huis!

[Reactie gewijzigd door pclinde op 25 februari 2014 00:45]