Kingston DataTraveler SE9 32GB Aluminium Review

hgoor 24 februari 2014, laatste update op 24 februari 2014, 524 views

Kingston DataTraveler SE9 32GB Aluminium

Pluspunten

• de prijs is oké
  • erg stevig: éénbrok aluminium

Minpunten

• tráág, tegen het ondraaglijke aan!

Ik kocht deze usb stick om aan mijn sleutelbos te kunnen hangen zodat ik altijd mijn Portable apps bij me heb.

Hét grote voordeel van deze stick is namelijk dat deze uit één brok aluminium is gemaakt en er een oogje aan zit dat zowat onmogelijk kapot kan.

32gb is daarbij praktisch gezien een goede "middle of the road" keuze (meer is altijd beter, maar prijstechnisch vaak minder interessant: de prijs van de 32gb versie was overigens nog 19 Euro toen ik hem kocht).

Helaas is in de praktijk de lees én schrijfsnelheid abominabel slecht waardoor ik hem nagenoeg niet gebruik, helaas.

Standaard wordt de stick FAT32 geformatteerd afgeleverd. Dat is natuurlijk niet handig als je bestanden groter dan 4gb er op wil zetten (b.v. een ISO of flinke .MKV video) of een Truecrypt file.

Ik heb de stick dus omgezet naar NTFS. Je zou er van uit moeten gaan dat dit niet veel uitmaakt qua prestaties.

Het installeren van Portableapps was echter een crime: het duurde tergend lang voordat überhaupt de installatie klaar was, laat staan het installeren van andere apps.

Ook updaten van apps is een ramp, want het kan letterlijk (!) zo maar een paar uren duren om LibreOffice (223mb) te updaten.

Ook het opstarten van portbale apps is super-traag...

Echt gek-makend dus!

File system: FAT32
Size: 29980 MB
Read speed: 21.03 MB/s
Write speed: 17.00 MB/s

Benchmark met USB Flashspeed app op basis van NTFS: zie bijgevoegde plaatje.

Bottomline: je moet absoluut héél veel geduld hebben als je wat met deze stick wilt doen. Zowel lezen als schrijven is gewoon geen pretje.

Eigenlijk vindt ik het achteraf een miskoop. Ik wou dat er een USB 3 versie was want de form factor is geweldig!

Heb jij ook een Kingston DataTraveler SE9 32GB Aluminium?

Het is dan ook een usb 2.0 en geen 3.0
Je kan tragere treffen (bijv. 11 / 6 Mbps) , dus ergens heb je nog geluk.
Zo voelt het niet :( Ik heb diverse andere sticks buiten deze (16gb Sandisk enzo) en die presteert echt 2x zo snel met schrijven, lezen is marginaal sneller, maar een stuk beter dan deze!