Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

everteend 24 februari 2014, 3.945 views

Zyxel NSA325 v2

Kwaliteit voeding Score: 4

Samenvatting
Een goedkope NAS met ruim voldoende mogelijkheden. De software en bouwkwaliteit maken geen diepe indruk, maar de prijs-kwaliteit verhouding is prima.

Waarom Zyxel?
Ik wilde een NAS om foto’s, muziek en video centraal via het netwerk beschikbaar te hebben, en die naast de externe HDD als backup voor meer datazekerheid zou zorgen. Daarnaast moest ie kunnen downloaden. Mogelijkheden voor FTP, webserver en andere speeltjes waren meegenomen. Ik heb lang getwijfeld tussen Zyxel, Netgear en Synology, ook vanwege de berichten dat de Zyxel lawaaierig is, maar uiteindelijk toch voor deze gekozen vanwege de positieve reviews (hardware.info) en omdat hij voor een lage prijs kan wat ik nodig heb.

Installatie
Bovenop ligt de voeding met NL en GB stekkerkabels, cd, quick start guide en zakje schroefjes. Het kastje daaronder is kleiner dan verwacht. En ook meer plastic dan gedacht: vooral de drivetrays voelen even stevig aan als de plastic auto’s van mijn zoon. Installatie verloopt soepel. HDDs (2x WD Red 3Tb) vastschroeven en de trays plaatsen, frontpaneel dichtschuiven en stekker en netwerkkabel erin. CD en de automatische installatie gestart. Tien minuten later is het klaar. Let op: bij automatische installatie wordt het Raid1.

Eerste gebruik
Na installatie start zPilot, met de mededeling dat ik files naar de NAS kan kopiŰren met drag/drop – op het icoon, niet in het window. Via het opstartscherm kan ik directories van de NAS in W7 toevoegen als netwerkschijf. Als ik mijn NAS een fixed IP adres wil geven, loopt hij vast. Ook een torrent gaat na wat gefriemel lopen. Goed, het werkt allemaal, maar tot hier ben ik nog niet onder de indruk van het gebruiksgemak en de bijgeleverde software.

Als de Raspberry PI en iPad de NAS gevonden hebben kan de eerste batch bestanden over: 450 Gb aan foto’s van de externe HDD via USB2.0 en de laptop over het netwerk. Overdrachtssnelheid: ongeveer 20 Mb/sec. De NAS processor draait vrolijk op 98%, de temperatuur loopt op tot 41 oC, en vijf uur later is het klaar. En dan het belangrijkste: het geluid. Ik was bang voor een extra stofzuiger in huis, maar dat valt erg mee. De NAS is stil, en ik hoor alleen het incidentele wroeten van de harddisks, dus hij mag in de woonkamer blijven staan. Conclusie: het werkt, stiller dan verwacht maar minder idiot-proof dan gedacht.

Snelheid
De snelheidstesten (met NASTester, zie afbeelding) zijn uitgevoerd over LAN via een TP-Link switch (TL-SG1000DTL-SG1005D) aan een HP TouchSmart tx2z (W7) over Gigabit met files van 100Mb, 400 Mb en 4Gb. Ik zal later nog eens testen vanaf een desktop om te zien of de laptop hier de bottleneck is. Ook ben ik nog niet overtuigd van de betrouwbaarheid van deze test, want de snelheden lijken gevoelsmatig erg te schommelen afhankelijk van andere activiteiten op het netwerk.

"Eindconclusie" na twee weken gebruik
Ondertussen wat meer gespeeld. Opslaan en teruglezen vanaf PC, PS3, RPI en tablet loopt allemaal prima, ook wireless. De app die Zyxel levert voor iPad voegt niet veel toe aan de mogelijkheden van de webinterface, dus die zou ik skippen. Transmission draait soepel met de client op de Pi, en ook andere packages zijn makkelijk te installeren en beheren. Er blijven kleine dingen om uit te zoeken: bijvoorbeeld email notificaties heb ik nog niet draaiend gekregen, omdat ik SMTP poort 25 niet kan aanpassen via de interface. Verder een prima apparaat, met voldoende mogelijkheden en snelheden voor thuisgebruik.

Heb jij ook een Zyxel NSA325 v2?

Bedankt veer deze informatieve review!

Ikzelf ben nu op zoek naar een vervanger voor mijn huidige Synology DS109. Ook ik zat bij zowel Netgear, ZyXel als bij Synology te neuzen. Netgear is inmiddels al afgevallen en dus blijven de ZyXel en Synology over. Ik vraag me alleen af of ik niet een te grote stap terug doe met het kiezen voor ZyXel. Ik ben nu namelijk de Synology software gewend.. Aan de andere kant vind ik de totaalprijs voor een gevulde 2-bay NAS bij Synology gewoon net wat te hoog.. Lastige keuze!
Ja, dat vond ik ook. Na veel reviews lezen ben ik uiteindelijk terug gegaan om preciezer te maken wat ik wilde. En dan wordt in mijn geval die euro 100+ meer voor synology geen goede keus. Succes met de keuze!
Ik heb sinds vandaag ook een gekocht door de goede recenties..

Ik krijg alleen de melding STATUS Unitialized. Als ik op de RUn Initialization Wizard wil runnen moet ik inloggen en zegt het systeem dat de NAS niet reageerd.. dit terwijl er wel een MAC en DHCP in het scherm staat.. hebben jullie deze ervaring ook gehad
Ik heb precies dezelfde melding. Ik krijg wel toegang tot de NAS via de webbrowser. Alleen omdat ik een leek ben kan ik niet gebruik maken van de NAS Starter Utility en allerlei features zoals zPilot etc. ik zit een beetje vast op dit moment. Hoe kan ik bijvoorbeeld de NAS toevoegen als een networkdrive aan mijn window explorer ?
Ik heb de nas niet als netwerkdrive met een vaste driveletter ge´nstalleerd. Maar dat kan eenvoudig met "Een netwerklocatie toevoegen" in de menubalk van Windows Verkenner. Ik gebruik Windows 8 maar andere Windows versies werken nagenoeg hetzelfde.

Zelf heb ik de nas locatie toegevoegd aan de favorieten van de Verkenner. Of beter gezegd meerdere favoriete locaties voor films, series etc.

Blader naar de gewenste map en sleep vervolgens die map naar de favorieten aan de linkerzijde van het Windows Verkenner-scherm. Zonodig met eigenschappen de locatie aanpassen.

Voor de rootmap staat bij mij in het vakje Doel: \\NSA325-V2
Ik weet niet of je een beetje Duits kunt lezen. Veel vragen en antwoorden kun je namelijk vinden op het Duitse ZyXEL Forum..

Vragen worden daar snel, vriendelijk en correct beantwoord. Vragen kunnen rustig in het Engels gesteld worden. Ook dan worden ze keurig beantwoord (ze worden niet genegeerd) maar meestal wel in het Duits.
ik niet.. krijg je met je browser op het IP adres wel toegang? En - in windows - geen 'found new hardware' / of NAS zichtbaar in je netwerk?
Bij mij staat-ie (Windows 8.1) keurig vermeld onder Netwerkverbindingen van de Verkenner.

Je kunt inloggen met het ip-adres of het typenummer intypen in de adresbalk van Windows Verkenner. Dat werkt als een soor van alias.

nsa325-v2

Zou 'm moeten vinden.
In de test praat je over een snelheid van "Overdrachtssnelheid: ongeveer 20 Mb/sec.".
Dit moet zijn MB/sec?
Hallo,

Ik vraag met af of hij ook een slaapfunctie heeft? Dus wanneer de NAS niet wordt aangesproken, dat deze dan na x minuten in de slaapstand gaat (en dus ook de schijven in slaap zet)? Indien dat aanwezig is, kan je de timing dan ook instellen?
Vervolgens moet hij natuurlijk ook weer wakker worden. Gaat dit via Wake-on-Lan (WoL)?

Bedankt.
Heb 'm nu 2 weekjes, als backup voor mijn Synology DS213J
Ondersteund evenals de DS213J WOL (zo start ik 'm ook op), instelbare idle harddisk spindown timer en power schedules (DS kan iets meer, zoals weekdays or weekend days profielen).
Ook 4TB wordt ondersteund, ik heb er een Seagte 4TB in en een 3TB met ieder een eigen JBOD share.
@webje100: megabyte per seconde
@davecool: hij heeft slaapfunctie. Je kunt de tijd instellen waarna de hdds parkeren/in slaapstand gaan, en om de hele NAS in slaap te brengen, waar je met WOL weer wakker kunt maken.
dan moet je er alsnog MB van maken ipv mb, anders is het niet duidelijk voor iedereen... :o
Voor wat betreft deze snelheid, ik kom ook niet verder dan die 20 MB/sec. Is er een nas die sneller is?
Wanneer ik data overzet vanaf mijn computer naar de NAS, dan haal ik snelheden van 70 MB/sec.
Ik benader de NAS gewoon vanuit de verkenner van windows. Als ik namelijk de overdracht vanuit de NAS software uitvoer, dan kom ik veel lager uit qua overdrachtssnelheid.

Ik heb ook een vraag:
Als iemand van buiten mijn netwerk de NAS wil bereiken en deze persoon doet dit vanaf een pc, dan heeft hij de mogelijkheid om zowel de gebruikersnaam als wachtwoord te kiezen. Dit werkt perfect (snelheid van downloaden is overigens wel laag), maar wanneer de NAS via een ipad 'aangesproken' wordt, dan kan de gebruikersnaam niet aangepast worden en staat deze standaard op 'admin'. Weet iemand hoe je dit kunt omzeilen?

Mvg, RC