MSI GT70 2OD-835XNL Dragon Edition 2 Review

roundlet 22 februari 2014, laatste update op 28 februari 2014, 618 views

MSI GT70 2OD-835XNL Dragon Edition 2

Pluspunten

• snelheid, hij is snel...
  • behuizing
  • speakers
  • grafische kaart ( in combi met de prijs)

Minpunten

• rood (wen er wel al aan gelukkig)
  • software van Msi heeft wel wat werk af en toe

Msi laptop.

Ik ben geen taal wonder, ik hoop dat hiermee een beetje rekening wordt gehouden. Ik wil mijn ervaring delen met jullie.

Voor de aanschaf van deze laptop is er een behoorlijk traject afgegaan.
In november wilde ik graag een nieuwe pc.
Omdat ik in een appartement woon, wilde ik graag op meerdere plekken kunnen werken en gamen. Ook ga ik af en toe voor werk een paar dagen weg, waarbij ik dan ook tot een laptop wilde beschikken waar ik lekker BF4 kon spelen.

Het budget was toen 1100 euro (november 2013), hiervoor bestelde ik een Medion x7811 met een i7 3630 8gb werkgeheugen, ssd en een GTX-680m. De eerste die ik ontving was beschadigd rond het toetsenbord en had een dode pixel. Pixel was natuurlijk mijn probleem, maar vanwege de beschadigingen mocht hij weer terug.
De tweede laptop die ik ontving, was de grafische kaart defect (exit Medion voor mij).

Hierop bestelde ik in december de Asus G750jx-t4414h met een i7 4700 , 8 gb werkgeheugen ssd en een GTX-770m .
Deze zou volgens de winkel een 120hz scherm hebben van samsung en dat moest echt een super scherm zijn (volgens reviews). Maar snel kwam ik er achter dat de laptop niet het beloofde 120hz paneel bezitten.
Waarop ik deze ook retour mocht sturen ( na hem 2 maanden te hebben gebruikt).
Omdat ik toen twijfelde tussen de Asus en MSI GT70 Dragon edition 2. Had ik de winkel gevraagd of ik de Msi mocht ontvangen. Ik heb hiervoor echt heel internet binnenste buiten gekeerd en veel positieve maar ook veel negatieve berichten gelezen.

Dit maakte mij een beetje onzeker of het wel een goede keuze zou zijn tegen over de Asus…
Nou heel kort, echt wel. Wat een apparaat!! Daarom wil ik ook graag mijn ervaring delen t.o.v. alle slechte berichten die ik afgelopen tijd heb gelezen.

Een vrij aardige review:

en

De specificaties :
I7-4700MQ
8 gb werkgeheugen + 8 gig zelf toegevoegd (uitbreidbaar tot 32GB en nog 2 banken die leeg zijn)
180GB intel 530 ssd (zelf geplaatst)
1TB 7200 rpm schijf
windows 8.1
Nvidia GTX-780m met 4 GB eigen geheugen.
dynoaudio speakers

De behuizing
Op diverse forum wordt gesproken dat de behuizing een kermis attractie is. In mijn geval kan ik gelijk geven, aangezien de laptop rood met zwart is. Waarbij de toetsenbord meerdere kleuren kan weergeven (maar ook gewoon een kleur, zoals gewoon wit).
De behuizing voelt sterk aan, sterker dan die van Medion (terwijl deze heel veel op deze laptop lijkt) en wel iets minder solide dan de Asus. De Asus heeft alleen een matte rubbere coating wat echt een vingerafdruk magneet is.
Nu heb ik de Dragon edition, dit wil niks anders zeggen dan hun snelste hardware (op de extreme na) in een rood jasje met een draak erop (niet echt zichtbaar). Deze laptop is ook in grijs zwart verkrijgbaar bij Coolblue, maar die keuze had ik niet.
De laptop weegt bijna 4 kilo en dat is licht als je hem met de 5 kilo vergelijk van de Asus. Wat voor mij niet uitmaakt, want heel veel zal hij niet verplaatst worden.
Zowel de Asus als Msi hebben aluminium rond de armrest. Dit geeft wel een solide uitstraling maar voelt wel fris aan.

Scherm
De laptop heeft een scherm van Chi Mei, nou ken ik het hele bedrijf niet. Maar dit is een full hd scherm wat mat is.
Het heeft twee nadelen ten opzichte van de Asus. Hij is wat korrelig, dit is een beetje zichtbaar maar went snel. En de helderheid is wat lager, waardoor bij zon inval het scherm slechter zichtbaar is.
Maar ook heeft het scherm echt grote voordelen.
Zo is zwart zwart en is de kleur productie echt heel goed ( dit is ook in een review van hardware info naar voren gekomen). Ook heeft het scherm geen last van blacklight bleeding. Wat de Asus wel had.
Hierdoor ben ik positief verrast door het scherm.

Speakers
De laptop is uitgerust met dynoaudio speakers. Of dit nou echt is of niet. Het geluid is het beste wat ik van alle 3 de laptop `s heb gehoord. De Asus had snel de neiging te gaan brommen waardoor geluid waardeloos werd. Deze laptop heeft dat niet en klinkt dan ook erg goed.

Touchpad
De touchpad is minder groot dan die van Asus. Maar eigenlijk maakt mij dit niks uit. Wat wel heerlijk is dat hij snel uit te schakelen is met een knop net boven het touchpad.
Waarbij je bij de Asus een FN+ Fx toets moest drukken. Tevens gebeurt dit ook wanneer je een externe muis aansluit. Hij werkt lekker en gemakkelijk.

Toetsenbord
Hier kan ik vrij simpel over zijn, deze is prima. Vergelijkbaar met een toetsenbord van een Apple laptop. Hij wordt door steelseries gemaakt en is in alle kleuren in te stellen. Dus ook gewoon wit.
De asus had een vergelijkbaar toetsenbord alleen was die wat meer gevoelig voor vinger afdrukken.
Net als de asus is het een volledig toetsenbord, dus met numlock.

Koeling
Dit punt wordt veel besproken en ik kan hier heel duidelijk over zijn . De koeling is echt veel beter dan mensen beweren.
De Asus had dezelfde cpu maar een GTX770m . Deze kaart heeft een TDP van 75Watt. De Msi heeft de GTX780m met een TDP van 100Watt.
Beide heb ik al uren mee gegamed met daarop de achtergrond draaiende GPUZ. Beide gelogd.
De Asus hield zijn kaart bij Battlefield 4 op ultra zonder AA op max 78 graden, met een gemiddeld van 65 graden.
De MSI houdt zijn kaar bij Battlefield 4 op ultra met AA en HBOA op max 90 graden met een gemiddeld van 76 graden.
Ja daar zit 12 graden tussen, maar als je bedenkt dat er 25 watt meer gekoeld dient te worden.
Kan ik dit niet slecht vinden.

Het geluid heb ik niet gemeten, maar de Msi produceert wel merkbaar meer gebuid. Maar niet erg storend, ik ben immers gewend dat mijn game computers geluid produceren.

In rust hoor je de laptop vrijwel niet , waar je de g750 helemaal niet hoorde omdat de koeling geheel uit ging. Ook dit vind ik geen slechte prestatie als je bedenkt dat de g750 de grafische kaart van de 770m bleef gebruiken en de msi zijn interne grafische kaart gebruikt.
Ook zit er een turbo stand op. Grappig dat het kan. Maar hij produceert dan zoveel geluid. Ook heb ik geen reden gevonden om hem te gebruiken.

Energie verbuik.
Hiervoor had ik een big tower met de volgende specs:
I5 -750 geklokt op 4 ghz.
8 gig werkgeheugen
90 gb ssd
3 tb aan harde schijnven(totaal 3 stuks)
2 x GTX-460 768mb
Dit setje had een verbruik van ongeveer 600 watt maximaal maar zonder scherm en speakers.

De msi heeft een maximaal gebruik van 180watt incl scherm. Via de dragon center kan je gemakkelijk zien hoeveel er direct gebruikt wordt. Tijdens gamen zie je dat dit rond de 160 watt zit .
Bij internetten etc zit dit tussen de 30 en 40 watt. Dus dit zal zeker terug te zien zijn op de energie rekening .

Accu duur,
Bij normaal werk behaal je ongeveer 4 uur. Wanneer je een spelletje speel zal dit ongeveer een uur zijn.
Let wel op dat de grafische kaart beduidend trager werkt. Dus hij wordt geknepen.

Aansluitingen
Hij heeft 3 usb 3.0 en twee usb 2.0. Dit is wel erg fijn. Heb er liever wat te veel.
voor de rest heeft hij vga,hdmi, displaypoort, kaart slot, en meerdere koptelefoon aansluitingen.

Game prestaties:
Call of duty ghost loopt nog steeds voor geen meter, dus die speel ik nog niet.
Battlefield 3 op ultra met 2x MSAA HBAO min 40, gemiddeld 68 , max 95 fps op full hd
Battlefield 4 op ultra met 4x MSAA HBAO min 23 gemiddeld 55 max 73 fps op full hd
Grid alles zo hoog mogelijk met 8x MSAA op full hd

Voor mij dus ruim voldoende.
De Asus moest ik voor dezelfde waarde te halen AA en HBAO uitschakelen. Dit vond ik een beetje jammer met blik op de toekomst. Nu is wel dat BF4 steeds beter begint te lopen.
Dus wie weet zullen de waarde nog omhoog gaan.

Leuk detail, bij het omschakelen van de intel naar Nvidia kaart gaat de aan/uit knop van wit naar oranje. Hierdoor zie je snel dat je wel op de juiste kaart bezig ben.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze. Dan probeer ik het geheel aan te vullen!

Heb jij ook een MSI GT70 2OD-835XNL Dragon Edition 2?