Specificaties 26" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite E2607WS-1 Zilver, Zwart Review

Jaapoes 24 december 2008, laatste update op 25 februari 2011, 9.237 views

Iiyama ProLite E2607WS-1 Zilver, Zwart

Pluspunten

• Goede kleurweergave
  • Zwart=zwart
  • Weinig backlight bleeding
  • Concurrerende prijs

Minpunten

• Niet in hoogte verstelbaar

Het scherm
Een zesentwintig inch breedbeeld scherm van Iiyama met een D-sub, DVI en HDMI aansluiting, lage responstijd en een resolutie van 1920x1200.

Reden van aanschaf
Voor dit scherm was ik in het bezit van een Samsung 226BW. Dit scherm beviel mij goed maar ik wilde na verloop van tijd toch iets groters. In eerste instantie viel mijn oog op de Hanns.G HG281DJ, welke ik ook kocht. Helaas viel dit scherm mij na verloop van tijd (3weken) tegen. Onacceptabel veel backlight bleeding en zelfs ghosting zorgde ervoor dat ik de Hanns.G wilde inruilen. Gelukkig was dit na 3 weken gezien de gebreken mogelijk bij Paradigit en koos ik voor de Iiyama E2607WS.

Featureset
Zoals ik hierboven al beschreef heeft het scherm een resolutie van 1920x1200 wat resulteert in een verhouding van 16:10. Het scherm heeft een beelddiagonaal van 66cm. Achteraan het scherm zitten aansluitingen voor de D-sub, DVI, HDMI en een aansluiting voor de stroomkabel.

Het scherm is niet in hoogte verstelbaar, alleen kantelbaar naar voor en achter. Een DVI naar DVI kabel is aanwezig, HDMI niet. Verder heeft de Iiyama een responstijd van 2ms (grey to grey), Contrast van 1000:1 en een helderheid van 300cd/m2. Er zitten speakers verwekt in het scherm welke gelukkig niet zichtbaar zijn. Ik heb ze niet getest en ben dat ook niet van plan te doen :P Het geluid uit ge´ntegreerde speakers stelt vaak niet veel voor en is voor mij geen criterium om een scherm te kopen.

Pixeldefecten
Nadat ik het scherm bij Paradigit had gehaald ben ik uiteraard gelijk naar huis gegaan om het scherm aan te sluiten. Na het testen van diverse kleuren (DeadPixelTest) ben ik tot de conclusie gekomen dat er geen dode of luie pixels in het scherm zitten.

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
Het scherm heeft qua design wat weg van de 226BW. Het heeft dezelfde 'glossy' rand, hoewel deze gelukkig niet zo glossy is dat deze irritant veel reflecteert. Aan de onderkant van het scherm zit net zoals de 226BW een balkje met een net iets andere kleur. Bij de Samsung was dit zilver, Iiyama koos voor mat-zwart. Ook hier zitten aan de onderkant de knoppen voor het menu met aan de voorzijde een klein blauw ledje, welk aangeeft of het scherm aanstaat of niet. De menu-knoppen zijn alsvolgt; 1-up-down-2. 1 opent hierbij het menu en up en down scrollen hier doorheen. 2 is hier de confirm toets die, als het menu niet geopent is, tevens dient als input selector. Deze indeling is OK, je drukt niet snel op een verkeerde toets waardoor je opnieuw moet beginnen.

In vergelijking met de 226BW vind ik de bouwkwaliteit iets minder. Het scherm oogt en voelt solide maar heeft, als je goed kijkt buiten het aangezicht, een iets minder goede afwerking.

Kleurweergave, ghosting, helderheid en blacklight bleeding
Op het gebied van kleurweergave en helderheid ben ik erg positief. Zo positief dat het de kwaliteit van mn vorige 226BW overtreft. Zwart is echt goed zwart, zelfs bij behoorlijke brightness levels. Het was niet eens nodig om een custom profiel aan te maken; ik kreeg de kleuren niet beter dan de fabrieksaf 'warm' optie. (getest op http://www.tftcentral.co.uk/articles/calibrating.htm) Ook ghosting is gelukkig niet aanwezig wat ook niet in de lijn der verwachting ligt met een responstijd van 2ms.

Ook op het gebied van blacklight bleeding werd ik aangenaam verrast. Na de tegenvallende Hanns.G en een goede 226BW, heeft dit scherm naar mijn mening voor een TN paneel een zeer acceptabele bleeding. Ik ga er hiervan bij uit dat backlight bleeding een onoverkoombaar kwaad is bij een TN paneel en altijd in zeker mate aanwezig is. Ik durf op dit punt zelfs te zeggen dat de backlight bleeding bij mn oude Samsung paneel erger aanwezig was dan bij de Iiyama. Bij het kijken van een HD film is het in iedergeval niet storend/nauwelijks aanwezig.

Na een goede 226BW en teleurstellende Hanns.G is de Iiyama E2607WS voor mij het geld dubbel en dwars waard. 26inch, HDMI, goede kleurweergave en een nette prijs zijn wat mij betreft pluspunten voor de Iiyama. Dat het scherm niet in hoogte verstelbaar is een minpunt. Ik denk dat dit scherm een zeer goede concurrent is van de Samsung 2693HM en T260 die (hoewel duurder) in dezelfde prijsklasse liggen.

Dit is mijn eerste review, als iemand iets mist voeg ik het graag toe. Suggesties voor bepaalde foto's/info hoor ik graag!

!! UPDATE 24/02/11 !!

Inmiddels dik 2 jaar verder is de samenstelling van mijn PC zeer regelmatig gewijzigd en de Iiyama is de enige blijver :) Ik gebuik het scherm sinds aanschaf dagelijk en ben nog steeds erg tevreden!

Heb jij ook een Iiyama ProLite E2607WS-1 Zilver, Zwart?

Ik ben het met Keesfromspace eens over die DVI kabel heb hem nu ook gekocht en heb hem net 2 weken en bij het inpluggen van de kabel moet je echt een knik maken om hem degelijk erin te krijgen. Hij zit echt midden boven de (kantel)steun

Verder is het beeldscherm top en ik doe hem voorlopig absoluut niet weg.
Goeie review
ik heb er 2 van deze naast elkaar staan en niets dan lof over deze schermen!
EDIT: domme vraag :s

[Reactie gewijzigd door Jaapoes op 3 maart 2011 11:27]

Ik wil toch even melden dat dit scherm ook als Medion te koop staat. Ik begrijp het, er staat dan Medion onder. Maar misschien het overwegen waard voor sommigen. Ik heb het gecontroleerd, kennis van mij heeft de Medion. Op werk hebben we deze staan. Ik zie echt, op kleine wijzigingen in de behuizing na, geen verschil.

Edit:
Zojuist zelf de Medion besteld. Voor € 75,- minder, gratis bezorging en een "mooi Medion :+ " logo ;) .

[Reactie gewijzigd door Die Bruine op 2 maart 2010 13:22]

5ms ipv 2ms reactietijd zie ik iig in de specs als verschil.
Even een vraagje over het pixelmap verhaal van deze monitor..
Ik las namelijk het volgende in een review van deze monitor:

"The biggest annoyance is once again the lack of 1:1 pixel mapping. Although this ProLite does have aspect ratio controls, the only useful one is a 4:3 mode which can only be activated when feeding the screen a 4:3 or 5:4 source. So again, 720 or 1,080 content from non-PC sources will be stretched, making this monitor unsuitable for use with a majority of AV equipment and consoles."

Ik ben wel van plan om ook mijn xbox360 op het scherm aan te sluiten, maar ben nu dus wel benieuwd wat voor mogelijkheden ik qua weergave dan heb.. Als ik dat stukje text moet geloven gaat het dus gestretched worden?! Maargoed, wat zou dan de oplossing zijn, dan dus 1600x1050, of is er een mogelijkheid tot 1920x1080 +2 zwarte-balkjes?
Vroeg me dus af of iemand met deze monitor er een console op aangesloten heeft, en wat zijn ervaringen hiermee zijn?

[Reactie gewijzigd door chux op 21 september 2010 13:28]

Ik heb helaas geen ervaring met deze monitor op een console.. Ik denk dat als ik je geplakte tekst lees dat een game gestrechted gaat worden aangezien er dan in 9vd10 gevallen 720p content wordt gestuurd..
Keurige review, heb deze ook en wil slechts toevoegen dat de plaats vd DVI aansluiting op een onhandige plek zit.
Bedoel hiermee dat de kabel direct een behoorlijke buiging moet maken.
Dus mijn advies is om het scherm niet al te veel te kantelen naar achteren :)
Ik ben het met KeesFromSpace eens.

De aansluitingen van alle kabels (DVI, HDMI en VGA) zitten erg onhandig. Zeker als je andere kabels gebruikt dan de meegeleverde. Ik vind dit een te melden minpunt.
Hmmm misschien heeft het te maken met het feit dat ik mijn scherm niet al te veel heb gekanteld of ik heb een nieuwere revisie maar ik kan niet zeggen dat de DVI kabel nou zo'n ongelukkige knik maakt vanuit de monitor...
Ik denk dat ik eind deze maand dit scherm ook maar ga bestellen.
Ik zit nog op crt :D met hd videokaart :D

dus zal ik behoorlijk verschil wel merken. ;)

[Reactie gewijzigd door gabber-dt op 10 december 2009 13:36]

duidelijke taal, bedankt!

wil een nieuw scherm maar vertrouw dit meer dan een 28 inch paneel van hanspree nu :)
Een wat laat antwoord maar misschien handig voor iemand die deze monitor koopt voor de gameconsoles. Zelf heb ik er even een tijdje een xbox 360 op aangesloten. Het beeld wordt inderdaad gestretched. Op zich geen probleem maar je ziet een soort licht waasje over het beeld heen. Voor in ieder geval de keus om hem er weer vanaf te halen. Dit komt waarschijnlijk door de 1200 ipv de 1080.

Als pc scherm niets dan lof en heb hem indertijd ook aangeschaft na het lezen van deze review.