Specificaties 120mm diameter met 28dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Scythe Mugen 4 Review

Timo-! 21 februari 2014, laatste update op 21 februari 2014, 1.417 views

Scythe Mugen 4

Pluspunten

• Koelt goed
  • Indien gewenst een tweede fan op de heatsink te monteren.
  • Eenvoudige en stevige montage.

Minpunten

• De ribben van de heatsink kunnen bij montage door vastpakken of druk zetten bij het monteren verbuigen, en krassen snel. Dit is niet heel ernstig, is wel goed om hierop te letten. Verbogen ribben kunnen voorzichtig weer terug gebogen worden.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Ik ben een koeler gaan zoeken om mijn processor beter te kunnen koelen omdat ik deze wilde gaan overclocken. Ik heb de intel i7-3770K en gebruikte deze destijds met stock-koeler (welke onder standaard clock overigens prima volstaat). Uiteindelijk was mij deze geadviseerd, en heb ik deze gekocht.

Ik koos ervoor mijn moederbord niet uit de kast te halen voor montage, omdat mijn kast aan achterzijde ruimte heeft om het frame te plaatsen.Hierdoor was installatie niet zo gemakkelijk dan wanneer ik mijn moederbord uit de kast had gehaald. Ik miste nu af en toe bewegingsruimte. Als je dus makkelijk je moederbord uit de kast kan en wil halen, zou ik dat dus doen, ook al duurt het wat monteren dan wat langer.

Los daarvan, de koeler is erg gemakkelijk te installeren. Het frame zit binnen een paar minuten op het moederbord, waarna de heatsink ook snel geplaatst is. Het plaatsen van de fan op de heatsink is met de beugeltjes wel even priegelen, maar dit gebeurt op dezelfde manier bij de meeste cpu koelers...

In idle, waren de temperaturen van de CPU onder de 30c. En met 100% belasting (3700mhz boost), onder de 60c. Deze temps zijn wel erg afhankelijk van de speed setting in fan Xpert+, de temps zouden lager kunnen zijn bij een nog hogere fan snelheid. Ook is de airflow in de kast erg belangrijk. Ik heb zelf voor in de kast één fan die lucht aanzuigt, bovenin en achterin een fan die lucht afvoert. Met de ventilatiegaten aan de onder, en zijkant van de kast zorgt dit voor een goede airflow voor koele lucht naar de componenten.

Inmiddels heb ik mijn cpu's boost-multiplier op 47 draaien, baseclock onveranderd. Daarmee draai ik nu idle (1600mhz) rond 34c, en in 100% belasting op prime of intelburntest, rond 80c. Temperaturen waar ik dus zeer tevreden mee ben.

Ik heb mijn cpu overgeclockt om meer fps in een intensieve flighsimulator te behalen (X-plane 10), de temperaturen blijven in deze flightsim op 90% gemiddelde belasting rond, of onder 70c hangen. Alle andere games die ik speel halen dat uiteraard bij lange na niet.

Ik kan iedereen die een goede cpu koeler zoekt (voor overclocken) deze scythe mugen 4 aanbevelen. Wees je er wel van bewust dat meerdere elementen er voor zorgen hoe je cpu zich gedraagt. Ik heb mazzel dat mijn chip zich relatief makkelijk op zo'n grote overclock laat draaien, en met vrij lage voltages. Dit is bij elke chip en systeem anders. Het kan dus zijn dat jouw temperaturen hoger kunnen zijn bij zelfde belasting/instellingen.

Het geluid van de koeler vind ik zeer meevallen, ja ik hoor hem draaien (combinatie met mijn andere fans), maar ik heb dan ook meer gekozen voor een goede koeler, en niet een extra stille koeler (die dan ook minder koelt). Als je een super stil systeem wilt hebben is dit dus misschien niet de beste optie voor je.

Samengevat: Deze koeler is voor de prijs erg goed, en heeft goede koel-eigenschappen. En mogelijkheid tot een extra fan, kan zorgen voor meer koel prestaties. De geluidsproductie vind ik prima (volgens fabrikant min. 5db(?) max 28db), maar ervaren 'last' zal erg persoonsafhankelijk zijn. Daarbij is de koeler gemakkelijk te installeren, en wordt deze stevig aan je moederbord bevestigd.

Heb jij ook een Scythe Mugen 4?

Heb je niet dat het moederbord gaat doorhangen door het gewicht van de koeler?
Ik heb daar helemaal geen last van. Het gewicht van de koeler vond ik ook nog wel mee vallen voor het formaat.