Trust EasyClick Wireless Mouse Review

Praetextatus 21 februari 2014, 359 views

Trust EasyClick Wireless Mouse

Pluspunten

• goedkoop
  • 5 knoppen in totaal
  • draadloos
  • relatief kleine ontvanger
  • ergonomie in orde (voor rechtshandigen)

Minpunten

• communicatie tussen muis-ontvanger ljikt niet optimaal (30 cm afstand)
  • aan/uit knop in praktijk vrijwel onbruikbaar tenzij lange nagels
  • duim buttons bewegen vrij in de socket
  • duim buttons hebben teveel travel voor de klik geregistreerd wordt
  • gevoel goedkoop is duurkoop blijft beetje hangen

Ik heb deze muis gekocht als allround muis voor prive gebruik. Het enige waar ik op gesorteerd heb is de prijs en vormgeving. Ik heb hiervoor al redelijk verschillende types muizen gebruikt waaronder diverse Logitech en Microsoft muizen. Ik gebruik op kantoor ook http://tweakers.net/price...tech-trackman-marble.html dus ben ook bekend met trackballetjes. Voor deze keer toch besluiten om lekker goedkoop te gaan en online te bestellen gezien de prijs erg goed is. In mijn achter hoofd wel gehouden dat het echt een budget prijs en dat er toch ergens wel bezuinigd zou zijn. Dat merk je ook goed op diverse vlakken

Wel nu de prijs is duidelijk. Voor iets meer dan 10 euro heb je een draadloos muisje. Wil je een goedkope wireless muis dan kun je eigenlijk hier niet omheen.

Ergonomie
Dit was de eerste reden om te filteren. Ik heb op kantoor een trackball en wil thuis liever toch gewoon muizen. Ook mijn vrouw moet er gebruik van maken en dan is het toch handiger voor haar. Wij hebben beiden normale handen qua grootte. En deze vallen plezierig over de muis. Ik heb mini muizen geprobeerd, maar dit werkt toch prettiger.
Ook de beide duim knoppen werken goed om voor- en achter uit te gaan in pagina's. Ook is het mogelijk te clicken met het scroll wieltje.
Het scrollen zelf werkt ook duidelijk met een wat lichte weerstand. Persoonlijk vindt ik het een prettige weerstand (niet te zwaar of te licht)

Bewegen over bureau zonder muismat gaat gewoon goed alleen hoor ik wat lawaai. Ook is de schuifweerstand wat meer. Met een muismat is het geluid een stuk minder en ook de weerstand voor muizen is wat prettiger.
De muis heeft ook een aan/uit switch en een 'connect' button aan de onderzijde. Deze zijn wat minder prettig in gebruik. De connect button kun je enorm ver indrukken zonder dat er ook iets gebeurt.
De aan/uit switch is nog wat vervelender. Zonder een goede set nagels is deze onmogelijk te verplaatsen. Zo diep is deze verzonken.

Als laatste nog een puntje voor de ontvanger. Deze steekt een kleine 0.7 mm uit de behuizing van mijn laptop. Niet te groot en niet te klein al hoewel kleiner volgens mij wel moet kunnen. Ook heeft de ontvanger een hele kleine speling in de poort. Dit wil zeggen dat je zonder enige moeite de ontvanger kunt bewegen in de usb poort.

Functionaliteit
De muis heeft een voor mij standaard hoeveelheid knoppen (5 stuks in totaal).
Dit is voor mij het minimum wat ik prettig vindt werken. Alle knoppen gebruik ik dan ook continue tijdens computer gebruik.
Ook werkt alles out of the box. Dus gewoon plug & play. Binnen 1 minuut na het inklikken van de ontvanger werkt de muis in W7

Precisie
Deze heb ik toch een wat minder score gegeven. Ik heb de muis pas enkele dagen thuis en merk dat bij snel heen en weer klikken de muis het net niet kan bijhouden. Heel af en toe verspringt de muis. Nog ergelijk is dat als ik tussen enkele tabs klik in hoog tempo (in chrome) de muis de klik nog niet heeft verwerkt terwijl ik al naar een volgend tabblad schuif met de muis. Als resultaat wordt het tabblad dan ontkoppeld van deze chrome sessie en opent er dus actieve chrome sessie. Wat langzamer ermee omgaan lost dit wel op. Moet wel zeggen dat als mijn vrouw de muis gebruikt ze er niet zo een last van heeft :P

Vormgeving
Vormgeving van de muis is erg goed. Vormgeving welke, op kleine wijzigingen na, door veel fabrikanten wordt gebruikt. Ligt gewoon goed in de hand

Bouwkwaliteit
Hier valt de muis door de mand. Zoals ik al eerder aangaf, de prijs moet ergens vandaan komen. De muis ansich is van redelijk aanvoelend materiaal.
Als eerste de knoppen welke worden gebruikt om door pagina's voor- en achteruit te klikken zijn gewoon vrij te bewegen in hun sockets. Ook hebben ze flink wat travel voordat ze een klik registreren. Dit geldt voor beide knoppen.
De klik onder het scrollwiel is wel goed. Ook ligt deze goed vast in de socket. Travel hoeveelheid is normaal hier.

Aan de onderkant is het jammer dat de aan/uit switch zo diep verzonken ligt dat het eigenlijk onbruikbaar is. Ook is de 'connect' button onder de maat. Absoluut geen weerstand en ik ben bang dat deze ook niet lang hier blijft zitten ;) Bij de wat duurdere muizen voel je op een gegeven moment wel een klik als de maximale afstand is bereikt.
Verder zie je ook nergens terug of de muis bezig met 'connecten' of niet. Ook het lichtje aan de onder kant knippert niet. Dus je kunt enkel wachten en na x aantal seconden je muis bewegen om te kijken of je nu wel verbonden bent.

Als laatste het klik geluid. Persoonlijk let ik hier op. De klik in deze muis is erg 'plastic'. Wat duurdere muizen hebben toch een wat stevigere klik. Dit doet ook verdere afbreuk aan het kwaliteits gevoel.

Drivers en ondersteuning
Ik heb enkel de standaard Microsoft drivers gebruikt. Voor de dingen die ik met een muis doe is dit voldoende. Ik heb het probleem met het verspringen van de muis nog niet opgelost. Ik heb wel in de standaard instellingen van Windows wel het een en ander fine geprobeerd te tunen, maar dat heeft niet geholpen.

Zou ik deze muis aan anderen aanraden? Ja, maar enkel aan de occasional user. Computer je 1 uur per dag? Koop dan de muis.
Voor de wat meer actievere gebruiker zou ik toch wat meer geld uitgeven. Enigste redenen zijn 1- de precisie en 2 - bouwkwaliteit.
Ik denk namelijk dat deze muis het bij mij thuis een kleine jaar vol houdt. Ook is de travel en bewegings ' vrijheid' van enkele knoppen teveel. De echte power user is naar mijn mening binnen 6 maanden door deze muis heen. Ik verwacht dat voornamelijk de duim knoppen het zwakste punt zijn.
Ik zou graag wat meer betalen voor betere kwaliteit (achteraf)

Qua batterij verbruik kan ik nog niet veel vertellen gezien ik de muis enkele dagen heb. :)

Heb jij ook een Trust EasyClick Wireless Mouse?