Asus N750JV-T4055H Review

tistdrive 21 februari 2014, laatste update op 27 juni 2016, 1.609 views

Asus N750JV-T4055H

Een prima laptop voor school of werk.

Pluspunten

• Strak ontwerp
  • Stevige body
  • Goede speakers
  • Extra subwoofer
  • Fijn mat scherm
  • Verlicht toetsenbord
  • 2e schijf slot
  • Fijn multi-gesture touchpad

Minpunten

• Toetsenbord verlichting alleen bij laag/geen licht behulpzaam
  • Indicatielampjes slecht zichtbaar
  • GT750M voegt weinig toe

Ik heb deze laptop nu ongeveer een maand en besloot er maar een review over te schrijven.

Eerste Indruk / Body
In eerste instantie ziet de Asus N750JV-T4055H er uit als een strakke, moderne laptop. Als je verder kijkt worden een paar imperfecties al snel duidelijk:
- De DVD la zit niet goed recht
- De LAN poort heeft een klepje, wat niet optimaal werkt
- De toetsenbord verlichting werk averechts in het licht, je ziet daadwerkelijk de toetsen minder als dit overdag aanstaat.
- Indicatie lapjes capslock etc slecht zichtbaar
Verder is het wel zeer netjes afgewerkt, het is een mooie egale grijs en het grijze toetsenbord houd het heel uniform. Ook het touchpad is niet afleidend aanwezig, zoals bij de 15" variant.
De constructie is ook zeer stevig, het is een volledige aluminium body en het scherm zit vast met een breed schanier, waardoor het geheel stevig en solide aanvoelt.
Verder zag ik ook dat de bodemplaat (Die uit 1 plaat bestaat waarmee je makkelijk bij alle hardware kan) vast zat met T4 Torx schroeven.

Toetsenbord
Het toetsenbord werkt zeer prettig, de toetsen geven een fijn *klik* geluid als ze worden ingedrukt en voelen ook heel stevig aan.
De toetsen zitten mooi in de body verwerkt en trekken niet te veel aandacht weg van het scherm, ze zitten ook redelijk ver uitelkaar wat misslagen verminderd omdat je altijd goed kunt voelen waar je bent en het lastig (relatief) 2 toetsen tegelijk in te drukken.
Verder is de verlichting wel niet optimaal, door de grijze toetsen werkt overdag de toetsenbord verlichting averechts, bij weinig/geen licht werkt hij dan wel weer zeer goed, al hebben de toetsen wel wat last van backlight-bleeding.
Er is wel slechts 1 FN key aanwezig aan de linker zijde van het toetsenbord, dit maakt het met 1 hand bijstellen van geluid (die aan de rechter zijde zit) lastig.

Connectoren
De laptop is goed uitgerust met 4 USB3.0 poorten, HDMI, mini Display Port, LAN een SD Lezer en een audio in- en out jack.
Wel op te merken is dat de LAN kabel met een klepje in de poort wordt geklemd, wat niet bij iedere kabel optimaal werkt. Het klepje voelt wel vrij stevig aan en is elegant in de body verwerkt.
Er is overigens ook geen VGA aanwezig op de laptop, nou is dit wel een oude en grote standaard is dit wel iets wat je af en toe mist.
De connectoren zijn wel stuk voor stuk netjes verwerkt en zien er strak uit.

Audio
Ik heb voor de audio de laptop vergelijk met een Asus N55, Asus N73, Toshiba Satellite A300, Acer Aspire 6920g & 2013 13" MacBook Pro.
1 ding was al snel duidelijk, op de N55 na (die dezelfde speakers heeft) was deze laptop absoluut superieur.
De geluids kwaliteit is zeer goed, er komt een vol geluid uit die wel wat gebrekkig is in de lage tonen, maar met de bijgeleverde externe subwoofer is daar ook geen spreken van.
Het is weliswaar niet mijn 5.1 set maar voor een laptop luistert het zeer prettig.

BIOS
De BIOS is wat je verwacht van een laptop: weinig opties.
Als UEFI wordt uitgeschakeld in de BIOS (Launch CSM), komt de boot-order adjustment vrij. Al lijkt een UEFI installed Windows 8 hier issues mee te hebben.
Verder niets op aan te merken.

Touchpad
Het multi-gesture touchpad werkt heel fijn, je vingers glijden er soepel overheen en Asus' gesture tool maakt Windows 8 een prettige ervaring.
Ik baal er alleen wel van dat de rechter onderzeide van het touchpad wel als rechtermuisknop moet worden gebruikt, en er niet gewoon 1 groot touchpad met 1 vinger left-click en 2 vinger right-click (2 vinger right-click werkt overigens wel, alleen 1 vinger left dus niet rechts onderin).

Prestaties
De laptop is zeer snel, de i7 is aanzienlijk veel sneller dan mijn desktop CPU (i5 2500K @ 3.3Ghz) en de GT750M maakt gamen op de N750 zeer goed te doen.
Al is het wel aanbevolen in Windows bij het Nvidia Control Panel de GPU wel op maximum performance mode te zetten, dit scheelt veel in je FPS.
Als de laptop wordt losgekoppeld valt het performance-loss wel mee in verhouding tot andere laptops, al is het wel aanwezig (Zoals in iedere laptop).

Accu
Het is dan misschien wel geen MacBook maar in verhouding tot andere laptops houd deze accu het zeer lang vol (4-5 uur tijdens installatie van al mijn games, windows updates etc op 50% scherm verlichting).

Beeldscherm
Het beeldscherm is super, kleuren komen er mooi uit en de mat laag houd het scherm ten alle tijden zichtbaar.
Wel op te merken is dat Windows standaard de DPI op 125% zet, letters ogen hierdoor zeer groot en afbeeldingen worden wat vervormd, wat er niet mooi uitziet. Ik adviseer dit te corrigeren in het Control Panel.

Koeling
De koeling is goed gedaan, hij is over het algemeen stil, alleen tijdens het gamen maakte hij enigsinds herrie.
Ook de manier waarop is zeer tactisch: als je in bed ligt, bedolven onder de dekens kan de laptop zijn hitte makkelijk kwijt aangezien de koeling voor het scherm schanier uitkomt,
hierdoor is gamen in bed een zorgeloze bezigheid.

Porren met de hardware
De achterkant van de laptop is vrij makkelijk bereikbaar (mits je een T4 Torx schroevendraaier hebt).
De achterkant bestaat uit 1 plaat, als deze los is kun je overal bij. De schroeven zitten ook alleen aan de onderkant, dus geen gedoe rond het toetsenbord zoals bij de meeste laptops.
Aan de binnekant is nog 1 HDD bay vrij, de caddy hiervoor zit er wel al in dus je hebt alleen de 2.5" SATA HDD nodig.
Ook is er plek voor een kleine mSATA caching SSD.
De fans zijn ook meteen bereikbaar en dus ook snel schoon te maken. Handig voor in de toekomst.

Porren met OSen
Ik heb op deze laptop een 2e HDD bij gezet waar nu Arch Linux (GDM + Gnome-shell) op draait. Dit loopt perfect, WiFi wordt automatisch ondersteund en de meeste FN keys pakte hij vanzelf (behalve, helaas, de scherm verlichting).

UPDATE: 27 Juni 2016
Een beetje laat maar ik zag dat ik helemaal was vergeten mijn ervaringen met OS X vast te leggen in deze review.

OS X werkt prima op de laptop. Alles lijkt ondersteunt behalve de standaard WiFi/Bluetooth chip, deze heb ik vervangen met een Broadcom.
Ik gebruik nu OSX als primair OS op de laptop. Ik heb dit gecombineerd met een Windows 10 VM voor Visual Studio, werkt heel soepel.

Verder heb ik na 2 jaar gebruik bijna geen klachten over deze laptop. Alles werkt nog en hij is nog lang niet toe aan vervanging.

De GT750M valt wel tegen. Voor veel oudere games is het prima maar voor nieuwere titels is 60FPS niet meer haalbaar. Er lijken ook problemen te zijn met de V-Sync, hij denkt bij veel games dat het panel 40Hz is.

Ik gebruik de laptop voornamelijk voor school en werk dus ik heb er zelf niet zo'n last van maar voor gaming zou ik kijken naar een andere laptop. (eentje met een Nvidia GTXM, deze hebben veel meer mogenlijkheden, zijn aanzienlijk veel sneller en lijken minder probelemen te hebben dan wat de GTM's laten zien. Althans, dit is wat ik zie bij de laptops bij mij op school).

Heb jij ook een Asus N750JV-T4055H?

Nette korte review met de zaken die je graag wil weten. 2 vraagjes.
1. Hoe is het toetsenbord, geeft het mee of is het solide?
2. Je zegt dat er een bay vrij is voor een 2de 2,5" HDD en eentje voor een SSD. is dat een mSATA aansluiting of een M.2 ?
Het toetsenbord voelt zeer solide, het zijn ook letterlijk knoppen verwerkt in het aluminium frame.
Het lijkt op wat er zou gebeuren als ik mijn Logitech G510s met lagere knoppen zou voorzien.

Er zijn intern:
2x 2.5" SATA bays
1x SlimDrive SATA Bay
1x mSATA SSD slot (Deze is wel zeer kort, hier passen geen normale lengte mSATA SSDs in, is ontworpen voor een kleine Caching mSATA SSD. Kan niets terug vinden over de originele SSD)

Hoop dat dat helpt

[Reactie gewijzigd door tistdrive op 7 april 2014 00:11]

Ja helpt zeker. Als ik deze neem ga ik een gewone Sata 600 SSD er in zetten voor het OS en de orginele HDD voor Data. Als er een M.2 slot in had gezeten had ik die gedaan, scheelt toch weer iets in gewicht. thx voor de info.
Slim plan, ik zou er zelf een Samsung 840 EVO gaan inzetten, voor naast de 1Tb HDD