HP PhotoSmart C6380 Review

Wrinko 23 december 2008, 4.075 views

HP PhotoSmart C6380

Pluspunten

• Stevig gebouwd, makkelijke installatie, goede kwalitiet afdrukken en scans.

Minpunten

• programma dat opstart met windows, de opwarmtijd voor een printje

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 3
Ik heb deze HP photosmart 6380 nu een maand in huis en heb hem gekocht ter vervanging van een Epson Stylus D68.

In de winkel stond ik naar deze printer te kijken als ook naar de Canon Pixma mp620 die wel 40 euro goedkoper was. Beide printers hebben ongeveer dezelfde eigenschappen en na de HP aktie 40 euro retour komen ze op dezelfde prijs uit. Uiteindelijk is de keuze gevallen op de HP gebaseerd op een goede ervaring met een eerder model van HP.

Thuisgekomen de (grote) doos geopend en ik moet zeggen op de verpakking is niet bespaard. Alles zit degelijk vast en dat kun je eigenlijk van het hele apparaat zeggen; het is een degelijk ding. eerst kijken of alles erin zat en dat klopte tot aan de cartridges toe. En deze zijn niet zoals je gewend bent half leeg, maar ze zitten helemaal vol. Het zijn wel de gewone en niet de XL cartridges die ook verkrijgbaar zijn voor dit model.

Dan de installatie het was natuurlijk de bedoeling om de printer zelfstandig in het draadloze netwerk te zetten. De handleiding stelde dat dit zonder tussenkomst van een pc zou moeten kunnen (vandaar ook waarschijnlijk dat er geen USB kabel wordt meegeleverd). Tot mijn grote verbazing werkte dit vlekkeloos. Nadat de cartridges geladen waren kon ik het apparaat via het printer menu in het netwerk passen. Overigens heb je vanuit het printermenu de mogelijkheid om je netwerk gegevens te printen. Dit is vooral handig als je in je netwerk MAC filtering gebruikt.

Dus de printer werkt dan nu maar eens de software installeren. Heel simpel gewoon doorklikken en na een minuutje of 5 staat alles klaar. En heb je vervolgens weer een programma erbij dat op moet starten en dat in je taakbalk actief blijft. Dit heet Image monitor en dat heb je op zich niet nodig om te printen, maar als je iets rechtstreeks van de scanner naar je pc wilt halen moet dit programma draaien om de data te ontvangen. Zelf heb ik het niet aan staan, om de simpele reden dat als ik iets wil scannen ik het onder de plaat leg en dan de scanner van uit de pc bedien. Dit heeft nog wat voordelen waar ik zo op kom.
Meteen papier en het bijgeleverde fotopapier laden (fotopapier was meegeleverd, maar uiteraard niet van de beste kwaliteit) desalniettemin goede fotoafdruk die behoorlijk kleurecht blijkt en zeker op het premium fotopapier van HP levert dit een prima resultaat op. Dit geldt meteen voor de hele printer deze levert uitstekende prestaties. Wel moet ik zeggen dat het even duurt voordat de printer begint met afdrukken dat heet dan printer onderhoud/ opwarmtijd. Zodra hij begint met printen dan gaat hij ook in rap tempo door.

Scannen gaat met een druk op de knop mits je HP image monitor hebt draaien. Het was alleen eerst even zoeken waar dan de afbeeldingen blijven. Mijn documenten/mijn scans of Mijn documenten/mijn afbeeldingen/ mijn scans. Maar goed ik gebruik de bijgeleverde software om de scanner te bedienen omdat je via deze weg ook een scan preview kunt krijgen en in kunt stellen of je OCR (tekstherkenning, werkt prima trouwens) wilt gebruiken in welk formaat je het bestand wil opslaan (tekst, jpeg, pdf etc)

De kopieer functie werkt naar behoren is behoorlijk snel en kleurecht. veel meer valt hier niet over te zeggen behalve dan dat het gewoon goed werkt.

Blijft over het inktgebruik: Hier kan ik nog niet zoveel zinnigs over zeggen. Behalve dat er ook XL cartridges zijn die voor de veel printende gebruiker interessant kan zijn omdat hier ongeveer 3x zoveel inkt in zit voor iets meer dan 2x de prijs.

Conclusie: Ik ben erg tevreden over deze degelijke all-in-one printer. Je voelt aan alles dat het kwaliteit is.

Heb jij ook een HP PhotoSmart C6380?

Hallo,

Ik heb de C6380 een paar uur in huis gehad. En inderdaad. Zeer duidelijk waarneembare horizontale donkere strepen in gekleurde vlakken en foto's. Deze streep is ongeveer 1mm breed en heeft dezelfde kleur als de vlakkleur. Afdruk gebeurt op gewoon papier. Het lijkt erop dat er overlap optreed.
De printerkop is diverse keren uitgelijnd.

Ik heb deze multi gekozen na het lezen van een aantal zeer positieve reviews en testen van computerbladen en websites.

Ik zou deze multi GEEN voldoende geven in een review. Het print resultaat op gewoon papier is prut. Mijn antieke Canon BJC 240 geeft een betere, lees, egale afdruk op gewoon papier.
Foto's printen doet ie geweldig goed en zonder mankementen en stoorstrepen.

De printsnelheid is goed. Wel moet er enorm lang gewacht worden voordat er wordt begonnen met printen. En na het printen wordt er uitgebreid gepoetst en geschrobt door de printkop. Hier zit je niet op te wachten en het kost waarschijnlijk ook nog de nodige inkt.

De WiFi functie vond ik erg handig en is makkelijk te installeren. De rest van de functies heb ik niet geprobeerd na het bedroevende print resultaat.

Ik heb de printer teruggebracht naar de winkel en weer omgeruild voor centjes.

[Reactie gewijzigd door rleeraar op 7 maart 2009 22:22]

Je kunt ook zonder het hulpprogramma de printer installeren, maar dan ontbreekt de functie om afbeeldingnen te pushen van de printer naar de pc omdat er dan geen programma draait om het te ontvangen. Bovendien mis je dan de extra functionaliteiten van het programma bij het scannen en het eenvoudig foto printen.
Maar het moet wel mogelijk zijn om alleen de driver te laden en hem dan evt zelfs draadloos, omdat je netwerk daar in principe geen onderscheid in maakt, te gebruiken.

Je kunt alleen volgens de beschrijving niet Ún draadloos Ún via ethernet tegelijk.
CORRECTIE:

Je kan, net zoals ik in Windows 7; Zonder drivers, en zonder extra programmas ervoor zorgen dat de 6380 draadloos kan scannen.

Even zoeken naar de printer; de drivers worden automatisch geinstalleerd. Nadat je dan naar het IP-adres gaat van de printer, kun je een WEBscan maken. ;)
Bedankt voor de review!

Ik had nog wel een vraag over deze printer. Kan je, als je hem wel bedraad (ethernet) aansluit direct als netwerk printer gebruiken zonder extra software?

Een beetje zoals een netwerk laserprinter bijvoorbeeld, gewoon IP adres invoeren, driver opzoeken en klaar?

Ben geen fan van al die extra programmaatjes.
Ik had een vergelijkbare printer gekocht (C5380), maar om de 1,5cm (lengte van de printkop) zag ik steeds een donkere streep. Niet bij foto's maar wel bij normale prints. Het viel vooral op bij pagina's met veel kleur. Op tekstpagina's was niets te zien.

Ook in de testpagina van de printer is deze streep terug te vinden in de foto.

Ik heb de printer teruggebracht naar de winkel en in de winkel op de showmodellen ook testpagina gedraaid. Zowel een C5380 als een C6380. Tot mijn verbazing was de voor mij storende streep hier ook te zien. Aangezien dit onacceptabel is heb ik de printer geruild voor een ander model, de 4380. Deze doet het prima, maar de fotokwaliteit is wel zichtbaar minder. Dat is jammer.

Heeft iemand deze streep ook waargenomen bij hun printer? Eigenlijk zou ik dit model willen hebben, maar durf niet zomaar weer een nieuwe mee te nemen.