Melitta Optima Timer Zwart Review

PSV_Supporter 20 februari 2014, laatste update op 20 februari 2014, 2.457 views

Melitta Optima Timer Zwart

Pluspunten

• Prima prijs/kwaliteit verhouding
  • Hete koffie
  • Gemakkelijk in bediening
  • Timer functie
  • Ziet er mooi uit (maar over smaak valt te twisten ;-) )

Minpunten

• Filterhouder schuift onder de deksel. Als je filterzakje te groot is, vouwt deze dubbel

Al jarenlang stond de bekende Philips Senseo op het aanrecht. En zoals bekend is de koffiekwaliteit van de pads moedwillig, om kosten te besparen bij de productie, terug gelopen. En hoewel de smaak inmiddels wel weer verbeterd is, was ik gewoon weer toe aan de echte koffie smaak.
Geen 1 of 2 kops automaten die zogenaamd eenvoudig in gebruik zijn, maar ondertussen knetterduur zijn per kopje, maar een 'ouderwets' koffiezetapparaat.

Na het lezen van de nodige reviews bij dit apparaat uit gekomen. Een koffiezetapparaat van Douwe Egberts, de DE Excellent 10SN, blijkt de allerbeste te zijn volgens diverse onafhankelijke tests. Dit geloof ik direct, mijn ouders hebben deze ook enige tijd. Maar simpelweg te duur voor mij.
Belangrijk gegeven: Koffie moet heet zijn en laat dit nu een argument zijn wat vaak naar voren kwam uit de recensies. Samen met de voordelige aanschafprijs en de timer functie de reden dat ik hiervoor ben gegaan.

En het moet gezegd: De koffie is inderdaad heet! Zo hoort het ook. Er is geen mogelijkheid de temperatuur in te stellen overigens, iets wat ook niet gebruikelijk is maar wel op dure apparaten aanwezig is zoals de DE excellent.

Verder is het apparaat praktisch. Je kunt uiteraard met de kan water vullen in het reservoir. Maar je kunt het reservoir ook eruit halen en op die manier vullen onder de kraan. Het is maar wat je makkelijker vind. Voordeel van het gebruik van de kan, is dat het aflezen van de maatstreepjes wat makkelijker is. Als je het reservoir vast houdt, is het wat lastiger te zien of je 'm goed recht houdt.
Ook de filterhouder is makkelijk eruit te halen. Hier kom ik echter wel het (voorlopig?) enige nadeel tegen. Het filterzakje moet niet te groot zijn. De filterhouder draait onder 'de deksel'. Deze deksel is niet los te halen of omhoog te scharnieren of iets dergelijks. Dus als het filterzakje te hoog is, vouwt dit dubbel.

Verder is het apparaat eenvoudig in bediening. Vanuit de doos 1x even met water door laten spoelen. Daarna filterzakje erin, koffie erin, water er in en aanzetten. Het apparaat zelf werkt geruisloos, het enige wat je hoort is wat geborrel, maar ook dat is vrij stil te noemen.
Het zetten zelf gaat zoals je mag verwachten in een goed tempo. Binnen een minuut heb je een kopje gezet. Binnen twee minuten is de kan vol.

Het is geen grote kan, tot ca. 10 kopjes of 6 bekers aan koffie past er in. Maar goed, behalve tijdens 'feesten en partijen' zal het weinig voorkomen dat ik een volle pot nodig heb.

De timerfunctie is superhandig en makkelijk in gebruik. Water er in, koffie er in, tijd instellen en op het ingestelde tijdstip wordt er keurig koffie gezet.
De machine heeft ook een ontkalkings programma. Bij eerste gebruik even de waterhardheid instellen en hij geeft zelf een keer aan wanneer je 'm moet ontkalken. Zover ben ik nog niet. Maar gezien de instructie in de kort en overzichtelijke handleiding, is dat een peulenschil. Een zakje ontkalker voor de 1e keer zit er al in.

Dan nog smaak/uiterlijk:
Behoorlijk subjectief natuurlijk. Maar ik vind het apparaat er mooi en strak uit zien. En de koffie die geproduceerd wordt is lekker heet en dat vind ik heerlijk.

Heb jij ook een Melitta Optima Timer Zwart?

Ook ik heb onlangs dit koffiezetapparaat aangeschaft om dezelfde redenen als in de review genoemd zijn. Ik onderschrijf dan ook alle plus punten! Voor wat betreft de filterhouder kan ik alleen maar zeggen dat je de goede filterzakjes moet kopen (Melitta no.102) om niet tegen het genoemde probleem aan te lopen. Als tip wil ik nog meegeven dat je ook de goedkope AH No.2 filterzakjes kunt gebruiken als je de onderkant ongeveer 1 cm dubbelvouwt. Zo steekt hij niet boven de filterhouder uit. Werkt perfect! Ik hoop in ieder geval lang gebruik te maken van dit mooie apparaat.
Tip 2: Misschien zou je nog wat foto's kunnen toevoegen aan je review?

[Reactie gewijzigd door joopr op 20 februari 2014 16:24]

Bedankt voor je feedback!!
Ik heb nog niet gekeken naar andere filterzakjes, eerst deze maar opmaken. We knippen nu een stukje van de bovenkant af. Eigenlijk net zo eenvoudig als dubbelvouwen aan de onderkant.
Weet niet of de filterzakjes van Melitta net zo voordelig zijn? Is wel handig als het gewoon past natuurlijk!!

Foto's ga ik toevoegen!!

Edit: Hoe krijg ik die foto's zichtbaar? Ik upload volgens mij 4 foto's, maar zie geen foutmelding o.i.d. en zie ze ook niet terug in de review....
Edit2: Een hoop gedoe, maar gelukt. (Wat een restricties om foto's erop te zetten zeg. Is nog van het pre-megapixel tijdperk ;) )

[Reactie gewijzigd door PSV_Supporter op 20 februari 2014 17:01]

Met die foto's erbij maakt het een completere review!
Die Melitta Nr.102 filterzakjes zullen ongetwijfeld duurder zijn maar wellicht kun je daar ook huismerk varianten van kopen.
Hallo hebben jullie inmiddels een huismerk filter gevonden die gewoon goed past?
Nee, eigenlijk gebruiken we nog gewoon die Melitta no. 102 zakjes. Zo'n pakje met 80 zakjes kost iets van EUR 1,18 bij de Albert Heijn. Een huismerk product zal misschien iets goedkoper zijn maar dat zijn dan zulke kleine verschillen....
Ook ik ben in het bezit van een Melitta koffiezetter alleen dan de Melitta stage en ook ik heb deze aangeschaft vanwege de goede reviews en ik moet zeggen ik wil zelf nooit weer anders.
De koffie is super heet en erg lekker en ook mijn Melitta is heel erg stil met het zetten van de koffie.
De stage heeft ook een draaifilter en ook van deze kan de klep niet omhoog maar ik heb nooit geen problemen dat het filterzakje dubbelvouwt bij het dichtdoen want ik vouw altijd de bodem en zijkant om zodat de naden niet uitsteken en als je goed leest op de verpakking van de filterzakjes dan staat er ook op dat je de bodemrand en zijrand van te voren om moet vouwen en de omgevouwde rand zet ik dan voor het uitloopgaatje onderin het filter zodat de koffie er nog wat rustiger doorheen loopt en de smaak alleen maar ten goede komt.
De melitta koffiefilterzakjes zijn mij veel te duur dus ik gebruik zelf het huismerk van AH en voorheen de euroshopper filterzakjes maar deze waren ineens niet meer in Nr. 102 leverbaar wat erg jammer is want deze waren perfect en echt spotgoedkoop.
Hieronder een citaat van de website koffie.met-passie.nl:

"Plaats het papieren filter in de wigvormige houder, boven op de kan (Vouw eerst de lasnaad om) "

Heel veel succes en geniet van je heerlijke hete bakje leut ;)