TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point Review

PSV_Supporter 20 februari 2014, laatste update op 20 februari 2014, 2.110 views

TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point

Pluspunten

• Prima Access point voor een niet veeleisende gebruiker
  • VLAN's in te stellen per SSID
  • Voordelig product

Minpunten

• Geen topperformance op 801.11N

Beheerbaarheid Score: 4
Dit is wat er in menig huishouden gebeurd: Iemand komt langs en wil op je WiFi verbinding inloggen, want dat is lekker snel. "Geen probleem, toets maar code SDKG23F22#@EV in...".

Is dit gebruiksvriendelijk? Nee
Wil je eigenlijk dat ze op jouw netwerk komen? Nee

Daarnaast: Een access point presteert optimaal op 801.11AC/N, als dit niet gecombineerd hoeft te worden met het 801.11G of B signaal. Maar als je met je tablet(s) of smartphone(s) gebruik wil maken van het WiFi signaal, ontkom je er niet aan om te mixen, tenzij.... Inderdaad: De 2e reden dat ik dit Access point wilde.

Met het aanpassen/upgraden van mijn netwerk (lees de review van de Netgear GS105E en je weet er alles van) wilde ik door het gebruik van dit accesspoint deze zaken in de zijlijn meenemen.

Ik heb dit access point geselecteerd op 2 eigenschappen: Voordelig en ondersteuning van VLAN's. Het hoefde niet de snelste van de klast te zijn, voor de snelheid gebruik ik de TP-Link WDR4900, die zuiver en alleen 801.11AC/N gebruikt.
De functionaliteit van VLAN's zal door de gemiddelde gebruiker niet direct worden toegepast, maar in combinatie met de Netgear GS105E en de opzet van mijn netwerk vind ik dit persoonlijk een betere/veiligere oplossing dan het zogenaamde gastennetwerk wat bijvoorbeeld in de Asus router aangeboden wordt. (Als je, zoals in mijn geval, de WAN poort niet rechtstreeks op je internetaansluiting is aangesloten.)

Uiteindelijk gekozen voor dit product, gezien de reviews en de prijs.
Ik heb 2 SSID's ingesteld, eentje unsecured gasten netwerk. En eentje secured. De eerste kan alleen maar gebruik maken van het internet. De tweede, beveiligde, kan ook op het interne netwerk. De eerste kunnen dus gasten, buren of wie er toevallig in de omgeving is, simpel/snel verbinding mee maken, de tweede gebruik ik voor alle 'trage' apparaten zoals tablet/smartphone die alleen b/g verbindingen op kunnen zetten. (Dit is gescheiden door gebruik van VLAN's.)

De performance op 801.11G/B is prima te noemen. De snelheid wordt eigenlijk nergens door beperkt, hooguit door het device waarmee je connect. De performance op N is niet optimaal te noemen. En vooral als je gemixt B/G/N aanzet, valt de performance van de N verbinding tegen, als gelijkertijd ook B en G verbindingen actief zijn. De connectiviteit lijkt soms verbroken te zijn of te haperen als er meerdere gebruikers gelijktijdig bezig zijn op het internet. En met name de verbindingen op N hebben daar last van. Via een B/G verbinding ondervind je een stuk minder hinder van de mixed verbinding als gelijkertijd iemand op N actief is.
Als je alleen B/G aanbiedt of alleen N, zijn de verbindingen al een stuk sneller en stabieler. Zoals in de huidige configuratie het geval is, is de B/G verbinding prima en stabiel te noemen. Ook het bereik is prima.
Ik heb ook getest met een N-only configuratie, maar dan moet je echt geen supersnelle verbinding verwachten. Met name uit deze verbinding blijkt dat je toch te maken hebt met een goedkoop product. Begrijp me niet verkeerd: De verbinding is wel soepel en snel, maar vooral als je het uiterste gaat vragen, bijvoorbeeld bij het kopieren van grote bestanden of het downloaden van grote bestanden via internet, merk je dat je geen state-of-the-art product in huis hebt gehaald. Wil je een goede verbinding op N, voldoet deze prima, wil je echt snel en stabiel onder elke omstandigheid, sla dan dit product over.
Maar zoals eerder al gezegd: Snelheid op N was voor mij onbelangrijk, hiervoor gebruik ik de WDR4900 en daar is N een stuk stabieler en sneller.

Conclusie:
Prima Access point, eenvoudig in configuratie, uitstekende prijs/kwaliteit verhouding, voldoende mogelijkheden, maar niet de snelste van de klas.

Heb jij ook een TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point?