Nokia 301 Geel Review

metroappelsap 19 februari 2014, laatste update op 26 februari 2014, 1.182 views

Nokia 301 Geel

Pluspunten

• Stevige behuizing
  • Prettige & responsieve UI

Minpunten

• Geen ondersteuning voor Nokia Suite
  • Accuduur slecht door firmware bug
  • 1ste update Over the Air direct fataal

De Nokia 301 is een stevige telefoon, die goed in de hand ligt. Omdat het geen smartphone is, is hij ook een stuk goedkoper. Hoewel ik de huidige prijs van rond de 75 euro wel veel vind. Voor twee tientjes meer heb je een smartphone met Android, die dus een stuk meer kan. Maar dat gezegd hebbende, is het wel een geschikte tweede telefoon of voor mensen zoals ik die geen smartphone zoeken.

Behuizing
Het formaat van de Nokia 301 is ideaal. Hij is niet te klein, zodat hij makkelijk te bedienen is. De toetsen zijn prettig en de telefoon is klein genoeg om in je broekzak te passen. De behuizing is stevig en ik verwacht dat hij lang meegaat. Klein minpuntje vind ik de 'cursortoets': waar links en rechts wel makkelijk te bedienen zijn met mijn duim, zijn naar boven en beneden lastiger.

Bellen
Het bereik is minder dan ik van mijn vorige Nokia gewend was. Binnenshuis heb ik, met dezelfde simkaart/provider natuurlijk, 1 a 2 streepjes minder bereik. Maar het speakertje voor het oor is goed, dus de andere kant is prima te verstaan. Je kunt het volume ook hoger opkrikken dan andere telefoons. Wel apart vind ik dat men het microfoontje onderin aan de linkerkant gezet heeft, dan is het verder van je mond vandaan dan als ze het aan de rechterkant geplaatst hadden.

Camera
De fotocamera (3.2 megapixel) is prima bij genoeg licht. Ook een filmpje van mijn baby gemaakt en ook dat was beter dan ik verwacht had. Alleen zit natuurlijk het microfoontje aan mijn kant als ik opneem, dus je hoort mijn stem veel duidelijker dan van het object wat ik probeer te filmen.
Wel erg leuk is de otofoto (selfie) stand. De telefoon geeft dan met luide stem instructies tot je midden in beeld staat en maakt dan gauw een foto.

Apps
Ondanks dat dit geen smartphone is, heeft Nokia wel een aantal apps geinstalleerd, waarvan de interessantste zijn: WhatsApp, Twitter, Facebook, eBuddy en Nokia Nearby.
Nearby vond ik tegenvallen. Ik zocht bijvoorbeeld restaurants in mijn omgeving en de helft mist zo ongeveer. Verder is de kaart een low-res jpeg o.i.d. waardoor deze onleesbaar is. Locatiebepaling gaat via het mobiele netwerk (geen GPS aan boord) en dat vond ik best goed gaan.
Ik ben nog op zoek naar een goede maps applicatie. De Nokia store bevat een aantal apps, maar bijna alle apps kwamen op mij over als hobby projectjes. Er was er nog geen die graag zou willen installeren.
Voorgeinstalleerde games: Let's Golf, Little Big City, Midnight Pool 3 en demo's van Asphalt 6 Adrenaline en Green Farm.

Algemeen gebruik
De user interface werkt snel en responsief. Als er een app opgestart moet worden, zoals bijvoorbeeld de internet browser, moet je wel even wachten. De bediening van de mp3 speler had beter gekund. Je komt namelijk altijd eerst in een scherm wat een lijst met al je muziek laat zien en dit duurt natuurlijk even om te laden als je een 2Gig micro SD kaartje erin hebt zitten. Maar eigenlijk wil je altijd via albums of artiesten browsen, dus je wacht voor niets. Ook dedicated volume knoppen mis ik wel.

Een telefoon zoals dit zou een lange accuduur moeten hebben. De Nokia 301 heeft dat echter niet, maar dat schijnt door een bug in de firmware te komen. Ik heb deze dus ook direct een update gegeven.
Even belangrijk is dat een update via USB niet kan. Nokia Suite ondersteunt deze telefoon niet. Hij heeft ook geen WiFi, dus je zit aan je 3G abo vast. Deze serieuze update is iets van 3MB, dus het valt ook wel mee hoeveel dat kost.

Helaas is er iets mis gegaan met deze update en is mijn Nokia in een baksteen veranderd. Ik kon hem omruilen voor een nieuwe. Direct de update opnieuw geprobeerd met verder default instellingen op de telefoon en nu ging het wel goed.

Bij normaal gebruik is de accuduur redelijk. Ik heb nog geen week zonder opladen gekund, maar elke dag opladen zoals met een smartphone moet hoeft echt niet. Als je geen apps draait en de bluetooth uitzet, dan zou hij makkelijk een dag of 4 mee moeten gaan.

Heb jij ook een Nokia 301 Geel?

2 weekjes standby is mogelijk.
Heb zelf een zwarte als zakelijke gsm. Prima dingetje voor bellen & sms-en en doet verder wat ie moet doen :)
Mijn ervaringen na een maand of 11 gebruik zijn als volgt.
Bluetooth altijd aan, geen internetgebruik, 1 uur bellen per week via carkit: dan moet ik hem 1x per week opladen
Als ik dan WhatsApp ga gebruiken (always online) moet ik 2x per week opladen.

Ik ben er wel tevreden over. Maar ik wil nog wel experimenteren met het regelmatig uitschakelen van de internet- en bluetooth verbindingen ('s nachts bijvoorbeeld).
Op nokia conversations is een lange thread over batterijproblemen met dit specifiek model. Mensen die claimen na de firmware update nog steeds problemen met de batterijduur te hebben. Ik zie 5 dagen als minimum voor een dergelijke telefoon.