Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z1 Compact Wit Review

Sarrr 18 februari 2014, 3.505 views

Sony Xperia Z1 Compact Wit

Pluspunten

• Snel, hele goede accuduur, mooi, ideaal formaat, Android, goede camera, hele gebruiksvriendelijke interface.

Minpunten

• Klepjes (geen echt minpunt want ze zijn prima, maar een beetje bang voor de toekomst), laagste helderheidsstand is alsnog vrij helder en er is ruimte voor verbetering bij de frontcamera qua aantal megapixels en flits.

Na mijn HTC Desire S was ik toe aan een nieuw toestel dat niet al te groot was. Dit is de eerste keer dat ik een toestel heb gekocht door middel van een pre-order, want meestal speur ik eerst het internet af naar reviews. Dit keer deel ik graag mijn ervaringen met jullie omdat dit toestel nog zo nieuw is. Ik ben geen technisch wonder, dus het wordt gewoon een huis-, tuin- en keukenreview naar aanleiding van het dagelijks gebruik.

Ik ben een vrij intensieve gebruiker (WhatsApp, bellen en veel sociale media voor werk/onderweg) dus mijn toestel moest snel zijn, en een goede accu en camera bevatten. Kort samengevat: alles wat ik zocht heb ik gevonden in de Sony Xperia Z1 Compact.

Bouwkwaliteit
Ik heb de witte versie gekocht, welke ik erg chique vind. Het toestel is precies goed qua afmetingen: groot genoeg voor filmpjes en een relaxt gebruik van sociale media, maar ook klein genoeg om lekker in de hand te liggen en in je zak te passen. De bouwkwaliteit lijkt tot nu toe super: mooie afwerking en een beetje zwaar in de hand, voelt erg solide aan. De klepjes vind ik zelf een beetje eng voor de toekomst, maar zijn nodig voor de waterdichtheid. Ik ben er uiterst voorzichtig mee en tot nu toe werken ze prima, maar op de lange termijn ben ik benieuwd hoe lang de klepjes het volhouden. Ik heb het witte exemplaar gekocht en gebruik een screenprotector en de Roxfit Gel Shell case die speciaal gemaakt is voor de Xperia Z1 Compact. Deze case dekt de zijkanten af met een stevig rubber met uitsparingen en bedekt de achterkant met een stevig doorzichtig plastic. Over deze case ben ik ook erg tevreden, dus dat is een aanrader als je geen fan bent van bookshells. De volumeknoppen en de cameraknop zijn echter wel iets lastiger te bedienen, want die worden afgedekt door de case. (De plaats van de knoppen is echter wel aangegeven op de case.)

[Edit: de witte case is wel gevoelig voor 'vlekken'. Waar hij eerst spierwit was is hij nu al aan het vergrijzen, wat ook niet meer schoon te krijgen is. Een puntje om in overweging te nemen wat betreft de case.]

In tegenstelling tot eigenaren van de zwarte versie heb ik minder/geen last van vingerafdrukken en krassen. Krassen heb ik sowieso (nog) niet doordat ik dus een hoesje en screenprotector gebruik, en vingerafdrukken zijn op de witte achterkant niet echt zichtbaar. Kan me voorstellen dat het bij de zwarte versie anders is.

Waterdichtheid
Ik heb het toestel nog niet geheel onder water gehouden, maar heb er wel mee gedoucht om de waterdichtheid te testen. Het gaat allemaal prima, er is niets kapot en het is ook wel grappig en handig af en toe. Het enige nadeel is dat het touchscreen niet zo goed meer werkt met natte vingers, maar wanneer je de waterdruppels van het scherm blaast doet alles het weer prima. Ik heb zelfs al blazende een knopje in weten te drukken. :9

Accugebruik
Over de batterij ben ik tot nu toe erg te spreken. Als ik mijn telefoon intensief gebruik op een dag (veel WhatsApp, Facebook, foto's maken en af en toe bellen) kan ik er zeker van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat mee door. Wanneer ik mijn telefoon minder intensief gebruik red ik het sowieso anderhalve dag zonder op te laden. Verder zit er een Stamina-modus op de telefoon, die ervoor zorgt dat het internet en andere functies tijdelijk worden uitgeschakeld als het scherm uit (stand-by) is. Wanneer je het scherm dan weer aanzet, komen je berichten direct binnen. Telefoongesprekken en SMS-berichten komen wel gewoon door in de Stamina-modus. Deze modus werkt tot nu toe echt fantastisch bij mij en bespaart nóg meer batterij. Als je dan ook nog 's nachts vliegtuigmodus aanzet en je telefoon niet zo intensief gebruikt, kun je er zeker twee dagen mee doen en misschien zelfs meer. Kortom: de batterij vind ik helemaal top. Ook een leuk feitje: als je de telefoon 's avonds aan de oplader doet kun je hem in de nachtmodus zetten, zodat hij dan oplaadt vanaf 22:00 uur 's avonds of zoiets. Ik heb het nog niet echt geprobeerd, maar dit lijkt me een leuke feature. Daarnaast kun je bij de instellingen ook goed zien/bijhouden hoe het accuverbruik is verlopen.

Snelheid
De snelheid van de telefoon is tot nu toe ook erg goed bij mij. Ik heb nog geen vastlopers gehad en kan me eigenlijk op het moment geen snellere telefoon wensen. Websites laden snel, foto's in het album ook en alles werkt gewoon precies zoals je het hebben wilt. Ik heb me nog geen seconde geërgerd aan iets wat te lang duurt. Wat voor mij erg belangrijk is, is dat ik snel in staat ben een foto te schieten en te delen in verband met werk. Dit gaat tot nu toe echt heerlijk, in tegenstelling tot mijn oude HTC. Overschakelen tussen camera, album en WhatsApp of Facebook gaat supersnel en zonder haperen; precies wat ik nodig heb. De schrijfsnelheid naar de SD-kaart is dus ook goed, alleen heeeeel af en toe bij een filmpje doet hij er drie seconden over (niet bij alle filmpjes) wanneer ik erg ongeduldig ben en overal tegelijk op druk. ;)

Camera
De camera heb ik nog niet veelvuldig gebruikt met grote eisen (wel voor snelle achteloze kiekjes), maar de foto's die ik gemaakt heb zien er al prima uit, zeker bij daglicht. De frontcamera is natuurlijk wat minder dan de camera aan de achterzijde, dus dat zou ik als enige minpunt kunnen benoemen, maar ach dat hebben alle telefoons tot nu toe nog niet helemaal perfect. De frontcamera is nog steeds ruim voldoende voor selfies en dergelijke :P , maar er is geen flits bij. Ik heb trouwens ook al diverse filmpjes gemaakt, waarbij ik erg te spreken ben over het geluid en de beeldkwaliteit. Ook hier een goede score dus!

Geluid
Geluid bij filmpjes is tot nu toe erg helder, en ook tijdens gesprekken. Je hoort duidelijk dat de spraak eruit wordt gefilterd, wat zorgt voor een goede geluidskwaliteit bij gesprekken, maar wat muziekopnames weer iets minder mooi maakt bij het filmen. Ik heb nog geen muziek geluisterd via mijn telefoon dus hier kan ik verder nog geen uitspraken over doen. Het enige minpunt qua geluid is dat de speaker aan de onderzijde van het toestel zit, waardoor je die dus tijdens het kijken van filmpjes per ongeluk kunt afdekken met je hand. Als je dit eenmaal weet dan let je erop, maar het viel mij wel op dat het geluid bijna geheel wegvalt als je hand voor de speaker zit.

Interface/beeldscherm/gebruiksgemak
Het toestel draait natuurlijk op de nieuwste versie van Android dus als Androidgebruiker was dit voor mij al bekend. Het beeldscherm is prachtig, de kijkhoeken zijn bij mij ook goed (hoewel ik hier zelf niet veel waarde aan hecht want ik heb niet zo'n behoefte aan pottenkijkers in de trein bijvoorbeeld) en de kleuren zijn levendig. Gebruiksgemak en interface krijgen een dikke tien van mij, want alles is gewoon ontzettend duidelijk, er zitten vaak dialoogjes in de interface verwerkt wanneer je iets voor de eerste keer gebruikt en je krijgt regelmatig meldingen met een hele heldere uitleg van de opties (die je overigens ook kunt uitschakelen). Alles spreekt gewoon voor zich en er zijn een aantal leuke kleurenthema's te gebruiken die de telefoon een persoonlijk en strak uiterlijk geven. De laagste helderheid is trouwens alsnog best helder, in tegenstelling tot mijn oude HTC die op de laagste stand ook wel echt donker was. Ik heb deze Z1 Compact bijna altijd op de laagste stand staan, maar dan is alles alsnog goed zichtbaar. Ik vind het zeker niet storend (juist fijn eigenlijk), maar misschien hebben mensen behoefte aan een iets donkerdere stand als laagste helderheidsstand in donkere ruimtes.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Compact Wit?

Reviews door de redactie

Ik vroeg me af waarom je dit bij de minpunten hebt staan:
laagste helderheidsstand is alsnog vrij helder.
Als ik dit lees lijkt het alsof dit een pluspunt is?
Ik ben benieuwd wat je ervaring in de nabije toekomst is met betrekking tot de krasbestendigheid van dit toestel. Je leest her en der op internet dat hij nogal erg snel krast, of blijf je ten alle tijden de screen protector en de case gebruiken?
Dan zal het een stuk minder snel opduiken of opvallen denk ik, vind de krassen die je snel kan krijgen persoonlijk wel een stevig minpunt van dit product.
Verder duidelijke review, nog wat foto's erbij en wellicht enkele benchmarks en dan is het helemaal af :) !

[Reactie gewijzigd door pino85 op 18 februari 2014 19:44]

Bedankt voor je reactie! Ik vind zelf de helderheid een pluspunt, maar ik las ook reacties op het internet waarbij het benoemd werd als minpunt. Is inderdaad meer een persoonlijke voorkeur.

Ik gebruik inderdaad momenteel ten alle tijde een hoesje en screenprotector, puur omdat ik erg zuinig ben met mijn telefoons en ik dus inderdaad geen krassen wil. Ik heb geen ervaring met de krasbestendigheid wat dat betreft want ik heb niet zo'n zin om dat expres te testen. :P Naar aanleiding van de review van anderen is het wellicht verstandig om een hoesje of screenprotector te gebruiken maar ik zou het toestel echt absoluut niet afraden vanwege dit punt want verder is het gewoon een toptoestel.

Benchmarks ben ik (nog) niet echt in thuis, dus daarvoor wil ik je tot nu toe graag doorverwijzen naar de review van Tweakers. :) Vragen mogen altijd!
Wat die klepjes betreft hoef je je niet al te druk te maken, de klepjes op mijn Xperia Acro S van ruim anderhalf jaar oud blijven het nog steeds doen. Nu is het ook niet zo dat ik ze vaak gebruik; eigenlijk gebruik ik ze zo goed als nooit. Opladen doe ik namelijk met een docking cradle. Voor de mijne waren die maar ¤5 op ebay, voor deze telefoon zijn die 3 tientjes. Zoek maar op Sony DK32!

Maar omdat mijn Acro S nu al weer zo oud is (accu gaat snel leeg, geheugen wordt trager en dus appjes openen ook), ben ik wel weer aan een nieuw toestel toe, en ik denk dat het deze Z1 Compact gaat worden!