Specificaties Tower, 8 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silencio 452 Review

Foritain 18 februari 2014, laatste update op 18 februari 2014, 5.853 views

Cooler Master Silencio 452

Pluspunten

• Geheel ziet er erg goed uit
  • Strakke, gesloten panelen. Geen gatenkaas
  • Afwerking prima in orde
  • Ruim voldoende inbouwopties
  • Frontpanel met 3x USB en SD kaartlezer
  • Erg stil, stock ventilatoren geluidloos
  • 2 Standaard ventilatoren zorgen voor voldoende koeling voor mainstream systemen
  • Stoffilters op alle intakes.

Minpunten

• Maximale koeling beperkt tot 3 ventilatoren.
  • Slechts beperkt kabelmanagement.

Review: Cooler Master Silencio 452

Geluidsproductie
Stoffilters
Alternatieven

Productwebsite

Onlangs had ik voor mij eigen werkpaardje een Silencio 652 gekocht, en al enige tijd draait de thuisserver in een Silencio 550. Tussen deze twee beestjes in staat de pc van mijn lieftallige echtgenote die mij altijd rustig mn gang laat gaan met alle pc hardware en zelden iets voor haarzelf wil. Bij de release van de Cooler Master Silencio 452 was de message wel duidelijk: die moet er komen! Haar oude Antec case was nog wel prima, maar een familie van pc’tjes die elkaar matcht is natuurlijk wel zo leuk.

Dus om onze Silencio familie compleet te maken was de 452 besteld, en ondanks dat ik graag nieuwe hardware wilde bestellen vond zij dat zonde, gezien zelfs anno 2014 een Q6600 met 8GB nog aardig mee kan. Vandaar de wat aparte combinatie van hardware, met bijvoorbeeld wel een AMD HD7950, maar met een ondertussen 7 jaar oude processor en een moederbord met een niet echt ideaale layout.

De Silencio 452 zit met z’n prijs van 65 euro tussen de Silencio 352 en 652 in. De 352 was voor haar geen optie gezien die geen ruimte biedt voor ATX borden, en de 452 lijkt ook op het eerste gezicht meer als een budget-652 dan op z’n kleinere broertje. De basisfeatures waar de Silencio reeks om bekend staat, zoals het deurtje, de geluidsdemping, en de SD-kaartlezer ontbreken uiteraard niet, en dat deze cases broertjes van elkaar zijn zie je er ook direct aan af.

65 euro houdt wel in dat hij stevige concurrenten van zich af zal moeten slaan, en tegelijkertijd heb ik natuurlijk ook mijn oog op mijn eigen case. De vraag daarbij is of Cooler Master niet te veel heeft hoeven inleveren om, de wat mij betreft topper van een case, de Silencio 652 in een lagere prijsklasse mogelijk te kunnen maken.

Verder vind ik het nog van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de Cooler Master website:

Wat afmetingen en gewicht betreft is het allemaal een beetje standaard. Vrij klein voor een echte ATX case, net wat hoger en dieper dan de mATX 352, maar met 19 centimeter is het wel een relatief smalle behuizing.

De inbouwmogelijkheden zijn wederom vrij gangbaar voor een case van dit formaat, maar is meer dan voldoende voor de meeste systemen. 2 Externe 5.25” bays is prima voor een optical drive en een eventuele fancontroller. 6x 3.5” HDDs en 2x SSD locaties zijn ook meer dan prima. Grafische kaarten tot en met 386mm passen (oftewel elke kaart denkbaar), al gaat het gebruik van kaarten langer dan 282mm ten koste van een deel van de HDD ruimte. 282mm is overigens nog altijd voldoende om veel high-end modellen met een 290X of 780Ti chip kwijt te kunnen, als je maar even voor aanschaf checkt. En met verder 158mm ruimte voor processorkoelers kan je concluderen dat met een beetje aandacht een relatief zware setup zeker past. Het zou mij overigens niets verbazen als de daadwerkelijke speling voor de cpu nog net even groter is, want de HD7950 die ik ging plaatsen had met 285mm nog aardig ruimte over zonder de HDD bay te hoeven verwijderen.

Wat betreft koelmogelijkheden is het verschil met de 652 opvallend. Je kan twee ventilatoren van 120mm of 140mm kwijt voor, en 1x 120mm ventilator achter. Drie ventilator plaatsen is niet heel ruim, al zie ik in de praktijk zelden meer dan 2 a 3 ventilatoren in systemen. Je krijgt standaard twee ventilatoren al meegeleverd, wat wel een mooie plus is. Deze stock ventilatoren vallen op door een relatief laag RPM van 800, wat ze wel mooi stil zou moeten houden. Waterkoeling is ook mogelijk zowel voor- als achter in de vorm van een 240mm en 120mm radiator.

Als laatste het frontpanel, en zoals ik ondertussen bij de Silencio kasten gewend ben zit dat wel goed. Met 2x USB3.0 poorten, 1x USB2.0, audio aansluitingen en een SD kaartlezer ben je daar goed voorzien.

Het uitpakken

Uiteraard eerst even de doos op tafel. Dit keer weer de bruine doos van Cooler Master. Na eventjes “What’s in the Box?!” met de kleine te spelen even gecontroleerd of alles stevig zat verpakt, maar dat weten ze ondertussen wel goed te doen.

En daar staat ‘ie dan. Zoals verwacht lijkt het erg op een mini-652. Materialen zien er zoals altijd netjes uit, en ook de kleur is keurig egaal en mat zwart. Een positieve indruk in die zin. Wel valt direct op dat de 452 een tikkie smaller is, en in tegenstelling tot z’n broertjes zijn alle panelen afgesloten. Hij ziet er in elk geval wel heel netjes uit.

Rechts op de voorkant treffen we de aan/uit- en resetknop aan, en het prima frontpanel bevindt zich net zoals bij de 652, en in tegenstelling tot de 352, boven op de case. Vooral de SD kaart lezer zou ik graag in meer cases terug zien. De aan/uit knop heeft een blauwe LED ingebakken om aan te geven wanneer de pc aan staat, al hoef je die natuurlijk niet aan te sluiten.

Achter het gedempte deurtje vinden we de 2x 5.25” bays. Er zit een minimale ruimte tussen de bays en de deur, dus mocht je een fancontroller gaan gebruiken, zorg dan dat die niet te veel uit steekt.

Het stoffilter trek je er eenvoudig af, en toont dan ook direct de voorste twee ventilator plaatsen. Zoals genoemd zit er standaard 1tje voor gemonteerd (en nog een 2e standaard achter in). In elk geval makkelijk schoonmaken zo.

Tijd om de case open te halen. De panelen voelen prima aan, niet opvallend zwaar maar wel in orde. Ook wat dat betreft voelen ze zoals verwacht net even steviger dan de 352 panelen, maar weer minder dan de 652. Het geluiddempende materiaal beslaat de hele zijkant en is eigenlijk opvallend dun.

Eenmaal binnen in de case kijken krijg ik een beetje een gemengd gevoel. Het ziet er vrij standaard uit, met gaten naast de voeding en het moederbord. En ook het gat voor de processorkoeler backplate ontbreekt niet. Er zit echter te weinig ruimte boven het moederbord om de voedingskabel langs boven te laten lopen, en ook de HDD ruimte zijn wat ouderwets-eenvoudiger dan je soms tegen komt. Geen HDD trays dus, maar in elk geval zijn ze wel tool-less eenvoudig te monteren. De case kabels zijn wel keurig zwart, wat er gewoon netter uit ziet. Helaas dat de ventilator en ventilator-molex kabel dat dan weer niet zijn.

De standaard 120mm ventilator achter in ontbreekt uiteraard niet, en zoals ondertussen de gewoonte bij Cooler Master krijg je op elke ventilator ook een molex-adapter als je moederbord niet voldoende fan-headers heeft. Gezien dit 800RPM ventilatoren zijn is er geen bezwaar om deze direct op de molex van je voeding te plaatsen.

Onder in de case zien we de met rubber-gevulde gaten in het mobo-tray, enkele oogjes voor tie-wraps tijdens kabel-management, een nette met rubbers gedempte plaats voor de voeding die ook nog eens van een stoffilter is voorzien, en direct daar naast een plekje om een SSD te monteren op de bodem.

De 5.25” bays zijn ook tool-less uitgevoerd, en mijn dvd-station zat daar later ook prima strak in.

Mocht je flink langere grafische kaarten willen plaatsen kan je de HDD-ruimte daarvoor benutten. Je houdt dan ruimte over voor 2x 3.5”HDD (van de 6) en 2x 2.5” SSD, nog altijd flink. In mijn geval gaat er 1x SSD en 1x 3.5” HDD in, dus eruit met die handel gezien dat de luchtstroom ook bevorderd.

En daar is het andere SSD montage plaatsje, uiteraard ook te gebruiken met de HDD-ruimtes in tact.

Aan de achterkant zien we flink wat oogjes en keurig met rubbers gevulde kabel-management gaten, maar zien we ook direct een tegenvaller. Een absoluut minimale hoeveelheid ruimte achter de mobo-tray. Voldoende voor case-kabels, maar heel erg (lees: te) krap voor dikke kabels van de voeding.

Nog heel even een plaatje naast de oude Antec Sonata die hij vervangt. Ietsje hoger, ietsje smaller, maar in elk geval weer lekker schoon en nieuw.

Alvorens ik naar het bouwen ook nog even de meegeleverde extras. Je krijgt bij de 452 een handleiding, voldoende schroeven voor alle inbouw opties, de tool-less klemmetjes voor alle 3.5” en 5.25” drives, een aantal tie-wraps, en twee brackets om radiatoren voor in de case beter te bevestigen. Prima lijkt mij.

Inbouwen

Tja, wederom een vrij gangbaar ATX kastje, dus het inbouwen is allemaal niet heel spannend. Moederbordje er in, lekker ouderwetse cpu koeler uit de tijd dat volledig koperen koelers nog goed betaalbaar waren, en je ziet dat er voldoende ruimte is om dit allemaal eenvoudig te doen. Er zit net een centimetertje tussen het moederbord en de voeding om toch een paar kleine kabeltjes direct langs de onderkant aan te sluiten.

Voeding en grafische kaart erbij, en een beetje spijt dat zij in de tijd geen modulaire voeding heeft genomen.

Ondanks dat volgens de specificaties met behoud van alle HDD opties een grafische kaart van maximaal 282mm kan worden geplaatst, zie je dat ik ruim over heb met deze Gigabyte HD7950 van 285mm, een centimetertje extra zou zelfs ook nog passen. Met zo’n kaart zou je dan alsnog eenvoudig 5 HDDs kunnen plaatsen. De tool-less klem van de 6e zou krap worden met een GPU van ~290mm, maar uiteraard zou je dat alsnog met schroeven kunnen oplossen als je per se een lange GPU en 6 HDDs wilt.

Deze oude zalman koeler had een handmatige fancontroller inbegrepen, en de handige gaatjes boven in de Silencio 452 komen hier voor mij goed van pas om deze mooi buiten de case te plaatsen.

Weinig opvallends dus, inbouwen gaat gewoon eenvoudig. Mocht je je afvragen hoe het met de SSDs en HDDs zit, om onnodig dubbele fotos te voorkomen vind je die in het volgende stukje.

Kabelmanagement

Het inbouwen van de componenten mag dan wel een eitje zijn, het kabelmanagement is een iets ander verhaal. Ik heb veel Silencio kasten gehad, mijn favorieten de 650, 652, 550 en 352 waren heerlijke cases met allemaal één klein minpuntje: De ruimte voor kabelmanagement is traditioneel wat krap. Ook de Silencio 450, die voor mij toch niet kon tippen aan de andere modellen, gaf enige frustraties om het paneel dicht te kunnen krijgen.

In de 452 is dit laatste probleem van het lastig terug plaatsen van de panelen geheel verholpen. Echter niet op de manier waarop ik dat graag had gezien. Achter het moederbord tray is simpelweg te weinig ruimte om dikke voedingskabels voor de cpu of moederbord te laten lopen, dus enkel de case-aansluitingen (frontpanel, USB headers .e.d) zijn goed te verbergen. Deze kabels zijn niet dik, dus wat dat betreft geen irritaties.

Enkel de dunne kabels passen dus goed achter het moederbord.

De kabels van de voeding en SATA kabels heb ik dus maar langs de voor- en zijkant moeten laten lopen. (Nu heeft dit oude moederbordje sowieso het nadeel dat de mobo-voeding aansluiting echt midden in het bord naast de cpu zit, maar goed). Mijn oplossing om de airflow in tact te laten was om maar zo veel mogelijk overbodige kabels onder de HDD te verbergen, en de kabels die naar boven moesten net aan de zijkant van de mobo-tray te laten lopen. Praktisch prima gezien het de airflow uiteindelijk dus niet in de weg zit en er toch geen window in de case zit, maar heel charmant is het ook weer niet.

Een niet modulaire voeding met weinig drives zorgt voor veel overbodige kabels, dumpen in loze ruimtes dus!

Van voren heb je er eigenlijk weinig last van.

Het resultaat had beter kunnen zijn met een modulaire voeding, al is het ook zeker niet echt slecht te noemen. Een kleine ruimte boven het moederbord had leuk geweest voor de voedingkabel van de cpu, maar om daar gebruik van te kunnen maken had ook de ruimte achter het moederbord groter moeten zijn. In de volgende foto zie je het (bijna) eindresultaat, waar eigenlijk vooral de locatie van de moederbord voeding (wat op nieuwe borden gunstiger zit voor de bekabeling) een extra nadeel geeft, en ik op dat moment de kabels boven in de case nog netter moest wegtrekken (kabels met betrekking tot de cpu koeler die flink extra bekabeling met zich mee brengt ivm de fancontroller dan de meeste nieuwe koelers).

Al met al een gemengd gevoel over het kabelmanagement. De 452 geeft je in elk geval niet de illusie dat je alle kabels achter weg kan werken, wat frustraties tijdens het bouwen scheelt wanneer je in kleine ruimtes de hoop hebt het toch net te kunnen doen passen. Maar je ziet uiteindelijk wel meer kabels vanaf de voorkant dan ik had gehoopt. Anderzijds zijn ook de nadelen van deze gekozen hardware (meer/langere kabels cpu koeler, onhandige plaatsing mobo voeding, niet-modulaire voeding met flink extra kabels) een grote factor op het eindresultaat. Desondanks zeker geen slecht resultaat, en de airflow komt ook praktisch niet in het geding wat wel het belangrijkste element is in een niet-window case.

Vind hem zeker niet onaardig zo.

Koeling

Je hebt in de Silencio een totaal van 3 ventilator plaatsen tot je beschikking, waarbij de maximale opzet 2x 140mm intake, en 1x 120mm outtake is. In andere (ook Silencio) cases kom je nog wel eens een extra intake onder, of outtake boven tegen, maar bij de 452 heeft Cooler Master kennelijk besloten om alle panelen verder gesloten te houden. Het is een indicatie van de doelgroep van deze case, waarbij stilte boven maximale koelprestaties komt. In de praktijk zie ik echter de meeste builds niet voorbij de stock ventilatoren komen, of wellicht één ventilatortje extra, en in dat geval is een geheel gefilterde intake en geen roosters elders wel een plus voor de stofopbouw en de geluidsproductie, en is er nog altijd voldoende koeling om de meest gangbare builds voldoende te koelen. Voor echt zware setups, denk daarbij aan SLI / CF, of extreem overclocken, moet je wel enige rekening houden met de maximale mogelijkheden, maar mijn vermoeden is dat deze kast voor een iets gangbaarder systeem is bedoeld.

De stock ventilator setup is verder gewoon keurig. Twee ventilatoren standaard aanwezig is een mooie plus, en ondanks dat ze op 800 RPM draaien is de airflow ook duidelijk aanwezig en te voelen. De ingebouwde setup met een (licht overklokte) Q6600 en HD7950 blijft ruim binnen perken in de Silencio 452, en zelfs tijdens lange game-sessies blijft deze voldoende koel dat de GPU en CPU ventilatoren niet van hun lage (en onhoorbare) settings af hoeven te komen.

Oftewel wat beperkte maximale mogelijkheden voor koeling, maar wel een degelijke stock setup, en alsnog voldoende ruimte om mid- tot high-end game systemen keurig te koelen.

Geluidsproductie

De geluidsproductie is waar de Silencio reeks normaliter goed scoort, en ook de 452 is hier geen uitzondering op. Zelfs wanneer je de ventilatoren op de volle 12V zet zijn ze gewoon geheel stil. Niet praktisch stil, of vrij stil, maar gewoon –echt- stil. Zeker wanneer je nog een ouder moederbord (of een budget-bord) gebruikt zonder uitgebreide ventilator-settings is het erg fijn dat de stock ventilatoren gewoon ten alle tijden goed scoren.

De gesloten constructie dempt verder ook de interne geluiden uitstekend. Geen harde schijf geluiden (Al is de WD Green niet echt luid te noemen van zichzelf), en zoals ik eerder al aangaf zijn ook de CPU en GPU koeler geheel onhoorbaar zelfs tijdens gamen. Ik kan er gewoon kort over zijn, op dit onderdeel haalt de 452 gewoon een maximale score.

Stoffilters

Ook stoffilters zijn een gebruikelijk onderdeel van de Silencio reeks. De beperkte ventilator intake plaatsen maken het natuurlijk eenvoudig, want enkel voor in de case komt er lucht de case binnen. Dit filter is eenvoudig te benaderen wanneer je het deurtje open maakt, en ook eenvoudig schoon te houden gezien hij er in zijn geheel uit klikt. Gezien de case verder geheel afgesloten is kan je stofopbouw keurig voorkomen.

De andere plaats waar je een filter zou willen is bij de intake voor de voeding, ook deze ontbreekt uiteraard niet.

Ook hier scoort de Silencio 452 dus gewoon heel goed.

Prijs en alternatieve opties

Als je een budget stelt van 65 euro voor een behuizing heb je niet alleen flink wat keuze, maar vallen er ook echte top-cases binnen je bereik. De meeste andere cases hebben echter wel een flink opvallender uiterlijk, terwijl juist de Silencio cases een wat rustigere look hebben, wat natuurlijk een belangrijke overweging is. Als ik de uitstraling even negeer, en naar concurrenten in de prijsklasse kijk waar ik zelf ervaring mee heb zoals de Corsair 200R en 300R, BitFenix Shadow of Fractal Arc Mini moet ik stellen dat de Silencio het op een aantal vlakken toch flink om de kiezen krijgt. De grote vraag is natuurlijk of hij het op andere onderdelen goed kan maken.

Vooral op het gebied van kabelmanagement en maximale koelmogelijkheden zijn er flink ruimer bemeten alternatieven op de markt, en als dat harde eisen zijn zal de 452 je vermoedelijk niet overtuigen. Onthoud echter wel dat de grote roosters op de boven en zijkant van veel andere cases vaak ook weer een nadeel zijn wanneer je er niets mee doet op het gebied van stofopbouw en geluidsproductie. De 452 lijkt die opties dan ook bewust gewoon niet te hebben.

Op het gebied van pure stilte staat de 452 voor mij in tegenstelling tot deze andere zaken gewoon ruim boven alle <65euro cases welke ik heb kunnen testen, en zelfs nog iets boven de eerder geteste Silencio 352. Ook een mat zwarte voorkant zonder fratsen en gesloten panelen lijken toch zeldzame features, terwijl dit voor veel gebruikers juist belangrijke zaken zijn. Als je dan naar het totaalplaatje kijkt krijg je een goed gevoel waar deze case voor lijkt gemaakt: Gangbare systemen in een strak en vooral heel stil huisje. En wat dat betreft doet de 452 het uitstekend.

Met dat laatste doel in het achterhoofd, heeft de 452 natuurlijk ook nog z’n broertjes om rekening mee te houden. Vooral de 352 lijkt ondertussen erg populair geworden voor gangbare systemen, en deze is wel ruim 15 euro goedkoper. Je krijgt in de 352 iets meer kabelmanagement, maar verliest iets op het gebied van pure stilte als je de ventilatoren op de molex aan sluit. Ook kan de 452 ATX moederborden aan, al is de vraag hoe noodzakelijk ATX borden nog zijn tegenwoordig. De plaatsing van de USB en SD kaart lezer in de 452, boven op de case, vind ik echter wel een noemenswaardig voordeel ten opzichte van de 452.

Voor de consument met een iets ruimer budget of een flink zwaarder systeem wil ik ook nog even de vergelijking maken met de Silencio 652, die voor ca 20 euro meer te bestellen is. Het is natuurlijk een bekend gevoel in hardware-land dat je voor een paar tientjes hier en daar iets mooiers krijgt, en dat je voor je het weet een paar 100 euro verder bent. Een mooie case kan je echter meerdere systemen mee vooruit, en vaak wil het oog ook wat. Het gevoel dat de 452 op zichzelf z’n geld niet waard was kwam bij mij niet naar voren, het gevoel dat ik wellicht een 2e 652 had moeten overwegen kwam daarentegen wel even bij mij op. Voor die paar centen meer krijg je echt kabelmanagement, meer inbouwopties, nettere HDD montage, flink meer koelopties, een mooiere bovenkant, een iets mooier logo voorop, en ook nog een stukje zwaardere panelen. Ik laat het maar aan jezelf over of je die zaken een kleine extra investering waard vindt.

Samengevat, de Silencio 452 begeeft zich in een segment met veel keuzemogelijkheden, en staat hij ook nog eens van duurdere en goedkopere cases onder druk. Hij mag de strijd op een aantal vlakken niet aankunnen, hij brengt echter voldoende belangrijke voordelen met zich mee om voor veel systemen een hele goede oplossing te zijn. Hij heeft dus in mijn beleving wel degelijk bestaansrecht.

Nog een paar fototjes!:
De 452 staat stevig op rubberen voetjes.

De Silencio 452 is een behuizing die veel goed doet, maar toch ook wat puntjes laat liggen. Vooral het gebrek aan volwaardig kabelmanagement doet mij erg pijn en had volgens mij niet gehoeven. De maximale koeling is ook niet extreem te noemen, al voldoet deze alsnog in veruit de meeste gevallen, en komt het ook met een inherent voordeel waar Cooler Master bewust voor gekozen lijkt te hebben: Stilte. Deze twee voornaamste nadelen geven dan ook een duidelijke indicatie van het doel van deze case: Hij lijkt niet op echte tweak-, overclock-, of die-hard-game-freaks gericht, maar meer op wat meer all-round gebruikers die voorkeur hebben voor een geheel gesloten case, en na het bouwen toch niet meer naar het binnenwerk van de pc kijken. Voor deze groep voldoet de beperkte kabelmanagement (kabels zitten tenslotte niet in de airflow), en is de prima stock koeling setup meer dan voldoende (want laten we eerlijk zijn, de meeste mid-end builds komen niet verder dan 2 ventilatoren).

Aan de positieve kant hebben we naast de genoemde degelijke standaard aanwezige koeling en de strakke gesloten panelen ook nog eens een aardige lijst: ruim voldoende inbouw opties, een echt super stil resultaat, een uitstekend frontpanel, goede stoffilters, degelijke panelen en materialen, en een echt keurige uitstraling. Oftewel een flink langer lijstje plusjes dan minnetjes.

Vooral de uitstraling speelt voor mij een grote rol, want het is gewoon een hele keurige en strakke case om te zien. Ondanks dat er flink wat cases op de markt zijn is de keuze wat betreft “opvallend onopvallende” cases eigenlijk vrij beperkt. Er is echter zonder twijfel een aardige vraag naar een dergelijke uitstraling, en voor die gebruikers lijkt de 452 dan ook gewoon een schot in de roos. De Cooler Master 452 mag dan niet helemaal perfect zijn, al met al is hij gewoon prima in orde en bereikt hij zijn doel als keurige case voor het middensegment. Hij brengt ook meteen een mooie middenweg tussen de eenvoudige en iets goedkopere mATX Silencio 352, en de flink luxere maar ook iets duurdere Silencio 652. In elk geval is onze Silencio familie nu compleet en is de dame gewoon erg gelukkig met haar nieuwe case.

Uiteraard de hogere res fotos niet vergeten, klikken maar:
http://tweakers.net/ext/f/q9UJz3CxNRJTGUhhCudibRV7/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/GArrQiaEbuePj06xPFzXqHAi/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/iu2bvLvVo89bZCL46Vva1qgd/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/IYrIbXs43tBEUZfmblzuXZRe/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Heb jij ook een Cooler Master Silencio 452?

Zoals altijd een prachtige review, het is echt een mooie case om te zien erg netjes.
Zal vanavond eens kijken of ik die kabels wat weg kan werken en of er een ssd in mag komen.
Maar eerst eens spelen.

Bedankt dat ik deze van u mocht overnemen _/-\o_
Veel plezier ermee! Ben erg benieuwd naar hoe je de kabels gaat doen ;)

Laat ook maar weten hoe het gaat met het overklokken van die Q6600, met die Zalman erop moet je toch een heel eind kunnen komen.
Zal mijn best doen, stuur wel een foto.

Heb altijd nog custom waterkoel set liggen voor de Q6600:P
Mooie review weer :)

En best een strakke kast, ik vind die Silencio's van Cooler Master wel wat hebben, heb er zelf een paar gehad, en het zijn best fijne kasten.
Dank je :D En ben het daar helemaal mee eens. 650 was al erg mooi, 652 is een hele mooie opvolger daar voor. 550 had jij een review van staan, overigens 1 van de redenen dat ik toen de 550 ook had gekocht. 450 was een beetje een vreemde eend in de lijn, al was er ook weinig mis mee. Maar de 352 en 452 zijn zeker strakke kastjes geworden.

Alleen nu nog allemaal even 2cm breder voor comfy-cable-management! :X
Hele mooie review!
Jammer dat je de 4pin CPU kabel niet achter langs kreeg. Te kort?
Of is er in de kast hier geen 'goede' oplossing voor? Je schrijft over te weinig ruimte maar ik heb builds gezien waar die wel achterlangs kon .... al dan niet met een klein beetje 'overtuiging'.

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 19 februari 2014 08:22]

Dank je :). Lengte is geen probleem, maar inderdaad een beetje gebrek aan ruimte achter (al zou je dat nog wel dicht krijgen als je echt niets kruist), en vooral een gebrek aan een gat boven het mobo om de stekker er ook daadwerkelijk door te krijgen. Er zit een centimeter boven het bord, maar aan de achterkant zit daar een stukje overlap van de constructie waar het zijpaneel in klikt. Dus er was maar een aantal mm ruimte waar ik die stekker gewoon echt niet door kon krijgen. Je zou dat inderdaad nog wel zelf kunnen oplossen met een dremel/zaag/hamer/breekijzer/"beetje overtuiging", maar gezien ik ook maar beperkt tijd had het voorlopig even zo gelaten. Het blijft toch een dichte case en de airflow blijft gewoon prima zo voor deze setup.
True en fair enough. Met m'n "ophetrandjegeenocdgedrag" had ik direct naar een hamer gegrepen voor een overtuigend gesprek ;)
Ik ken het gevoel, maar ik moet ook zeggen dat sinds we de kleine hebben ik in de avonduren flink minder vaak naar de hamer grijp ;) Maar het is een fair punt en handig te weten voor anderen dat het wel degelijk te doen is met, zoals jij het noemt, "wat overtuiging".
Mooie review weer. Het is inderdaad jammer van het cablemanagment, maar ik vind dat je het toch nog vrij goed hebt gedaan!
Goede review hier heb ik wat aan, alleen heb ik nog een vraagje, ik wil deze week een systeem bestellen met een stille en niet al te dure kast. Nu kwam ik uit op deze 2, welke zou het beste zijn voor stilte en weet jij mischien ook nog een goede kast voor max 65 euro.

pricewatch: Cooler Master Silencio 452
pricewatch: BitFenix Shadow

[Reactie gewijzigd door Kyle98 op 18 maart 2014 19:32]

Oof, lastig. In mn reviews heb ik denk ik 3 kasten die ~65 euro zijn. Naast de 2 door jou genoemde ook de Fractal Arc Mini (wel een mATX case overigens).

Ik denk niet dat de Shadow en de Silencio elkaar kwalitatief heel veel ontlopen. De uitstraling en doelgroep lijkt echter wel even verschillend. De Shadow heeft natuurlijk een leuke verlichting, een wat stoerdere look, maar de 452 heeft wel een iets gunstigere HDD/SSD positionering en de geluidsdemping zal net een tikkie gunstiger zijn voor de geluidsproductie, naast het feit dat de 452 stock ventilatoren gewoon geen geluid maken, terwijl die van de Shadow iets meer hoorbaar zijn maar ook meer airflow leveren. De 452 ziet er net wat minder opvallend uit zou ik zeggen, maar of dat bij jou past moet je zelf beslissen. De Fractal is kwalitatief wellicht net een standje hoger, maar gezien die zeker niet stiller is lijkt hij mij voor jou minder geschikt.

Als je pure stilte wilt is de 452 uiteindelijk de winnaar, maar zorg wel dat je andere componenten op stilte geselecteerd worden voor een uiteindelijk super-stil resultaat.

Meer suggesties in die prijsklasse heb ik niet echt, enkel met een ruimer budget komen er andere leuke alternatieven in beeld.
Bedankt! Ik denk dat ik dan voor de 452 ga.

Dit is mijn lijstje:
als er nog wat valt te verbeteren qua stilte hoor ik het graag.
gallery: Kyle98

Zo te zien kan je geen rml hier in plaatsen.

[Reactie gewijzigd door Kyle98 op 18 maart 2014 19:49]

Lijkt mij prima. Neem aan dat er nog 1 HDD bij komt? In dat geval kan je de overbodige kabels net als in mijn build daar onder parkeren, als je er 2 wilt plaatsen zou ik een modulaire voeding overwegen om het er wat netter uit te laten zien (als je daar waarde aan hecht).

Neem aan dat je wilt overclocken, hou dan wel rekening dat die budget moederbordjes daar niet heel erg geschikt voor zijn. Als je een leuke OC wilt behalen zou ik een moederbord overwegen met niet alleen een degelijke VRM koeling, maar ook meer power phases. Kost je wel een stukje meer.
Oke bedankt, een hardeschijf heb ik zelf al vandaar dat ie ontbreekt.
Wat waren dat mooie koelertjes die zalman.
Weet nog dat ik er zelf ook een had op me Q6600 go.
Betaalde toen 45 gulden (lol) voor die koeler.
Q6600's zijn uit ~2007, toen hadden we al enige tijd de euro ben ik bang. Denk dat 45 euro oid wel redelijk klinkt voor deze koeler uit die tijd.

En die mooie koperen blokken zie je inderdaad weinig meer. Ik vond ze ook wel aardig om te zien.
Ik heb ook interesse in deze behuizing.
Wat ik nergens terug kan vinden: is de SD lezer in de behuizing alleen geschikt voor SD kaartjes of ook voor MicroSD en/of Mini SD?
Je zou dan de adapter zou moeten gebruiken (die je bij praktisch elke micro sd kaart er bij krijgtt), denk niet dat je ze er zo los in kan doen.