Edifier M20 Review

dion_b 17 februari 2014, 438 views

Edifier M20

Pluspunten

• compact
  • voelt zeer degelijk aan
  • erg heldere, gebalanceerde, ruimtelijke geluid
  • handige USB-hub ingebouwd

Minpunten

• geen koptelefoonuitgang
  • extra USB-poorten aan achterzijde, niet voorkant

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Na tig verschillende speakersets eindelijk eentje waar ik volledig tevreden mee ben :)

Mijn eisen waren simpel: kleine speakers met ditto geluid voor gebruik op bureau in kamer met meerdere mensen en conmputers. Geen herrie dus, wel strak geluid met goede definitie. Oh, en absoluut geen 50Hz-brom (wat gezien de gebrekkige aarding bij ons in huis continu een issue is). Mbt dat laatste wilde ik geen analoge (3.5mm of RCA) aansluiting. Gezien eisen en budget (niet veel) kwam ik snel uit op USB-speakers. En in verschillende reviews las ik goede dingen over deze Edifier M20.

Gelukkig kwam mijn ervaring daar goed mee overeen.

Om te beginnen de vormgeving en bouwkwaliteit: practisch - de boxen zijn exact zo groot als nodig voor de luidsprekers erin, een centimetertje of 15 hoog, 15 diep en 6 breed. Het voelt erg solide/strak aan en weegt meer dan je zou verwachten met zo'n klein kastje. Dat is in de audio meestal een goed teken.

Installatie is eenvoudig, een enkele USB-kabel van PC naar linkerspeaker, dan een kabel om links en rechts te verbinden, een power in en een 3.5mm analoge audio-in. In de linkerspeaker zit tevens een 3-poort USB-hub. Handig als je het toch op je bureau hebt staan. Dat gezegd, ik had liever de USB-hub aan de voorkant gehad, en ipv een 3.5mm in zou ik liever een 3.5mm koptelefoon uitgang hebben voor als je even privacy wilt (cq de baby niet wakker wilt maken).
Software hoeft niet geinstalleerd te worden, iig wordt de speakerset gelijk onder Windows 7 gedetecteerd en in gebruik genomen.

Dan het geluid. Als ik het in drie woorden moet samenvatten: helder, ruimtelijk en gebalanceerd. Als ik het vergelijk met de Sennheiser koptelefoon van mijn vriendin wint de Sennheiser het natuurlijk op alle vlakken, maar met een veel smallere marge dan verwacht. Klassieke muziek klinkt zoals het moet klinken, je kunt duidelijk instrumenten onderscheiden, zowel op geluid als op locatie (links-rechts). Zwaardere muziek (beetje metal op z'n tijd) klinkt ook goed, met meer bas dan je zou verwachten uit zo'n klein setje. Dat gezegd, echt dreunende bas ga je er niet uit toveren, maar daar koop je ook niet zo'n setje voor. Zelfde geldt voor games. Je kunt haarfijn links/rechts of zelfs voor/achter aanhoren, het geluid klinkt vol - maar je moet niet verwachten dat je die explosies in je onderbuik gaat voelen. Ter vergelijking, ik had hiervoor een Creative 2.1 set. Die bas dreunde alle kanten op, krachtig maar modderig, muziek klonk warrig en ik was in games nooit helemaal zeker waar die schot vandaan kwam. Kan zijn dat ik het volume te zacht had staan om zo'n set tot z'n recht te laten komen, maar de paar keer dat ik het toch harder zette (overdag, niemand anders in huis, buren ook weg) was het alleen harder.

Daarmee voldoet dit setje volledig aan m'n eisen. Als je een klein, niet te duur setje zoekt dat geen herrie moet maken maar wel strak en duidelijk geluid moet maken zul je hier geen miskoop in begaan.

Heb jij ook een Edifier M20?