Hanns.G HG281DJ Zwart Review

Julian 22 december 2008, laatste update op 22 december 2008, 704 views

Hanns.G HG281DJ Zwart

Pluspunten

• grootte
  • bouwkwaliteit
  • kleurweergave
  • HDMI-poort
  • prijs/kwaliteit

Minpunten

• TN-paneel -> kijkhoek en zwart niet perfect zwart

Korte samenvatting

Ik wilde graag voor een dubbeltje op de eerste rij, en ik vroeg me af of dat ging lukken met deze monitor, van dit onbekende merk. Zeker aangezien ik kwam van een kwalitatief goed MVA-paneel.

Maar gelukkig, na twee weken gebruik bleek het een ongelofelijk goede monitor voor het geld. Zeer helder, erg mooie kleuren, en natuurlijk heel, heel erg groot. Een grote bonus is de HDMI-poort.

Het grootste nadeel is het feit dat het een TN-paneel is. Dat betekent een niet fantastische kijkhoek. Maar in het dagelijks gebruik merk je daar weinig van.

specs

Monitor grootte = 66,8*48,6*21,1cm (hoogte, breedte, diepte)
LCD schermgrootte = 27.5 inch (69,85cm)
Max Resolutie = 1920*1200
H-Frequentie = 24KHZ – 80KHZ
V-Frequentie = 56HZ - 75HZ
Brightness = 500cd/m2
Contrast = 800:1
Beeldverhouding = 16 bij 10
Kleuren = 9300K, 6500K, 5500K en zelf instellen.
Input = HDMI, VGA, Component, audio
Kijkhoeken = 160/160
Stroomverbruik = 100w

accessoires

Naast de HDMI-poort heeft de monitor een D-SUB analoge VGA poort en wat aansluitingen voor geluid. Ook zitten er diverse kabels bij zoals een DVI-HDMI kabel, analoge VGA kabel, component -VGA en geluidskabels.

Geen DVI poort dus maar dat maakt de HDMI poort weer goed.

vormgeving en constructie

Beide vind ik erg goed. Het eerste is natuurlijk deel subjectief. Maar in elk geval valt de monitor niet op, dus dat is alvast goed. De voet is precies goed, niet te groot, maar ook niet zo klein dat hij wankel staat.

Wat mij verbaasde voor een monitor van deze prijs is dat hij in hoogte verstelbaar, draaibaar en tiltbaar is. Het mechanisme daarvoor werkt perfect. De 'poot' heeft een gat voor de kabels, zodat die zo goed mogelijk weggewerkt zijn.

De monitor heeft rechtsonder een blauw verlichte letter "G", in plaats van een gewoon lampje. Het ledje is gelukkig niet storend fel.

Voor foto's verwijs ik naar de review hieronder.

beeldweergave

Zo uit de winkel staat de brightness op standje 'suntan'. Na die ruimschoots gehalveerd te hebben en nog wat aan het contrast gedaan te hebben, was het eigenlijk perfect. Ik verwachte een duidelijk mindere kleurweergave dan mijn vorige MVA-paneel, maar dat bleek niet zo te zijn!

Voor films en games is het echt genieten met volle teugen. De weergave is voor mij echt boven verwachting. De kleuren zijn prachtig en er is geen ghosting.

De resolutie is perfect voor mij. Net niet te hoog voor mijn systeem (met een 8800GT), maar wel net iets meer pixels per vierkante centimeter dan mijn vorige 19". De icoontjes zijn dus ietsepietseltje kleiner, maar nog prima. Alles ziet er werkelijk haarscherp uit.

Wat wel apart is, is dat bij sommige resolutieveranderingen (niet altijd dus) een duidelijk hoorbare tik uit de monitor komt. Ergens zit dus een relais.

Nadeel is natuurlijk de kijkhoek. En bij een monitor van deze grootte speelt dat zelfs al een klein beetje als je er gewoon recht voorzit. Beneden en links en rechts is enige verkleuring, links en rechts naar het gele, beneden naar het blauwe. Dit effect wordt versterkt door enige backlight-bleeding. De effecten zijn echter zo klein, dat ze (voor mij) niet storend zijn, zelfs komend van een MVA-paneel. Wil je echter een compromisloos perfect beeld, dan voldoet deze monitor niet. Wil je echter gewoon op een groot scherm genieten van films en games, dan is het prima.

Een ander nadeel aan dit TN-paneel met tradionele backlight, is dat zwart niet perfect zwart is. Daarvoor geldt ook, denk ik, dat wie zoekt naar de perfecte monitor, deze niet geschikt is, maar voor wie voor wènig een flinke lap scherm wil hebben, het geen bezwaar is.

conclusie

Het is een goed gebouwde monitor, met een goede kleurweergave, en een prima ontwerp. Kortom, in het dagelijks gebruik een heel fijn ding.

Voor perfectionisten is deze monitor niet geschikt, maar die zullen hem überhaupt niet overwegen aan te schaffen.

Iedereen die (net als ik) voor een dubbeltje op de eerste rij wil, zal zeer gelukkig zijn met dit 28" paneel.

overig

Ik heb hem gekocht bij Paradigit voor het soepele bedrag van 379 euro. Natuurlijk kan je hem voor 2 tientjes minder krijgen bij een webshop, maar voor een monitor is het bestaan van fysieke winkels toch wel erg belangrijk; je kan de monitor vergelijken met andere monitoren. Daardoor was het voor mij ook minder bezwaarlijk om een TFT van een vaag merk te kopen, want in de winkel was meteen al te zien dat de kleuren gewoon goed zijn, de kijkhoek acceptabel, en het ontwerp prima.

Paradigit verraste mij met een gratis dode pixel-garantie; ook maar één dode pixel, en hij werd meteen omgeruild voor een nieuwe.

• 8800GT
  • Windows XP

Heb jij ook een Hanns.G HG281DJ Zwart?

Ik heb hem nog voor 333 bij Paradigit gehaald. Topscherm inderdaad, ook als je die prijs even erbuiten laat. Het TN-karakter merk ik eigenlijk nauwelijks, in vergelijking met voorgaande schermen die TN waren.
333.... wow....Ik vond 379 al een prima prijs =)

Maar dat TN-panelen zo vooruit zijn gegaan is mij nu ook opgevallen. De overgang van een MVA deed me eigenlijk weinig. De kleuren zijn net zo mooi, het beeld is net zo scherp, het zwart is zwart genoeg... Dus prima zo =)
die 333 was een tijdelijke aanbieding....tijdje geleden stond ie bij paradigit zelfs voor 279....jammer dat ik dat gemist had 8)7

Leuke review trouwens!

[Reactie gewijzigd door juari op 23 december 2008 16:03]

Hij is nu trouwens 344 bij de Paradigit.

279..... Dat is echt te geef!!
Paradigit heeft regelmatig terugkerende aanbiedingen, ik wil voor een stuiver op de eerste rang zitten, dus als die 279 nog binnenkort terugkomt... :P
Ik heb het ding nu bijna drie jaar, en nog steeds geniet ik er regelmatig van! Beste aankoop op IT gebied ooit voor mij =)
En weer een jaartje genoten van deze prima monitor!