Specificaties Rad. R9 280X (1,08GHz), 3GB DDR5 - Bekijk alle specificaties

XFX R9 280X Black Edition Review

umbrella1982 16 februari 2014, laatste update op 17 november 2015, 1.830 views

XFX R9 280X Black Edition

Pluspunten

• Zeer stil (ook met mining "Litecoins")
  • Hoger geclockt dan reference kaart R9 280X AMD
  • Goede prijs / prestatie
  • Goede stofvrije fans
  • Goede aanvulling met accessoires

Minpunten

• Voorlopig nog geen (wordt geupdate)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
XFX R9 280X Black Edition
Doel:
Dit is geen complete review allen wat ervaring informaties. Omdat dit is het eerste keer dat ik zo iets doen wil ik deze review stap voor stap met updates uitbreiden tot volwaardige review met jullie opmerkingen en adviezen hoop ik dat het lukt.
Ik moet wel toevoegen dat ik ben geen informaticus of iemand die zeer gespecialiseerd is in computer technologie, ik ben een dood gewone hobbyist met interesse in computer maar meer gebruiker dan tweaker, voorlopig dan ;)

System configuratie:
Ongeveer anderhalf jaar geleden had ik complete systeem met behulp van Tweakers Desktop Best Buy samengesteld met aantal kleine wijzigingen; Voor betere beeld van welke componenten zitten in mijn kast kijk dan onder aan van deze review.

Inleiding:
Ik ben dus begonnen met ASUS Radeon HD 7850 DC2 2GD5 V2 omdat deze kaart vertond na paar manden mankementen moest ik die vervangen met SAPPHIRE Radeon HD 7870 Ghz Edition OC Dual-X 2GB GDDR5 (gelukkig viel het nog binnen garantie en voor extra 10 euro bij kond ik kiezen voor HD7870). Tot die tijd was ik dik tevreden met SAPPHIRE HD7870 maar wild uiteindelijk hogere/snellere kaart zeker omdat prijzen waren op dat moment gunstiger voor rebrand R9 series dan HD7000 serie toen de gereleased waren.

Na dat ik had positieve reviews gelezen over AMD R9 290 en 290X met custom cooling natuurlijk wild ik een van deze kaarten aanschaffen maar omdat door al de Bite / Lite-coin “Gold en Silver Rush” mining duurder zijn geworden moest ik toch naar andere segment kijken zo als R9 280X en daar voor was ik heel erg positieve over reviews van SAPPHIRE R9 280X 3GB GDDR5 TOXIC helaas was deze overal soort van uitverkocht en op sommige sites moest je heel lang wachten voordat je die kreeg.

Tabel 01:

Uiteindelijk heb ik gekozen voor XFX R9 280X Black Edition, deze komt beetje in de beurt met TOXIC specs (zie tabel 01). Voordat ik deze kaart had gekocht heb ik wat reviews gezocht over deze kaart en tot mijn spijt kond ik niet zo veel van vinden vergelijking met MSI of ASUS kaarten. Maar via Hardware.info was er globale review gegeven over R9 280X serie van verschillende fabrikanten en uit benchmarks zag het niet verkeerd uit. Verder had ik deze kaart gekocht met gedachten als het niet goed is kan ik het toch via goede winkel ruilen. Het volgende dag had ik gelijk XFX R9 280X via Alternate besteld en binnen een dag was die bezorgd.

Afbeelding 1: XFX R9 280X Black Edition 3GB GDDR5
Bron: http://techreport.com/r.x/radeon-r9-280x/xfx-280x.jpg

Achtergrond:
XFX is een Chinese producent met aantal vestigingen over hele wereld. Origineel zijn ze begonnen met maken allen van Nvidia grafische kaarten pas rond 2009 zijn ze ook begonnen met ATi (Nu AMD) kaarten te maken. Hiermee was Nvidia natuurlijk niet blij en keurde dit besluit af en verwijderd XFX als officiŽle partner wat had consequenties dat XFX vanaf dat moment allen ATi (AMD) produceert.
Ze maken ook meer dan GPU’s, onder andere PSU (voeding), PC kasten, Monitor stands, Mousepads en meer.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/XFX

Unboxing:
In doos bevinden zich aantal accessoires (zie Afbeelding 2)
• 2x 12V Power cable (6pins naar 4pins molex)
• 1x Quick Install Guide
• 1x Install CD
• 1x Crossfire bridge
• 1x Warranty guide
• 2x advertising brochure (over overige XFX producten)
En natuurlijk GPU zelf, goed ingepakt in bescherming folie.

Afbeelding 2: Accessoires
Bron: http://www.kitguru.net/wp...ACC_3841_DxO1-300x200.jpg

Overclocken:
Overclocken zelf heb ik nog niet gedaan en weet niet als ik het zal wel doen (heb nooit eigenlijk nodig gehad), maar uit aantal sites heb ik begrepen dat XFX kaarten maken gebruik van Elpida RAM geheugen wat niet zo goed overclockbaar is als overige geheugen van andere kaarten.
En dat blijk uit aantal reviews als je even op google zoekt.
Ongeacht dat heb ik deze kaart niet gekocht met bedoeling dat ik die ga overclocken en daar voor is het voor mijn niet van belang, dat komt ook omdat deze is al van fabrikant best goed geclokt en als je wil meer dan zou je toch moeten denken om R9 290 te ga aanschaffen.

Voorlopige Conclusie:
Zo als had ik in begin van deze pseudo-review dat ben van plan met behulp van jullie opmerkingen stap voor stap uitbreiden en hopelijk brengen deze review in de beurt van echt goede review over XFX R9 280X Black Edition kaart. Want ik persoonlijk snap niet waarom zijn heel erg veel mensen negatieve over uiterlijk van deze kaart, ik vind het zeer strak uitziende kaart, met goede cooler en hoger geclokt dan R9 280X referentie kaart van AMD en dan nog niet voor hoge prijs, zeker als je kijkt naar al die gekte opgebied van Bitecoin en Litecoin. Ik ben dus van mening (iets persoonlijks is) maar voor iemand die niet van plan is te ga overclocken (of vind het niet zo belangrijk) en wil toch goed gamen op 1080p (kaart heeft 3GB en 384bit dus ook op 1440p kan je spellen, misschien niet alle setting op ULTRA maar toch) kan ik deze kaart zeer aanraden. In begin was ik best beetje sceptisch over deze kaart maar nu been ik zeer tevreden mee en niet allen met uiterlijk maar ook hoe goed stil is deze op sommige momenten zelf stiller dan mijn oude SAPPHIRE HD7870.

Kleine voorbeeld van mijn instelling van Tomb Raider (optimale instellingen)

Heb jij ook een XFX R9 280X Black Edition?

goede review je hebt mij overtuigt om deze kaart te kopen
Thx...Ik heb nog steeds veel plezier mee, zeker als je nog ga game allen op 1080p ;)
Hoe heeft dat programma met Tomd Raider in de afbeelding?
Programma heet Raptr (is gratis en nog in beta versie) en is met samenwerking van AMD gemaakt.

Zie link: http://raptr.com/

Hier is nog link met extra info: http://www.engadget.com/2...d-raptr-gaming-optimizer/

Succes er mee ;)

P.S. programma is in staat aantal games voor je optimaliseren (dus kijk die aan welke hardware heb je en dan geeft die advies welke instellingen zijn het beste voor je, je kan kiezen tussen snelle gameplay, tussen en het mooiste instellingen)

Ben nu bezig met BF3 en 4, en binnen kort ook Thief (dan zet ik het hier op)

[Reactie gewijzigd door umbrella1982 op 27 februari 2014 13:21]

Amai jij koopt wel veel kaarten redelijk snel na elkaar. Zelf koop ik nooit meer dan 1 Grafische kaart per jaar. Ben wel benieuwd naar je benchmarks van BF4 en Thief. Kan je het misscien met ťn zonder Mantle doen ?
Ga mijn best doen ;) kan nu al verklapen dat het met Mantle rond 78 - 85 fps zit (zo wordt het wel aangegeven door Raptr) en HAWKEN op 118fps ongeveer (alles op max).

Eigenlijk had ik HD7850 maar zo als in mijn review heb aangegeven, na 5 manden of zo had ik artifacts en dan op een dag deed die niet meer en bij Alternate (waar ik had deze kaart gekocht) mocht ik voor 10 euro extra kiezen HD7870. Omdat op dat moment had ik niet genoeg geld anders zou ik gelijk ging voor 7970 :P

[Reactie gewijzigd door umbrella1982 op 27 februari 2014 15:25]

Btw tips of ander games die jullie willen zien (benchmarks), laat me weten. Zo als ik had aangegeven in review; dit is iets waar ik nog weinig ervaring heb en kan best advies gebruiken of tips :)

Al vast bedankt

[Reactie gewijzigd door umbrella1982 op 27 februari 2014 15:43]

Ik heb nu een 7950, en jullie als geweldige slimme jongens, moet ik een tweede kaart aanschaffen, of een volledigde nieuwe kaart die echt heel veel beter is. Gaarne jullie rijpe antwoorden.
Hier is video dat het is bevestigd 20nm en HMB geheugen
https://www.youtube.com/watch?v=xLRmz1kGRPM bij tijd 0:50 wordt het verteld
He Pana, Ik zal personelijk niet voor extra 7950 / R9 280 omdat crossfire is niet altijd sneller en beter dan een goede GPU. Als je geld heb en kan niet wachten voor nieuwe AMD 300 serie die als goed is moet rond februari uitkomen op 20nm (is nog niet zeker) dan zou ik ga voor GTX970 omdat voor die prijs is het nu op dit moment het beste (snel als GTX780 ti en zeer cool en stil)...maar voor 1080p is 7950 al zat en 4k monitoren zijn nog erg duur dus ik zelf ga wachten tot dat AMD komt met nieuwe serie en dan ga ik ook kijken als ik met hun serie ga of niet.

Kijk anders deze video, misschien help het; https://www.youtube.com/w...=UUkWQ0gDrqOCarmUKmppD7GQ