Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z1 Compact Wit Review

10X10 16 februari 2014, 2.062 views

Sony Xperia Z1 Compact Wit

Pluspunten

• accuduur
  • bouwkwaliteit
  • 20 MP camera
  • high-end specs i.c.m. compact model (4,3" scherm)

Minpunten

• alleen verkrijgbaar met abonnement bij roze telecom provider (inmiddels algemeen verkrijgbaar)
  • klepjes (voor connector usb-lader, Simkaart en micro SD) lijken kwetsbaar

Nooit eerder schreef ik een review voor een smartphone. Maar ook nooit eerder kocht ik een smartphone waar nog geen gebruikersreviews van waren. Na de Xperia X10 (top toestel voor die tijd) en Xperia P, heb ik nu gekozen voor de Z1 compact.

Mijn overstap was een beetje noodgedwongen. Maar nu, na 1,5 week, ben ik vooral heel erg tevreden met de gedwongen en vervroegde overstap.

Over de Xperia P was ik ook erg tevreden, alhoewel de accuduur nooit briljant was. Met een leeftijd van 6 weken nam mijn Xperia P een duik in het water :/ . Na reparatie heeft hij het nog ruim een jaar uit gehouden, maar vooral de laatste weken holde de accuduur achteruit naar 5 a 6 uur.

Ik keek dus meer dan reikhalzend uit naar de komst van de Z1 compact.
En nu juist de accuduur is geweldig! Meer dan 1,5 dag haal ik gemakkelijk.
Het oordeel over vormgeving is wel erg persoonlijk.
Dat uit vier smartphones de laatste drie van Sony zijn, zegt iets over mijn voorkeuren. Ik ben nooit teleurgesteld in de bouwkwaliteit van Sony en de skin die Sony over Android heen legt. Het toestel voelt degelijk aan en ik vind hem erg mooi.

Voor mijn werk hou ik regelmatig andere merken in handen (HTC, Samsung, Apple). Altijd was ik dan blij als ik terug mocht naar mijn Sony.
De Z1 compact versterkt dat gevoel absoluut.

Heel fijn is de frontcamera. Bekend van andere toestellen en één van de weinige features die ik tot nu toe miste.

De kwaliteit van foto's die ik heb gemaakt lijkt goed, maar kan ik nog niet heel goed beoordelen omdat ik domweg te weinig foto's in verschillende omstandigheden heb gemaakt (wordt zeker vervolgd). De verwachtingen zijn natuurlijk hoog gespannen: 20 megapixel, van Sony. Dat moet wel mooie plaatjes opleveren

Aandachtspunt bij het maken van foto's is of je je hand of vinger(s) niet voor de lens hebt zitten. De lens zit vrij ver in de hoek. Ik heb mijzelf al een paar keer betrapt op dat mijn vingertoppen (die op/over de rand rusten) zichtbaar waren. De twee toegevoegde foto's zijn binnen gemaakt, met relatief weinig kunstlicht.
*notitie: de foto's worden niet geüpload bij deze review

Het scherm vond ik één van de sterkste punten van de P. Toch doet dit scherm niet echt onder voor de P. Wel is de kijkhoek iets minder dan ik gewend ben. Voor mij persoonlijk niet storend omdat ik vanwege gebruik van een leesbril het toestel toch vaak recht voor mij heb.

Zijn er dan geen minpunten?
Jawel, ik denk zeker dat er mensen zijn die zich gaan storen aan het klepje waar de connector voor usb lader achter zit. Deze zit achter een klepje om de waterdichtheid te waarborgen. Ik kan me voorstellen dat dit klepje bij onzorgvuldig of ruw gebruik snel sneuvelt. Ook de micro SD kaart en de sim-kaart zitten achter zulke klepjes.

Verder is dit toestel nog niet los te verkrijgen, maar alleen i.c.m. abonnement van één provider. Jammer.

Voor mij viel het gelukkig samen: noodzaak nieuw abonnement en nieuwe telefoon.
En hoewel ik pre-order spannend vond vanwege het gebrek aan reviews, ben ik zeer tevreden met de genomen gok!

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Compact Wit?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Leuk toestel zit er zelf ook aan te denken om hem aan te schaffen.
Het is eigenlijk de enige high-end smartphone met 4.3" scherm.

Maar het toestel is al bij alle providers met abbonement verkrijgbaar
En los kun je hem ook gewoon aanschaffen
pricewatch: Sony Xperia Z1 Compact Zwart

[Reactie gewijzigd door calsonic op 16 februari 2014 19:34]

Dat is mooi nieuws voor andere geïnteresseerden! Dank voor de toevoeging!
Hij is idd gewoon los te koop, gewoon bij bijv phonehouse voor 505euro, goedkoper dan in de pricewatch!