Toshiba PX1396E-3T01 1TB Review

-Elmer- 22 december 2008, laatste update op 22 december 2008, 3.358 views

Toshiba PX1396E-3T01 1TB

Pluspunten

• Temperatuur van harde schijf en behuizing blijft laag
  • Capaciteit van 1TB

Minpunten

• Erg langzaam
  • Storend felle blauwe activity LED

Mobiliteit Score: 4
Inledeiding
Deze externe harde schijf van Toshiba heb ik niet zelf gekocht maar tijdelijk van een kennis van me geleend. Nu ik deze toch in mijn bezit heb leek het me een mooie gelegenheid om er review over te schrijven.

Uiterlijk
De behuizing van de externe schijf is gemaakt van alluminium en heeft derhalve ook die kleur. Aan de voorkant van de schijf zit een blauwe led die aangeeft of de harde schijf aan staat en/of er activiteit is. Deze blauwe led is buitengewoon onaangenaam fel en is in staat om 's nachts een hele kamer te voorzien van een blauwe gloed. Als het niet zo goed gaat met de harde schijf wordt deze led rood. Deze led deed me denken aan de Red Ring of Death van de XBox.
De behuizing is voorzien van een 'Warranty Void is Seal is Broken' zegel waardoor het ivm. de garantie niet verstandig is de schijf te verwijderen of te vervangen.

Standaard FAT32
De standaard bestandssysteem dat door deze schijf vanuit de fabriek wordt gebruikt is FAT32. Alhoewel dit hoogstwaarschijnlijk vanuit het oogpunt van compatibiliteit is het tamelijk onbruikbaar. Om die reden heb ik de schijf direct opgesplitst in een deeltje NTFS en een deeltje EXT3.

Warmteproductie
De temperatuur van de harde schijf is erg netjes. De behzuining koelt vrij aardig en de temperatuur komt niet boven de 35 graden uit.

Features
De harde schijf beschikt over een 12-volt aansluiting voor de voeding, een USB aansluiting en een aan/uit schakelaar. Een Firewire of eSATA aansluiting ontbreekt. Vooral dit laatste is gezien de capaciteit vrij vervelend.

Prestaties
Toshiba beschrijft deze harde schijf zelf alsvolgt:
7200 rpm voor topprestaties, 16MB databuffer
In tegenstelling tot wat toshiba belooft: topprestaties, zijn de schijf- en leessnelheden van de harde schijf alles behalve 'top'. Met HD Tune heb ik een read bechmark, een file benchmark met kleine bestanden en een file benchmark met grote bestanden uitgevoerd. Met iets meer dan 32MB/sec is de leessnelheid nog enigszins acceptabel te noemen maar de schijfsnelheid van maximaal iets meer dan 25MB/sec is gewoon té traag. Gezien het feit dat mijn 1.8" Ultra Portable USB hard drive met gemak schrijfsnelheden behaald boven de 30MB/sec begrijp ik niet goed waarom deze 3.5" zo langzaam is.

De leessnelheid, gemeten met HDTune 3.00

De lees- en schijfsnelheden met een bestand van 32KB

De lees- en schijfsnelheden met een bestand van 64MB

Betrouwbaarheid
Tot nu toe is het me twee keer gebeurt dat de harde schijf niet werd gedetecteerd en niet ging spinnen. De rode led aan de voorkant lichtte op en ik was bang dat de harde schijf aan zijn einde was gekomen. Na een paar minuten rust en de harde schijf volledig te hebben ontkoppeld en weer te hebben aangesloten ging de blauwe led weer branden en functioneerde de schijf weer goed. Alhoewel de schijf nog steeds functioneerd zorgen dit soort dingen er wel voor dat ik de harde schijf niet uit vind blinken in betrouwbaardheid en ook in geen geval belangrijke documenten op deze schijf zou durven opslaan.

Alhoewel de capaciteit van 1TB doet denken dat dit een moderne harde schijf is en ook naar verhouding zou moeten presteren is dit helaas niet het geval. Een storend punt van deze schijf vind ik de overdreven felle activity led aan de voorkant van de behuizing.

Heb jij ook een Toshiba PX1396E-3T01 1TB?

Kan me hier wel redelijk bij aansluiten verder is het bij mij ook zo dat als ik tegen de usb cabel aan tik het ledje rood en dan weer blauw word soms even rood blijft zelfs