Specificaties 4,2" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Z10 Wit Review

harveydwijs2 15 februari 2014, 1.302 views

BlackBerry Z10 Wit

Pluspunten

• scherm
  • design
  • bereik
  • speaker en geluidskwaliteit met oordopjes
  • stevig

Minpunten

• accuduur
  • soms wat lag
  • camera (nacht)

Dit wordt mijn eerste review, dus als er nog dingen zijn die jullie missen... Let me know! :+

Sinds afgelopen donderdag ben ik in het bezit van een BlackBerry Z10 wit.
Nu was ik nogal sceptisch omdat ik ook aan een bepaalde trend meedeed toen ik nog wat jonger was (BBM, tieners etc etc..) En had ik mezelf dus beloofd om nooit meer een Blackberry te nemen...

Nadat ik dus mijn Moto G verkocht had, besloot ik om eens OS10 device te proberen.. Is het het waard? :?

Eerste indruk:
Na wat rondgeneusd te hebben op Tweakers besloot ik dus een Z10 te bestellen. Afgelopen dinsdag besteld en donderdag was hij binnen! Omdat ik hem had besteld bij een winkel die tweedehands toestellen verkoopt had ik helaas geen doos..

Dus wat kreeg ik wel?
In de verpakking zat een usb kabel, oplader, wat boekjes en het toestel zelf!
Toestel voelt solide aan (zeker voor plastic) en de achterkant klikt er makkelijk op. Ook kraakt het gelukkig niet als ik het toestel wat steviger vastpak.

Design:
Ik zelf vind het een erg mooi toestel! Het wit van het plastic samen met het zwart van het scherm en de bezels vind ik erg mooi!
De achterkant lijkt op een soort van rubber maar bij de witte versie is het gewoon plastic (weet niet of de zwarte dit ook heeft).

Scherm
één woord... WAUW :9~
kleuren zijn mooi, helderheid is echt super hoog... (730 nits) en kijkhoeken zijn niet slecht. Is ook wat scherper dan de iPhone 4/5 (daar zag ik soms wat ruwe randjes bij tekst als ik goed keek)

Installatie
Na het aanzetten (wat wel ontzettend lang duurt) kwam ik in het installatie scherm waar je alles kon instellen (Wifi, E-mail etc etc.) Was er snel doorheen dus er is ook weinig over te zeggen.... op één ding na!
Het ging echt ongelooflijk traag als je naar het volgende scherm ging (swype) :(

Gebruiksgemak
Ik was altijd Android en iOS gewend dus dit was nieuw voor mij.
Ik moet wel zeggen dat ik dit fijner vind werken dan Android of iOS. 8)7
Als ik het OS met één woord mag omschrijven is het wel met "Swypen"
Van onder naar boven swypen ga je terug naar het begin scherm (home knop op de iPhone)
Van boven naar onder krijg je de opties om wi-fi, bluetooth, instellingen, alarm, helderheid en nog meer kleine dingetjes in te stellen.
Als je vanaf het beginscherm naar link swyped ga je naar het blackberry HUB waar je je E-mails, Facebook berichten, Whatsapp berichten, Twitter, SMSjes en nog veel meer dingen kunt aflezen.
Vind het daarom ook heel erg gebruiksvriendelijk :)

Accuduur
Accuduur.. Tja, dat is wel helaas een minpuntje bij de Z10 |:( Met zijn 1800Mah accu kom je net de dag door, wat toch wel jammer is. In het begin ging het toestel letterlijk binnen 5-6 uur leeg. Natuurlijk ging ik met het toestel spelen maar het was wel jammer.
Ook heb ik op verschillende fora's gelezen dat de accu moet "settelen" om tot zijn recht te komen. Moet je hem dan eerst een paar keer opladen en ontladen? Nee. Als je alles heb ingesteld gaat de Z10 alles indexeren. Hoeveel E-mails je heb ingesteld, hoe je het toestel gebruikt enzovoorts.

Nu drie dagen nadat ik het toestel heb is de accuduur flink verbeterd! Hij gaat nog niet anderhalf/twee dagen mee maar het is een verbetering! Op het moment van schrijven zit hij nu op 85% vanaf kwart voor 7. Hierbij heb ik op 9gag gezeten, met de camera gespeeld en een stuk of 50 berichtjes via whatsapp verzonden.

Ik gebruik de laatste radio en software versie (10.2.1.2102)

Bereik
Bereik is goed tot zeer goed. In de lift (flatgebouw) heb ik 2 streepjes bereik, waar ik met de iPhone 5 helemaal geen bereik had...

Ik zit vaak in de trein en kom dus voorbij station Rotterdam Blaak (tunnel) en toch hoorde ik vrijdag richting stage iemand zachtjes "verdomme" zeggen omdat hij geen bereik had. Ik zelf had nog 2 streepjes en 4G dus moest wel een beetje lachen :X

Ook heb ik gewoon 4 streepjes (wi-fi) thuis waar ik met de iPhone maar 2 streepjes had.

(Vodafone)

Support & Stabiliteit
In de tijd (3 dagen) dat ik hem heb is er een update uitgekomen (10.2.1.2102)
Heb tot nu toe ook helemaal geen vastlopers gehad o.i.d.
Wel als er veel apps open staan wilt hij soms wat trager reageren...
Omdat ik hem pas 3 dagen heb kan ik er nog niet veel over vertellen.

Camera
Voor een 8 megapixel sensor kan het toestel mooie plaatjes maken! Onthoud wel dat er genoeg licht moet zijn...
In de nacht is het een ander verhaal... Is de kwaliteit dan zo slecht? Ja en nee..
Omdat het toestel niet over software stabilisatie of optische stabilisatie beschikt heb je 9/10 een onscherpe foto.. Je moet het toestel dan echt zo min mogelijk bewegen om een goed plaatje te schieten. (in verschillende modus geprobeerd maar goede scherpe foto's maken is lastig)

Ook heeft de camera veel last van ruis... (nacht)

Speaker en geluidskwaliteit
Kort maar krachtig: Speaker is waanzinnig (ook oorspeaker) en via een koptelefoon is het fenomenaal _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik ben bij dat ik de Z10 heb aangeschaft! Toetsenbord werkt erg fijn en typt lekker snel, geluidskwaliteit is bijna perfect en het scherm is waanzinnig!

Ik ga binnenkort een extra accu kopen (2300 Mah) voor de lange dagen.

(heb er nog geen plaatjes bij gezet omdat ik nog niet weet hoe ik dat moet doen... Ben nu op Tweakers aan het kijken en als ik het weet, zet ik er plaatjes bij)

Heb jij ook een BlackBerry Z10 Wit?

Waarom drie sterretjes totaal? Je verhaal en beoordelingen lijken meer op vier sterren totaal af te stevenen. Verder: er is een honderd euro cashback actie: Cashback actie op de BlackBerry Z10 en Q10
Leuke review Harvey. Kan er als tevreden BB Z10-gebruiker volledig mee instemmen, maar ik vind idd jouw eindoordeel te laag.
Een paar opmerkingen: over mijn accuduur ben ik zeer tevreden. Gaat, ondanks intensief gebruik, minstens een dag mee. Begrijp ik nou goed dat jij een tweedehands toestel hebt gekocht? Misschien met een wat 'versleten' accu?
Ik had er graag bij gezien dat de veelal gehoorde kritiek over het beperkte aantal beschikbare apps, via de laatste update is ondervangen, doordat met het progje Snap vrijwel alle Android-apps voor de BlackBerry beschikbaar zijn.
Tenslotte: de BB Z10 beschikt wel degelijk over beeldstabilisatie. Als je de camera aanzet zie je rechtsonder 3 streepjes. Als je daarop klikt, kom je in een instellingsmenu waarin je de beeldstabilisatie kunt aanzetten. Ik heb daardoor beslist scherpe foto's. graag even corrigeren.
Gr. Hans

[Reactie gewijzigd door Hjtel op 16 februari 2014 23:36]

Bij mij gaat hij nu een goede dag mee :)

met de apps ben ik het mee eens en was ik vergeten erbij te zetten!

Met de beeldstabilisatie wat minder... Zelfs met dat krijg je vaak onscherpe foto's (winter + kou = trillende handen en dat vind de Z10 niet fijn ;) )
Als hij ruim een dag mee gaat met redelijk intensief gebruik 9zoals ik uit jouw review opmaak) vind ik 2 sterren wel een erg lage score!! :?
Hoi, plaatjes toevoegen,
in review bewerken modus, helemaal naar onder scrollen 4 a 5 regeltjes met toevoegen er achter gebruiken.
Staan de foto's op bijv. imgur of een website, even rechtsklikken en dan met links: kopieer afbeelding url.
hier nog een handige app die niet in de playstore staat
hiermee kan je rechtstreeks apps uit de google playstore downloaden en installeren op je blackberry
van de apps die ik op deze manier gedwonload hebt werkt ongeer 50% helemaal en 25% niet en 25% werkt een kleinigheidje niet goed
PS: De lag klopt bij de oude software die standaard op de telefoon staat.
Met een KPN of TMobile sim.
Kun je de telefoon updaten.
Dit verhelpt je eerste twee minpunten.
Zoals je kan lezen heb ik gewoon de laatste software ;)