Asus Memo Pad FHD 10 32GB Blauw Review

notsonewbie 15 februari 2014, laatste update op 15 februari 2014, 1.805 views

Asus Memo Pad FHD 10 32GB Blauw

Pluspunten

• full hd ips scherm
  • stereo geluid
  • zowaar handige app's/wizards van asus
  • 3 '1 touch change' energie save setting profielen mogelijk

Minpunten

• scherm "pulseert" op hartslag ritme a.h.w. bij heel lage licht setting.
  • knoppen in midden van scherm, maar dat zal een ander prettig vinden.

Specificaties: http://www.asus.com/nl/Ta...ad_FHD_10/#specifications
Vanaf die pagina ook (marketing eye candy-) Overzicht, Foto's, wij van wc eend review, Ondersteuning

Update:
Zojuist een update naar android 4.3 OTA er op gekregen.
Let op: google zet wifi positionering nu standaard aan. Je moet een aantal stappen nemen (settings) om dat weer ongedaan te maken.
Citaat van een blog af: "Google hecht veel waarde aan de data die wordt vergaard, waaronder de locatie waar de smartphone of de tablet zich bevind. Dit kan onder andere via GPS, WiFi-lokalisatie of via een mobiel netwerk (via de simkaart en een provider). In Android 4.3 zal Google WiFi-scannen automatisch aanzetten, zodat het bedrijf altijd weet waar je je bevindt, ook als je WiFi uit hebt staan. Er bestaat een optie om het WiFi-scannen uit te schakelen als je niet wilt dat Google permanent je locatie wilt weten. Daarvoor moet je zelf enkele stappen ondernemen."
Helaas staan die stappen niet vermeld.

De eerste maal dat ik deze review schreef ging er iets mis, keyboard, windows, chrome? In elk geval deze wordt korter... :-(

Reden en kosten
Deze 10 inch 'memo pad 10 FHD' tablet is de vervanger voor een eveneens asus, de tf101 met keyboard. Die is naar mijn vriendin voor op het werk.
Daar ik het keyboard amper gebruikte zocht ik nu een goede tablet zOnder keyboard voor niet te veel geld. Asus kende ik al, 299 euro incl. verzending en nog eens 50 euro terug achteraf van mediamarkt of asus , deal!

Kleur = spec's
Het eerste dat opviel is dat de blauwe, niet zo blauw is als op foto's, hij is bijna zwart.
En let op, wie de witte koopt, die kleur bevat de helft minder werkgeheugen, 1 GB !
De uitvoeringen zijn er in 16 en 32 GB opslag, 1 en 2 GB werkmem., en wel/niet LTE aan boord.
Ik koos voor in en om het huis voor de 32 GB, wifi only.
Ook bij de mijne (Blauwe FHD 32 GB en wifi) zit dan nog GPS voor navigeren e.d., een gyroscope(zal wel verkeerd vertaald zijn, iemand een idee wat een gyroscope in een tablet doet...?) , kompas, beweging sensor en optisch. Optisch is denk ik voor de auto-felheid van het scherm.
De wifi is overigens 2 bands, 2,4 en 5,2 gHz. Op zeg 10 meter met een vloer er tussen haal ik bijna 40 Mbit downspeed en de volle 6 Mbit upload via speedtest.net dit via een tp-link archer ac 1750

De doos bevat:
De tablet, 220v lader en usb kabel, manual en garantiekaart.
En.... ook leuk / handig, er zit een plastic houdertje bij, om de tablet in te zetten op tafel, schuin. Deze is niet verstelbaar, en het aantal graden dat hij de tablet naar achter helt kon ik niet vinden, maar ik vind het een prima kijk / werk hoek.

Camera's
5 MP achterop, 1,2 MP aan de gezicht kant boven het touchscreen.
Helaas gEEn flitser, en de cameras zijn geen scherpte expert. Ik geef wel een voldoende bij voldoende licht. Is er weinig licht, dan krijg je het gekleurde korreltjes effect in de foto's.

Software
Er zit android 4.2.2. op en de asus 'bloatware' valt mee En is bovendien deels handig.
Ook kan je de asus schil bijna af zetten in de settings en dan draai je dus nagenoeg pure android.
Handig, vind ik dan, is dat je bij unlocken van het startscherm, al via een 'dial' kan kiezen in welke app je op wilt starten.

Ook opvallend, deze tablet draait op een intel chip, de Intel Atom Z2560 (Clover Trail+), en bij opstarten, 1e scherm, staat dan ook het intel inside logotje midden onder.
Hij is 2 core, 4 threads en tikt op 1,6 gHz max.

Power safe en smoothness
Ik kan niet anders zeggen dan dat hij alles dat ik er mee doe, op power safe nota bene, soepel en lag- en haper-loos doet.
De power safe, dus langere accu duur, is er in 3 smaken, 2 vooringestelde, en 1 die je zelf kan inrichten.
Ook een handige(r) app killer heeft asus er al op gezet.
Je kan bij de geinstalleerde app's controle widget's list, slot icoontjes open of dicht drukken, de open icoontjes en de apps er achter druk je dan met 1 touch op een 'knop' weg en uit.

De 3 android scherm knoppen dan, die zitten in het midden, dat is jammer maar ik ben er al aan gewend.
Helemaal links onder is er nog een extra scherm'knop'. Daarmee haal je in elk scherm van onder af utility's zoals de rekenmachine, kompas, browsertje, mail e.d.
En links boven staat bij powersafe een blaadje icoon.

Accu lader en 'hitte'
Er zit een 25 wH accu in, iets van 6500 ~7000 mAh is dat meen ik. De tablet wordt met wat ik doe niet warm, ook dus niet op dag 1 dat ik er 2 uur non stop mee bezig was om alles te ontdekken.
De lader is een 220v type stekker, standaard usb connector, mini usb in de tablet, deze pompt er 2 Ampere uit, de tablet in.

Stereo geluid en ips beeld.
De -2- speakertjes die half opzij/achter zitten, zijn redelijk goed, voor een tablet uiteraard.
Het scherm is full hd en dus prima scherp met grote kijkhoeken.
1 nadeel, in het donker kan je het scherm lager in felheid zetten, echter aan de laagste kant gaat het een beetje trillen, een soort hartslag ritme puls. Je moet als je dat waarneemt dus boven de zeg 20% blijven in felheid.

Bouwkwaliteit
Lijkt me prima, ietwat buigbaar wegens het plastic, maar dan denk ik, dat is misschien weer handiger als hij valt.
De achterkant heeft een rubberachtig aanvoelend golfbal-putjes profiel, dat houd lekker vast. En oh ja, hij weegt 580 gram als ik het goed herinner.

Aansluitingen
Ja die heeft de Memo Pad FHD 10 redelijk wat.
Er zit een micro USB-aansluiting op aan de linkerzijkant.
Aan die kant komen ook de micro HDMI-aansluiting en een microSD-aansluiting.
De volumeknoppen zitten aan de rechterkant en de aan/uit-knop bovenop links. Ook is er een geintegreerde microfoon en combi gat voor headset Of koptelefoon, met slechts een externe microfoon werkt dat gat niet.

Conclusie, voor dit geld, de smoothness, het geluid, ips full hd, de zowaar handige maar weinige 'bloatware', ik ben er blij mee.

Heb jij ook een Asus Memo Pad FHD 10 32GB Blauw?

Samsung bloatware op een Asus tablet :? dat is gewoon asus bloatware
Uiteraard! ach ja, gewenning he. Vorige asus tablet is al oud, de rest hier is samsung...
Bedankt voor de opmerkelijkheid , zal het gelijk ff veranderen.
ziet er zo beter uit :)
mooi gedaan! kort is goed. wil men meer moet men even in de specs duiken. dank. c
Bedankt voor deze fijn review. Mijn TF101 heeft het helaas opgegeven en ben op zoek naar een goed niet te duur alternatief. Je hebt veel van mijn twijfels over deze tablet weggenomen in elk geval.
Bedankt!

voor een heldere uitleg
ik neem aan dat ik er gewoon ext speakers kan op aansluiten, en de extras die k niet wil eraf kan 'filteren'

dan lijkt t me wel wat

Asus goed en betrouwbaar?....iemand ervaring?

vr gtt, Marty
Vindt ik wel. heb er diverse hardware van gebruikt tot het vervangen werd en de nog steeds 100% werkende asus naar bijv familie ging.
Wat wel eens minder werd(toch lawaai) was een grote stille koeler op een graka, die was echter niet van asus zelf maar van een ander merk, voor hen, af fabriek er al op gezet, dus ook een test.
Mijn oude en 1e met los keyboard tablet die er was, tf101 met keyboard werkt ook nog 100% nu voor vriendin.
Al is het geen gigant, ik zet hun kwaliteit op 1 lijn naast sony apple en msi.
Is de tablet ook te gebruiken als het aan de oplader hangt?
En kan je hem dan ook gewoon op je bureau gebruiken met de bijgeleverde houder?
Bij voorbaat dank.
Ja, been there, done that, ik meen dat hij dan zelfs sneller laadt, dan wanneer hij uitstaat!
usb lader aansluiting zit in breedbeeld view links op ik gok een 4e van onder.
Dus of hij past in de smalle (2) stands die ik heb, of je moet oppassen met de draad/connector in de hoge verticaal stand positie, dat er geen stress op komt.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 16 april 2014 17:48]

Even een kort vraagje.
Iemand toevallig problemen gehad met de Bluetooth-functie van de tablet?
Ik heb namelijk een universeel toetsenbordje gehaald, echter wil hij niet goed verbinden met de tablet. Voor de zekerheid heb ik ook andere apparaten geprobeerd, en daar werkt het toetsenbord wel gewoon goed op...
Ook ik heb een BT los keyboardje, apple lookalike, de tablet daar dan bij op een soort "schilders ezel verfstandaardje" van aluminium.
Werkt 100%
Leuk bedoelt of trollen?
Hij is van ik meen juni 2013, de niet-LTE versies
Android 4.3 is net uit voor samsung asus, dus nieuwer kan niet.
4.4 kat kitt custom rom op een andere tablet is deels drama, geen flash, diverse apps werken er niet op zoals GOOD voor bedrijven, de helft van mijn games e.d.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 16 februari 2014 14:38]