Fantec ALU-25U3 Zwart Review

Veritas 15 februari 2014, 1.193 views

Fantec ALU-25U3 Zwart

Pluspunten

• Goedkoop voor USB 3.0
  • Strak uiterlijk

Minpunten

• Behuizing erg krapjes
  • Y-kabel

Mobiliteit Score: 4
Gisteren is mijn FanTec ALU-24U3 binnengekomen. Ik heb deze aangeschaft bij Azerty om een oude 2,5'' HD in te bouwen. Deze schijf kwam beschikbaar omdat ik hem heb vervangen voor een crucial m500 240gb SSD.

Dit is de eerste versie van deze review. Als jullie wat missen, laat dan even wat weten. Ik wilde echter al wel mijn bevindingen plaatsen, om anderen te helpen met een keuze.

Mobiliteit
Het is een lekker kleine enclosure, waar de schijf precies inpast. Er gaat geen ruimte verloren. Een nadeel is dat er een Y-kabel bij wordt geleverd, met twee USB poorten. Dit i.v.m. met de bus-powering. Op mijn MacBook functioneert de enclosure echter ook wanneer er maar 1 van beide uiteinden ingeplugd zit.

Een ander aandachtspunt is dat de enclosure zo nauw is, dat ik aardig wat kracht moest zetten om de boel dicht geklikt te krijgen met de schijf erin. Het luistert erg nauw, en misschien zal in de toekomst blijken dat de levensduur hierdoor negatief wordt be´nvloed.

Geluidsproductie
De schijf die ik erin heb zitten is van nature niet echt een hele stille, dus daar komt wel wat geluid door vrij. Doordat de case van aluminium is wordt het geratel van de schijf niet bepaald gedempt. Maar het blijft allemaal zeer acceptabel.

Warmteproductie
Ik heb de schijf nog niet lang genoeg getest om hier iets nuttigs over te zeggen.

Voor ongeveer 12,50 vind ik het een nette prijs voor USB 3.0 enclosure. Een nadeel is echter dat de SATA controller SATA150 als maximale doorvoersnelheid heeft (ondanks dat hier op Tweakers staat dat dit 300 is!)

Prestaties

Featureset
In de doos zitten de enclosure, de Y-kabel en een kleine manual. Niets meer dan het strikt noodzakelijke dus.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

Compatibiliteit
Tsja, het apparaat doet wat -ie zegt. Werkt prima op m'n Mac en m'n mediaplayer.

Heb jij ook een Fantec ALU-25U3 Zwart?

Bedankt voor je review, en zeker bedankt om te vermelden dat deze enclosure een Sata150 interface heeft, bespaart me een miskoop!