Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Z87E-ITX Review

xAn52 13 februari 2014, 955 views

ASRock Z87E-ITX

Pluspunten

• Compleet moederbord
  • BIOS NIC driver download feature

Minpunten

• Coil whine
  • 1 chassis fan aansluiting
  • SATA II SSD incompatibiliteit

Layout Score: 3
De keuze voor het bord was puur de prijs en ervaring met het merk. Hij is aangeschaft voor 120 euro. Het alternatief, de Asus Z87I-PRO is qua lay-out en features toch de betere. Wellicht dat er nog eens een swap actie aankomt.

Het bord komt in een nette doos met daarin naast het moederbord:
- 4 SATA kabels, zwart, 2 met 90 graden knik, allen met klikstekkers
- I/O Shield
- WiFi antenne
- Diverse boekjes
- Driver DVD
Niets te weinig, niets te veel. Wat me wel opviel is de verpakking van het mainboard zelf; hij zat vast met tie-wraps door de schroefgaatjes.
Installatie van CPU, RAM en VGA is standaard werk. De valbescherming van de VGA is een schuifsysteem.

Het installeren van de koeling gaf ook geen problemen. Wat wel meteen daarbij opviel, en eigenlijk niet eerder opgelet, is dat er maar 1 chassis fan aansluiting is. Vervelend als je meer dan 1 fan in je kast wil. (+je voor de Asus, die er 4 heeft). Ook de plek van de CPU fan is ongelukkig, helemaal linksboven. Gezien de combinatie van de case waarin ik hem wilde bouwen, een Cooler Master 130 Elite, en de te gebruiken koeling; Corsair H60 met stock fan, kwam ik aan de fan voedingskabel net 3 cm te kort. Dit heb ik opgelost door de koeling naar achteren toe te plaatsen. Gelukkig dat dit kon, anders had ik een nieuwe fan moeten aanschaffen.
De pomp op de chassis fan aansluiting en verdere koeling moet dan helaas met fancontrollers of de molex stekkers.

Bij de eerste keer booten, even naar de Bios gegaan. Prima UEFI bios, waarbij mij opviel de mogelijkheid om de NIC drivers voor diverse OS'en te kunnen downloaden naar een (FAT) USB stick. Heel slim, aangezien de Intel NIC niet standaard in Windows 7, mijn OS, ondersteund wordt.
Ook het updaten van de BIOS kan in de BIOS zelf. Meteen maar even gedaan.
Verder zijn alle toeters en bellen aanwezig, die je kunt verwachten in een moderne BIOS.

De PC draait een i7 4770K op stock waarden. Aan overclocken ben ik nog niet aan toe gekomen. Dit zal ik later updaten.
De WiFi gebruik ik niet. Ook de mSATA (nog) niet.

Wat wel opvalt is een coil whine. Lijkt zich te concentreren op de NIC (piep en lampje gaan gelijk op). Deze is vrij irritant en ga ik nog verder onderzoeken.

Kleine toevoeging: De Z87 chipset heeft een issue met SATA II SSD's. Dit zijn natuurlijk al oudere devices, maar helaas willen ze er niet mee werken.
In mijn geval een OCZ Vertex 2 3.5" 90GB (m'n cache/database/game disk).

Heb jij ook een ASRock Z87E-ITX?

Klopt het dat de gecombineerde mSata/full-length mini-PCIe aansluiting op de achterkant van het mobo zit? Of zit hij onder de mini-PCIe aansluiting van de wifi-module?
Nee, aan de onderkant danwel achterkant van het bord. Je zult hem moeten losschroeven van de kast om achteraf een mSATA schijf in te bouwen.