Specificaties Warmtepompdroger met 7kg laadvermogen - Bekijk alle specificaties

Samsung DV70F5E2HGW Review

JeroenH 13 februari 2014, laatste update op 26 november 2014, 5.168 views

Samsung DV70F5E2HGW

Een prima wasdroger voor een redelijke prijs, met een laag energieverbruik en geluidsniveau. Het droogresultaat is okay, niet top. Drogen duurt vrij lang, maar dat is voor mij geen bezwaar.

Pluspunten

• Het geluidsniveau is prettig laag, en ook erg constant. Ik heb in de slaapkamer ernaast zelfs ongestoord een dutje liggen doen, terwijl ik toch altijd wel wakker wordt van de centrifuge.
  • De bediening is erg eenvoudig, ik heb tot nu toe gebruik gemaakt van de default instelling. Dat komt neer op was er in - machine aanzetten - op start drukken. Het kiezen van een ander programma is simpel met de grote draaiknop.
  • De deur is lekker groot, en kan volgens het boekje makkelijk omgehangen worden zodat hij andersom open gaat.
  • Materiaal om de machine op de waterafvoer aan te sluiten wordt meegeleverd, je moet wel een vrije waterafvoer hebben (ik moet de afvoerbuis waar nu de wasmachine in hangt nog even vertakken).
  • De machine is 'slim' en stopt met drogen als de was droog is. Hierdoor kan ook gedroogd worden met een minder dan geheel volle trommel, de machine zou dan gewoon eerder klaar moeten zijn.
  • Ik heb de machine primair gekocht om zijn lage verbruik, en over de twee droogbeurten tot nu toe verbruikte de machine 1,2 kWh per droogbeurt. Dat lijkt me netjes.
  • Niet alleen tijdens het drogen is de machine energiezuinig, ook als hij uit staat. Na het drogen gaat de machine helemaal uit en heeft dan geen sluipverbruik (0W). Onze wasmachine valt in een soort standbystand waarin hij dik 2W verbruikt wat weliswaar niet veel is, maar in een huishouden met 0W sluipverbruik is het iets waar ik scherp op let

Minpunten

• Bij beide droogbeurten viel me op dat bijna alle kleren goed droog waren, behalve één wat dikker kledingstuk waarvan de naden nog een klein beetje vochtig aanvoelden. De spijkerbroeken die er beide keren tussen zaten waren goed droog.
  • De machine is niet heel snel, een standaard droogbeurt duurt volgens de timer in eerste instantie 2½ uur. Ik ben er beide keren niet bijgebleven, dus ik weet niet hoe lang de droogbeurten in de praktijk geduurd hebben. Ik heb daar zelf niet zo'n probleem mee, ik ben niet zo haastig aangelegd. Als je echter altijd je was in een uur droog wil hebben denk ik dat je beter naar een andere machine kunt kijken.
  • De machine is voorzien van een "Smart Check" testsysteem, waarbij een smartphone-app hoort. Als je die app download zie allerlei instellingen om draadloos (via wifi) contact te maken met wasmachines/drogers, dus de nerd in mij was opgetogen over de mogelijkheden die dit zou bieden (alarmpje op je smartphone als droger klaar is!). Echter, dit model heeft al dit moois niet. Het enige wat de app kan is d.m.v. patroonherkenning het display uitlezen en melden wat er mis is met de machine, en het servicenummer van Samsung bellen. Dat was een kleine tegenvaller - maar wel één die verder geen invloed heeft op hoe de machine zijn hoofddoel uitvoert - drogen.
  • Het tweede stoffilter achter het klepje linksonder moet vrij vaak schoongemaakt worden. Doe je dit niet, dan neemt de droogkwaliteit sterk af.

Droogresultaat Score: 3
Energieverbruik Score: 4
Ik heb eergisteren mijn DV70F5E2HGW (what's in a name...) binnengekregen, en er nu twee wassen mee gedroogd. Ik heb de machine aangeschaft omdat er een tweeling op komst is, en dan gaan we het niet meer redden met drogen op de lijn. Ik wilde per sé een zuinig model omdat we een energiezuinig huishouden (proberen te) voeren, en na flink veel zoeken en vergelijken kwam ik bij deze machine uit.

Echt heel veel ervaring heb ik er op dit moment nog niet mee, maar ik zal toch alvast een paar punten die mij opvielen noteren. Dit is de productpagina op de website van Samsung: http://www.samsung.com/nl...ers/dryers/DV70F5E2HGW/EN

Over zaken als bouwkwaliteit en hoe goed het Samsung-supportapparaat werkt kan ik op moment nog niets zeggen (als ik met de laatste te maken krijg kon het met de eerste wel eens tegenvallen ;) ), maar als daar ontwikkelingen in zijn zal ik deze review met die ervaringen uitbreiden. Op het eerste gezicht viel me qua bouwkwaliteit niets in negatieve zin op; de knoppen voelen degelijk aan en deur sluit stevig.

-edit-

Een kleine toevoeging na negen maanden gebruik van de machine. Linksonder, achter een klep, zit een tweede stoffilter. Als echte Tweakers heb ik natuurlijk de handleiding helemaal niet gelezen :P, en dus was ik onaangenaam verrast dat de droogkwaliteit na een tijdje sterk begon tegen te vallen. Toen toch maar het boekje erbij gepakt en het filter gereinigd. Naderhand merkte ik dat dat dit toch echt wel vaak moet (ik doe het meestal elke vier tot vijf droogbeurten) omdat er anders toch wel een vrij dikke laag stof in zit. Ik heb niet het idee dat wij nu zulke extreem "stoffige" kleding hebben, het meeste is gewoon katoen spul. Het is een groot nadeel, maar ik had er niet op gerekend dat dit zo vaak zou moeten. Ik heb ook het idee dat er flink wat stof om het normale stoffilter heen gaat, er zitten vaak hele proppen stof rondom het normale filter. Een beetje onhandige constructie.

Heb jij ook een Samsung DV70F5E2HGW?

Als je was nog niet helemaal droog aanvoelt kan je vochtige kledingstukken nog een half uurtje nadrogen. Bij een zanussie gaat dat via de tijdsinstelling, bij de samsung zou dat niet veel anders zijn.
Dekbedhoezen samen met kleinere kledingsstukken is altijd een beetj lastig. De kledingstukken "kruipen" in de hoes en drogen daardoor minder goed.
Een groot voordeel is dat deze droger maximaal 900 watt (Zanussie 1000watt) trekt, deze kan dus gelijkertijd met een wasmachine op dezelfde groep gebruikt worden zonder dat de zekering tript.
Klopt, ik heb het opgenomen vermogen de machine een tijdje gemonitord terwijl hij draaide (Plugwise plug), en ik heb hem niet boven de 800W gezien. Dat is een groot voordeel in oudere woningen waar vaak geen aparte groepen voor wasmachine/wasdroger aanwezig zijn.

V.w.b. de kledingstukken die niet 100% droog waren, ik houd dat in de gaten bij volgende droogbeurten. Voor nu heb ik ze gewoon nog even uitgehangen, ik had ze toch niet direct nodig.
Mooi, een WP droger. Even snel op de Plugwise gespiekt en de droger bij ons verbruikt 649 W in gebruik. Het is een Siemens WTW561NL en om de zaak echt droog te krijgen staat die meestal ingesteld om Kastdroog+. Het verbruik is 1,21 kWh voor een niet volledig volle droogbeurt. Dat zit aardig in jouw buurt.
Het apparaat heeft twee filters en die zou je elke keer onder de lopende kraan moeten schoonspoelen hetgeen ik bijna nooit doe. Met een vochtige vinger gaat de pluis en erg veel hondenharen er prima af.
Off topic: ik lees net dat er een tweeling op komst is. Dat je binnenkort vader wordt had ik al gelezen, maar dat het gelijk in stereo gaat, is nieuw.

Die droger gaat z'n werk wel doen de komende tijd ;)
Ik heb die van ons op Plugwise niet boven de 800W gezien (niet de hele tijd gekeken, en ik heb dus niet de 5-minuten-update :P ). Het stoffilter bij de deur kan openklappen en was makkelijk schoon te maken. De machine dumpt zijn water nu nog in de tank, volgende week wil ik hem aansluiten op de waterafvoer.

Jaja, een tweeling, double trouble :)
We hebben die van ons in de kelder gezet (oud huis, grote kelder) en de waterbak wordt leeggemaakt in het gat van de kiekeboe. Gaat prima.

Waar we wel last van hebben gehad was wat schimmelvorming op de kunststof filters (het zijn twee filters die je in elkaar zet). Dat ging er wel weer uit na een flinke schrobbeurt, maar toch.

Leverancier gebeld en een week later een gratis nieuwe filter set ontvangen.

Nog een tip: meteen na een droogbeurt de volgende lading was erin. De droger is dan nog behoorlijk op temperatuur en dat scheelt weer wat energie.