Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z1 Compact Zwart Review

jkloppenburg 13 februari 2014, 4.341 views

Sony Xperia Z1 Compact Zwart

Pluspunten

• Goede batterijduur
  • Mooi ontwerp
  • Klein toestel, grote specs

Minpunten

• Krasgevoelig en Vlekgevoelig
  • Weinig Sony branded accesoires
  • Laden achter klepje

Vorig jaar oktober liep het contract op mijn oude Galaxy S2 af. Sinds die tijd ben ik op zoek geweest naar een telefoon die betere specs maar hetzelfde formaat had. Op een gegeven moment kwamen de geruchten over de Xperia Z1F, maar het duurde toch nog even voordat de Compact aangekondigt werd.

Bij het zien van de telefoon heeft een collega direct beslist om dezelfde te bestellen. Ik heb de mijne besteld bij T-mobile met contract was hij nog 70 euro.

Het grootste voordeel vindt ik de snelle processor (snapdragon 800) en stof- en waterdichte behuizing in een compact formaat. Waar het stof- en waterdichte nog het minst belangrijk is. Er is geen ander toestel op de markt dat dit heeft. Verder ziet de telefoon er ook erg goed uit en ligt goed in de hand.

De camera doet zijn werk goed en ik zou zeggen dat die beter is als de S2 (mijn vorige toestel). Het enige is dat de foto's soms wat veel blauw hebben. Als je weinig licht hebt, dan is er best veel ruis. Dit is voor mij niet echt een minpunt. Het blijft een communicatiemiddel die ook foto's kan maken.

Een ander nadeel is dat de behuizing naar mijn mening nogal vlek en kras gevoelig is. Vlekken dan het minst erge. Maar na 2 weken gebruik heb ik aan de voor en achterkant al een kras. Dus screenprotectors zeker gebruiken.

Een zeer positief punt is de powermanagement. Hij gaat bij mij ongeveer 2 tot 3 dagen mee. In de powermanagement kun je alles wat niet automatisch hoeft te updaten uitzetten. Dus facebook, twitter staan bij mij uit en updaten alleen als ik het toestel aan zet (scherm aan). Wat erg scheelt in de batterij.

Voor mijn nachtkastje heb ik wel direct een laadstation besteld. Dit om er voor te zorgen dat ik elke keer het klepje moet openen om het toestel te laden. Maar dit is een persoonlijke keus.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Compact Zwart?

Reviews door de redactie

Hmm, waterdicht, en dan alles achter een klepje, waarom zou dat toch zijn :+

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van die krassen.
Hmm, waterdicht, en dan alles achter een klepje, waarom zou dat toch zijn :+
Dat snapte ik ook..
Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van die krassen.
Ik heb geprobeerd foto's te uploaden maar krijg dat niet echt voor elkaar.

[Reactie gewijzigd door jkloppenburg op 13 februari 2014 09:51]

Ik neem aan dat je het laadstation hebt besteld om juist te voorkomen dat je het klepje moet openen ;)
Bedankt Angelina! Inderdaad. Er zit een magnetische lader optie aan de zijkant van het toestel. Met de desklader kan ik, zonder een klepje te openen, laden. Een prima optie en werkt goed. Was een mooie accessoire geweest om standaard mee te leveren
ik wil deze telefoon ook gaan kopen. om dezelfde reden die jij hierboven noemt wil ik er ook zo'n oplaad station er bij kopen. nu vraag ik me alleen af, wat nou als je een hoesje bij de telefoon koopt? zijn er dan veel hoesjes die je er gewoon omheen kan laten zitten en tegelijk toch de telefoon op het oplaad station kan plaatsen?
Ik heb mijn oplaadstation via amazon in Duitsland besteld. Sony DK32 Dockingstation. Er zaten 2 verschillende passtukjes bij die gebruikt konden worden om de telefoon in te zetten. 1 was iets breder dan de andere. Het was om te gebruiken met telefoons met een hoesje. De sleuf in het 2de passtukje is 1 millimeter breder, 11mm (zelf gemeten). Degene die er standaard al op zit dus 10mm.

Ik heb geen idee of er hoesjes zijn die hiervoor speciaal bedoelt zijn. Er zal in ieder geval een uitsparing aan de zijkant moeten zitten om de magneetverbinding in te laten vallen. en het hoesje mag dus niet dikker zijn dan 1mm.
Foto's uploaden kan via tweakers, mits je genoeg karma hebt om het te kopen (https://secure.tweakers.net/my.tnet/karmastore).
Verder kun je gebruik maken van gratis sites, waarvan ik Imageshack wel een fijne vond. Je kunt daarop meerdere foto's tegelijkertijd uploaden (https://imageshack.com/).

Ik hoop dat er snel meer info over dit toestel wordt gepost, er is nog veel om over te schrijven, mits je dat wilt natuurlijk :)
Nog veel plezier met je telefoon!
Die krassen waar je last van hebt zitten niet op het scherm zelf, maar op een screenprotector die Sony zelf al heeft aangebracht. Onder die protector zit volgens mij Gorilla Glass en dat krast nauwelijks.