Specificaties 4,2" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Z10 Zwart Review

FoNnEke 12 februari 2014, 2.090 views

BlackBerry Z10 Zwart

Pluspunten

• Snelle browser
  • Mooi design
  • Nieuwe software (OS)
  • Android apps moet je kunnen draaien (werkt ook vaak niet)
  • prijs

Minpunten

• Willekeurige reboot meerdere malen per dag
  • Loopt vast
  • Als je op naam zoekt in telefoon boek duurt het meerdere seconde voor je bij de letter bent die je wilt.

Hallo Tweakers,

Sinds enige tijd heb ik een BlackBerry Z10 om te testen, na dat ik een Torch en een Curve heb gebruikt was ik redelijk sceptisch over dit product want daar was ik niet echt kapot van.

Nu blijkt dat ik dat niet voor niets was, ik vind het eerlijk gezegd redelijk tegen vallen allemaal. Ziet er leuk uit maar is het toch allemaal net niet.

Design:
Design is mooi, sjiek netjes afgewerkt. Iets wat ik eerlijk gezegd niet van BlackBerry gewent ben. Maar van de andere kant het is wel basis, maar goed. Wel netjes en mooi!

Bouwkwaliteit en afwerking:
Ik vind hem een beetje plastic aanvoelen, en de afwerking komt daardoor ook wat mattig over. Bouwkwaliteit kan ik verder niet heel goed beoordelen in het korte tijdsbestek dat ik er mee heb gewerkt. Scherm is wel kras gevoelig!

Prijs:
Prijs is niet slecht, mooie middenmoot prijs.

Scherm:
Scherm vind ik ook matig, slechte kijkhoeken en net wat te donker in de zon zie je helemaal niets op je scherm. Dit is natuurlijk ook wel lastig maar op andere toestellen die ik heb zie je nog iets, bij de Z10 word je toestel gewoon zwart terwijl het scherm aan staat.

Accuduur:
Ook heel matig, gaat maar net een goeie dag mee. Vind ik eerlijk gezegd tegen vallen.

Gebruiksgemak:
Het gebruiksgemak vind ik slecht, hij hangt vaak vast. Restart zo mee en dan uit zich zelf. Applicaties zijn er niet veel en de apps die je kunt omzetten van Android doen het vaak net niet. Of sommige functionaliteiten van de apps werken gewoon niet meer. Mooi concept maar heeft nog werk nodig.

Conclusie:
Matige telefoon maar door het prijskaartje en de ervaring met de oudere toestellen van BB ben ik wel van mening dat er verbetering in zit en daarom geef ik hem nog 2 sterren in plaats van 1. Ik zou hem niet aan raden maar denk wel dat BlackBerry een goede weg in is geslagen met de nieuwe OS van ze en met de Android apps. Maar kopen, ik zou dat niet doen.

De OS heeft gewoon wat extra werk nodig, en de hardware ook ( Accu, scherm ).

Heb jij ook een BlackBerry Z10 Zwart?

@FoNnEke, jammer te horen dat de Z10 je niet beviel.
Ik deel je mening op veel punten niet (met name de negatieve punten), maar tis je goed recht om je ervaringen te delen.

Accuduur vond ik zelf ook irritant, heb nu een Z30 waar ik meer tevreden over ben qua accuduur.

[Reactie gewijzigd door intricate op 12 februari 2014 16:20]

Bedankt voor deze reactie! Dat is het punt van een persoonlijke review iemand kan het er mee eens zijn of niet. Vind het in ieder geval wel een sportieve reactie !
Maak een Review! ik ben namelijk altijd benieuwd naar zulke dingen! En sta altijd open voor andere merken of andere OS'en !

Never mind, ik ga hem lezen en kom er bij jou nog een keer op terug !

[Reactie gewijzigd door FoNnEke op 12 februari 2014 16:23]

Is deze review wel geschreven met 10.2.1 erop?

Accuduur:
Met regelmatig gebruik 16 t/m 24 uur.
Weinig gebruik in houder 24+ uur

Android apps:
De apps die ik uitgeprobeerd werken allemaal, banking apps, marktplaats, ebay, wunderlist,mippit, candy crush

Prijs:
Prijs kwaliteit verhouding is nu pas goed, voor deze prijs hadden ze hem ook de markt op moeten brengen.

Gebruiksgemak:
Mijn vriendin en ik hebben op het moment een Z10, geen last van vastlopers. Toetsenbord is geweldig. Hub is heel erg gebruiksvriendelijk. De apps die er niet zijn kan je makkelijk installeren uit de Android store bijvoorbeeld Snap. BBM is voor bellen, chatten en videobellen beter dan alle messengers apps die ik ooit heb geprobeerd.

Telefoonboek heb ik geen problemen met zoeken. Ik heb ongeveer zo'n 200+ contacten erin staan en het laad allemaal snel, als ik eerste letter in tik kom ik gelijk bij de juiste personen zonder enige vertraging.

Picture password is een nieuwe beveiligings functie om je blackberry te vergrendelen. Vrienden kunnen nu niet meer raden wat mijn wachtwoord is. Voorheen konden ze makkelijk meekijken met de cijfercode die ik invulde of de beweging die ik maakte om hem te ontgrendelen.

Ik ga binnenkort ook maar een review schrijven denk ik :Y)
Go your gang zou ik zeggen ;) daarom is hij ook persoonlijk he.
Deze "review" staat bijzonder haaks op mijn ervaringen en op die van diverse kennissen aan wie ik er een z10 heb weten te slijten.
Let wel, met de laatste update!
Dat kan, dit zijn mijn ervaringen. Ik vind het allemaal maar half...
Ik vraag me af of de reviewer daadwerkelijk deze telefoon bezit.
Hij staat namenlijk bekend als lichtbak.
Scherm:

Als je de tweakers review lees zie je dat het scherm een lichtopbrengst heeft van 720 Nits,
Waar normale high-end telefoons een lichtwaarde hebben van tussen de 200 en 450 nits.

Ik lees veel over de problemen die je hebt met het draaien van de software, bij het uitkomen van het toestel was de software erg brak. Wat alle problemen die je beschrijft oplost, is het updaten van 10.1 naar 10.2.1.
ik zat op een BBfan reactie te wachten :P ontopic; het prbleem dat je beschrijft mbt andriod apps komt doordat BB 10 geen google play servies heeft met de google api's. Hierdoor werken veel apps idd niet, steeds meer apps gaan gebruik maken van de google api's.
Ik had inderdaad een BBfan reactie kunnen verwachten :) maakt verder ook niets uit. Ieder zijn ding, maar om dan te zeggen dat ik hem niet in mijn bezit heb / heb gehad. Dat vind ik een tikkeltje overdreven. Overigens klopt het wat je zegt over de API's maar dat is dan toch weer net niet van BB vind ik. Dat maakt het half mogelijk om android apps te draaien, dat vind ik zonde. Want het is echt wel een veel belovende basis !
het probleem is dat .APK wel openscource is, maar de google api's niet. hierdoor maakt google het bijna onmogenlijk om andriod apps voor Googele's andriod te draaien op andere systemen of andere andriod forks. Dit ligt dus niet aan BB, maar aan Google's beleid om andriod gesloten te maken. Dat veranderd het probleem natuurlijk niet, het maakt het alleen maar begrijpenlijk
Dat weet ik inderdaad, maar begin er dan niet aan als BB voor dat je dat hebt opgelost. Of denk ik nu met een kronkel ? Je brengt toch ook geen TomTom uit .. onder een andere naam en zegt ja die maps doen het ook... maar als je ze dan gebruikt dat je geen weg hebt.. dat is toch half werk...

[Reactie gewijzigd door FoNnEke op 12 februari 2014 15:29]

idd, helemaal mee eens. Andriod apps draaien op andere systemen klinkt leuk, maar is in de praktijk niet mogelijk.
LoL,
Heb je zelf een android zonder G-apps, Sailfish, of BB10?
Want praktisch alles draait. Ook zonder Gapps.

Sommige apps zoals de AH, apps maken wel melding, dat ze Play services nodig hebben, maar draaien vervolgens gewoon verder waarbij alle functionaliteit beschikbaar is. Enige nadeel is wel, dat de zoekmachine niet weet wat je graag eet.
Je zegt het zelf al:
Enige nadeel is wel, dat de zoekmachine niet weet wat je graag eet.
Het werkt dus niet, dus doe het dan niet. Een half werkende optie is geen goede optie !
Je kan ook kiezen om G-apps te installeren.
Daarom kun je er beter voor kiezen om geen BB te kopen en gewoon volledige Android apps kunt draaien als je dan Android apps wilt draaien. Of inderdaad voor een halve optie kiezen, maar goed dan vind ik het een beetje geld verspilling.

Je kan niet ontkennen dat dit een halve optie is. in ieder geval zeker als je de BB mensen moet geloven want ALLE apps zouden er op werken, dat is dus niet. Beloof zoiets ook niet dan! Als ik dat zou doen zou ik METEEN op straat staan, want dan word je gewoon buiten geschopt. Maar daar doet iedereen vrolijk mee.

Snap dat je BBfan bent, want vroeger hadden ze ook zeker goede toestellen. Maar de laatste jaren is het gewoon bras, gewoon kast opvulling meer niet. Nogmaals, als ze het waarmaken (wat ze beloven) dan koop ik zonder twijfel meteen een BB
G-apps wel, G-api's niet
Ik ben beetje de Sheldon van het internet, online sarcasme zie ik snel over het hoofd :P (Maar naar mijn idee is het ook echt geen Sarcasme )

[Reactie gewijzigd door FoNnEke op 12 februari 2014 16:13]

volgens mij snap jij niet dat BB functies slechts half bouwd en dingen probeert die onmogelijk zijn. Dat BB daar vervolgens op word afgerekend lijkt mij meer als logisch, als dat bij jouw oorlog is ben je wel een echte fanboy. In de negatieve betekenis dan wel
Pas op dadelijk word je bij de afgrond gezet en er in getrapt .. THIS IS BLACKBERRY!!!! :Y) :P (Sorry flauwe grap)
Sinds wanneer is het positief dat Google kan zien wat je graag eet ( in het geval van de AH App met Google Services)? Ik vind het een voordeel dat ze dat NIET kunnen zien. Privacy is toch wel prettig. Maar goed, dat hoeft voor jou natuurlijk niet zo te zijn. Ik zeg ook niet dat het goed is dat de Google Play Services (nog) niet werken, ik geef alleen aan dat de reactie van 3x3 sarcastisch bedoelt is. Maar ik kan het ook fout hebben. Het feit dat je over het scherm klaagt duidt er bij mij op dat je niet serieus bezig bent geweest met de telefoon, en hem hier alleen een beetje af wilt doen als: matig toestel. Iedere review online is het over één ding eens: het mooie felle scherm dat zelfs in direct zonlicht nog steeds goed af te lezen is.
Ik wil hem zeker niet opzettelijk "afzeiken" ik ben er wel echt mee bezig geweest maar alle andere toestellen die ik in de zon gebruikt heb, zijn echt beter en vond deze echt heel slecht! Kan er niets van maken. Misschien moet ik wel naar de opticien maar ja.. Ik kan het er gewoon echt niet mee eens zijn !
Dat mag, maar aangezien deze mening door veel reviewers wordt tegengesproken (en ook feitelijk onderbouwd kan worden door het aantal nits te meten in vergelijking met andere toestellen) is het natuurlijk niet gek dat ik hier aan twijfel. Het is geen persoonlijke aanval, maar ik vind je mening (review) slecht onderbouwd. Hoe lang heb je hem daadwerkelijk gehad?
'dat stelt op oorlog' is een uitdrukking die zoiets betekent als 'dat slaat nergens op'. Heeft niks met fanboy of oorlog in het algemeen te maken :)
Ze proberen tenminste iets nieuws, iets dat opeens door nog 2 OS-en wordt geprobeerd. Als het zo onmogelijk is, waarom zouden deze twee dan volgen?... de meeste apps draaien prima zonder de Google Services. ze vragen er wel om, maar als je gewoon doorklikt, werkt het prima.
Ze proberen tenminste iets nieuws
Daar heb je gelijk in, maar maak het fatsoenlijk of niet. Dat denk ik dan....
haha, weet ji wel het verschil tussen googe-apps en google-api's? De google api's zijn eigenlijk alle api's van sinds de lanchering van de google servie, uitgezonderd deze die heel diep in het systeem zitten. Je mist er wel meer als een paar. Andrio testen zonder G-api's is heel simpel: ze andriod op een stickje en boot maar op een willekeurig apperaat. Hou wel ff rekening met dat je geen arm hebt, maar intels versie van andriod is ook erg goed ondertussen
Doel je op mij of op 3x3 ?
Owja....... awkward 8)7

Ergste van alles is dat ik dat net nog heb "gebruikt" (dat het er boven staat) en het nu vraag...

[Reactie gewijzigd door FoNnEke op 12 februari 2014 16:10]

Ben ik het niet mee eens.
Het grootste gedeelte van Android apps draait wel.
De aanname dat veel apps niet draaien komt omdat voor het grootste gedeelte alleen de topapps worden gedownload en over wordt gesproken of het wel/niet werkt.

En dat andere OS-en Android apps draaien is in de praktijk dus wél mogelijk.

Het feit dat andere OS-en ook voet aan de grond proberen te krijgen door een Android runtime in te bouwen is naar mijn mening juist een positief iets om de concurrentie scherp te houden, en om zichzelf aantrekkelijk te maken in de mobiele industrie waar appstore aantallen vaak leidend zijn om bij een OS te blijven.
Daar heb je een goed punt hoor, maar ik blijf het kreupel vinden. Dat toestel ging in verkoop voor 500¤ ofzo toen ? nou dan betaal je 500¤ voor iets wat hij dus eigenlijk niet kan. En als dat nou het enige min punt was .. prima maar ook dat is dus gewoon niet zo.
In de basis was het niet de bedoeling Android apps te sideloaden, dat deden allen de tweakers.
Het was de bedoeling dat developers hun android apps gingen porten voor BlackBerry World app market, wat eigenlijk tot vandaag de dag te weinig is gebeurt.

Nu is er dus de mogelijkheid met de komst van 10.2.1 dat je apk files direct kunt installeren.
Dat andere OSen de rumtime mogen gebruiken en dat dit positief is voor de marktwerking ben ik helemaal met je eens. Google heeft veelste veel gebruikers. Jammer genoeg mis/gebruiken ze hun monopoliepositie om andriod gesloten te maken. iig hun versie van andriod dat overal word gebruikt.

Dat het grooste gedeelte van de de andriod wel draait komt doordat het grootste gedeelte van die 1 000 000 apps in de playstore of rommel is of dood is. Die hebben hun laatste update al lang gehad voordat google met de G-api's kwam. Maar in die apps ben je ook helemaal niet geinterseerd als gebruiker, je wilt juist de recente en goede apps. En die werken juist niet, waardoor de runtime in BB 10 zijn doel voorbij schiet.
Dat klopt, daarom een van de domste opties ooit. Als het zo zou werken in de wereld ging ik auto's bouwen .. 1 na deel .. ze rijden niet .. maar ja dat maakt niet uit dan ! Haha.

Wat ik zou doen als BB is in gesprek gaan met Google en is kijken wat het per toestel zou kosten om daar gebruik van te maken of iets dergelijks. Want eigenlijk zou het super gaaf zijn om het te kunnen gebruiken. En als dat niet gaat daar ook absoluut geen reclame voor maken, en dit ook met een update weg halen ofzo. Ik ben op een BlackBerry event geweest een goed jaar geleden, en daar waren ze dit aan het aanprijzen. Ik dacht oh leuk, tot ik is verder ging denken. Klinkt allemaal heel leuk alles wat die BB zou moeten kunnen, maar al met al vind ik het veel Blabla en weinig actie.

Ik zou er meteen een kopen als het klopt wat ze beloven.

[Reactie gewijzigd door FoNnEke op 12 februari 2014 15:41]

Waarom zou ik een review schrijven van iets wat ik niet echt in mijn hand heb gehad en getest ?
Beetje idiote reactie moet ik eerlijk zeggen, een persoonlijke review is duidelijk dat je je mening geeft en dat doe ik. En inderdaad die update zou veel moeten oplossen maar ik had er naar de update nog steeds het zelfde probleem maar in mindere maten.

(Heb hem nu overigens niet meer in bezit want hij is ondertussen weer door naar de nieuwe eigenaar(Sinds een week of 2 / 3))

[Reactie gewijzigd door FoNnEke op 12 februari 2014 15:16]

Conclusie: 1 negatieve 'review' moet je niet laten afschrikken om dan maar geen Z10 (in dit geval) te gaan kopen. Beste is om:
1) Hier alle reviews m.b.t. de Z10 te lezen
2) Andere sites met reviews over de Z10 te bezoeken (binnen- en buitenland)
3) Ga hem uitproberen in b.v. de MediaMarkt
4) Neem uitgebreid de tijd om het forum op GoT te bezoeken m.b.t. het topic betreffende de Z10

Al deze bovenstaande punten heb ik zelf ook benut en heb nu een paar maanden deze phone.
Dit 'onderzoekje' doe ik overigens bij veel artikelen die ik koop, dus niet alleen bij dit product.
Gaat wel wat tijd inzitten, maar ja, je hebt het er voor over of niet.
Het doel is om te voorkomen dat je een impulsaankoop gaat doen en er van overtuigd bent dat je
een juiste keuze hebt gemaakt met je aankoop.
is inderdaad verstandig. Iedere smartphone voldoet tegenwoordig voor alle dagelijkse taken, welke je kiest is toch vooral persoonlijke voorkeur. en je eigen persoonlijke voorkeur kan je niet afleiden van die van iemand anders die waarschijnlijk alleen via tweakers kent
3) Ga hem uitproberen in b.v. de MediaMarkt

Offtopic: Ik ben zelf wel in de running voor een z10 door alle positieve geluiden en omdat ik wil proberen mijn privacy wat beter te bewaken. Ik was gisteren in de mediamarkt den haag voor een laptop voor een vriendin (wat een k*twinkel ...). De z10 was ¤410 , schreeuwde om een update en het scherm werkte niet lekker omdat er zon domme sticker op het scherm zat geplakt. Kortom dat zag er ook niet aantrekkelijk uit, dus ik zoek nog een betere mogelijkheid om hem uit te testen.
410 LOL op tweakers pricewatch staat hij voor 240¤, jammer dat hun launchprijs zo hoog was veel verkopers hun prijzen zijn nog niet gezakt
wat me opvalt is de je schrijft dat het scherm kras gevoelig is. Ik heb deze telefoon sinds half november en hij zit zonder bescherming in een broekzak waar ook sleutels in zitten en ik heb nog geen een krasje op mijn scherm.
Ik heb de Z10 sinds enkele weken in bezit: HEERLIJK toestel en een prachtige OS.

Ik kom van de nieuwste Android en voorlopig hoef ik ook niet meer terug!

Zit er aan te denken na een tijdje mijn toestel te 'upgraden' naar de Z30.
De reviewer heeft nauwelijks de tijd genomen om de BlackBerry Z10 goed te leren kennen. Ik lees allerlei opmerkingen die bij het goed leren kennen van de beheermogelijkheden van deze telefoon niet van toepassing zijn. Om enkele te noemen:

Bouwkwaliteit en afwerking:
Krasbestendigheid is perfect. Net als een eerdere reageerder heb ik mijn Z10 al meer dan een half jaar gewoon in mijn zak, tussen allerlei zaken in, en nog steeds een volledig onbekrast scherm.

Prijs:
De prijs is ongelooflijk laag. Bij Wehkamp betaal je ¤ 237,- terwijl je daarnaast van BlackBerry nog een cashback van ¤ 100,- krijgt. Waar koop je een A1-status telefoon voor ¤ 137,-???

Scherm:
De helderheid van het scherm is in te stellen. Ik heb mijn scherm al naast heel wat Iphones en Samsungs gehouden en steeds te horen gekregen dat ik het helderste en scherpste scherm heb

Accuduur:
Zeker na de update 10.2.1 is de batterijduur alleszins vergelijkbaar met Iphones en Samsungs. Ik kan de Z10 met normaal gebruik 1,5 tot 2 dagen zonder opladen gebruiken.

Gebruiksgemak:
Automatische restarts heb ik nog nooit meegemaakt. Android apps die via Snap worden binnengehaald doen het vrijwel allemaal feilloos. Ik heb welgeteld 144 apps op mijn Z10 geïnstalleerd (teveel, dat weet ik, maar ik wil ze allemaal uitgebreid testen) en die werken nagenoeg feilloos.

Mijn Conclusie:
Prachtige telefoon, wil nooit een ander meer. De Hub, de multifunctionaliteit,. de 4G-ontvangst, de beveiliging (vindt ook NASA), BBW en de enthousiaste ondersteunig via forums als CrackBerry maken mij tot een gelukkige BB-bezitter. En ik heb heel wat mobieltjes in mijn werkzame leven gehad! Ben dus een ware ervaringsdeskundige!

Gr. Hans

[Reactie gewijzigd door Hjtel op 11 maart 2014 23:19]

nu wel ja ... dat is beetje nutteloos wat je nu zegt maar goed. En ik heb er wel zeker tijd voor genomen. ik blijf er bij dat ik het helemaal niets vind, zeker niet voor het geld waar ik hem voor heb aangeschaft toen.