Arctic Accelero Hybrid Review

meirnoordermeer 11 februari 2014, 504 views

Arctic Accelero Hybrid

Pluspunten

• Koelt GPU erg goed
  • Overclockbaarheid is uitstekend
  • Meegeleverde Fan is erg stil

Minpunten

• VRM's kunnen erg warm worden
  • Installatie is ingewikkeld

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Sinds ongeveer 2 maanden heb ik de Sapphire Radeon R9 290X. Deze was een reference model, dus zoals iedereen waarschijnlijk wel weet maakte deze kaart een enorme herrie en schoot continu richting de 95 graden. Voordat ik de kaart kocht had ik me al voorgenomen om zelf andere koeling te installeren en zo kwam ik uiteindelijk terecht bij de Accelero Hybrid.

Het installeren
Het installeren van de koeler was eerlijk gezegd een beetje een drama. De instructies waren niet enorm duidelijk, dus ik heb in plaats daarvan een filmpje op YouTube opgezocht. Het installeren ging alsnog niet gemakkelijk, je moet namelijk de kaart precies uitlijnen met de schroeven die om het waterblock heengaan. Op papier lijkt dit nog redelijk te doen, maar moet je het zelf doen dan is het een compleet ander verhaal.
Overigens is de rest van het installatie proces erg makkelijk en straight forward. Alleen het monteren op de kaart is dus lastig.

Geluidproductie
De standaard koeler van de R9 290X is een echte stofzuiger. Als de koeler op 50-60% draaide maakte deze echt een enorm lawaai. De Accelero Hyrbrid maakt zo goed als geen geluid. Ik heb mijn fan profiel zo ingesteld dat bij 60 graden de fans op 70% draaien, voornamelijk om de VRM's te koelen, maar zelfs op deze snelheid is de Accelero Hybrid amper te horen.

Prestaties
Zoals wel bekend is van de 290(X) kaarten liep ook mijn exemplaar altijd tegen de 95 graden. Met de Accelero Hybrid blijft de kaart vrijwel altijd rond de 60 graden hangen. De VRM's worden niet super goed gekoeld, maar zolang je geen furmark draait blijven deze koel genoeg en blijft de kaart stabiel.

Overclockbaarheid
De overclockbaarheid met deze Accelero Hybrid is eerlijk gezegd uitstekend. Mijn kaart was jammer genoeg niet makkelijk te overclocken. Mijn voltages waren niet hoog genoeg en het was even uitzoeken hoe je deze kon verhogen.
Ik kwam er uiteindelijk via een forum achter dat Beta 3.0 en hoger van MSI Afterburner het mogelijk maakt de Core Voltage en Aux Voltage te verhogen van de kaart.
- Core Voltage is voor de GPU-core
- Aux Voltage is voor het geheugen
Op het moment van schrijven staat mijn kaart ingesteld op +70mV voor de Core en +50mV voor Aux. Met deze voltages en clock speeds van 1125/6200 is de kaart in elke game, benchmark etc. stabiel en eerlijk gezegd zou ik de kaart waarschijnlijk nog wel hoger kunnen clocken.
Wat wel nodig was voor het overclocken was een eigen fan profiel met Afterburner. De VRM's werden niet genoeg gekoeld, omdat de kaart als target temperature nog steeds 95 graden had en de fan speed dus op 20% bleef staan.

Ik ben erg blij dat ik de Accelero Hybrid heb aangeschaft. Het installeren was een beetje ongemakkelijk, maar eenmaal in het systeem is het echt een wereld van verschil met de standaard koeler. De temperaturen zijn laag, overclockbaarheid is een stuk beter en bovendien klinkt het systeem niet meer als een vliegtuig!

Nogmaals raad ik niet aan Furmark te draaien, de VRM's worden na een overclock echt verschrikkelijk warm. Ondanks dat ik de ventilator profielen heb aangepast worden de VRM's in Furmark na een minuutje 100+ graden. De kaart blijft stabiel, maar het is natuurlijk niet ideaal om je kaart op zo'n manier te misbruiken..

Heb jij ook een Arctic Accelero Hybrid?

Beetje leek op dit gebied tegenwoordig, maar worden de VRM's wel gekoeld met standaard blok?
VRM's worden gekoeld met meegeleverde koelblokjes. Boven de VRM's zit een ventilatortje die ze moet koelen.

Hier een foto van de koelblokjes(niet van mij en is ook niet een 290x, maar geeft het wel goed weer)

Op de foto is ook te zien dat linksboven ook nog VRM's zitten, daarvoor moet ik nog in mijn kast een ventilator plaatsen. Heb nog geprobeerd om foto's te uploaden, maar dat krijg ik niet voor elkaar :(
Dus je mag wel een beetje de conclusie trekken dat watercooling op het gebied van VRM cooling te kort schiet JUIST omdat er geen(of in dit geval niet genoeg) ventilatie aanwezig is van de normaal aanwezige ventilator? Waardoor je een ventilator moet plaatsen :(
Naja in principe niet, de kaart doet het naar behoren. Deze koeler heet de Hybrid omdat het een mix is van waterkoeling en luchtkoeling.. Een echt waterblok voor de 290X zoals deze: http://media.bestofmicro....90x-amd,W-C-406812-13.jpg
koelt beide, maar dan heb je een complete loop nodig dus moet je zelf aanschaffen:
- Pomp
- Radiator
- Reservoir
- Waterblok voor GPU
- Fittingen
Dus dan kom je veel duurder uit. Ik wilde in eerste instantie zo'n loop bouwen, maar dan had ik ook een andere behuizing moeten nemen en heb uiteindelijk besloten dat ik het mijn geld en tijd niet waard vond.