Sennheiser PC 161 Review

Eyedore 17 december 2008, laatste update op 17 december 2008, 1.996 views

Sennheiser PC 161

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Microfoon

Minpunten

• comfort bij langer dragen
  • prijs wat aan de hoge kant

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Voor deze headset had ik een simpele maar toch prima Logitech usb headset, ik wou echter eens wat beters proberen dus heb ik deze Sennheiser gekocht. Ik gebruik hem voornamelijk voor gamen, maar ook wel om wat muziek of filmpjes te luisteren.

Geluidskwaliteit
Ik ben geen geluids expert, dus ik ga geen verhaaltje ophouden over verschillende frequenties en hoe goed die weergegeven worden. Ik kan je wel vertellen dat het geluid van deze headset stukke beter is dan een simpele headset (zoals de logitech die ik eerst had). Games worden een stuk leuker om te spelen, en bij muziek en films hoor je inneens een stuk meer detail.

Microfoon
De microfoon kan niet verbogen worden maar is alleen omhoog of naar beneden te draaien, en dit is zeker geen minpunt. De microfoon hangt niet recht voor je mond, maar iets meer naar links, zodat je er nooit met je mond of neus overheen ademt. De kwaliteit van het geluid is goed, en je hebt nauwelijks last van omgevingsgeluid, ruis of andere storingen. Dat je de microfoon niet kan verbuigen is alleen maar een pluspunt, nu weet je zeker dat de microfoon altijd op dezelfde manier voor je mond zit.

Comfort
In eerste instantie zit de headset lekker op je oren, hij drukt niet te hard tegen je hoofd. De oorschelpen zijn een beetje draaibaar zodat hij goed op je oren valt. Omgevingsgeluid word maar een klein beetje gedempt als je de headset op hebt, wat ik persoonlijk best prettig vind, dan hoor je het tenminste als iemand wat aan je vraagt.
Als je de headset wat langer op hebt (vanaf 3 kwartier tot een uur en langer) dan ga ik toch last krijgen van mijn oorschelpen. Die worden namelijk (ik denk ook onvermijdelijk) toch een beetje tegen je hoofd gedrukt, dit gaat na een tijdje irriteren. Ook worden je oren een beetje warm. Af en toe de headset afzetten en over je oren wrijven helpt dan. Ik denk ook dat het materiaal van het stofje wat tegen je oren zit niet echt meehelpt.

Al met al een hele goede headset, maar door de minpuntjes bij het comfort kan ik hem toch niet beoordelen met een zeer goed. Binnenkort ga ik een nieuwe headset kopen, dat word de Sennheiser HD555 (met losse zalman mic) of de PC350. Ik zal daar dan ook een review over schrijven.

Heb jij ook een Sennheiser PC 161?

Veel succes met de HD555. Ik heb hem zelf ook in combinatie met een bureaubladversterker (een kleine Dynavox, type weet ik zo niet), en qua comfort is deze absoluut subliem.

Zo'n versterkertje is aan te raden: Je geluidskaart heeft vaak niet genoeg kracht om de zware drivers van de koptelefoon aan te sturen op de manier waarop Sennheiser het bedoelde. Je zult vooral veel verschil in basrespons merken. Daarnaast is de 3.5mm adapter die Sennheiser erbij levert (de standaardconnector is namelijk een 6.3mm) plus de kabel zelf een behoorlijke constructie, en die wil je niet aan je geluidskaart hebben hangen. Beter is het om met 3.5mm naar 2 tulpstekkers een versterkertje te verbinden met je pc. Een goedkope Dynavox (hoeft niet eens meer dan 50 euro te kosten) is daarbij een prima oplossing.

[Reactie gewijzigd door Canterwood op 17 december 2008 14:19]