Specificaties 6" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG G Flex Zwart Review

Tynos 11 februari 2014, 2.652 views

LG G Flex Zwart

Pluspunten

• OLED scherm (dikke plus)
  • Accuduur
  • Lg Skin implementatie
  • Kromming telefoon
  • Design
  • Kraakheldere telefoongesprekken
  • Camera en speaker op juiste plek
  • Camera details en video

Minpunten

• Camera ruis in donker
  • Knopjes achterkant na lange tijd nog steeds lastig te vinden
  • Relatief duur vergeleken met conventionele smartphones van deze grootte

Lg G Flex Review

De reden voor mij om deze review te schrijven is omdat ik per toeval dit toestel tegen kwam op reis. Ik ben van de gadgets en wanneer ik deze telefoon tegenkwam op het internet, wilde ik het zelf ervaren. Deze ervaring wil ik met jullie delen.
Dit is mijn eerste review en zal deze review betrekken met mijn reis in Vietnam. Ook zal ik vergelijkingen maken met mijn HTC One X als referentiekader voor sommige die dit toestel ook bezitten. Veel leesplezier en laat de feedback en comments maar rijkelijk vloeien hieronder!

Scherm
De LG heeft een OLED 720p scherm op een 6 inch scherm.. De kleuren zijn zeer nauwkeurig en spatten van het scherm af(hoog contrast). Dit is meteen een van de hoogtepunten van de telefoon. Zeker als ik het vergelijk met mijn HTC One x. Daarnaast is zwart ook echt diepzwart, omdat de OLED op die pixelplek gewoonweg niet schijnt. Dit heb ik ondervonden in een pikdonkere kamer, waarin ik een youtube filmpje aan het laden was. Hierin zag ik alleen de ‘load circle’, waarbij de rest net zo donker was als de kamer.
Je activeert het scherm door er twee maal op te tikken (snel achter elkaar). Graag had ik gewild dat het scherm sneller aan ging met de dubbel tap, want vaak tap ik twee maal twee, waardoor het scherm weer net uit gaat. De feature werkt al snel door in op je gedrag, omdat ik later ook zat te tappen op mijn HTC One X. Vooral op een zes inch scherm werkt dit fijn, omdat je overal op het scherm, het scherm kan activeren.
Het scherm heeft een pixeldichtheid van 245 per inch. Tegenwoordig is er een hogere standaard en dit zie je vooral als je een telefoon ernaast houdt met een hogere PPI.
Scherm helderheid is erg goed. Dit is op te merken als ik tekst wil aflezen wanneer ik vol in de zon sta. De zichtbaarheid van de tekst is dan acceptabel als de helderheid op 80% staat. Als ik het vergelijk met mijn HTC One X is dit zeker een verbetering. Bij normale lichtomstandigeheden zette ik de helderheid op 50% wat al meer dan prima is.
Wat mij verder opviel aan het OLED scherm: Af en toe had ik wel eens last van een vervaagd scherm. Vooral het vergrendelscherm is erg licht. Wanneer ik dan naar m’n homescreen ga, zie ik de verlichte letters nog van het vergrendelscherm. De OLED’s hebben tijd nodig om van helemaal aan, naar helemaal uit te gaan. Opvallend is het, hinderlijk niet.

Design en de kromming in de telefoon
Op het eerste gezicht valt de buiging in het scherm meteen op. Gedurende mijn reis in Vietnam en Thailand kwamen verschillende mensen naar mij toe om te vragen wat voor telefoon dit was. Een gebogen scherm ziet er op het eerste gezicht ook vreemd uit, omdat niemand het nog gewend is. Eenmaal vroeg iemand zelfs of de telefoon kapot was. Voor mij al na twee dagen voelde het natuurlijk aan en zag het er niet meer vreemd uit. Mijn vraag kwam al snel naar voren: ‘Wat heb je aan een gebogen scherm?’ Ik bekeek hem nog eens duidelijk en vind het er ten eerste mooi uitzien. Als deze telefoon plat geweest zou zijn, zou ik het ook al een mooie telefoon vinden. Dit komt o.a. door de dunne bezels en omdat er geen knoppen aan de voorkant zitten. Doordat de telefoon gebogen is, lijkt hij toch meer bijzonder.
De telefoon gebruik ik toch vaak op een platte ondergrond. Zeker een telefoon van 6inch is dat handig, omdat je vaak twee handen gebruikt. De telefoon is prima te gebruiken op een vlakke ondergrond en schuift niet weg door de kromming. De speaker zit op de achterkant en zou als de telefoon plat geweest zou zijn, totaal gedempt worden. In dit geval niet. Je hoort nog zo’n 70% van het geluid in vergelijking als je hem gewoon in de lucht houdt. Dit zie ik dan ook als voordeel van de kromming van de telefoon.
Ook als je de telefoon plat neerlegt, raakt de camera lens niet de oppervlakte aan waar je de telefoon op legt. (Zie afbeelding). Dit is handig voor als je geen hoesje wilt kopen voor een telefoon, omdat je bijvoorbeeld waarde hecht aan het design van de telefoon. Of het scherm sterker is dan de gebruikelijk Gorilla Glass (2), heb ik niet durven uittesten. Wel even de flexibiliteit uitgetest en wat mij opviel, is dat je niet eens zo hard hoeft te duwen om hem recht te krijgen.

Accu:
Een 3500mAh accu is geen kleintje, als je praat over een telefoon. Dit is bijna het dubbele van mijn HTC One X. Je merkt de capaciteit van de accu, ondanks de grootte van het scherm en de soc die erin zit. Ik kan mijzelf in Nederland als zwaar gebruiker noemen, waarin ik 3g en wifi afwissel en de telefoon bijna, voor zover het kan, net zo gebruik als een desktop computer. Met m’n ander half jaar oude HTC One X haalde ik vaak de dag niet. Met de LG G Flex haal ik het met gemak. Even wat context aan de vorige zin toevoegen: 3g staat de hele dag aan, kijk af en toe Youtube filmpjes en navigeer mijzelf door Vietnam met Google Maps. Eenmaal een test gedaan rondom de accuduur om te kijken hoelang hij mee zou gaan op ÚÚn lading. Dat was rond de 40uur in totaal. Waarbij ik zes uur heb geslapen en waarbij een halve dag de telefoon minder in gebruik was. Een nette prestatie vind ik zelf en wat ik denk ook een bijbehorend voordeel is van telefoons van deze grootte. Een reden hiervoor ook kan zijn is de resolutie relatief laag is gebleven, wat de accu duur ten goede komt. De batterij kun je er niet uithalen, wat voor mij niet uitmaakt omdat ik na 2 jaar toch weer een nieuwe telefoon koop. Ook gebruik ik een externe batterij om een eventuele lege smartphone te voorkomen.

Software
De telefoon draait op android 4.2.2. De gehele interface draait soepel. Ik merk geen verschil met m’n HTC One X qua snelheid in de interface. De schil die LG over Android heeft gelegd ziet er eigenlijk prima uit. De icoontjes zijn soms wat kinderachtig en hebben een zwarte transparante achtergrond. Dit moet je handmatig veranderen bij het instellingen menu als je net een nieuwe app hebt ge´nstalleerd. Anders krijg je verschillende icoontjes met de een wel een zwart transparant achtergrondje en icoontjes die dat niet hebben. Een kleine moeite om het te doen, maar het ziet er wel een stuk netter uit op je home screen. De opzet van de widgets en het isntellingen menu ziet er netjes uit en is overzichtelijk. Ik kon alles in een keer vinden en dat zegt niet meteen iets over mijn intelligentie. HTC Sense overtreft het wel qua vormgeving. De letters zien er mooier uit en hebben een strakker uiterlijk. Qua functionaliteit heeft LG wel meer energie gestoken (of goed gejat van Samsung). Zo kun je gemakkelijk twee apps tegelijk gebruiken door de ‘back toets’ lang ingedrukt te houden. Je kiest dan twee apps die je vervolgens onder of boven kunt zetten. Een nadeel is dat je alleen de apps kan gebruiken die LG je voorschotelt. Zo wilde ik iemand toevoegen op Facebook die ik in de memo had opgeslagen en wilde zodoende deze functie gebruiken hiervoor, maar dat ging niet omdat Facebook er niet bij zat. Als je wel de goede combinatie van apps kan gebruiken is het ook echt handig op een zes inch scherm. Beide apps blijven goed leesbaar en te gebruiken. Wat ik ook vaak gebruikte wat vanuit LG is geimplementeerd, is ‘Quick Memo’. Deze app kun je overal naar voren halen door naar boven te swipen vanuit de onderbalk van android. Je kunt dan lekker tekenen op het scherm waar je was. Zo kun je dan meteen aangeven waar je wilt afspreken op Google Maps bijvoorbeeld. Ook een snelle aantekening is zo gedaan met deze handeling. Quick translater is ook een app die standaard op de telefoon zit. Deze heb ik toevallig veel gebruikt tijdens m’n reis in Vietnam. Veel Russische mensen ontmoet. Deze kun je Russisch laten inspreken (fair enough), waarbij je Engels als output ingeeft. Dit gaf meer lol dan functionaliteit, want met gebarentaal of met Engels bereik je gewoon meer. Deze functionaliteit kun je ook vinden met de camera waarbij je teksten kunt scannen. Dit deed de telefoon niet altijd even accuraat of kon de zinnen niet goed vertalen. Ook niet alle talen stonden erin. Deze kun je dan wel kopen voor 3,16euro per taal.
Wanneer je video afspeelt van de zelf genomen video’s kun je zowel links als rechts van het scherm swipen. Bij de linkerkant kun je de helderheid aanpassen en bij de rechterkant de volume. Dit is een erg handige functie als je hier van af weet ten eerst en dit vaker gaat gebruiken.
Android 4.4 kitkat zal een goede toevoegin zijn voor de telefoon. In de apps van LG zijn de android toetsen mooi weggewerkt en komen pas weer te voor schijn als je bijvoorbeeld weer het scherm aanraakt. Bij Android 4.4 Kitkat kan bij alle ‘third party apps’ dit worden weggewerkt. Vooral bij spelletjes spelen een verwelkomende optie.

Camera
Dertien megapixel op een 4:3 verhouding beeldsensor. Bij 16:9 verhouding is de maximale resolutie tien megapixel. De camera verraste mij in zowel positief als negatief.
Algemeen
De camera kun je op twee manieren zoals LG dat speciaal ge´mplementeerd heeft voor de G Flex. Je kunt de ‘volume down’ knop lang ingedrukt te houden of door vanuit het lockscreen vanuit rechts naar links te swipen. De eerste is de snelste methode, wat even snel is als m’n HTC One X.
Focus
Het duurt lang om tot een goede focus te komen voor de telefoon. Langer dan bij m’n HTC One X. Bij video opname duurt dit nog langer. Ook de autofocus tijdens het filmen duurt even, waardoor je soms lang met een onscherp beeld zit. Je moet dan ook echt de tijd nemen om een goede focus te krijgen. Als je deze tijd niet hebt, krijg je vaak onscherpe foto’s die je meteen de prullenbak in kan gooien.
Omgang licht
Bij voldoende (dag) licht maakt de LG gewoonweg mooie foto’s. Veel details en de kleuren komen perfect over. (Zie vergelijkende foto's) Wanneer er echter minder licht aanwezig is, komt er veel ruis in voor. Meer dan bij m’n HTC One X. Ook de kleuren raken zeer onnauwkeurig en details in e foto vervallen zeer snel. Dit had ik niet verwacht van een top toestel van LG. Wanneer de flitser gebruikt wordt (waar ik eigenlijk nooit voorstander van ben), krijg je meer diepgang in de foto’s. De flitser neemt dan ook goed de tijd (gemiddeld 3 seconden) om te bepalen hoeveel licht er nodig is voor de foto.
Video
In de video opname hebben ze wat extra energie ingestoken bij LG. Je kunt kiezen uit de volgende resoluties:
  • 3840x2160 UHD(!!)
  • 1920x1080 (60 fps) FHD
  • 1920x1080 (30 fps) FHD
  • 1280 x 720 HD
Vooral de UHD ziet er voortreffelijk uit. Je kunt ongeschonden inzoomen tijdens een video en het blijft er scherp uitzien. Dat alles zonder stotteren door de Snapdragon 800.

Overige hardware
GPS en kompas
Deze viel mij in het bijzonder op, omdat de fix vrijwel direct er altijd was. Ik vind dit altijd een probleem bij mijn HTC One X, wat soms wel een paar minuten kost. Ook de digitale kompas werkt goed en wijst altijd de goede kant op.
Accelerometer
Bij spelletjes als Temple Run en Real Racing 3 kun je goed meten of de accelerometer goed werkt. Ik kwam vaak niet ver met de spelletjes, maar dat lag meer aan mij. Vrij accuraat kon ik door de levels heen sturen.
Trilfunctie
Je kunt de trilfunctie in zeven standen zetten, waarbij je onderscheid kunt maken in inkomende oproepen, meldingen en aantikken. Zo herken je ook sneller wanneer je een inkomend oproep hebt of een melding. De hevigste intensiteit trilfunctie is minder sterk, vergeleken met mijn HTC One X. Hecht hier verder ook niet echt veel waarde aan.
WiFi en 4g
Werkt zoals het moet horen. Alle nieuwe frequenties en technologie zit erop. WiFi AC heb ik niet kunnen testen. Het bereik is vaak wel beter geweest via WiFi dan bij m’n HTC One X(waarbij de WiFi bug al is opgelost). 4g (Vodafone) in NL getest en dit werkt als een tiet.
Bellen
Last but not least, je kunt er ook nog mee bellen. In de eerste gesprekken dacht ik dat het gesprek wel eens wegviel. ‘Ben je er nog?’ Ik kreeg dan meteen antwoordt. Er is gewoon geen ruis te horen als er niet wordt gesproken, kwam ik achter. Nu ik dit weet, is dit zeer fijn. Gewoon kraakheldere speaker en ruisonderdrukking. Groot verschil met m’n HTC One X.
Dit was 'm!

Heb jij ook een LG G Flex Zwart?

Check Salmon. You're right! Foto's komen niet door. Iemand enig idee, hoe dat komt?

[Reactie gewijzigd door Tynos op 11 februari 2014 13:54]

Zeker een uitgebreide review, gebruik alstublieft echt meer opmaak van de review. Het is echt vrijwel niet te lezen. :9

En een V&A advertentie is ook niet OK, wel linken vanuit je V&A add hierheen maar niet andersom.

Edit:
Het is idd netter zo! 2* van mij :*)

[Reactie gewijzigd door Salmon op 11 februari 2014 15:07]

Ik lees dit nu pas, maar heb zelf de LG G2 gehad, die vrijwel dezelfde hardware heeft als de G Flex.
De afstandsbediening van mijn televisie is kapot, dus die infrarood beamer op mijn telefoon komt prima van pas.
Je moet wel goed richten, maar verder werkt ie boven verwachtingen!
Hmm ja de trillfunctie op de htc one x, maakt meer lawaai dan de beltoon op de hardste stand 8)7
off topic : wat een prachtig schilderij laatste foto
Zou je me kunnen vertellen wat dat zwarte vierkantje is naast de camera?
Ik had het al in de tweakers review gevraagd maar niemand reageert er op.

Is het een infrarood blaster voor de TV etc?
Die schermt het overbodige licht af voor als een foto overbelicht is. Ook net zo handig als de zelf helende achterkant. Hehe nee je hebt gelijk man, infrarood voor allerlei apparatuur. Nog niet gebruikt en ook geen behoefde aan. Misschien een keer handig als er je ergens bent waar geen afstandsbediening is. Lijkt mij dat je zelden in zo'n situatie komt.