Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2443BW Zwart Review

Magnolia 16 december 2008, laatste update op 14 februari 2009, 3.861 views

Samsung Syncmaster 2443BW Zwart

Pluspunten

• 1920x1200
  • Strakke afwerking
  • Veelzijdige voet
  • Laag stroomverbruik

Minpunten

• Scherm wiebelt snel
  • Kleurweergave is matig t.a.v. CRT 21'
  • Geen kabelgootje

Voordat ik de Samsung 2443BW monitor kreeg heb ik drie jaar gewerkt op een Dell P1130 21" CRT op 1280x960 @ 100hz.

Ik heb deze monitor besteld om twee redenen: meer plaats op mijn bureau en daarnaast wilde ik graag werken op een hogere resolutie zodat ik meer ruimte op mijn bureaublad krijg.

Overschakelen van een goede CRT monitor naar een TFT is toch wel erg wennen. Ondanks dat ik wist dat het een TN paneel was, zijn de kleuren van deze monitor gewoon een stuk minder dan die van mijn CRT. Maar ik had geen zin om meer dan 500 euro te betalen voor een 24' monitor met betere kleuren. Dus om die reden toch voor deze monitor gekozen.

Featureset
De monitor komt geheel gemonteerd in de doos aan. Erg fijn. Toen ik hem aansloot was ik even bezorgt...hij ging maar niet aan...Wat bleek, er zit een on/off switch naast de stroominvoer. Die stond natuurlijk nog op off.
De voet kan draaien, kantelen, tilten en is in de hoogte verstelbaar. Erg prettig! Je kunt hem precies zo instellen als jij wilt. Doordat het scherm niet 'strak' tegen de voet aanzit, maar een stuk er van af, zorgt dit voor wat instabiliteit. De monitor wiebelt snel als je er aanzit of flink tegen de tafel stoot. Dit is wel jammer. Maar wellicht dat dit nog is op te lossen met een gewichtje ofzo. Verder krijg je bij de monitor een DVI-I en D-sub kabel. Prima.

Kleurweergave
Zoals gezegd; matig, TN panelen zijn hier niet echt goed in. Ik geef toch een voldoende omdat de prijs een hoop kleurverlies 'compenseert'. Misschien als ik het beeld een keer goed kalibreer dat dit wat beter wordt.

Contrast en helderheid
Deze monitor is verschrikkelijk helder. Ik heb de brightness terug gebracht tot 30 (van de standaard 100). Er is lichte blacklight bleeding onderaan het scherm. Ik had in een andere review gelezen dat als de brightness onder de 100 komt, de voeding heel licht gaat zoemen. Dit klopt, echter dit is voor mij (24 jarige man met volgens mij prima oren) enkel hoorbaar als ik echt mijn oor tegen de achterkant van de monitor druk . Dus geen issue voor mij. Misschien dat extreem gevoelige mensen hier wel last van zullen hebben.

Ghosting
Je merkt het lichtelijk als je tekst versleept, of bijv een MSN venster. Dan zie je dat de tekst niet helemaal scherp blijft. Dat heb ik overigens op alle TFT schermen waarmee ik ooit gewerkt heb. Maar dit is niet echt storend. In games (CS 1.6, Crysis merk je er niks van) Ik was zelfs er onder de indruk van Crysis op deze monitor. Doordat een TFT veel scherper is dan mijn oude CRT geeft een potje Crysis echt een 'wow' gevoel.

Pixeldefecten
Geen. Volgens mij is dat ook steeds minder een issue. Ik heb dit getest met Dead Pixel Buddy.

Bouwkwaliteit. vormgeving en afwerking
Prima, het scherm is erg 'basic' wat bij mij in de smaak valt. Vooral de dunne omlijsting maakt het een zakelijk en chique scherm. De voet had zoals gezegd wat steviger gekund. Ook miste ik een gootje om de kabels in weg te werken. De tiptoetsen zijn wel mooi. Helemaal weggewerkt in de rand. Enige nadeel is dat ze niet oplichten, waardoor ze vrij lastig te lezen zijn. Dit heb ik opgelost door alle aanpassingen met Magictune premium te doen. Dit is een klein software programmaatje van Samsung met exact dezelfde opties als het menu van je monitor. De uitknop kun je in het donker altijd vinden want dan ga je gewoon met je vinger langs de hoek van het scherm. Voor de overige instellingen werkt Magictune premium perfect.

Fantastisch.

Overall
Prima monitor, ik zal nog even moeten wennen na de overstap van mijn CRT. Conclusie: geslaagde aankoop.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2443BW Zwart?

Prima review, leest makkelijk weg. Er zitten wel een aantal tikfoutjes nog in; 'het scherp is erg 'basic'', "Enige nadeel is dat je ze niet oplichten".
Mocht je zin hebben om je review uit te breiden kan je nog een testje doen voor de ghosting bijvoorbeeld.
Bedankt, ja ik heb de review in nog geen 3 minuten geschreven vandaar dat er een paar foutjes in zijn geslopen. Ik heb ze eruit gehaald. Misschien dat ik later nog een inputlag en responsetime test toevoeg.
Ik twijfel zelf ook nog tussen de 2443BW en de T220...
Reden voor deze monitor is natuurlijk de hogere resolutie. Maar de T220 zal betere kleuren hebben denk ik, en 24 " is natuurlijk wel erg groot. Wordt een lastige keuze :(
Het is netter om de 2443BW te vergelijken met de T240. Deze is ook full HD, alleen betaal je ook iets voor het design. Ik heb zelf de T240 laatst aangeschaft en ben er erg tevreden mee, zie mijn review voor meer details.
Als je 24 inch te groot is, vergelijk dan de T220 met de 2243BW, het 22" broertje van de 2443BW.
ik zou toch voor de T240 gaan, hem die ook zien draaien en dat ziet er toch stuk mooier uit.
Volgens mij hebben deze en de T240 hetzelfde AU paneel, dus qua beeldkwaliteit moet je geen verschil verwachten.