Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 920 Wit Review

Maistah 11 februari 2014, laatste update op 11 februari 2014, 737 views

Nokia Lumia 920 Wit

Pluspunten

• Gebruikerservaring is fijn, snel en duidelijk
  • Er is veel overzicht
  • Nokia toevoegingen
  • Geen gezeik met 3G en 4G

Minpunten

• Accuduur is gewoon niet fijn en niet te vertrouwen
  • Veel problemen bricks, updates, crashes
  • Veel apps zijn minder fijn dan Android en iOS
  • Camera knop
  • Scherm wordt gelig

Als een early adaptor was ik een van de consumenten die de Lumia 920 met veel plezier had besteld. Het veelbelovend scherm, nieuwe Windows 8 vlaggenschip van Nokia, directe concurrentie SGS3 en iPhone5, noem het maar op. Ik ben echter niet heel technisch aangelegd, maar vind het erg fijn om op de hoogte te blijven van technologische ontwikkelingen. En na een jaar gebruik gemaakt te hebben van de Lumia 920, dacht ik: laat ik eens mijn ervaring delen en aangeven hoe dit vlaggenschip nou echt in gebruik is. Niet allee het toestel, maar ook de OS.

Bij aankoop van de telefoon werd deze mooi geleverd in doos en ik had een aangename uitpak-ervaring. Het plasticje er voorzichtig af halen en de telefoon van alle kanten bekijken. Uiteraard de eerste lading volledig laten leeglopen en daarna de telefoon doorladen.

Wat voor gebruiker ik ben
Ik ben een intesieve telefoon gebruiker. Ik gebruik de telefoon voor:
- Bellen
- SMS
- Veel internetten (zonder streaming, wel tethering, 5GB/maand)
- 5 e-mail accounts, 3 zakelijk, constant in gebruik, maar 15min updates
- Mijn hele agenda
- WiFi hotspot
- Nog veel meer...

Accuduur
Uit dit intensief gebruik zou je zeggen: het is logisch dat je accu het niet volhoudt. Nou, ik weet wel het e.e.a. van apps uitschakelen, functionaliteiten in/uitschakelen voor betere accuduur enz. Maar als ik deze telefoon 1 op 1 vergelijk met de SGS3 en de iPhone 5, valt de accu gewoonweg tegen.
Ook durf ik na 2 gevallen van een 's ochtends uitgevallen telefoon, dus geen wekker, niet meer de telefoon zonder oplader eraan te gaan slapen.

Gebruikerservaring
De manier waarop de telefoon oogt, vasthoudt en de touchscreen werkt zijn voor mij zeer fijne punten. Het formaat is voor mij uitstekend. Ik heb zeer grote handen en daarin lig tdeze telefoon gewoon goed. Ik heb dan ook niet veel meer te zeggen over de gebruikerservaring behalve dat het mij goed bevalt.

3G en 4G
Waar mijn vader het probleem had dat hij tegen betaling 4G mocht gebruiken van zijn provider, heb ik daar geen hinder van ondervonden. Ik hoefde alleen via instellingen 4G aan te zetten en voilá! Ik had 4G. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik weer wat meer tevreden was met deze telefoon.

Bricks, updates, crashes
Nog nooit heb ik met een telefoon zoveel problemen gehad om te updaten. Na een jaar gebruik heb ik 2 totale bricks gehad. Ik moest de telefoon terugsturen naar Nokia om te laten unlocken. Elke keer gebeurde dit bij het updaten. Maakte niet uit wat voor reset ik probeerde, ik kreeg een scherm met draaiende tandwielen waardoor ik niks meer kon. Elke keer weer alle data herstellen.. backups terugzetten.. 4 weken geen Lumia. BAH!

Daarnaast heb ik vaak zat problemen gehad met crashes. Deze kunnen veroorzaakt worden door apps, of gewoonweg de camera opstarten of andere onbenullige zaken. Hier baal ik ook van.

Last but not least, na mijn 2 bricks kwam er een mooie software uit van Nokia om bricks thuis op te lossen. Dit heeft ertoe geleid dat ik de telefoon überhaupt weer durfde te updaten. Nou, mooi niet! Ik krijg door foutmeldingen niet de mogelijkheid om de telefoon naar GDR3 te updaten. Als een legitieme windows phone update niet functioneert, mag ik concluderen dat dit gewoonweg slecht is.

Camera knop
Om nou te zeggen dat ik heel veel foto's maak, mwuah, het valt mee. Gemiddeld misschien 1 per dag? En toch is de camera knop zo ongevoelig als maar kan zijn. Een ander een foto van mij laten maken? Ho maar.. Ze begrijpen niet waarom de foto niet gemaakt wordt.. Je moet soms met meer kracht op de knop drukken dan dat je een pot HAK bruine bonen opendraait..

Nokia apps
Een zeer mooie toevoeging aan de telefoon. Je hebt wereldwijd gratis navigatie. Je moet wel vooraf even de kaarten downloaden (logisch), maar het werkt overal! Verder wat leuke camera apps, radio apps en city lens. City lens was mijn eerste ervaring met augmented reality. Ik ben er zeer over te spreken.

Scherm is gelig
Inmiddels, sinds een maandje of 10, heb ik gele vlekken in mijn scherm. Dit vind ik zeer storen. Een telefoon waar je een tijdje mee zou moeten kunnen heeft nu al een defect. Dit is een bekend probleem, maar valt niks aan te doen. Het heeft niks te maken met vieze handen of andere zaken en de reden blijft onbekend.

Dus kort samengevat mijn conclusie: helaas is dit een miskoop geweest. Voor de prijs van ¤649 had ik veel beter verwacht. Voor hét vlaggenschip tegenover de SGS3 en iPhone 5 had ik een concurrerend toestel verwacht. Na een jaar gebruik ahd ik ook verwacht dat de telefoon net zo goed zou functioneren als een iPhone5 of SGS3 na een jaar gebruik met intensief gebruik (collega's hebben deze toestellen (gehad) en ze werken na een jaar nog prima).

Dit is dan mijn eerste reveiw, puur vanuit gebruikersoogpunt.

Heb jij ook een Nokia Lumia 920 Wit?

Zonde! Ik heb nu een jaar een witte Lumia 920 en helemaal 0,0 problemen gehad. Altijd netjes updaten (tandwielen blijven dan een minuut of 20, soms langer staan, dat hoort), nul vastlopers of crashes. Ook die cameraknop kan ik niet helemaal inkomen, die werkt prima hier. Ja, je moet wat harder doordrukken, maar dat komt omdat het een autofocus-knop is. Half indrukken voor focus, helemaal voor foto. En dat begrijpt niet iedereen (jij wel, je vrienden niet).

Denk dat je een maandag-ochtend model te pakken hebt, ook als ik af ga op andere gebruikers reviews (hier, amazon etc.). Kun je hem niet omruilen?
Ik vind het ook zonde. Ik was er best enthousiast over toen ik de telefoon aanschafte, maar mijn ervaring is inderdaad niet heel fijn gebleken.

Over de camera knop, dat klopt, eerst focussen, dan doorklikken, echter toen ik dit mocht ervaren met de Lumia 925 was ik echt helemaal onder de indruk! :) Daar functioneert de knop echt stukken beter!