Sony Xperia Z1 Zwart Review

Frenz64 11 februari 2014, laatste update op 12 februari 2014, 1.544 views

Sony Xperia Z1 Zwart

Pluspunten

• Scherm
  • Toetsenbord
  • Geluid
  • Gebruiksgemak (tweakabilty)
  • Synchronisatie

Minpunten

• Accuduur
  • Gebruiksgemak (iOS = no hassle)

Na een verschillende iPhones met als laatste een 4s besloot ik om over te stappen naar Android. De 5s bood niet genoeg om de irritatie weg t enemen van iTunes icm Windows en het gesloten karakter van iOS . Na een lang orientatieproces (niet omdat ik zo twijfelde, maar meer vanwege de fun of it) bleven een aantal kandidaten over: Nexus 5 aan kop, dan ook de LG G2 en de HTC One. Gek genoeg zat daar in eerste instantie niet eens de Z1 bij: had hem eerder vastgehouden en vond hem te groot, net even dat beetje te groot tov een Nexus. Die had ik bijna gekocht, ware het niet dat er bij de Media Markt alleen nog maar een witte was. Toen bleek dat de 32GB ook snel leverbaar werd en wilde ik die afwachten. Ik bleef uiteraard reviews lezen en eigenlijk omdat een vriend van mij ook een Z1 koos, ben ik grotere telefoons ook mee gaan nemen, zelfs de Note 3 (vanwege de S-pen) kwam erbij.
Uiteindelijk toch gekozen voor de Z1, om drie redenen:

1. Uitbreidbaar geheugen
2. Waterdichtheid
3. Design

Mijn 4s (16Gb) zat continue "vol", ik heb er veel muziek op staan, het feit dat ik hier 64Gb bij kan zetten is een prettig idee. Daarnaast is het feit dat hij waterdicht is voor mij geen gimmick, ik fiets veel en de gedachte dat een regenbui geen probleem is, ook weer prettig.
Als laatste argument: ik vind de iPhone 4s nog steeds de mooiste telefoon die er tot nu toe gemaakt is, qua strak. Samsung viel voor mij om die reden sowieso al af. De Nexus en de LG zijn ook al geen beauties. De telefoon is de hele dag binnen mijn bereik, ik doe veel mee (te veel volgens mijn vrouw)) en hij moet prettig voelen, prettig ogen. De Z1 onderscheid zich ook hier vind ik.
Natuurlijk hielpen de specs ook, maar die zijn bij de ander telefoons ook niet armoedig.

Ik wil de rest van de review afwijkend doen. De zoveelste hands on, unboxing of benchmarking voegt niet veel toe, zeker niet omdat ik geen "echte"tweaker ben. Ik wil de telefoon afzetten tegen iOS. Ik heb lang getwijfeld of ik het wel wilde, mijn ervaring met de telefoon van mijn kids (Galaxy Ace & Xperia Ray) en HP Touchpad op cyanogenmod 10 waren niet dermate dat ik direct juichend over wilde. Wel qua tweakbaarheid, maar niet direct qua gebruiksgemak. Het kleine scherm (hoe snel kan je perceptie veranderen) van de 5s tov de high end Androids gaf het finale zetje.
Met deze review hoop ik anderen te helpen die een eventuele overstap naar Android overwegen, ik ben/was geen Apple fanboy, maar zeker altijd erg postitief over de iPhones die ik gehad heb (3GS 2x, & 4s)

Hieronder volgen wat mij betreft de grootste verschillen:

Scherm
In de eerste dagen was ik vooral bezig de telefoon "in te richten". De overgang van iOS naar Android is niet zo simpel als naar een nieuwe iPhone. Dat is bijna saai te noemen: nieuwe telefoon aan iTunes hangen, herstellen drukken en al je apps en data staan op je nieuwe telefoon. Dit betekende wel dat ik continue wisselde tussen oude iPhone en Z1. Vrijwel direct stoorde me ik aan het gepruts op zo'n klein schermpje, het toetsenbord met name is significant kleiner. Geen afzeiken van mijn oude telefoon, op een 5" werkt het gewooon veel en veel prettiger.
Dat is invoer, output is ook even anders, nog los van het verschil in PPI en het feit dat de kleuren veel meer van het scherm afspatten, is een film kijken op een 5" scherm echt goed te doen, op mijn iPhone deed ik het wel, maar dan pakte ik toch snel de tablet. Dikke plus voor de Z1 dus

Toetsenbord
Hier wil ik toch een iets dieper op ingaan. Geen swype toetsenbord voor de iPhone, of beter gezegd, je mag elk toetsenbord kiezen zolang het maar die van Apple is, was ook een irritatie. De wijze van tekstinvoer op je telefoon is sterk bepalend voor het gebruiksgemak, gebruiksgenot misschien zelfs wel. Ik werk nu een tijdje met het Xperia toetsenbord en heb geen behoefte meer aan Swype. Het is even wennen, maar ik heb nu het idee dat ik korte mailtjes signifivant sneller typ op mijn telefoon dan via het toetsenbord op mijn laptop. De intelligentie van de woordsuggestie verbaast me nog steeds. Hele dikke en ook onverwachte plus voor Sony. Temeer omdat ik me vaak mateloos ergerde aan andere Android toetsenborden.

Touchscreen
Ik heb altijd veel Android telefoons geprobeerd van anderen, het viel me altijd op dat het touchscreen altijd ietsje laggy-er (sorry voor het woord) was, iets minder responsive. iOS heeft hier altijd een vreselijk sterke pro gehad. Gehad, want vanaf de generatie telefoons Galaxy S3 en HTC One x icm met Android 4.1/4.2 was dat naar mijn gevoel weg. Ook de Z1 kan zich meten met de producten van Apple. Allebei eigenlijk niets te verbeteren

Geluid/Muziekspeler
Als gezegd, ik gebruik mijn telefoon zeer veel als walkman, heb al tijden betere oortjes en n van de dingen die ik vrijwel direct deed was een vergelijk van de geluidskwaliteit. De standaard oortjes bij de Z1 zijn niet slecht, maar zeker ook niet goed (beter dan die rotzooi die standaard bij een Phone zit). Met de standaard instellingen is het verschil in geluid (met allebei X-ears) niet noemenswaardig verschillend, maar de Sony walkman instellingen voegen wel degelijk wat toe: voller, meer diepte door Clearaudio+.
Als detail moet ik de muziekspeler op iOS nog steeds meer punten toekennen, de Sony walkman is iets minder qua intuitief en opties. Maar ook hier weer is de walkman tweakable en iOS niet (oh ja en heerlijk, ik kan er nu gewoon ALLES opzetten wat ik wil, lokaal, mijn muziek, niks streamen)

Synchronisatie
Sony Companion is een prima sync tool, snel, compleet (op een e-book omissie na) en Android is sowieso een verademing tov iOS en dat gruwelijke iTunes verhaal. Ik heb in het verleden veel tijd gespendeerd met het "opleuken" van mijn musiek met meta data en was vooraf bang dat ik veel kwijt zou zijn. Dat valt gelukkig mee, veel van die data is gekoppeld aan IDv2 (of 3) en gaat mee over.

Accuduur
Tja, hier hoef ik niet teveel woorden aan vuil te maken. Tot nu toe red ik n dag niet, terwijl ik dat op mijn iPhone wel redde. De vergelijking is niet helemaal eerlijk, want omdat de Z1 nog zo nieuw is en onze relatie nog zo pril is ;-) gebruik ik hem zeer veel. Waar ik voorheen op de laptop mailde, doe ik dat nu op mijn telefoon. Maar ook als ik wat meer naar "normaal" gebruik ga, verwacht ik niet dat ik de accuduur van de 4s ga redden. Ik gebruik ook Runkeeper veel, een absolute batterijvreter, dus als iemand een goede tip heeft over additionele accucapaciteit: graag

Gebruiksgemak
Hier is maar net hoe je je telefoon gebruikt. Soms word ik gestoord van de onlogica en onoverzichtelijkheid van Android, al dan niet icm met Sony functionaliteit. Dan verlang ik terug naar de simpele logische structuur van iOS. Maar aan de andere kant werd ik daar simpel van de gedwongen onhandige manier hoe je films en boeken op je telefoon krijgt. Bovendien treedt de gewenning ook al een beetje op. Eerder heb ik wel met Android telefoons gespeeld, maar da's wat anders dan er een hebben. Het tweakbare is een verademing (en dan heb ik 'm nog niet eens geroot). Maar als je je telefoon alleen als tja, hoe ze je dat, basic smartphone gebruikt, browsen, mailen, wat apps en social media hub dan is iOS makkelijker en prettiger. Wil je echter een stapje verder, dan is Android nooit de beperkende factor en iOS wel.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Zwart?

Reviews door de redactie

(leuke review, maar de scorekaart is bedoelt als een samenvatting van je gehele review, bij jou staat je review meer in de scorekaart dan in het daarvoor bestemde gebied. Voor de rest leuke info!)
Ik zag het ja, zet ik nog recht en er komt in ieder geval nog een fotootje bij van de verhouding tussen oud en nieuw

Bovendien moet ik nog wat kwijt over het zeer goede Xperia toetsenbord

[edit] aangepast + foto

[Reactie gewijzigd door Frenz64 op 12 februari 2014 09:11]

Btw weet je wat je moet doen over 2 weken je iphone teruggebruiken voor een dag.
Dan smijt je die bijna tegen de grond omdat je geen sms gaat kunnen versturen 8)7
En veel succes met je z1
Hmm accuduur minder dan 1 dag? :P Ik gebruik hem normaal voor e-mail, whatsapp e.d. Maar ik zet bijv. het scherm niet vollebak, vind ik niet prettig en het is niet nodig, evenals sensors als schermrotatie en bluetooth zet ik uit als ik ze niet echt nodig heb.
Daarnaast ik laat niet te veel processen draaien die ik niet nodig heb. Ik doe ongeveer 4 dagen met een acculading door hier rekening mee te houden.
Ok, dat was wat extreem gebruik. Scherm heb ik ook niet op volledig brightness, zo'n bak licht hou ik ook niet van. Verder heb ik geen full specced smartphone gekocht om vervolgens en gedeelte van de functionaliteit uit te schalkelen (hoewel ik BT ook uit zet).
Een dag ga ik bij normaal (in mijn geval stevig) gebruik wel redden en daarmee zit ik op het niveau van de 4s, die ging ook elke avond aan de sap.

Ik ga nog wel op zoek naar additionele accucapaciteit voor calamiteiten, zonder batterij komen te zitten vind ik een scary thought. En de magnetisch laadkabel (of dock) komt er ook nog, maar niet voor die idiote prijs, enerzijds om het klepje te sparen, qua waterdichtheid, anderzijds omdat het simpelweg makkelijker is.