Specificaties 4,95" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG Nexus 5 16GB Zwart Review

edwardo 10 februari 2014, 4.561 views

LG Nexus 5 16GB Zwart

Pluspunten

• Stock Android 4.4
  • Als eerste de nieuwste Android versie

Minpunten

• Accu
  • Camera na update beter, maar minder dan andere high-end toestellen
  • Scherm beetje washed out
  • Scherm helderheid soms spontaan op max
  • Geheugen niet uitbreidbaar

Twijfelde tussen de Nexus 5 en de LG G2. Beide zeer interessant geprijsd tijdens de "btw-actie" van MM, (jan-14). Nexus was 330,- euro, de LG G2 388,- Ik had eerst de Nexus5 online besteld en ontvangen, Prachtig toestel hoor, maar ik miste het "Wauw" gevoel bij de Nexus 5 in meerdere opzichten. Het Full HD scherm is best mooi, maar iets te licht (washed out). De Snapdragon 800 is snel, maar ik miste de ultieme snelheidsbeleving, Chrome heeft enige lag op de Nexus 5. De camera is verbeterd met 4.4.2, maar kan zich nog niet meten met andere high-end telefoons zoals de LG G2 of Xperia Z1 en de accu is toch net even te zwak. Als dan ook de helderheid van het scherm soms spontaan op maximaal vliegt is de accu helemaal snel leeg. Als laatste zag ik een klein beetje backlight bloeden op de Nexus 5. Met zijn stock Android had ik een perfect functionerende smartphone willen zien, dat was de Nexus5 niet.

Nexus5 dus best een leuk toestel, maar heeft voor mij een belangrijke tekortkomingen. Voor een paar tientjes meer zou ik de LG G2 nemen. Die heb ik uiteindelijk dan ook genomen. 400 euro is namelijk best nog wel geld voor een Nexus5. Alleen in de VS is het een "no brainer" voor 349 dollar

Bij een high-end toestel moet ook camera en accu dik in orde zijn vind ik.

Heb jij ook een LG Nexus 5 16GB Zwart?

"Snapdragon 800 is snel, maar ik miste de ultieme snelheidsbeleving"

Geen idee wat je hiermee bedoelt. De 800 is de snelste processor op dit moment in Android telefoons en is gewoon ook razendsnel...
Ja dat klopt wel, maar Chrome haperde bijvoorbeeld regelmatig en ik had hem gewoon echt bloedsnel verwacht met de snapdragon 800 i.c.m. stock Android. Snelste Android verwacht je dan toch? De Note3 en LG G2 zijn bijvoorbeeld sneller blijkt uit verschillende benchmark tests, met extra schil! Dat verwacht je toch niet?

Zeg jij maar hoe dat kan, ik heb geen idee. Android 4.4. KitKat misschien??
Benchmarks zijn al een tijdje niet meer de beste manier om de prestaties mee te kunnen meten. Fabrikanten als LG en Samsung spelen ''vals'' op dit vlak. Dan zal je misschien zeggen de Nexus is ook van LG, ja dit klopt maar deze telefoon speelt niet ''vals'' bij de benchmarks. De twee toestellen die je aankaart zijn zo geprogrammeerd dat ze meteen onder full-load beginnen te draaien wanneer je de benchmark app opent. Dit doet de Nexus 5 niet. Zelfs tijdens de benchmark loopt de Nexus 5 niet op 100% (alle kernen rond de 90%). Dit is aangetoond.

Dus dit vind ik een vrij zinloos argument.
Snap ik wel en benchmarks zeggen inderdaad niet alles, AnTuTu is bijvoorbeeld nog niet eens geoptimaliseerd voor Android 4.4, maar toch. Zelfs wanneer de Nexus5 even snel is als een LG G2 of Note3 vind ik dat een tegenvaller. Begrijp me goed, de Nexus5 is een zeer snel toestel, maar had hem extreem snel verwacht, zonder enige lag.

Vergelijk de Nexus5 met een Porsche GT3, beide een puristisch karakter. De GT3 heeft geen airco, el.ramen etc, alles gericht op prestaties. Dat wil je dan ook terugzien. En wanneer je op het circuit dan een BMW M5 met vergelijkbaar motorvermogen en alle luxe opties niet "weg" kunt rijden met je GT3 is dat toch een tegenvaller. Misschien de banden eens vervangen (update)? Ergens zit nog een klein foutje in elk geval.

En zeker Chrome zou op de Nexus5 feilloos moeten draaien vind ik. Onderstaande video illustreert wat ik bedoel.

Futiliteiten? Jazeker, qua snelheid wel, gezeik in de marge. Maar op dat niveau zitten smartphones tegenwoordig nu eenmaal. Hoe kleiner de verschillen, hoe groter een klein probleem ;-)

Op accu en camera gebied blijf ik de verschillen groot vinden met andere high-end smartphones en dat is ook niet te verhelpen met een simpele bandenwissel

[Reactie gewijzigd door edwardo op 12 februari 2014 10:46]

Ik begin je punt steeds meer te begrijpen, zoals je aangeeft is het gezeik in de marge. Je had iets meer van de telefoon verwacht, en dat is te begrijpen. Ik ga vanmiddag ook even mijn Nexus ophalen bij de Media Markt. Kijken wat mijn bevindingen zijn ;-)
Ben erg benieuwd. En als je er toch bent, probeer dan ook de LG G2 even.

Tip: Je kunt beter online kopen als je nog een beetje twijfelt! Dan is namelijk de wet Koop op Afstand van toepassing en kun je zonder opgaaf van reden retourneren/omruilen binnen 7 dagen (vaak zelfs 14 dagen), zelfs als je hem hebt geopend en hebt geprobeerd! Dat lukt niet als je hem in de winkel gaat halen!

[url]http://www.consument...on-huis/kopen-op-afstand/. [/url]
Bedankt, ik heb hem via internet besteld. Ik haal hem alleen op in plaats van dat hij verzonden wordt. Dan geldt dit ook lijkt me.
Ik denk het wel want hij is op afstand al gekocht zonder dat je hem hebt gezien. Voorwaarden met betrekking tot eventuele levering lees ik niet.

Wel weet ik dat de ene partij hier wat moeilijker mee omgaat dan de andere, bij MM moest ik er nog wel even op aandringen dat ik in mijn recht stond. Bij een partij als Belsimpel.nl is dat veel eenvoudiger, die gaan er erg soepel mee om.

Gewoon zo weinig mogelijk uitpakken, alleen het toestel. Lader heb je vast nog wel ergens liggen. Dan mooi even tijdje testen ;-)
Dit is geen review. Sowieso heb je dat ding net 1 dag gebruikt als ik het zo lees. Ik lees ook meer over de LG G2 dan over de Nexus 5. Daarbij neem je niet in het achterhoofd dat jou hele review een sfeerverhaal vol emotie is.

Daarnaast geef je als min-punt dat stock android saai is. Dat zegt wat over Android en jouw mening, niet over de telefoon.

Al met al een zeer slechte review.

PS. wat me nog te binnen schiet, doe je dit voor de 5euro korting op mycom.nl? Die actie is ook om te janken

[Reactie gewijzigd door Giga_ op 10 februari 2014 15:26]

Je hebt gelijk, toelichting over de LG G2 nu geplaatst waar het hoort. De korting op mycom.nl zegt mij helemaal niets.

Nexus 5 inderdaad een halve dag gebruikt en dit waren mijn bevindingen. Hoef ik echt geen 3 dagen over te doen hoor. Gelukkig grotendeels rationele bevindingen in deze, maar een smartphone is nu eenmaal ook een klein beetje sfeer en emotie.
Zeer slechte review, alleen maar eigen meningen te lezen.
Al zou ik één lezer behoeden voor een miskoop wanneer deze denkt een high-end toptoestel in huis te halen voor een zogenaamd prikkie. Want dat is de Nexus5 zeker niet.....
Teveel kleine onvolkomenheden. Camera en accu alleen al zijn simpelweg niet goed genoeg om met andere high-end toestellen mee te kunnen komen die soms maar enkele tientjes meer kosten.

En natuurlijk, als je alles uitzet, helderheid omlaag gooit, gps uit, bluetooth uit etc dan kom je de dag wel door met die accu, maar ik wil gewoon normaal kunnen gebruiken wat erop zit en dat lukt niet met zo'n zwakke accu i.c.m. een groot full-hd scherm. Dat is geen mening, dat zijn de feiten.
Ik erken dat het een slechte review is waarin ik vooral even snel de pijnpunten benoem. Maar het zijn wel de feiten en niet zozeer mijn persoonlijke mening.
Ik snap het probleem met de accu niet. Ik heb zelf ook een Nexus 5, maar in de eerste maand dat ik deze gebruikte had ik zeker anderhalve dag op 1 keer opladen. wat misschien ook een tip is, de helderheid op automatisch zetten, dit scheelt best veel namelijk.

Wat je anders is kan proberen is te rooten en de een andere kernel erop flashen. Ik gebruik zelf de Franco kernel en hij gaat 2 dagen mee. (En ik ben een hardcore phone user)

Cheers!
Ja helderheid sowieso op automatische stand zetten, anders wil het al helemaal niet. Los daarvan is 2300 mAh gewoon erg weinig voor een 5" fullHD smartphone. Zwakste accu van alle high-end smartphones met 5" fullHD scherm. Ergens moest toch op bespaard worden om dit toestel zo goedkoop in de markt te zetten. Anders hadden ze er wel de betere camera en de 3000 mAh accu van de LG G2 in gezet. En dan vind ik 400 euro ineens niet zo heel erg goedkoop meer.