HTM M3 Geel Review

leuk_he 10 februari 2014, laatste update op 17 november 2015, 2.328 views

HTM M3 Geel

Goedkope grote telefoon. Snel genoeg, op de camera is zichtbaar bespaard.

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit.
  • Compleet pakket met hoesje en extra batterij.
  • Dual sim.
  • De dual core cpu/gpu alles zonder echte te haperen.
  • Wifi / GPS doen het vlekkeloos.

Minpunten

• Camera is niet effectief 5MP.
  • Android wordt waarschijnlijk nooit geüpgrade.
  • Compas ontbreekt.
  • Kijkhoek scherm is wat minder.
  • Garantie, maar je gaat dan dure verzendkosten betalen.

Dit is een telefoon met de MT6572W soc, met android 4.2.2. Ondanks de lage prijs kan deze dualsim telefoon alles wat een high end telefoon een paar jaar geleden kon. Hij eet alle apps zonder haperen. Zelf in china te bestellen voor ongeveer 64 euro (jan 2014). Upgrades hoef je bij zo’n no-name telefoon niet te verwachten. De camera valt tegen.

De kinderen wilden anno 2013 ook een telefoon, nadat papa en mama over waren. Echter om ze nou beide een top of the line samsung galaxy S4 te geven van 600 Euro was niet echt een optie zolang de lotterij niet gewonnen was.

Het doel was dus een telefoon te geven waar ze wat spelletjes, whatsapp mee konden spelen, en dan ook dienst kon doen als leuke camera, om vanuit een ander perspectief wat foto’s te laten nemen zonder zelf heletijd de telefoon kwijt te zijn.

Een optie was een goedkope andpoid phone bij de kijkshop ofzo te halen de Y300 was zeker een optie. Echter voor minder geld kun je in china zelf een net zo mooie telefoon krijgen.

Mijn keus was te gaan voor een zo goedkope telefoon maar dan wel met 5MP camera en 512 MB ram geheugen. Er zijn nog goedkopere telefoons met 256 RAM, maar ik ben bang dat dat teveel vertraagt. Helaas zijn er vrijwel geen testen te vinden van deze bottom of the line budget telefoons.

Je komt dan bijna automatische bij een op de MEDIATEK SOC gebaseerde telefoon uit. Mediatek maakt een chipset waar een fabrikant met een klein technisch team simpelweg een prijsefficiente telefoon kan maken. Lego voor de fabrikant dus. Qualcomm doet hetzelfde. Ook is er een SC Soc te vinden, maar die blijft achter in performance als ik het zo las.

[img=620]8lUU8A4R[/img]
De eerste keus was een kloon telefoon die met een mooie aanbieding voor 111 euro 2 (!) telefoons besteld waren. Helaas zijn die nooit aangekomen, volgens track en trace liggen ze nog tussen singapore en NL. Geld is via paypal terug gekomen na ~60 dagen wachten op verzending en 10 dagen voordat de paypal procedure rond was.

2e poging ging beter, voor 135 euro +21% btw + 13 euro inklaringskosten 2 telefoons, 2 sd kaarten na een maand binnen gekregen. Ik heb dus 1 roze, en 1 zwarte telefoon van het merk HTM M3. Deze review staat onder geel, dat komt omdat deze als eerste was aangemaakt in pricewatch.

Bestellen gaan simpelweg op een Engelstalige site, met Engelstalige chat support. Betalen gaat via paypal. Zoek uiteraard wel uit wat de reputatie van de site is. Ik heb nu 3x een bestelling in China gedaan:
  • 1 kwam binnen 3 weken binnen, zonder dat de doane hem ingeklaard heeft. (Btw vrij dus :) )
  • 1 pakket is verloren in de post, via paypal bedrag teruggehad
  • 1 is netjes ingeklaard via deutsche post(~DHL?) , Bij aflevering BTW+inklaringskosten kontant af mogen rekenen. Deze set M3’s was 4 weken onderweg sinds bestelling.

Wat zit er in de doos?
  • 5 “telefoon
  • Euro sub lader. dus niet met engelse converter, maar gewoon met euro stekker.
  • micro usb kabel, 1 meter.
  • Hoesje wit. (kleur kon je niet kiezen). Op maat met zuignapjes om de telefoon te bevestigen.
  • Extra, dus 2e battterij.
  • 1 screen protector die al was aangebracht.
  • in ear headphone.
  • 2 algemene engelse android handleidingen. Stond niks echt specifiek in voor deze telefoon, dus verder als echte tweaker genegeerd.
[img=620]m1lZBjk0[/img]
Aardig compleet dus voor 64 euro ex btw.

Merk/fabrikant
Laat ik beginnen dat ik nooit van deze fabrikant heb gehoord. De fabrikant kan ik ook niet vinden op internet. Het is zelfs zo beroerd dat de zwarte telefoon boot met “htm-mobile.com” in het bootscherm, een site die bij mij nu niet laadt. Ik heb deze telefoon op prijs/specificaties gekocht. HTM is uiteraard een naamspeling op HTC.

Rond de tijd dat deze uitkwam kwam er ook een bekende m3 telefoon uitkwam van [http://tweakers.net/pricewatch/348063/xiaomi-mi3-16gb-zwart.html]Xiamo[/url] , de M3, Deze telefoon lijkt sterk hierop, maar is echt een andere prijsklasse.

Mocht je dus een M3 aangeboden krijgen, check even of het een echte is. Bij de echte M3 zit de camera in de hoek, niet in het midden. Logo’s kun je niet op vertrouwen. Achter het HTM logotje op de achterkant zitten b.v. 2 gaatjes. Zodat je makkelijk het logo kunt vervangen?

Ik heb hem als Mediatek kloon geselecteerd. Dus voor mij geen issue.

doosje met black m3

Bouwkwaliteit
Het eerste idee is dat er bij dergelijke telefoons ergens op bezuinigd is. De telefoon is van plastic, maar voelt niet zwak/slap aan. Het sluit allemaal netjes aan en alles werkt bij beide telefoons.

Hoewel de telefoons identiek hadden moeten zijn behalve kleur, boot de roze met een ander logo (android) dan de zwarte (htm-mobile.com). Raar, maar verder niet hinderlijk ofzo.

Alleen de Micro-usb op de zwarte M3 vind ik wat stroef gaan. Ook al een paar keer meegemaakt op de zwarte dat het volume opeens reageerde alsof de Vol-up knop ingedrukt werd. Blijkbaar zit er iets in de body toch te los.

Prestaties cpu/Benchmark
Tot zover heeft de telefoons alles gedraaid wat hij it de play store voor zijn kiezen heeft gekregen. En dat zonder noemenswaardige vertraging. Resolutie van scherm en de GPU/CPU zijn goed op elkaar afgestemd. Beter dan bij mijn FAEA F1, die een HD scherm heeft, maar een processor die daar niet op afgestemd is.

Als tweakers.net goedkopere telefoons test komt meteen de conclusie dat die het afleggen tegen deze budget hardware. De telefoon heeft een dual core ARM op 1300 Mhz, gebaseerd op de core van mediatek 6572W. Ik heb voor de liefhebbers de antutu benchmark gedraaid en die geeft een getal van 10404. Een high en sony experia Z geeft ongeveer een dubbel zo hoog getal, maar kost 5 keer zoveel.

Het opstarten van apps/spelletjes duurt een beetje langer dan een high end, maar zeker niet hinderlijk lang. De uitgeklede standaard android rom helpt hier zeker bij.

Als je iets de budget range zoekt zul je ook vaak vaststellen dat je voor 10$ meer (veel..) betere specs krijgt. Besef dat dit soort prijsverschillen groot is in deze prijscatagorie.

Het feit dat hij minder geheugen heeft merk je pas als je tijdens een spelletje even een whatsappje leest. Als je terug komt uit whatsapp moet het spelletje opnieuw ingeladen worden. Op mijn andere android telefoon met 1 gig RAM speelt dat niet.

Prestatie: scherm
Het scherm is helder en groot. 5”. 5 inch met een aardige rand is eigenlijk te groot om makkelijk in de kinderzakken mee te nemen.

De resolutie is 854x480. Dit tegenwoordig net wat minder scherp tussen alle HD schermen, maar ruim voldoende voor dagelijks gebruik. (Budget telefoons in NL hebben soms nog een 320*240 resolutie, dat wil je niet.als je ook spelletjes speelt) De kijkhoek van boven en beneden is wat minder, die begint dan al gauw te verkleuren. Nog geen klachten gehad over zonlicht. Het scherm is uiteraard maar een LCD scherm, geen utra-fel AMOLED scherm.

Onder het scherm zitten 3 losse verlichte touch toetsen voor settings, home en back.
Prestatie:Camera
En hier is een onderdeel waar hij helaas wat beroerder scoort. Ik had express een model uitzocht met een 5MP camera. (volgens de site, je kunt ook 8MP foto’s nemen volgens de software). Ik heb wat foto’s genomen van een test sheet, ik weet niet goed hoe dit te interpreteren, maar ik schat dat de effectieve resolutie maar 2MP is, als ik dit vergelijk met een 10 jaar oude 3MP compact camera en mijn 8 MP FAEA (waar de printer de limiet was). Specs zijn daar echt nep dus. Ik kan niet bepalen of de resolutie geextrapoleerd is van 2 MP, of dat de lens en sensor gewoon beroerd zijn.

Bij goed licht of voor een beetje fotos via whatsapp/FB sturen is er niks aan de hand. Daar voldoet hij voor. Als je echter kleurechtheid, en een kwaliteit wil die afdruk baar is, moet je om deze telefoon heen lopen. Op het scherm is de foto scherp genoeg.

Er zit een enkele witte LED op die een beetje licht geeft. Maar echt verbeteren doet dit de foto’s niet daarvoor is hij te slap.

Je kunt video opnemen, echter ik neem niet de moeite de kwaliteit daarvan te beoordelen, hij doet het, hapert niet, maar heeft veel licht nodig.

Alle foto's in deze review behalve de bovenste gele zijn genomen met het toestel zelf.

fotos zijn klikbaar:
resolutie testplaat M3eendjeFoto buiten genomen met m3

Prestatie : batterij
Op papier zit hier ene 2600 Mah 9,62 Wh batterij in. Vreemd genoeg gaat de batterij maar een kleine ~3,5 uur mee bij spelletjes spelen/video kijken. Als je dat vergelijkt met high end telefoons had dat voor 2600mah het dubbele mogen zijn.

Er is een 2e batterij meegeleverd, dus echt klagen over de capaciteit hoeft ook weer niet

batterij m3
Het is in ieder geval duidelijk dat het scherm de grote slurper is. Dit is groot en relatief helder. Dat moet ergens vandaan komen.

Android versie, software
Er wordt een redelijk standaard kale android 4.2.2 rom opgeleverd. Google play/maps/plus is meegeinstalleerd. Hij kwam in het engels, maar nederlands is ook een ingebouwde optie. Enige wat me echt opviel is dat ik de mogelijkheid voor widgets niet tegenkwam. Waarschijnlijk was dat simpel op te lossen door een ander launcher erop te zetten. Aan de andere kant bespaart het mooi wat geheugen, waardoor de telefoon responsiever blijft. Heb ik dus zo gelaten.

Kaal zie ik als voordeel, hoef je niet allerlei extra software te verwijderen voor optimale performace.
m3 roze
Root was simpel gerealiseerd met framaroot.

Vervolgens link2sd erop gezet, zodat het kleine ROM geheugen zo goed mogelijk uitgebreid was met de SD kaart. Deze telefoon heeft net zoals veel andere android telefoons last van teveel soorten geheugen, die je niet door elkaar kunt gebruiken.
[list]
• 2 Gigabyte ROM voor OS & apps.
• 2 Gigabyte voor een interne SD. (WHY? :7 )
Uit te breiden met een
• Externe SD kaart (8GB in mijn geval, in 2 partities voor link2sd)

Waarom de helft van het interne rom opgeofferd wordt anno 2014 snap ik niet. Google nexus hebben gewoon 1 universeel flash geheugen. Apps2sd laat toch wat cache/data achter in het interne (phone) geheugen, waardoor dat een limiet wordt. Een dozijn (apps) spelletjes is gelukkig nog geen limiet, dus of dit echt beperkt?

Tevens is op needrom.com een fabrieksimage terug te vinden. Handig, want ik had met root net teveel gerommeld waardoor de wifi uit het menu verdwenen was. Een frisse image erover via USB/flashtool en dat was ook zo weer opgelost.

Custom roms en/of upgrades hoef je niet te verwachten voor dit soort budget telefoons. 4.2.2 is recent genoeg. Let er bij budget telefoons wel op dat dit recente android versies zijn. Er zijn ook budget telefoons met android 2.3 te krijgen, en dat is verouderd. Merk op dat dit niet echt veel anders is bij merk telefoons, die lopen soms (LG :( ) nog meer achter, en de budget telefoons krijgen op zijn hoogst meestal maar 1 punt release. Zelfs de nexus telefoons worden nog maar 18 maanden gebackport.

Overige features, dualsim, gps, geen kompas, hoesje.
Op de specs pagina kun je zien dat de telefoon redelijk feature compleet is. Enige wat echt ontbreekt tot nu toe is een kompas. Alleen bij Augemented Reality (sterrenhemel) zul je dit missen.

Bijna 95% van de telefoons uit China zijn dual sim. Deze ook. Ik had echter geen 2e mini sim liggen, dus de telefoon start altijd op met een waarschuwing dat de 2e sim slot niet werkt. Let er op als je een budget Phone koopt dat hij WDCMA (wat wij 3g noemen) ondersteund, anders heb je een 2g telefoon, en dat internet waardeloos.

Wifi is stabiel en valt niet op, omdat het gewoon goed werkt.

GPS heb ik kort getest, en werkt bij deze telefoon redelijk. Ik heb een andere telefoon die binnen sneller en vaker een GPS-lock krijgt, maar buiten kon ik gewoon een ingress hack mee doen. Hij vindt volgens gps-status ook meer dan genoeg sattelieten. Bij sommige mediatek telefoons valt GPS performance tegen door de antenne implementatie, daar heeft dit model dus geen last van.

Het meegeleverde hoesje heeft als gevolg dat de telefoon lockt als je die dicht doet, en het scherm activeert als je hem open doet. Leuk detail dat niet gemeld stond.

Bluetooth doet het, en ik zie soortgelijke telefoons die v 4.0 ondersteunen. Geen idee waar ik dat kan vinden.

De home/settings/back toetsen hebben hun eigen ledje, en zitten onder het scherm, en zijn duidelijk herkenbaar.
Prijs/kwaliteit
Als je beseft dat de telefoon met sd NA importheffingen onder de 100 euro kost, en dat hij alles doet wat er van verwacht wordt, dat je je nauwelijks een buil kunt vallen. Alleen de camera functionaliteit viel wat tegen. Het pakket is compleet. Garantie krijg je gewoon in China, maar je voordeel verdwijnt uiteraard met verzendkosten.

En ja, dit is budget, maar hij slikt alle apps die hij voor zijn kiezen krijgt, zonder noemenswaardig haperen.

update augustus 2014
van de 2 telefoons met 4 batterijen is er nu 1 batterij die opeens niet meer oplaad, en de telefoon start daarbij niet meer op. Ook 1x sd kaart corruptie gehad, waar een chkdsk onder windows gedraaid moest worden om de sd kaart (en goed opstarten daarmee) te herstellen.

Heb jij ook een HTM M3 Geel?

Leuke review.
De melding van de tweede SIM is wel weg te krijgen. Daarvoor moet je Xposed framework installeren en dan de Gravitybox mod. (zit een optie in om die melding niet weer te geven samen met nog meer MediaTek tweaks).
Mooie review.

Ik ken sinds kort de HTM H100 (ze maken wel meer telefoons).
Of die nog binnenkort uitkomt is nog maar de vraag.
Ken jij de werkende website van de fabrikant?
Nee ken ik ook niet.
Als ik de website open die jij genoemd heb staat er dat ik geen toegang heb tot de website omdat ik niet geautoriseerd ben.
Heeft de telefoon eigenlijk last van lag/zeer trage interface in de algemene bediening(hoofdscherm, applijst, browser e.d.)? Vaak hebben goedkope androids hier last van.
Nee. daar heb ik ze nog niet op kunnen betrappen. Denk dat het ontbreken van widget het hoofdscherm/drawer sneller maakt doordat de launcher dan minder geheugen nodig heeft.
Dat klinkt goed, ik ga ook eens naar deze telefoon kijken.