Specificaties Tower, 17 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master CM 690 III Window Review

BvZwolle 9 februari 2014, laatste update op 9 februari 2014, 2.761 views

Cooler Master CM 690 III Window

Pluspunten

• Koeling
  • Strak uiterlijk
  • Voldoende ruimte voor fans
  • Modbaarheid HDD-tray
  • Helpdesk Cooler Master is zeer in orde

Minpunten

• Te weinig ruimte achter paneel voor kabels
  • Te weinig ruimte voor stroomkabels videokaart ( MSI R9 280X )
  • Weinig geluidsarm
  • In eerste instantie zonder rubbers geleverd

Ik wilde eigenlijk verwijzen naar de onlangs verschenen review van Tweakers zelf (http://tweakers.net/revie...ing-met-een-stamboom.html), maar een klein beetje input van mezelf is misschien ook wel leuk.

Ik was in het bezit van de eerste generatie CM690 en wilde graag mijn kast een beetje vernieuwen en het kabelmanagement net maken.
Ik was aan het dubben tussen de Fractal Design Define R4 Pearl Black, de Corsair Carbide 500R Black en deze CM 690 III.

Helaas viel de Fractal al snel af, aangezien mijn fan controller uitsteekt en deze tegen het deurtje aan zou komen. Ik heb de Corsair niet gedaan, omdat ik eens iets nieuws wilde proberen en aangezien de Corsair zijn sporen al verdiend heeft, wilde ik de kans gunnen aan de CM. Misschien niet logisch, maar ik wilde de proef op de som nemen.

Hier het hoopje hardware voor de inbouw: http://i32.photobucket.com/albums/d2/bvzwolle/IMG_5608_zps6bbe4cbf.jpg

Levering en Verpakking:
Ik heb de kast besteld bij Azerty en hij werd in de originele verpakking geleverd zonder extra doos. Dit was ook niet nodig, want de kast zat zeer stevig verpakt in piepschuim en plastic. De doos is iets kleiner dan de doos van de oude CM690.

Uitpakken:
Het piepschuim zit zo strak in de doos en om de kast heen, dat je bijna twee mensen nodig hebt om hem uit de verpakking te tillen. Voor de rest zoals hierboven al beschreven: zeer veilig en netjes verpakt.

Wat zit er verder nog in:
De kast is omhuld met statisch plastic om beschadigingen tijdens het uitpakken en monteren tegen te gaan. De window heeft aan weerszijden een folie ter beschadigen.
In de doos zit verder nog een handleiding en een losse beschermplaat voor de bovenzijde van de kast. Dit is het schuifje dat over de USB-aansluitingen valt.

Sesam open u:
Aan de achterzijde zitten vier duimschroeven die te strak vastzitten om ze met de hand open te krijgen. Je kunt gebruik maken van een kruiskop- of platbekschroevendraaier.
Als de zijpanelen van de kast losgeschroefd zijn en je ze naar achteren schuift, vallen ze rechtstandig naar beneden. Dit is wat onhandig als je het niet weet. Het was mooier geweest als de panelen zouden blijven hangen en dat je ze eruit zou moeten tillen.
Wat gelijk opviel was dat de gaten voor het kabelmanagement niet afgewerkt waren met rubbers, terwijl de kast wel zo besteld was. Hierover heb ik contact opgenomen met Cooler Master (077-3968226) en door mijn serienummer van de kast door te geven, hebben ze me een setje rubbers toegestuurd.
In de kast zit een kartonnen doosje en daarin zitten een heleboel zwarte schroefjes en rubbertjes. De rubbertjes kun je gebruiken tegen het trillen van ventilatoren.
De bekabeling binnenin de kast is helemaal zwart. Hierdoor vallen ze minder snel op bij het bekijken van de kast door de window.
Wat me ook direct opviel, was dat de randen van de kast allemaal afgerond zijn, zodat je je niet snel snijdt of bezeert. Dit was bij de CM690 wel anders!
Standaard zitten er twee ventilatoren gemonteerd in de kast. Een grote 200mm aan de voorzijde en een kleinere 120mm aan de achterzijde.
Er is voldoende ruimte om een heleboel schijven in de kast te hangen, maar als je dat niet wilt, kun je een deel van de opstelling weghalen. Hierdoor is er een betere luchtstroom binnen in de kast mogelijk.
De houder van de HDD kun je in verschillende breedtes verstellen. Je kunt daardoor normale HDD's erin kwijt, maar ook SSD's.
Aan de bovenzijde van de kast is een rooster bevestigd. Die kun je losmaken door een duimschroef aan de achterzijde los te draaien en het rooster op te tillen. Hierdoor kun je makkelijk ventilatoren bevestigen of kabelmanagement toepassen.
Verder beschikt de kast over drie 5.25" bays voor, in mijn geval, een DVD-brander, fan controller en geluidskaartbediening. Deze kun je makkelijk openen door kunststof klipjes aan de binnenzijde los te knijpen. Je haalt dan een rooster uit de kast.

Inbouwen:
Ik ga niet heel gedetailleerd in op de inbouw, maar wat me opviel, was dat aan de "blinde" zijde van de kast waar alle kabels verstopt moesten worden, daar eigenlijk maar weinig ruimte zat. Ik moest flink duwen om het paneel op zijn plaats te krijgen en ik had gehoopt dat hier meer speling in zou zitten.
Een tweede ding wat me opviel was dat de stroomkabels voor de videokaart iets te ver naar buiten staken, zodat het paneel met de window niet vastgezet kon worden.
Ik heb beide problemen opgelost door alles zo strak mogelijk met tie-raps vast te zetten en in geval van de videokaart heb ik de stroomkabels een beetje verbogen naar links.

Koeling en geluid:
Door de vijf fans die ik ingebouwd heb, is de kast goed koel te houden. Ik maak regelmatig gebruik van de fan controller tijdens de wisselende soorten van computergebruik.
Het geluidsniveau ligt niet echt laag. Het is een vrij open kast, die naar mijn mening meer gebouwd is om de temperatuur op een normaal niveau te houden dan geluidsarm te zijn. Aangezien ik voornamelijk game met een headset, vind ik dit niet heel belangrijk.

Resultaat:

Conclusie:
Ondanks wat kleine problemen, ben ik zeer tevreden met de kast. Persoonlijk vind ik het resultaat best netjes en dat is voor mij het belangrijkste!

Excuses voor de onscherpe foto's en rare formaten in de review, maar ze zijn klikbaar, waardoor je een beter beeld kunt krijgen.

Voor vragen of opmerkingen: reageer gerust!

Heb jij ook een Cooler Master CM 690 III Window?

Is het voorfront makkelijk in zijn geheel van de kast af te halen? Bij mijn vorige behuizing (Cooler Master Centurion) kon dat wel. Je kon de voorkant er even afhalen en wegleggen. Bij mijn huidige (Antec) zit het voorpaneel met (korte) kabels vast aan de rest van de kast, wat enorm onhandig is.
Als ik het me goed herinner kun je het voorfront loskoppelen zonder dat er bedrading vast blijft zitten.
Ben nog steeds supertevreden met de kast!
Hallo!

Ik heb de kast zelf ook en ik kan me niet vinden bij jou minpunten.
Er is genoeg ruimte bij mij achter voor kabels.
Waarom is het een minpunt als je niet genoeg kabels heb voor je GPU, ik neem aan als je een pc gaat bouwen dat je daar rekening mee houd.
Kwa geluid is hij bij mij heel stil dus misschien ligt het aan je eigen inbouw?
Dit is trouwens bedoelt voor mensen die de case misschien willen kopen.
Mijn specs als je het wil vergelijken: gallery: Rubixd

Verder een goede review. Plaatjes zijn altijd tof! :D
Mooie review. Ik heb deze kast ook, en het enige wat me niet duidelijk is, is wat er bedoeld wordt met de uitklapbare flapjes aan de binnenkant van de plastic hdd houders. Weet iemand dat toevallig?
Zo... Bijna een jaar later even een reactie van mijn kant. Dit is volgens mij zo gemaakt om SSD's ook in de bay kwijt te kunnen zonder de breedte van de bay aan te passen. Ik kan het natuurlijk ook mis hebben.
Hoe krijg je al die fans blauw? ik ben nogal een noob haha, maar zit dat al bij de fans, of heb je led lampjes ingebouwd ofhoe?
Die heb ik zo aangeschaft. ;) Al je in de pricewatch zoekt, kun je selecteren op ledjes.
En ik zie dat jij 5 fans hebt ingebouwd, ik zou het heel erg fijn vinden als je eens een duidelijke foto stuurt van je kast, dan kan ik zien waar alle fans zitten, dan ga ik dat ook op die manier doen, ik ga achter wel de h80i waterkoeling gebruiken, dus hoop dat er dan nog voldoende plaats is voor 4 resterende fans. Ik zie er op de foto namelijk maar 3 (een links, 2 boven)

Verder zie ik dat jij ook dit onderdeel gebruikt:
•Scythe Kaze Master Ace 5.25" Zwart

ik neem aan dat je hiermee de fans kan "besturen"?
Wat zijn de grades eronder, zijn dat de grades van de fans, of van bepaalde pc onderdelen

Werkt dit onderdeel op alle fans? ik wil ook 2/3 Corsair Air Series AF140 LED Quiet Edition Blauw, 140mm halen, en dan nog de h80i waterkoeling van corsair. Kan ik met de Scythe Kaze Master ook deze fans controleren?

[Reactie gewijzigd door N.Uckerman op 2 maart 2014 23:11]

Stuur me even een DM met je mailadres, dan stuur ik je wat foto's.
Heb toevallig de kast openliggen!
Van al die drive-bays, kan je ook alleen de onderste verwijderen, dan heb ik het over de drivebays die bij stock al wat breder zijn.

Want ik wilde graag dat onderste bredere gedeelte weghalen, want dan zou ik daar mijn radiator en reservoir kunnen neerzetten.
Ik heb inimiddels ook een systeem op basis van de 690III gebouws, welliswaar de windowed versie. Maar deze kwam wel inclusief de rubber inserts voor de doorvoergaten.

Verder een lekker ruimte kast, wat prettig inbouwd. Ik heb zelf niet zo veel problemen gehad met de kabels. De uitsparing in de afdekplaat is voldoende.