Club 3D HD 4870 512MB GDDR5 Overclocked Edition Review

Bartjebart 17 december 2008, laatste update op 17 november 2015, 3.961 views

Club 3D HD 4870 512MB GDDR5 Overclocked Edition

Pluspunten

• snel
  • prijs
  • weinig warmte

Minpunten

• Vrij luidruchtig
  • nauwlijks modbaar...

Drivers en compatibiliteit Score: 5
De reden van het aanschaffen van deze kaart was het feit dat ik zo langzamerhand wat vaker een spelletje begin te spelen dat wat serieuze rekenkracht vereist. Voor mij de topper in dat opzicht is momenteel GTA 4. Op mijn 3850 1GB draaide GTA 4 verre van soepel en liet ook de beeldkwaliteit vaak te wensen over. Afgelopen zaterdag (13 dec) was het zover en kon ik het pakketje met kinderlijke spanning in ontvangst nemen van de postbode en binnen seconden was de veilige verpakking gedegradeerd tot een hoop plakband en karton. En daar lag dan, temidden van wat bescherm-materiaal een keurige zwarte doos met de opdruk “Club 3D, HD4870”. De doos is keurig compact van formaat. Ter illustratie heb ik even een afbeelding bijgevoegd met dozen van 3 3D kaarten die hier in huis rondslingeren. Toevalligerwijs liggen de dozen op volgorde van links naar rechts van grootste naar kleinste kaart (ook van snelste naar minst snelle). Opvallend zijn de compactheid van de Sapphire doos en de veel te grote doos van de Gigabyte. Club 3D houdt met z’n doos mooi het midden tussen dit.
V.l.n.r.: Club 3D HD4870, Sapphire HD3850 1GB DDR2, Gigabyte Geforce 8600GTS passief

Nog steeds zo blij als een kind pakte ik de kaart uit en kon het inbouwen beginnen. In de opwinding zou ik bijna vergeten dat er ook nog een Q9550 was bezorgd door de postbode, dus ook direct die maar ingebouwd.

Featureset
In de bedrukte buitendoos zit een onbedrukte hoogglans zwarte binnendoos, wat tijdens de ‘uitpakervaring’ een nóg stoerder gevoel geeft ;) . Bij de kaart wordt alles geleverd wat je van een ATI kaart kunt verwachten. 1 dvi-vga adapter, 1 dvi-hdmi adapter, 1 crossfire brige, 1 component hdtv kabel, 1 composiet videokabel, wat papier en een driver-cd. Dus geen spel, dat ik waarschijnlijk toch niet zou spelen of een andere vorm van extra software.
De inhoud van de verpakking (zonder kaart, die zat al in de pc)
Verder beschikt de kaart over de specificaties die kenmerkend zijn voor elke HD4870, waaronder:
- 800MHz GPU
- 800 stream processors
- 512 MB GDDR5 geheugen @ 3,8GHz
- 256 bit geheugenbusbreedte

Prestaties
Met de zojuist genoemde specificaties beschikt de kaart volgens GPU-Z over een geheugenbandbreedte van 121,6 GB/s en een texture fillrate van 32 GTexel/s. Het zijn enigszins abstracte termen; wat levert dat in de praktijk op?
- 3DMark Vantage waardeert deze kaart met 9455 punten, waarbij de GPU 8955 punten scoort. Met de cpu op 3,4GHz is de totaalscore gestegen naar 9815 punten.
- In 3DMark06 wordt de kaart beloond met 14174 punten. Na de cpu tot 3,4GHz te hebben geklokt is dit gestegen naar 15812 (in beide versies van 3DMark standaard settings gebruikt)
- In de Call of Juarez benchmark halt de kaart gemiddeld 42,5fps, met uitschieters naar 17,4fps en 88,5fps. Dit alles op 1600x1200 pixels, high details, een 2048x2048 shadowmap size, normal shadows quality en MSAA x4.
Ik werk met 2 beeldschermen en kan dus tijdens spelletjes in m’n rechterscherm wat tools neerzetten die de kaart monitoren tijdens het gamen. Volgens CCC heeft de kaart niet eens een 100% belasting als Call of Duty 4 op de allerhoogste settings wordt gespeeld. Ook GTA 4 loopt zeer soepel met deze kaart (op 1600x1200, met de meeste schuifjes rond 1/3 ingesteld), dus ik ben over de performance érg tevreden.

Overklokbaarheid
Met het overklokken van de kaart heb ik me niet heeel veel bezig gehouden; hij is immers al overgeklokt. Ik heb even de Auto-tune functie in CCC geprobeerd. Die gaf heel opportunistisch aan dat de kaart tot 840MHz op de core en 1090MHz op het geheugen kon worden overgeklokt. Daar viel echter geen fatsoenlijke 3DMark mee te halen dankzij allerlei rare vertekeningen, ook niet met de ventilator op 100%. Bijstellen naar 1000MHz geheugen bood ook geen soelaas, dus mijn exemplaar klokt niet bijster veel verder dan hoe ik hem geleverd heb gekregen.

Beeldkwaliteit
De beeldkwaliteit die de kaart levert is bijzonder puik. Ook in GTA 4 zie ik geen rare textures en artefacten meer. Verder kan ik er niet veel over vertellen. Ben er gewoon blij mee hoe mooi spellen eruit zien met deze kaart er in :D

Modbaarheid
Ik was van plan op deze kaart een Thermalright HR-03 GT te gaan zetten, maar ik kon met de kaart maar niets beginnnen. Veruit het grootste obstakel was het loshalen van de stekker van de fan. Het klinkt als zoiets simpels, maar het enige wat ik uiteindelijk heb bereikt is dat het contactje wat minder vast op de pcb zit en het stekkertje zit er nog steeds in.... Ook had ik mijn twijfels of ik de koperen platen op de geheugenchis ook moest vervangen door andere heatsinks en of dit überhaupt zou lukken, want die dingen zitten muur en muur vast (op zich een teken van goede bouwkwaliteit natuurlijk :P ). Uiteindelijk de verliezen geïncasseerd en de kaart maar weer gewoon in elkaar geschroefd en weer terug in de kast gezet...

Driverondersteuning en –compatibiliteit
Nou, zoals gezegd loopt GTA 4 een stuk soepeler dan op m’n vorige kaart, en ook nog eens zonder rare fratsen, dus hier kan ik alleen maar erg tevreden over zijn tot nu toe.

Warmte- en geluidsproductie
De kaart wordt dankzij de aftermarket koeler die Club 3D heeft geïnstalleerd niet erg heet. De temperatuur komt bij het gamen nauwlijks aan de 65 graden, dus dat zit wel snor. Waar het minder snor zit is aan de kant van het geluid. De ventilator draait zelfs op de desktop al op 59% en is daarmee goed hoorbaar. Tijdens het gamen loopt dit op tot vaak 79%, waarmee de kaart wel erg aanwezig is in mijn verder vrij stille pc. Handmatig de fan-speed in CCC naar 20% zetten verhelpt dit, maar tijdens het gamen moet je dan niet vergeten om dat even weer terug te zetten naar normaal. Conclusie; die koeler gaat er nog af.
Voor warmte krijgt de kaart dus een goed, maar voor geluid een 'slecht', wat gemiddeld uitkomt op een voldoende. Maar wel nét.

Dit is natuurlijk het gebied waar ATI de laatste tijd sowieso al een beetje z’n sporen heeft verdiend. Ook Club3D staat op dit gebied wel goed te boek De kaart bevindt zich onder de goedkoopste HD4870’s, terwijl de kaart af-fabriek is overgeklokt, dus zit wel goed. De kaart levert denk ik al met al een aardige bang for bucks.

Update 17-12
Inmiddels heb ik besloten de kaart weg te doen en een passief gekoelde HD 4850 te kopen. Helaas; dit was voor mij een miskoop. De kaart vond ik simpelweg te luid en om continue te moeten lopen ouwehoeren met de ventilator-instellingen maakt me ook niet echt heel vrolijk. Het is jammer, maar het is niet anders. Ondanks dit blijft mijn oordeel over de kaart hetzelfde; de kaart is gewoon goed, maar achteraf niet geschikt voor mij.

Heb jij ook een Club 3D HD 4870 512MB GDDR5 Overclocked Edition?

Weer een leuke revieuw net als die van je Q9550 ;)
ik moet wel zeggen dat ik je 3dmark 2006 score erg laag vindt ik haal 13.9k met mijn 9800 gt op 700 core 1700 shaders en 987 op memory (nog niet gebiosflashed met 1.1v)
ik ga is wat onderzoek doen op internet over jou HD4870
Weer 4 sterren :)

Mvg MrDucky

[Reactie gewijzigd door MrDucky op 16 december 2008 00:34]

tnx voor je reactie :)
Of die 3Dmark score laag is in vergelijking met jouw score zou ik zo niet weten, maar als je't zegt zal dat ongetwijfeld zo zijn. Waardoor het komt zou ik je niet kunnen vertellen in ieder geval, naar mijn weten presteert hier alles verder goed en ik heb Catalyst 8.12 geïnstalleerd, dus daar kan het ook niet aan liggen.
goed review! ik wil ook zo'n kaart halen maar 1 MAAR.
Ik heb net als jij een P5K-model MB en die hebben geen 2.0 Pci-e aansluiting, daarom is je score ook ruk met 3dmarks.
:) maar het is een goede kaart.
@Punkbuster.
Ik heb zelf een mobo ( P35) die geen PCI-E 2.0 ondersteund,maar heb wel oren naar een 4870.
Hoeveel % aan performance scheelt het, denk je?
Weet ik niet precies, daar zou ik wel eens benchmarks van willen zien .
@Punkbuster,
De vraag stel ik omdat je zegt dat een mobo zonder PCI-E 2.0 ruk presteerd i.c.m de 4870. Wat harde cijfers zouden dan leuk zijn.
Mocht iemand een url hebben waar meer te vinden is over het prestatieverschil wat dit betreft ----> heel graag.
Alvast bedankt.
Paar procentjes, niet schokkend ;)
emm ik heb ook de P5K deluxe/wifi maar die is wel degelijk PCIe 2.0 en 16x
alleen de tweede PCIe poort voor Crossfire is niet 16x maar 4x

foutje van je denk ?
Nee dat is het niet. Een enkele kaart verstuurd lang niet zo veel data om de pci-e 1.1 16x link vol te krijgen. Bij Crossfire is het op lagere resolutie een verschil van 3%(pci-e 2.0 8x vs pci-e 2.0 16x. 8x 2.0 = 16x 1.1 qua bandbreedte). Op hogere resolutie kan het wel op lopen.
Waarom je score laag is? Sja, 3DM06 is heel gevoelig. Browser dicht, 500 punten er bij. Virus Scanner uit, 400 punten er bij. Ook je cpu is heel erg belangrijk in 3DM06. Maar zeg nu zelf, ga je benchmarken of gamen ;).
emm ik heb ook de P5K deluxe/wifi maar die is wel degelijk PCIe 2.0 en 16x
P5K = P35 chipset = pci-e 1.1

such a small improvement could have many causes completely unrelated to the new interface, such as the newer chipset, slightly higher system memory frequency, or simply margin of error.

[Reactie gewijzigd door Reinman op 16 december 2008 23:23]

mooie review ik heb een exemplaar met een gewone ijzerkleurige koeler dus deze zal wel nieuwer zijn want die van mij is al 2 maandjes oud ik haal met 3dmark 06 16000 punten met een q6600 op 3.6 ghz dus dat klopt ook en ik krijg de graphische kaart overgeclockt tot 820 mhz gpu clock en 1100 geheugen daarna krijg ik allemaal artifacts op het beeld.
Die van jou klokt dan dus een stukje beter dan die van mij.
Deze heeft trouwens ook gewoon een ijzerkleurige koeler. Er zit alleen een iets grijzig doorzichtig kapje overheen. Dat in combinatie met het verkleinen van de foto zorgt ervoor dat ie er zwart uitziet, maar dat is de kaart dus niet.
nette review! Ik heb zelf net de 1GB versie binnen gekregen (zelfde kinderlijke reactie), en ben het helemaal eens met je bevindingen. Ik was nog wel in staat om 'm te klokken op 860mhz/1000MHz, dus ik heb kennelijk wat meer mazzel dan jij.

Vooral de geluidsproductie zit mij ook wat dwars, maar aangezien ik voor goede airflow in mn case heb gezorgd heb ik de fan handmatig teruggezet op 20%. Op dat niveau is hij wel acceptabel, maar voor mij is dit geen blijvertje denk ik...

Klasse, 4 sterretjes :)
Helaas doet 3dmark het bij mij niet, anders zou ik mijn 1gb exemplaar eens op 900mhz core kunnen testen, ben benieuwd wat dat zou opleveren met mijn x3220 @ 3.6ghz

idd weer puike review van Bartje ;)

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 16 december 2008 23:05]

Heb zelf dit kaartje ook en inmiddels de koeler vervangen door de Arctic-Cooler Twin Turbo
5 tot 10 minuten werk en heerlijk stil en nog koeler dan de meegeleverde koeler.
Koperen plaatjes heb ik mooi laten zitten op geheugen.

Voor deze prijs heb je toch wel een superkaartje.
Waarom zet je fanspeed niet vast op 25%? Dat heb ik gedaan en dan wordt de kaart niet warmer dan 80C graden onder full load.
Vaak geluidsproductie als minpunt bij reviews van de 4870.

Ik heb een 4870 X2 en die draait altijd op het minimum toerental van 27%.

Dus check je airflow want daar gaat het fout.
Heb de koeler vervangen door de arctic accelero s1 rev 2. Dat ging heel makkelijk! Ik had me suf gelezen over heatsinks die niet pasten en of loslieten, maar de layout van de club 3d is anders . Het is een kwestie van 4 schroeven losschroeven, stekkertje van de fan eruit en de koeler met 4 schroeven vastschroeven.

Zelfs voor een onhandig tiep als ik prima te doen.

Draait nu op 10 graden minderr, volstrekt onhoorbaar! (passief gekoeld) Ik ben zelf erg onder de indruk. En dat voor 18 euro.

Voor 7 euro heb je ook d eturbo module, die koelt nog veel beter. dat si dan alleen niet passief maar ook heel stil. Helaas was d emijne DOA: maar 1 vd 2 fans draait,,,
Spread the word.
Voorwaarde is dan wel dat je de stekker van de koeler los kunt krijgen ;)
Je kunt ook gewoon een 120 mm fan op de Accelero zetten. Als je wil passen er zelfs twee op, heb ik hier ook.

GPU en geheugen blijven zo onder de 50 & 60 graden celsius @ full load. Idle zijn ze respectievelijk +/-40 & 46 graden.

[Reactie gewijzigd door Havvie op 4 januari 2009 09:19]