Silverstone NT07 (SST-NT07-115X) Review

Foritain 8 februari 2014, laatste update op 8 februari 2014, 1.467 views

Silverstone NT07 (SST-NT07-115X)

Pluspunten

• Super-low-profile (23mm), en uitstekend wanneer je dat nodig hebt.
  • Degelijke kwaliteit
  • Presteert ruim voldoende
  • Lekker stil bij idle/lage load
  • Eenvoudige montage
  • Niet te duur

Minpunten

• Enkel wanneer low-profile nodig is de adviseren, niet beter dan koelers die groter en goedkoper zijn.
  • Past niet op AMD sockets. SilverStone heeft wel AMD alternatieven, maar niet net zo laag als de NT07.

Geluidsproductie (min) Score: 5

Inbouwen
Testmethode
Prestaties

Productwebsite

Onlangs had ik een review gepost van de SilverStone ML05 HTPC case. Ik probeer normaliter processorkoelers en case-merken zo veel mogelijk te ‘matchen’, dus had ik ook een SilverStone cpu koeler besteld; de SST-NT07-115X. Met een prijs van 20 euro zeker geen dure koeler te noemen, en gezien het om het koelen van een Pentium G3220 (~50 euro) zou gaan vond ik meer uitgeven ook wat zonde.

Deze koeler viel naast door z’n lage prijs, vooral op vanwege zijn zeer beperkte hoogte van slechts 23mm. Ondanks dat een dergelijke kleine koeler niet direct nodig was voor de ML05, geeft het mij wel enige flexibiliteit in combinatie met het multi-purpose-bracket van die case (Zie de review voor alle details). Daarnaast is het natuurlijk leuk om een review te maken van een product in een categorie waar weinig te kiezen valt; een zoektocht in de prijsvergelijker naar vergelijkbaar lage producten geeft maar weinig alternatieven, terwijl HTPC’s toch een redelijk hot item zijn.

Nu had ik onlangs een AMD overclocking setje gekocht om cpu koelers te kunnen reviewen, maar zoals je uit de naam (115x) al kan opmaken is deze koeler gemaakt voor Intel sockets 1150, 1155, en 1156, oftewel vergelijken met mijn andere recente koelers is wat lastig. Ondanks dat de Socket-Hamer van Informatique erg aantrekkelijk leek, was ik toch wat huiverig om dit op mijn hardware toe te passen en had ik besloten om deze koeler simpelweg op zichzelf te beoordelen. Los van het feit dat deze koeler een 65W limiet heeft, waar een X4 760k wel over heen gaat, gaat het bij een HTPC koeler natuurlijk of het product gewoon voldoende presteert, stil is in het gebruik, en bij voorkeur ook nog een beetje fijn te installeren is.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de SilverStone website:

Een overzichtelijk lijstje lijkt mij. Om te beginnen is het lijstje met geschikte sockets uiteraard kort: Enkel s1150, 1155 en 1156 passen, AMD en oudere Intel sockets vallen buiten de boot. De koeler is gemaakt van koper en aluminium, waarbij het contact met de cpu van koper is.

De afmetingen zijn lekker beperkt, zoals je straks ook op de foto’s zult zien, en de maximale hoogte is 23mm, wat hem in (naar mijn weten) elke bestaande case doet passen. De ventilator zelf is een 80mm model, welke tussen de 1200 en 3400 RPM kan draaien. Geluidsproductie zou tussen de 18 en 26dBA moeten liggen. In de regel is 18dBA zo goed als onhoorbaar, en 26dBA waarneembaar, maar normaliter niet hinderlijk. Uiteraard moeten we nog zien hoe het in de praktijk is.

De CPU TDP van 65W is wel belangrijk om rekening mee te houden. Dit houdt in dat hij geschikt is voor Celeron-, Pentium-, en Core i3 processoren. Voor Core i5 of i7 zou je een T of S variant moeten gebruiken. Alhoewel specificaties het vaak safe spelen en er soms wel wat rek in zit, is het gebruik van zwaardere processoren in combinatie met deze koeler natuurlijk op eigen risico.

Het uitpakken

De NT07-115x komt in een (goh) heel klein doosje. Weinig spannends, maar het gaat dan ook een een piep klein koelertje. Het doosje herinnert mij er nog even aan waarom ik deze had besteld: low-profile, low noise, easy to install.

In de verpakking vinden we een korte handleiding, de cpu koeler in reeds gemonteerde vorm, wat koelpasta, en enigzins tot mijn verbazing een backplate. Toch niet heel gebruikelijk om bij hele kleine koelertjes een backplate tegen te komen. Veelal krijg je push-pins, maar stevige schroeven vind ik wel een plus. Zeker bij her-montage na enkele jaren willen push-pins nog wel eens de geest geven. Het is geen heel indrukwekkende foto van de inhoud van een cpu koeler verpakking, waar je vaak veel schroefjes in de verpakking tegen komt. De geschikte sockets hebben allemaal echter exact dezelfde gaten, dus meer is ook niet nodig.

Direct valt op hoe klein (laag) de koeler zelf is, maar ondanks z’n kleine formaat voelt hij toch erg degelijk aan. Aluminium koelvinnen kunnen bijvoorbeeld soms wat dun en flexibel aanvoelen, maar de NT07 voelt meer als stevig staal aan. Ook de schroeven voor montage (Die dus vast op de koeler zitten) voelen lekker degelijk. Zoals je hopelijk op de foto’s goed kan zien valt de gehele ventilator binnen de koelvinnen.

De backplate zelf is eenvoudig maar ook lekker stevig, en het mag direct duidelijk zijn hoe de montage er straks uit gaat zien.

Het is een eenvoudig maar toch indrukwekkend dingetje om te zien, en wanneer je er een stock koeler naast zet realiseer je je pas hoe groot het verschil daadwerkelijk is, of eigenlijk hoe “niet-low-profile” de stock koeler eigenlijk is.

Zoals ik al aan gaf heeft de NT07 een koperen core, wat normaliter toch net even beter moet zijn dan aluminium. Al kan gezien het kleine formaat een beetje beter materiaal zeker geen kwaad.

Best degelijke eerste indrukken dus.

Inbouwen

Het inbouwen zal voor de meeste al direct duidelijk zijn, maar uiteraard mag een kleine stap-voor-stap uitleg toch niet ontbreken.

Gezien de NT07 gebruik maakt van een backplate is de kans groot dat je deze moet plaatsen voor je je moederbord plaatst, gezien slim HTPC cases zelden een uitsparing hebben. Wanneer je de backplate onder je moederbord legt, zie je van de bovenkant enkel de kleine schroefgaatjes.

Meegeleverde koelpasta uiteraard niet vergeten (nou ja, een rijstkorreltje, niet het hele zakje...), de koeler op de cpu plaatsen, en de schroeven in de gaatjes van de backplate vast zetten. Er zit een natuurlijke stop in, dus je weet direct wanneer ze goed vast zitten.

En klaar! Veel korter en makkelijker kan het volgens mij niet. Natuurlijk het voordeel van een voor-gemonteerde koeler die op slechts een beperkte socket past, maar maakt het toch wel erg fijn. De backplate mag dan wel betekenen dat je soms eerst je moederbord uit je case moet halen, maar het stevige eindresultaat is dat gewoon waard.

Testmethode

Lezers die mijn andere koeler reviews hebben gezien vragen zich wellicht af wat er met de uitgebreide testmethode is gebeurd. Gezien dit om een HTPC koeler gaat met een beperking van 65W TDP, die enkel op Intel S115x past en dus niet op mijn AMD test setup, is een vergelijking maken met de voorgaande koelers gewoon niet heel zinvol. Los daar van is de key feature van de NT07-115x dat hij super-low-profile is, en niet om top prestaties te leveren bij overclocks. Het enige wat, zoals genoemd, relevant is is of de NT07 binnen de specificaties gewoon goed presteert, en of hij voor die prestaties stil blijft.

Voor deze setup gebruikte ik de Pentium G3220, met een TDP van 54W valt deze binnen het bereik van de NT07. Omdat ik deze keer geen eerlijke vergelijking hoef te maken de voorgaande koelers (waar ik met een open constructie test) heb ik besloten om de temperaturen te meten in een gesloten case, wat een meer praktijk gericht resultaat geeft. De case is de SilverStone ML05B, een piep klein HTPC kastje, welke ik zonder andere interne ventilatoren in gebruik heb genomen, oftewel de gehele airflow leunt op de NT07. Deze kast is geplaatst is een tv meubel met open voorkant, gesloten achterkant, en zonder verdere ventilatie in de kast. Aan de zijkanten en bovenkant is ca 10cm vrije ruimte om de HTPC niet te verstikken. M.i. moet een dergelijke setup praktisch bruikbare resultaten geven voor andere toekomstige kopers.

Prestaties

Ach, toch maar een grafiekje dan:

Zoals je ziet geef ik drie temperaturen bij verschillende RPM settings en taken die de CPU aan het doen is. Idle is normaliter niet zo spannend maar op minimale RPM is iets boven de 30 graden gewoon prima. 1200RPM klinkt overigens niet als weinig, maar bij deze setting is de HTPC op ~1 meter afstand onhoorbaar.

Uiteraard zal een HTPC vooral gebruikt worden om beeldmateriaal af te spelen, dus lijkt dat mij een praktisch relevante test. Na enig zoeken naar de optimale fan-rpm instelling voor mijn huiskamer kwam ik bij 2400RPM uit. Op grofweg 1 meter afstand, met gesloten case in het tv meubel, kon ik dan enkel bij aandachtig luisteren (net) horen dat hij aan stond zonder verdere geluiden in de huiskamer. Ik streamde een FullHD film vanaf de centrale storage (Bestandsformaat iets meer dan 12GB), en na afloop was de hoogst waargenomen temperatuur 39 graden Celcius. Alhoewel het geen echt zware load is voor een cpu, is dit resultaat gewoon goed te noemen. Ik overweeg nu dan ook de fan nog iets langzamer te zetten, al hoorde ik hem geen moment, ook niet tijdens stille scenes.

Al doe ik het zelf niet, HTPCs worden soms ook gebruikt voor wat rarren/parren, en ken ik ook gebruikers die bijvoorbeeld films encoden op hun HTPC. Om de koeler maar even op z’n donder te geven liet ik Prime draaien, wat natuurlijk veel meer warmte genereert dan de bovengenoemde taken. Ik kwam hier bij echter een vreemd probleem tegen, dat wanneer de cpu bij 55 graden C kwam, de cpu koeler vanzelf iets harder ging blazen, ondanks dat de instellingen toch echt zo stonden dat ze bij 65 graden pas de koeler harder moesten doen gaan. Zelfs een aanpassing naar 70 gaf hetzelfde resultaat, en toen besloot ik het maar even zo te laten en de temps te meten op 2800RPM. Tijdens prime liep de temp vlot op naar 55 graden, schakelde het moederbord de koeler van 2400 naar 2800 RPM, en bleef deze temperatuur grofweg 15 minuten stabiel alvorens ik de test stopte. 2800 RPM was overigens voldoende om op een afstand van ca 3 tot 4 meter net waar te nemen dat de HTPC aan staat, al was het verre van hinderlijk, of bij lange na niet zo luid als mijn AC Ryan PlayOn HD2. Maar gezien het hier om Prime gaat, wat een onrealistische load is, neem ik dat dit koelertje zeker niet kwalijk. Verder ter illustratie: mijn meest recente meting van een stock koeler in een vergelijkbare setting kwam op 56 graden C uit onder Prime op relatief stille setting.

Wat kan je dan concluderen wat de prestaties betreft. Allereerst bleef tijdens mijn praktijk gebruik de koeler prima stil, en koelde hij meer dan voldoende. Tijdens zware load stijgt de temperatuur wel vlot, maar ook met een kleine toename in RPM is het goed te beheersen, en ook de geluidsproductie goed te doen. Gezien deze koeler ook de (iets) warmere Core i3 onder volle load aan moet kunnen, verwacht ik gezien mijn resultaten dat dit ook zeker te doen moet zijn. Tijdens idle en afspeeltaken zal je de koeler niet horen, en voldoet hij gewoon. Maar mocht je echt zware load op je cpu willen zetten, zeker met een snelle i3, hou dan rekening dat je je HTPC op dat moment wellicht iets kunt gaan horen in de huiskamer om de temperaturen beperkt te houden.

Nog een paar foto'tjes:

Hij valt nog lager dan de aansluitingen op het i/o panel, kan mij niet voorstellen dat hij ergens -niet- in zou passen.

In de SilverStone ML05

De NT07 is product wat gewoon prima zijn werk deed, het is echt een super laag koelertje waar bij je op prestaties niet te veel hoeft in te leveren. Ten opzichte van mijn ervaringen met de stock koeler van Intel zijn de verschillen in temperatuur in elk geval praktisch te verwaardelozen, en deze koeler is slechts half zo hoog. Bij mijn HTPC gebruik in de praktijk bleven de temperaturen gewoon prima laag, en was hij ook niet te horen. Bij extreem (onrealistisch) zware taken moest hij wat meer aan de bak, bleven de temperaturen welliswaar gewoon prima, maar was hij wel iets hoorbaar. Mocht je een cpu kiezen die op de grens zit van 65W TDP, en deze met regelmaat echt volle bak aan het werk zetten, is het wel iets om rekening mee te houden. Al betwijfel ik of je er in de praktijk ooit iets van zal merken, of dat er een vergelijkbaar alternatief bestaat die het beter zal doen.

Deze koeler heeft gewoon een specifieke doelgroep: Klanten die een piep kleine koeler –moeten- kopen om het in hun case te doen passen. Die groep heeft nu eenmaal niet veel te kiezen, maar willen vermoedelijk wel weten of de NT07 voor hun gaat voldoen. Met z’n prijs van ca 21 euro is het zeker geen dure koeler, en de prijs samen met de resultaten maken de NT07 in mijn mening een uitermate geschikt product voor deze mensen.

Hij zal potentieele kopers die ruimte hebben voor flink grotere koelers niet overtuigen met extreme prestaties, maar het moge ondertussen nu wel duidelijk zijn waar deze koeler wel en niet voor gemaakt is. Met dat laatste in het achterhoofd kan ik gewoon concluderen dat dit een prima product is wanneer je op zoek bent naar een super-low-profile cpu koeler. Niet enkel vanwege een gebrek aan concurrentie, maar omdat de SilverStone NT07-115x an sich gewoon een lekker stevig, makkelijk te installeren, prima stil, en gewoon ruim voldoende presterende koeler is.

En zoals altijd nog wat hogere res fotos:
http://tweakers.net/ext/f/7Nt2BoFKfdpVMUAEnJXqubUM/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/MyjaGBm0ZhBVFFXgIbP1lL6e/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/DZ2GEAPbo4tn9RDB9ygqVuKI/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/1ZI9yYPbFsbI3TwKqhwvtryO/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Heb jij ook een Silverstone NT07 (SST-NT07-115X)?