Specificaties HTPC, 5 interne bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Milo ML05B Review

Foritain 22 januari 2014, laatste update op 22 januari 2014, 4.484 views

Silverstone Milo ML05B

Pluspunten

• Erg mooi om te zien
  • Licht, maar toch stevig
  • Super compact
  • Veel inbouwmogelijkheden, en flexibiliteit
  • Stoffilter voor optioneel 120mm fan
  • Koelmogelijkheden prima
  • Voelt niet krap bij het inbouwen
  • Goedkoop

Minpunten

• Als je een optische drive wilt is een dure slot-loading drive nodig (> ¤60)
  • Als je alle inbouw opties gebruikt (BIjv 4x 2.5" HDD, 1x 3.5" HDD, lp GPU, -en- 80mm fans) heb je een flink werk aan het kabelmanagement.
  • SD Kaart lezer had hem voor mij helemaal af gemaakt.

Review: SilverStone ML05B

Geluidsproductie
Stoffilters
Alternatieven

Productwebsite

Ter vervanging van een AC Ryan Mediaspeler, die met een gebrek aan updates zaken als YouTube niet meer wilde afspelen, ging ik op zoek naar een andere oplossing. Eerst overwogen een andere mediaspeler uit te zoeken, maar uiteindelijk toch voor een volwaardige HTPC gekozen voor wat extra functionaliteit.

Ik was al bekend met de SilverStone ML04, een mooie en betaalbare HTPC case, en ik was er zonder al te veel over na te denken van uit gegaan dat de ML05 de opvolger zijn. Niets bleek echter minder waar, want toen ik de specificaties zag viel mij op dat de ML05 een veel kleinere case is. Juist de geringe diepte van ca 20cm viel op, wat hem geschikt maakt voor vrijwel alle soorten kastjes en plankjes.

Uiteraard heeft het kleinere formaat wel enkele consequenties, zo zal je dus enkel een mITX bord kunnen plaatsen, en ben je bepert tot SFX formaat voedingen. Gelukkig zijn mITX bordjes tegenwoordig prima in features en prijs, en zijn degelijke SFX voedingen ook niet noemenswaardig duurder dan de populaire ATX broertjes. Aangezien de bedoeling was hem enkel als HTPC te gebruiken, en niet als game-pc of storage-bak, was er dus weinig reden om niet voor de flink goedkopere ML05 te gaan, welke voor een leuk prijsje van grofweg 45 euro te bestellen is.

Ik was overigens eerst van plan op de ML06 te wachten. Ik had de nieuwsberichten al gezien, en ik dacht wederom dat het om een opvolger zou gaan. Echter navraag bij SilverStone over de release datum (dit was nog voor Kerstmis 2013) gaf mij het vermoeden dat ik nog wel enige tijd kon wachten op de ML06, al zie ik hem op het moment van schrijven in de eerste shops verschijnen. Zij lieten mij ook weten dat het enige verschil tussen de ML05 en de ML06 het uiterlijk van het frontpanel is (dus geen interne verschillen), en dat beide producten als alternatieven voor elkaar op de markt zouden blijven. Voor mij reden genoeg om niet te wachten. Mocht je de ML06 echter overwegen, kan je dus ook prima deze review gebruiken, behalve dat je dus een ander frontje krijgt.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de SilverStone website:

Om maar te beginnen met het meest opvallende: Het super kleine formaat. Op de foto lijkt het een flinke case, maar met een inhoud van totaal 7 liter mag de ML05 duidelijk een kleintje zijn. Vooral de beperte diepte vind ik een mooi feit om hem in veel huiskamer kastjes te doen passen.

Zoals ik al noemde heeft een klein formaat dus beperkingen. Enkel mITX bordjes passen, en de voeding moet een SFX formaat voeding zijn (max 140mm). Aan de andere kant lijkt de ML05 echter toch ook flink wat componenten kwijt te kunnen. Zo kan je er dus 4x 2.5” drives in kwijt, mocht je toch flink wat storage willen. Verder maakt de ML05 gebruik van een flexibel inzetbaar bracket, waar mee je naast je standaard 4x 2.5” HDDs, kan kiezen om nog eens 2x 2.5” drives extra toe te voegen, of om een extra 3.5” HDD te plaatsen, of in plaats daar van te kiezen voor een 120mm ventilator, dan wel een slim-slot-loading optical bay (9.5mm, of 12.7mm). Flinke mogelijkheden dus, en voor ieder wat wils. Een kleine kanttekening echter, slim-slot-loading optical bays zijn redelijk aan de prijs, en beginnen bij een eurotje of 60, wel een noemenswaardig verschil met de standaard 5.25” optical drives in bijvoorbeeld de ML03 en ML04.

Ook aan de koeling is goed gedacht, en je kan naast de optionele 120mm ventilator in het bracket (waar boven overigens een flink rooster zit voor de ventilatie), sowieso ook nog 2x 80mm ventilatoren plaatsen direct naast het moederbord, aan de zijkant van de case.

Frontpanel bevat naast de gebruikelijke hoofdtelefoon en microfoon aansluiting 2x USB 3.0 poorten, wat een mooie plus is. Zorg natuurlijk wel voor een interne USB3.0 header op je moederbord. Mocht je een grafische kaart of andere expansion kaart willen plaatsen kan dat, mits je een low-profile variant gebruikt.

Zoals bij veel HTPC cases moet je goed opletten wat de maximale hoogte mag zijn van je CPU koeler. Afhankelijk van je invulling van het multi-purpose bracket heb je tussen de 37 en 70mm tot je beschikking. Gezien mijn invulling van het bracket nog niet vast stond, heb ik het zekere voor het onzekere genomen, en de 23mm hoge SilverStone NT07-115X erbij besteld (Blijf toch altijd mijn best doen om het koeler-merk bij de case te doen passen). Zo wist ik in ieder geval zeker dat ik alles met dat bracket kon doen wat er in mij op kwam.

Conclusie met betrekking tot de specificaties? Een heel klein kastje, met toch flinke inbouw mogelijkheden. Belooft veel goeds.

Het uitpakken

En toen kwam het pakje binnen. Met zijn 2.1KG en kleine formaat is de verpakking nog kleiner dan menig processor-koeler welke ik heb besteld.

De ML05 zit veilig verpakt, en na het uitpakken komt de eerste verrassing. De voorkant waar van ik dacht dat hij geheel zwart was, blijkt spiegelend. Niet glimmend zwart, maar gewoon een mooie spiegel. Ik nog even naar de stock foto kijken, maar dat element was zeker niet duidelijk te zien, en dit kwam dus als een verrassing. Nu zijn niet alle verrassingen positief, maar in dit geval was ik juist heel erg gelukkig. Wat ik verwachtte een veel minder opvallende, wellicht zelfs wat saai zwarte, uitstraling. Zowel ik als mijn vrouw waren erg onder de indruk van de looks, dus zeker geen probleem. Het glimmende middenstuk zit netjes afgeplakt om vingerafdrukken tijdens het bouwen te voorkomen, en foto’s zonder het plastic komen bij het einde van de review (om het een beetje chronologisch te houden).

Het logo is mooi herkenbaar aan de voorzijde, en ziet er ook erg netjes uit.

Even een SSDtje er naast leggen om te laten zien hoe ondiep de case is.

Aan de achterkant zien we de uitsparing voor het i/o shield, de voeding, en de low-profile expansion slot. Er lijkt ook gewoon ruimte voor een full-size kaart met een riser net boven het moederbord, er staat echter niets van vermeld op de site wat betreft ondersteuning, dus ik kan niet met zekerheid zeggen wat daar mee te doen valt.

Aan de andere zijkant zien we de roosters voor de optionele 80mm ventilatoren, en het frontpanel. Frontpanel ziet er netjes afgewerkt uit met 2x USB3.0 en de hoofdtelefoonaansluitingen. Ik had hier voor een HTPC eigenlijk wel graag een SD kaart lezer gezien, maar dat lijkt nog altijd een zeldzame feature.

Aan de bovenzijde zien we onder in beeld het ventilatiegat voor de voeding, en in het midden een flink rooster waar de cpu zijn warmte kwijt kan, dan wel koude lucht vandaan kan halen, afhankelijk van je eigen setup. Aan de onderzijde geen gaten, maar wel ringen om de meegeleverde voetjes in te plaatsen, mocht je jouw ML05 op voetjes willen zetten.

Wat betreft accessoires lijkt de ML05 netjes compleet. Je krijgt een degelijke handleiding, voetjes voor de case, voldoende schroeven voor alle installatie-opties, en een stoffilter voor je eventuele optionele 120mm ventilator. Ook hier kan je het spiegel-effect van de voorkant goed zien.

Nog even terug naar de voorkant, om de aan/uit- en reset-knop in beeld te brengen. Ze voelen prima aan en lijken wat mij betreft er gewoon goed uit te zien. Voor de zekerheid ook nog maar even het gat laten zien waar eventueel je dvds of blu-rays in kunnen wanneer je een optische drive plaatst.

Wanneer je de case open maakt ziet het er allemaal netjes zwart gespoten uit. Boven op zie je het multi-purpose bracket, en aan de rechter zij de HDD cage.

Na dat ik deze, en het steun-balkje uit het midden verwijder, blijft een open constructie over, en kunnen we aan de slag.

Alvorens ik naar het inbouwen ga wil ik nog wel benadrukken dat de ML05 er gewoon fantastisch, en ook netjes afgewerkt uit ziet. Heel uitgebreid oogt het wellicht niet met het kleine formaat, maar de case ziet er heel luxe en prachtig uit, zeker voor huiskamer gebruik mag hij er van mij helemaal wezen.

Inbouwen

Eerst maar even de SSD in de HDD bay plaatsen, zoals je kan zien kan je er 4x 2.5” drives in kwijt, maar gezien de opslag centraal staat, en er niet op gegamed gaat worden, is enkel een kleine SSD in de HTPC nodig.

Het bracket boven de CPU is nog even een twijfelpuntje voor mij. Misschien dat ik toch een 3.5” drive plaats om wat zaken lokaal te draaien, of toch een 120mm ventilator voor extra koeling? Kom daar straks nog maar eens op terug.

Eerst maar even het moederbord plaatsen, zoals je kan zien heb ik de cpu koeler vooraf geplaatst, gezien deze een backplate heeft en om een backplate in de ML05 te plaatsen moet het moederbord er eerst uit. Je ziet op de foto ook dat de kabels van het frontpanel voldoende ruimte hebben, en niet hinderlijk dicht op het mobo zitten.

De HDD bay terug geplaatst, en de voeding in de case gezet. Begint al gezellig druk te worden met kabels, maar toch zie je tussen de meeste onderdelen een paar centimeter ruimte om het niet onmogelijk irritant te maken.

Wat wel even krap was was het plaatsen van mijn Seasonic voeding. Deze is volgens de specs wel SFX, maar heeft een iets uitstekende koeler boven op, het was even flink drukken om deze goed vast in de case te krijgen, en zoals je hopelijk ook op de foto kan zien was hij eigenlijk 1mm te hoog. Ik heb helaas geen andere SFX voeding om te testen, maar ik vermoed dat het aan de voeding ligt, en niet de case. Gelukkig hoefde in de voeding niet om te ruilen, en kreeg ik met een beetje kracht de handel wel gemonteerd.

Multi-purpose bracket terug in de case (al was het maar voor extra stevigheid), met zoals je ziet er niets in. Eerst maar even zien of de extra koeling wel nodig is, en extra storage kan later altijd nog eenvoudig. Gezien ik geen dvds of blurays gebruik, en slot-loading optical drives aan de prijs zijn, ook besloten dat niet te plaatsen. Het zal de temperaturen in elk geval ten goede komen. Met de deksel er op kwam ik er echter wel achter dat een zwarte voeding wellicht beter had gestaan, maar gelukkig komt de bovenkant van de case uit het zicht. Toch maar even een foto erbij voor gebruikers die de bovenkant wel in het zicht willen plaatsen, gewoon een zwarte voeding bestellen dan. (BeQuiet heeft een betaalbare, degelijke, en zwarte SFX voeding als alternatief voor deze Seasonic)

Inbouwen verliep eigenlijk gewoon heel soepel, echter heb ik natuurlijk maar een klein deel van alle inbouwopties benut. Nu verwacht ik dat de meeste gebruikers geen 5 HDDs gaan plaatsen, en dat in de praktijk er weinig zullen zijn die met het inbouwen in de problemen zullen komen.

Kabelmanagement

Een beetje oplettende lezer (nou ja, als je enkel foto’s kijkt zie je het ook al) zal merken dat er geen echte kabelmanagement opties zijn. Zoals genoemd zit er wel wat ruimte naast het moederbord, en tussen de voeding en de HDD bay, en is het aannemelijk dat je daar je kabels zo veel mogelijk naar toe wil trekken.

Met mijn build kostte het niet meer dan een minuutje. De frontpanel kabels trok ik tegen de voorkant, en de overbodige voedingskabels gingen de HDD bay in. Eitje dus, en een minuutje later zag het er redelijk uit, en was de cpu koeler goed vrij.

Ik kan mij echter goed inbeelden dat wanneer je volledig gebruik gaat maken van alle inbouwopties dat het een stuk lastiger wordt. Dan heb je natuurlijk veel meer kabels, kan je de HDD bay niet gebruiken als kabel-dump, en zal een low-profile videokaart enkele kabels ook nog meer in de weg zitten. Zeker wanneer je dan ook nog eens gebruik maakt van de 80mm ventilator spots en een 3.5” HDD, 120mm ventilator, of optical drive in het bracket plaatst wordt het een heel stuk pittiger, en vooral heel erg vol.

Dat is natuurlijk de prijs die je betaald voor een kleine case, en gelukkig zullen er in de praktijk er weinig hinder van hebben. Een SSD, 2.5”HDD, en een optical drive, wellicht met een extra 80mm ventilator, zal gewoon prima vlot te verwerken zijn, en de meeste HTPCs die ik bijvoorbeeld op de forums voorbij zie komen komen echt niet verder dan dat.

Afhankelijk van je build kan het kabelmanagement in de ML05 alles zijn van een eitje tot een regelrechte kabel-hell, maar in de praktijk zal het de meeste gebruikers, zelfs onervaren bouwers, echt niet te lastig zijn.

Koeling

Standaard krijg je geen ventilatoren bij de ML05. Optionele koeling bestaat uit de 2x 80mm plekken aan de rechter zijkant naast het moederbord, en indien je geen optical bay of 3.5” HDD wilt plaatsen kan je dus nog 1x 120mm boven je cpu kwijt. Best nog redelijke opties dus voor zo’n klein kastje.

De grote vraag is natuurlijk of je die optionele koeling nodig hebt. Mocht je een zwaarder APU systeem willen plaatsen kan het wellicht wel nuttig zijn, maar mijn setup met een Pentium G3220 kwam tijdens het afspelen van 1080p content niet eens boven de 35 graden uit met enkel de CPU koeler (Welke overigens wel prima z’n werk lijkt te doen). Zelfs met Prime95 kwam ik niet boven de 55 graden uit, wat natuurlijk ruim binnen de marges zit.

De ventilatieroosters zullen in veel HTPC setups dus gewoon voldoende zijn, mits je de case natuurlijk niet langs alle kanten afsluit. Maar mocht je zwaardere systemen willen draaien heb je dus nog altijd flink wat mogelijkheden om de koeling te verbeteren. M.i. prima koelopties voor een dergelijk kleine case.

Geluidsproductie

De ML05 is geen hele zware case, en de demping vanuit de constructie is dan ook beperkt. Verder heeft de redelijke ventilatie natuurlijk ook een weinig dempend effect op de geluiden, al is de voorkant wel dicht wat een iets positieve werking heeft. Deze build, welliswaar met aftermarket koeler, was echter in de praktijk onhoorbaar.

Nu komt dat natuurlijk ook door gebruik van een SSD als OS-drive, geen gebruik van HDDs, en een stille cpu koeler. Voor de huiskamer zijn dat natuurlijk goede investeringen. Tijdens het draaien van Prime95 moest de cpu koeler wel iets meer aan de bak, maar ook toen bleef de geluidsproductie gering. Prime is een leuke benchmark, maar voor de praktijk natuurlijk een uiterst onrealistische load.

Praktisch met betrekking tot geluidsproductie is er weinig reden om de ML05 niet te overwegen, maar aandacht aan de andere componenten is wel een plus wanneer stilte gewenst is. Luide types 3.5” drives zouden de pret bijvoorbeeld best wel eens kunnen bederven.

Stoffilters

De ventilatiegaten hebben van hunzelf geen stoffilters, je krijgt er echter wel een filter bij in het geval dat je een 120mm ventilator in het multi-purpose bracket plaatst (zie de accessoires foto onder ‘het Uitpakken’). Dat is daar mee eigenlijk ook de voornaamste reden dat ik alsnog overweeg een grote ventilator te plaatsen, op die manier heb je meer controle over de airflow, en kan je stofopbouw dus prima voorkomen. Uiteraard sluit dat gebruik van een optical drive weer uit, en zal het wellicht niet voor iedereen een voordeel zijn.

Gelukkig is zo’n kleine case echter weer eenvoudig schoon te maken, dus wederom, praktisch niet echt een punt.

Alternatieven

Laat ik maar met het meest logische, en m.i enige echte, alternatief beginnen. De SilverStone ML06. Exact dezelfde case, met een ander frontje. Kan je volgens mij eenvoudig zelf je keuze tussen maken. Mocht je de spiegelende voorkant niet mooi vinden heb je daar gewoon een mat zwart “Alu look” alternatief.

Vergeleken met andere merken wordt het al lastiger. Als je je op de diepte van de ML05 beperkt zal je zien dat het de meeste inbouwmogelijkheden heeft, ongeacht de prijsklasse. Streacom heeft enkele modellen welke vergelijkbaar diep zijn, enkele HDDs kwijt kunnen, en ook een slot-loading optical drive kwijt kunnen, ze zijn welliswaar ook iets smaller, maar hebben een aanzienlijk minder koelopties, iets minder drive-opties, en zijn ook nog eens een stuk duurder, zeker wanneer je de prijs van een Pico-PSU vergelijkt met de prijs van een SFX voeding zoals in de ML05.

Zet je de maximale diepte wat hoger, komen er wat meer modellen naar voren in het HTPC segment, echter al snel zal je opvallen dat veel modellen flink duurder zijn, geen optische drive kwijt kunnen, en dat de meeste ook maar zeer beperkt interne drives aan kunnen. Afhankelijk van de feature die je zoekt zal je merken dat er weinig modellen zijn welke op het gebied van features, formaat, of prijs de concurrentie met de ML05 aan kunnen, laat staan op al deze gebieden. Een aantal LC-power types kunnen wel aan de prijs tippen, maar niet aan de uiterlijke kwaliteit, en komen met slechte voedingen en minder inbouw en koelopties.

Enkel wanneer het formaat geen rol speelt komen er wat alternatieven naar voren. Wellicht dat de Epsilon EC-HTPC-1 iets van een concurrent is, deze mag er wat betreft looks zijn, maar is flink groter, kan toch veel minder drives kwijt, en kan ook met de koelopties de strijd niet aan. Maar verder kom ik dan eigenlijk al weer bij SilverStone uit, met bijvoorbeeld de ML03 en ML04. Ook mooie cases, die iets duurder zijn, maar met mATX moederborden, ATX voedingen, en normaal maat 5.25” dat prijsverschil voor veel builds ruim goed maken. Juist dat laatste maakt de grotere broers van de ML05 interessant voor gebruikers die flink diepere en grotere kasten in de huiskamer hebben, maar echt vergelijkbare producten zijn het natuurlijk niet.

De ML05 is dus zeker een interessant, en goed gepositioneerd product als ik naar de rest van de markt kijk. Als je het totaalplaatje pakt, met het formaat, de prijs en de features, en daar boven op de kwaliteit, uitstraling, en afwerking telt, moet je gewoon concluderen dat de ML05 zeker z’n mannetje staat in het HTPC segment, zonder een echte directe concurrent.

Eerst nog maar een paar foto'tjes van de nieuwe HTPC "af"

Oh, hallo! En thumbs up voor de ML05.

Als je een degelijke, extreem compacte, en vooral ook mooie HTPC case zoekt zit je bij de SilverStone ML05 aan het goede adres, en kan je eigenlijk stoppen met lezen. Je hebt een zee aan inbouwopties voor een dergelijk kleine case, flink meer dan z’n concurrentie, en ondanks dat je wanneer je de case helemaal vol stopt met alles wat er in past best even werk aan de bekabeling zal hebben, houdt daar de kritiek eigenlijk wel op. Zeker bij meer waarschijnlijke setups is het verwerken van de kabels gewoon geen punt, en is het werken met de ML05 gewoon heel prettig. Enige minpuntje wat je verder zou kunnen bedenken is dat wanneer je wel een optische bay wilt, het moeten aanschaffen van een slim-slot-loading drive je gehele setup in een wat hoger prijssegment zet.

Mijn ervaring met de ML05 dusver is gewoon erg positief. De looks en afwerking zijn dik in orde, de koeling is prima, en het multi-purpose bracket geeft een erg fijne flexibiliteit om te kunnen kiezen voor meer koeling, opslag, of toch een optische drive. Ik blijf het een grote plus vinden dat wanneer mijn gebruik zou veranderen, dat de ML05 voldoende mogelijkheden heeft om er toch aanpassingen aan te maken. Het is nogmaals een piepklein kastje, maar ook een licht kastje, echter of je de meegeleverde voetjes wel of niet gebruikt, hij heeft voldoende grip om bij het indrukken van de knoppen, of aansluiten van de USB poorten, niet te schuiven. Al zullen de meeste HTPC klanten wel voor een CEC-adapter gaan, is het toch erg fijn in de praktijk.

Al met al dus gewoon een prima HTPC case, ondanks dat ik hem nu een paar weekjes heb staan krijg ik nog altijd een lach op mn gezicht als ik er naar kijk, en dat lijkt mij toch zeker een compliment voor de indruk die de SilverStone ML05 achter laat.

Nog een paar vergrotingen voor de liefhebber:
http://tweakers.net/ext/f/JF2aPihM9vC2rxF5ikpWyvNr/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/EM1OdVRnGkWdFXKCZ2FhdVKw/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/1Ypv2kagAD2wDly1XEpeEFSU/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/Gqs79YbgXs51ZUgd4riN3DGV/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Heb jij ook een Silverstone Milo ML05B?

Erg goeie review, veel dank daarvoor!

Hoeveel ruimte heb je nog boven de cpu koeler? Zou bv een Big Shuriken 2 Rev. B erop passen (58mm hoog) of een scythe shuriken 2 (64mm hoog) erin passen? Ik zou graag de kast icm een APU gebruiken.

Ik begrijp dat je zelf de 120mm fan niet gebruikt? Deze gaat van de maximal cpu koeler hoogte af lijkt het?
De ruimte is inderdaad afhankelijk van wat je in het bracket plaatst. Onderschat het super-kleine formaat niet, het is echt mini mini. 37mm heb je altijd, en 70mm heb je wanneer je er niets in zet. Die koelers gaan dus wel passen, maar met een 120mm ventilator denk ik dat je het kan vergeten, ik heb die koelers hier nu helaas niet liggen om het precies te testen voor je. Wellicht met een beetje mazzel dat je nog een 2.5" HDDtje boven de Big shuriken zal doen passen, maar verwacht niet meer dan dat.

Als je laat weten wat je precies zou willen plaatsen in het bracket kan ik later nog wel even meten voor je!
Wat bedoel je precies met een 2.5" HDDtje?

Ik zou dus voor diezelfde silverstone koeler kunnen gaan die jij gebruikt + een 120mm fan of alleen een big shuriken. Ik ben verder alleen van plan 1 ssd in de kast te plaatsen dus voor de rest weinig warmte ontwikkeling van schijven. Je zou zeggen dan die big shuriken dan wel voldoende moet zijn?

edit: ah je kan ook op het 4-in-1 bracket ook een kleine hd monteren icm een shuriken. Dat is niet nodig denk ik; ik sluit hem aan op m'n nas.

[Reactie gewijzigd door cannonpie op 10 februari 2014 15:51]

Je kan de multi-stuff-bracket ook voor 2.5" drives gebruiken (al vraag ik mij af hoe waarschijnlijk het is, gezien je er elders al 4 kwijt kan). Zo'n 2.5 drive is natuurlijk erg dun, dus als een 120mm ventilator niet zou passen, zou je zo'n dunne drive misschien nog net wel kunnen plaatsen, dat was mijn idee ;)

Probleem met die SST koeler die ik heb is dat die niet op AMD past, dus dat gaat hem niet worden voor jou. Weet niet welke APU je wilt plaatsen, maar ik zou zeker verwachten dat enkel een Big Shuriken, en zonder iets in de bracket er boven te plaatsen, je gewoon een prima koele en stille setup gaat hebben. Als je een dikke A10 gaat overclocken zou ik wat reviews van de Big Shuriken in die situatie opzoeken, en overwegen die 80mm plekjes in de ML05 te vullen, maar nogmaals, wat is je precieze plan?
Ik twijfel nog over de processor maar zeker geen A10 overclocken. Het wordt gewoon een HTPC waar ik af een toe een spel op kan spelen. Meer uitzondering dan gewoonte. Dus waarschijnlijk een A6 of misschien een stapje hoger.
Een A10 met een Big Shuriken gaat ook wel, denk echter dat al die low-profile koelers wat tricky zullen zijn met overclocken, los van je case keuze. Maar in princiepe zal een A8 of A10 met een beetje dikke koeler gewoon moeten gaan, zeker als je de ruimte er boven open laat. Niet natuurlijk je hele case verstikken in je kast eh.
Ik heb een Big Shuriken 2 rev b geplaatst en dit past prima! Echter kan je dan niet meer je 3,5 inch bracket gebruiken.
Heeey mn ML05 review weer eens kunnen bekijken. Blijft een chic kastje :D Dank voor je praktische tip!
Fantastische review zeg! :) In mijn zoektocht naar een HTPC stuitte ik op deze behuizing, ziet er erg goed uit! Bovendien voldoet het met zijn geringe diepte aan de beschikbare afmetingen in ons TV Meubel welke op en top voldoet aan de WAF. Dat zal deze case ook wel doen denk ik!

Wat draai je voor OS en HTPC Software? Is jou systeem vlot te doen met XBMC, 1080P content, eventueel 3D en blu-ray? Of zou je in dat geval adviseren om naar AMD met andere koeling te kijken?

Zou je tevens een advies kunnen geven omtrent een geschikte slot-loading drive? Ik zou hier het liefste een blu-ray in hebben, maar ik weet niet of deze inderdaad geschikt zijn: pricewatch: Streacom OB3 Blu-Ray Drive Zwart / pricewatch: Streacom OB2 Slot-in Bluray Combo drive Zwart

Je mag ook in mijn topic reageren als je wil :)

[Reactie gewijzigd door Joster op 7 maart 2014 13:11]

Wat ik wat minder handig vind, is dat je de optische drive maar aan één kant vast kan schroeven.
De andere zijde zit vasgeklemd tussen 2 lipjes. Dat is in ieder geval de bedoeling. Bij mij had de optische drive net een halve mm speling waardoor die flink ging trillen. :(
Een stukje plakband een paar keer dubbelvouwen doet dan weer wonderen. :)
Bedankt voor deze mooie review.

Ik ben erg geïnteresseerd in deze behuizing, maar ik heb nog een vraagje. Ik heb nog een Arctic F8 PWM liggen. Zou deze erin passen? Hij is namelijk 34 mm diep en niet de gangbare 15 en 25mm. Zou je dit voor me willen opmeten?

Hartelijk bedankt alvast.
Ik heb die case helaas niet meer, deze is vervangen door de Raven RVZ01 gezien ik toch wat game functie wilde hebben. Misschien staat het in de handleiding, anders zou je het deze vriendelijke medetweaker kunnen vragen als hij een keertje tijd heeft.. als hij echt 34mm diep is vermoed ik dat het niet gaat passen, zo veel vrije ruimte staat mij zeker niet bij.
Uitermate goede review! Good job! Dus als ik het goed begrijp geraken er maximaal 2 3.5" HD's in?

[Reactie gewijzigd door Vincent_Mertens op 17 januari 2015 22:34]

Dank je!

En nee, maximaal 1 3.5" HDD, daarnaast kan je nog wel 4x 2.5" SSD/HDD's plaatsen. Als je geen 3.5" drive plaatst kan je in plaats daar van nog 2 2.5" drives plaatsen (6 totaal), maar of iemand dat ooit gaat doen betwijfel ik ;)
Zonde, ik zoek eigenlijk een zo klein mogelijk Mini-ITX case waar 2 3.5" schijven in geraken... Heb je soms een voorstel?
Enige die 1-2-3 in mij op komt is de Elite 110 en/of een SilverStone Sugo SG05 (06 is meen ik even groot?). Uit mn hoofd weet ik er niet gek veel.
Bedankt voor de voorstellen :) Heb deze inderdaad al overwogen, waren ze nu maar niet zo lelijk ;) |:(

En de iets grotere varianten? ML03/04, 07, etc?

En oohhh.. ik zie opeens iets heel nieuws: FTZ01, Fortress variant van de ML07/RVZ01

Zal wel prijzig zijn, maar oof.. mooi!
Die ben ik inderdaad ook al tegengekomen, maar heeft ook alleen maar plaats voor 1 3.5" schijf :( toch bedankt om mee te denken !

[Reactie gewijzigd door Vincent_Mertens op 17 januari 2015 23:29]

Ahhh ja, da's waar ook. En ik heb de ML07/RVZ01 nog wel gehad, dom. Tja, dan ga je toch richting ML03/04. Veel echt kleine kastjes met 2x 3.5"" of meer zie ik niet.
inderdaad, helaas nog maar weinig keus in de sectie 'NAS-vervangende cases' :9
Oh, dat wel, maar dan vooral met meer dan 2 HDD's.

Eventueel zoiets?

SST DS380 is uiteraard ook erg netjes, maar ja, wel voor flink wat HDDs ;)
De SST is inderdaad overkill :D die In-Win valt inderdaad over na te denken, maar had eigenlijk zin om er in de toekomst nog een videokaart bij te kunnen steken, en dat gaat dan weer niet :p ik weet het, ik doe moeilijk 8)7
Tja, dan kom je al weer in het gebied van een Node 304 of een ISK600 ofzo. Weer een stukje groter.