Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Z87M OC Formula Review

Henkoviper 7 februari 2014, laatste update op 12 december 2016, 571 views

ASRock Z87M OC Formula

Helaas tot twee maal toe kapot. Snel bord maar dus niet betrouwbaar.

Pluspunten

• Snel
  • Overklokpotentie
  • Mooi design (persoonlijk)
  • Nette prijs

Minpunten

• Standaard bios (was) niet goed
  • Beperkte ruimte om geheugen, door vele features
  • Betrouwbaarheid: twee kapotte borden in 3 jaar tijd

Layout Score: 4
Tijd voor review nummer twee! Niet omdat ik een briljant schrijver bent, maar meer omdat ik A. Enthousiast ben over allerlei hardware en B. omdat ik hou van leuke foto's van hardware, en deze graag deel.

Het begon enige tijd geleden weer te kriebelen, weer tijd voor wat nieuws. Ik had een mooie i5 750 geprikt op een asrock extreme bordje, maar die ging er dus uit... Tijd voor Haswell of toch Ivy Bridge? Na dubben en afwegen (vooral qua prijs) toch gekozen voor Haswell.

De keuze
Toen kwam voor mij de vraag welk moederbord. Ik had de keuze beperkt naar een aantal moederbordnen die qua prijs-kwaliteit de voorkeur hadden, rekening houdend met de formfactor van mijn behuizing (m-atx, Fractal Design Define Mini). Dit waren de volgende moederborden:
- Gigabyte G1.Sniper M5;
- ASUS Maximus VI Gene;
- MSI Z87 MPower;
- Asrock Z87M OC.

De keuze voor de Asrock was deels een gok en deel gestoeld op de overklokpotentie van het moederbord. Vooral op vlak van geheugensnelheid zijn met dit bord leuke resultaten behaald. Ook de eerdere Asrock-borden zijn me altijd goed bevallen. Voor mij reden genoeg om dit bord aan te schaffen en tegen de tijd dat het verouderd is er mee te gaan overklokken.

After unpackinghttps://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm1MdL9Fz7u.jpeg

Gebruikte hardware
De keuze van de processor was wat gemakkelijker: I7 4770K is en blijf een leuke processor voor al het dagelijks werk. Hoewel: als ik iets prijsbewuster ingekocht had, had ik toch een I5 4670K moeten aanschaffen. Stiekem hoop ik er op dat de games in de toekomst wat meer gebruik gaan maken van Hypertreading...

I7 4770K op de Asrock Z87M OC

Qua geheugen had ik nog een set Corsair Vengeance LP 1600mhz liggen. Deze heb ik vooralsnog gebruikt. Misschien dat ik, gezien de potentie van het moederbord, het geheugen nog een keer upgrade met nog veel sneller geheugen. Echter blijkt het effect van snel geheugen i.c.m. Intel niet zo veel effect te hebben dan bij AMD (met name op vlak van de graphics bij APU's).

De gebruikte SSD is een Sata 600 Samsung Evo 250 GB. Daarnaast staan nog een tweetal 1 tb hardeschijven ingesteld op Raid0 voor data en games.

De gebruikte Videokaart is een Geforce GTX760 Windforce van Gigabyte.

De Compatibaliteit
Alles wat ik maar op het moederbord wil aansluiten werkt. Van een draadloos kaartje tot een Msata schijfje, alles werkt!

De ondersteuning door Asrock
Ik had een vraag over de BIOS, deze liep nogal vast bij langdurig gebruik. Dit werd snel en vakkundig opgelost, o.a. door een (toen nog niet beschikbare) biosupdate. Let wel: De geboden ondersteuning was in het engels.

De prijs
Ik heb dit bord aangeschaft bij Azerty voor circa 135,=. Dit is een scherpe prijs gezien de opties (o.a. Purity Sound, Msata, Mpci, 12 phrase CPU Power).

Featuerset
Zoals gezegd, veel opties, zeker voor een MATX moederbord in dit prijssegment:
- Purity Sound: Goed geluid, met voorversterkte koptelefoon uitgang;
- Msata: tussen de PCI poorten, meest kleine vorm van opslag (gimmick...)
- Mpci: handig voor draadloze kaartjes, zelfs gedacht aan de antennes!
- 12 phrase CPU Power: goed voor overklokken.
- Tof uiterlijk: gewoon omdat ik dat vind! :)

Purity Sound!

Layout
Het enige nadeel blijft de ruimte op een MATX moederbord. De ruimte om de processorkoeler heen is niet gigantisch ruim, waardoor de koeler het geheugen aait. Verder is er aan de positieve kant op een creatieve het Msata slot geplaats. Hoe dan ook is er wel goed overna gedacht!

De prestaties
In een aantal overkloksessies heeft dit bord zich wel bewezen. 4,2 Ghz met de I7 4770K werd met gemak gehaald. Echter is dit vooralsnog mijn enige pc en zal ik hem niet harder gaan overklokken. De pc draait nu 24/7 op 3,9 ghz max (turbo frequentie) zonder dat daarbij de voltages zijn aangepast.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Kan ik vooralsnog heel kort over zijn: door de brakke bios was het moederbord aanvankelijk niet stabiel in de bios. Dit is opgelost, vanaf toen geen enkel probleem meer gehad met stabilteit.

Overklokbaarheid
Het was al weer wat jaren geleden dat ik had overgeklokt. Met dit moederbord is het relatief eenvoudig om over te klokken. Buiten dat alles per detail ingesteld kan worden kan ook worden gekozen voor overklokprofielen van Nick Shih (Asrock incompany overklokker).

Algemene beoordeling
Een fijn bord, stabiel en overklokpotentie. Wat wil je nog meer. Ik ben blij dat ik voor dit bord heb gekozen!

Het moederbord
Tot slot
Ik schrijf zelden reviews. Als er iets mis is, hoor ik het graag: liever dan per definitie een lage boordeling :P

Heb jij ook een ASRock Z87M OC Formula?

Minpunt van beperkte ruimte om geheugen is niet terecht. Wat verwacht je op een Micro-ATX bord?
De ruimte is er gewoon bewust niet. Als je dat hinderd moet je een ATX of E-ATX bord nemen.
Deels mee eens... Ik heb matx borden gehad met circa 1cm meer ruimte. Dit komt dan ook door de vele features dat de ruimte beperkter is. Ook het mSata slot zit niet super praktisch. Toch: Het blijft een geweldig bord! :*)
Heb een vraagje.Hoe heb je het probleem van je bios opgelost.Zit namelijk met het zelde.

Alvast bedankt
Dit was aanvankelijk garantie. Het vervangen bord doet nu, naar 1,5 jaar weer het zelfde: erg irritant probleem. Valt nu helaas buiten de garantie: dus hoop op coulance, en anders de fabrikant aanschrijven.
Tot mijn spijt lijkt er een productiefout in dit bord te zitten of twee keer pech gehad.

[Reactie gewijzigd door Henkoviper op 12 december 2016 22:06]