BlackBerry Z30 Zwart Review

intricate 7 februari 2014, 1.489 views

BlackBerry Z30 Zwart

Pluspunten

• Langere gebruiksduur op 1 acculading, door grotere accu (2880 mAh vs 1800 mAh) en gebruik van amoled scherm waar het OS standaard meerdere menu's in zwarte thema kan tonen dan op de Z10 kan (bijvoorbeeld je instellingen menu).
  • Backcover heeft de "rubbery" gecoate laag, die ook op de zwarte Z10 zit, maar niet op de witte Z10 (en Z30) die weer erg glad is.
  • Speaker kwaliteit (in stereo) klinkt ontzettend goed in vergelijking met de Z10.
  • Toetsenbord toetsen zijn groter door het grotere scherm en iets lagere resolutie wat voor mij nog fijner wegtypt dan de Z10.
  • Betere CPU en GPU, is technisch een positief punt, maar in de praktijk merk ik er zelf eigenlijk weinig/niets van, omdat het OS ook op de Z10 zeer soepel loopt.
  • USB Host mode: Je kunt dus diverse randapparatuur aan je Z30 hangen, bijvoorbeeld toetsenbord/muis (HID), Mass storage (memory stick), tot 500mA. Je kunt het dus als mediaplayer gaan gebruiken als je het via HDMI aansluit op je TV en een toetsenbord erop aansluit. Ook ondersteund BB10.2.1 native android file (APK) installaties, en kun je nu nog makkelijker door bijvoorbeeld een launcher te installeren (bijv. GO launcher) android TV bewerkstelligen.
  • FM radio mogelijkheid na het aansluiten van je koptelefoon die als antenne dient.
  • Betere antenne zorgt voor betere ontvangst in gebieden met lagere dekking.

Minpunten

• Z30 is voor mij een tikkeltje te groot om de swipe down voor het "snelle instellingen" menu te realiseren. Ik heb het toestel zo in mijn hand dat de onderste rand op mijn pink rust, en er soms een kleine verplaatsing van de hand nodig is om met mijn duim de swipe down te kunnen uitvoeren.
  • Amoled scherm vertoond een veel verzadigder beeld dan de Z10 (is Amoled eigen), en hierdoor in camera modus ook veel donkerdere weergave geeft waar donkere tinten moeilijker van elkaar te onderscheiden zijn dan op de Z10 LCD (maakt voor het eindproduct niets uit, gezien het dezelfde camera module betreft op de Z30 en Z10)
  • Amoled scherm lijkt soms een lage refresh rate te hebben waardoor je soms wat artifacts kunt waarnemen (lag?). Hier heb ik op de Z10 nooit last van gehad.
  • [Edit 24-02-2014] Ik weet niet wat het precies is, maar de lag is zichtbaar wanneer ik langzaam het scherm scroll, bij snelle scroll zie je het niet.
  • Scherm is minder scherp dan de Z10 door lagere resolutie en groter scherm. (Edit 11-02-2014, stond eerst als positief punt dat het Z30 scherm scherper was, maar is na vergelijk met de Z10 niet zo, die is duidelijk scherper).
  • Saaie vormgeving, is een mooi toestel, maar het design van de Z10 spreekt mij veel meer aan.
  • Powerknop ligt te ver in de behuizing, bijna gelijk aan de rand waardoor ik toch wel vaak moeite heb deze te vinden, zeker in vergelijking met de Z10 die goed voelbaar is.

Deze review schrijf ik n.a.v. de vraag of de Z30 een waardige opvolger is van de Z10 en of het de moeite waard is om hierin de investeren als je al een Z10 hebt.

Vergelijking review geschreven met OS 10.2.1.1925 ge´nstalleerd (software 10.2.1.537)
Dit is geen review om BB10 OS onder de loep te nemen, daarvoor verwijs ik je door naar de andere reviews.

Ik heb de Z30 gekocht omdat ik een mooie aanbieding zag, en de vriendin wel erg toe was aan een andere mobiel, welke mijn oude Z10 is geworden en ik dus reden had om de Z30 te kopen.

De beoordelingspunten zijn wel voor de Z30 ansich, maar met de positieve vs negative punten vergelijk ik de zwarte Z30 (STA100-2) met de witte Z10 (STL100-2) en niet de Z30 ansich.

Waarom geef ik de algemene beoordeling een uitstekend, ondanks een aantal punten die niet uitstekend zijn?
De punten waar ik minder sterren voor heb gegeven zijn punten die voor mij persoonlijk niet Úcht van belang zijn, en geen dealbreakers zijn.
Het BB10 OS met zijn features is voor mij het belangrijkste en dat is op slechts een paar puntjes na uitstekend uitgevoerd.
Ook kan ik zeggen dat na het draaien van allerlei leaks de updates ook daadwerkelijk veel vernieuwingen en verbeteringen toevoegen wat ik belangrijk vind.

De conclusie is op persoonlijke ervaringen gebaseerd en kan dus voor ieder ander verschillend zijn.

Conclusie:
Op slechts 1 punt na is voor mij persoonlijk de Z30 de moeite waard om van de Z10 af te stappen als je die al hebt en de Z30 als opvolger te kiezen en dat is de grotere accu van 2880 mAh tov 1800mAh van de Z10.
Als ik de aanbieding niet had gehad zou ik niet voor de Z30 gaan, maar de Z10 en het doen met vaker laden of de battery pack eraan hangen.
Het nieuwprijs verschil van ~Ą200 rechtvaardigt voor mij niet de investering voor een betere accuduur.
Wil hiermee niet zeggen dat ik de nieuwprijs voor de Z30 als geheel niet gerechtvaardigd vind.

Als je nog geen BB10 toestel hebt, en zit te twijfelen tussen de Z10 en Z30, dan zou ik voor de Z30 kiezen als je doorslaggevend vindt:
- Een langere accuduur.
- Amoled scherm, hoger contrast, betere zwartwaarden en meer verzadigde kleuren.
- Opties als Miracast/Wifi Direct, USB host, Stereo Speakers aanwezig zijn.
- Nog betere ontvangst in lagere dekking gebieden.
- Een grotere telefoon.

[Edit 24-02-2014] ACCUTEST
Ik heb de Z30 nu 2 weken goed kunnen gebruiken, en ik kom nu doorgaans tot 28-38 uur gebruik (100% - 5%), dat is gemiddeld wel een dikke verdubbeling tov mijn Z10 gebruik waar ik zo'n 12-20uur gebruik heb.

Ge(Ver)bruikersprofiel
Ik ben een gemiddelde gebruiker.

Schermstand continu in de laagste helderheid stand, en is voldoende zichtbaar voor mij, en waar kan de dark theme.
Buiten kan het nog eens voorkomen dat ik de helderheid naar 30% opschroef, maar die zonnige dagen zijn er nog niet veel geweest.

4 email accounts, waarvan 3 exchange, en 1 imap.
2 exchange accounts en imap elk uur gesynced (mail en calender), de andere exchange account handmatige sync.

BBM gebruik ik erg veel, gebruik een RSS reader en de native browser veel, en kijk af en toe wat YouTube filmpjes.
Gebruik de Android Deezer met enige regelmaat als ik in de trein zit, en zal dan max 30min streamen/offline play per dag zijn.

Gamen doe ik zelden.

Maak gebruik van de camera, af en toe op het werk doordeweeks, en in het weekend het meest, zo'n 20-50 foto en een enkele video. Ik sync alles automatisch naar mijn box account via WiFi.

's nachts staat de telefoon met wifi aan, en heb ik of 2G only ipv 2G/3G modus aan, of het mobiel netwerk helemaal uitgeschakeld.

Als ik de BB10 toestelcontrole bekijk (applicatie), verbruikt mijn scherm zo'n 25-40% van de batterij over 24 uur

Te doen:
- USB on-the-go (OTG) testen wanneer ik de kabel binnen heb.
- Miracast wil ik testen, maar heb hier (nog) geen hardware voor.

Heb jij ook een BlackBerry Z30 Zwart?

Ik overweeg mijn BB-Bold te vervangen door een Z30.
In mijn huidge BB is het mogelijk om een schedule te gebruiken voor het uit- en inschakelen - zeg maar een "warme" stop- en start.
Een andere functie was dat het scherm uitgeschakeld en gelocked werd op het moment dat het toestel in een "holster" geplaatst werd.

Weet iemand of deze functies hier ook aanwezig zijn?
Holster functie zit op de Z30 icm de originele holster iig (ook Z10 en Q10) of dit core is van BB10 weet ik niet.

Ik heb geen ervaring met legacy devices, maar BB10 heeft die functie niet Native zover ik weet.