Specificaties 10,2" (1024x600), 16GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC S101 Review

Jilke 15 december 2008, laatste update op 11 maart 2009, 3.818 views

Asus Eee PC S101

Pluspunten

• bouwkwaliteit & afwerking/design
  • SSD
  • afmetingen, portability
  • accuduur

Minpunten

• Prijs enigzins
  • nog geen dualcore-atom

Meldpunt: Een groot aantal foto's is helaas vervallen door omstandigheden. Originele foto's zullen worden herplaatst zodra deze beschikbaar zijn op een nader te bepalen internetlocatie :)

Ter introductie

De markt voor netbooks is op het moment van schrijven enorm aan het boomen, de hype rondom de kleine ultraportable laptops lijkt niet tegen te houden. De voornaamste fabrikanten Acer, Asus en MSI zien hier natuurlijk brood in en banen zich op een eigen manier richting de massa. Zo heeft Acer de Aspire One met een schermgrootte van 9 inch een goedkope oplossing ontwikkeld voor het publiek uit het low-budget segment, MSI volgt dit concept op met de Wind U100. Beide modellen komen niet boven de 400 euro uit, wat dat betreft zijn deze netbooks dan ook de trendsetters van de neerwaartse prijslijn. Fabrikanten willen niet te veel afwijken van de huidige succesformule voor netbooks, namelijk de combinatie laag gewicht, hoge accuduur, klein formaat en een lage prijs.

Heel tegendraads probeert Asus het met de introductie van de Eee S101 op een heel andere manier. De Eee PC S101 is ontwikkeld, in eerste instantie als high-end 'ultimate' model binnen de gehele Eee PC serie. Dit idee heeft voor veel verwarring gezorgd. Er ontstonden vooral veel vragen, zo vroeg men zich af waarom Asus zich afwendt van de oorspronkelijke essentie van de Eee PC. De slogan van de Eee PC luidt "Easy to learn, Easy to work, Easy to play". Onder dit motto zouden de netbooks worden verkocht, voor minder dan 400 euro. De S101 wijkt dus nogal af van de norm, oorspronkelijk zou dit model ook worden gelanceerd onder de ZX serie. Een 12 inch model uit de ZX serie laat overigens nog steeds op zich wachten. Een release vůůr 2009 was de bedoeling.

Gedachtegoed voor de aanschaf

Een tijdje geleden had ik me voorgenomen een laptop te kopen. Naarmate ik meer eisen ging stellen (ultraportable, high-end segment, 10.2 of 12 inch, snel) kwam de S101 als potentiŽle winnaar uit de bus. De strakke indruk die de S101 op afbeeldingen en video's achterliet grepen mij als liefde op het eerste gezicht. Ik heb de S101 sindsdien van dag tot dag in de gaten gehouden, en het werd mij na verloop van tijd duidelijk dat ik over ging tot de laatste fase, namelijk de aanschaf van een dergelijk toestel.

Deze woorden werden begin december omgezet tot daden. Ik heb de bruine variant van de Eee S101 gekocht bij Central Point B.V. voor een prijs van 560 euro excl. verzendkosten. Ik heb tevens een 2GB memory upgrade besteld via een webshop uit Engeland. Na twee dagen arriveerde het DHL busje met een grote doos. In deze doos zat heel veel bubbelplastic en nůg een doos, de black box. Eindelijk had ik de S101 in mijn handen, en kon hem gebruiken. De review wilde ik oorspronkelijk maken nadat de 2GB kit zou aankomen, dit duurt tot op heden te lang, ik maak er dus een update van.

Eerste indruk

Het eerste aspect wat aan de Eee S101 opvalt zijn de looks. De strakke looks van de S101 zijn namelijk een ware lust voor het oog. Als de S101 dichtgeklapt is wordt het ding bedekt door een glanzend bruine pianolak, wat er schitterend uitziet, indien je de stofdeeltjes regelmatig wegveegt met het eveneens bruinkleurige doekje. Asus heeft met de S101 erg gelet op het detail, en - gezien het ultimate predikaat - laat de S101 uitblinken boven alle andere netbooks. De Eee S101 is zelfs dermate luxe dat het bijna mag worden beschouwd als een sieraad. Mijn S101 heeft er al een aantal reisjes met het ov op zitten, en het aantal starende mensen - bijvoorbeeld in de trein - is nogal hoog. :D

Asus implementeert kristalletjes tussen de scharnieren

De zilverkleurige strips geven een luxe indruk

Met de bruine pianoglans is de S101 een mooie verschijning in de woonkamer

Met het oog op detail heeft Asus verschillende uiterlijke features toegevoegd, die zorgen voor de nodige bling-bling. Zo heeft Asus op een subtiele manier kleine kristallen geÔmplementeerd aan beide uiteinden van het scharnier. Wellicht is het mooie design ook wel de hoeksteen van de S101. Het glanzende kader rondom het 10.2 inch scherm ziet er strak uit, en is niet zo dik zoals bij de Eee 901 en 1000. Asus legt zilverkleurig accent op de randen en afwerkingen, wat er mooi uitziet.

Een kijkje onder de kap

Asus levert de Eee PC S101 met een singlecore-Atom N270 processor, nogal gebruikelijk voor een netbook. Op het moment zijn nog geen duidelijke plannen in het vooruitzicht wat betreft een dualcore-atom voor netbooks. Het zal menig lezer dus ook niet verbazen dat de S101 op het gebied van data-encryptie en andere processortaken niets speciaals doet. De S101 is voorzien van 1GB intern geheugen dat zich samen met de Atom processor huisvest op een Intel 945 GSE moederbord. De 945 GSE heeft een embedded graphics driver, genaamd GMA 950, en is met een tdp van 16W niet erg zuinig.

Heeft Asus dan helemaal niets nieuws toegevoegd onder de kap? Onjuist, want de SSD wordt hier over het hoofd gezien. Waar de MSI Wind, de Samsung NC10, de Acer Aspire One en visa versa gebruik maken van een conventionele HDD, wordt de Eee S101 geleverd met een Solid State Disk. Dit verklaart ook gelijk waarom de prijs een stuk hoger ligt. De SSD heeft een capaciteit van 16GB, is fluisterstil en presteert buitengewoon goed. Hierover later meer (lees: Op de testbank). Het 10.2 inch widescreen ziet er scherp uit, de kleuren lijken verzadigd, maar niet altijd natuurgetrouw.
Op het gebied van andere externe features beschikt de S101 verder over drie USB-poorten, 807.11n draadloos netwerk adapter, een 100/1000 gigabit lan aansluiting, een VGA-aansluiting en een 1.3mp webcam. Enige wat ontbreekt voor een netbook van dit kaliber is wellicht een 3G verbindingsmogelijkheid.

Asus Eee S101 op de testbank

Zoals genoemd liggen er niet indrukwekkende dingen onder de kap van de S101. Voor ongeveer 600 euro krijg je dan ook een gewone Atom processor, terwijl andere netbooks met een vergelijkbare prijs - zoals de Asus N10J - meer hebben te bieden. Om de prestaties te vergelijken heb ik verschillende benchmarks gebruikt waaronder het gebruikelijke PC Mark 2005 en HD Tune. Daarnaast heb ik een drietal games getest met fraps, namelijk Age of Empires II: The Conquerors, NFS: Underground 2 en Far Cry.
Alle benchmarks zijn overigens gegenereerd in de super-performance mode, 1.7GHz. Een kanttekening moet worden gemaakt die betrekking heeft op multithreading performance. Ik heb namelijk meerder installaties tegelijk uitgevoerd, wat de S101 nog prima kon verwerken.

grafiek afkomstig van MobileComputerMag

Benchmark 1: SuperPI

Om een breed perspectief te ontwikkelen op het gebied van performance heb ik ook de diverse componenten apart getest. Hierbij ben ik van start gegaan met de Atom processor. Om de Atom te testen heb ik SuperPI en PC Mark gebruikt, alhoewel de CPU ook invloed uitoefent in andere benchmarks.
SuperPI laat de processor een getal met een x-aantal getallen achter de komma berekenen. De snelheid waarmee dit gebeurt variŽert van enkele seconden tot minuten, afhankelijk van het te berekenen getal.
Het meest gebruikelijke aantal is 1M, oftewel 1 miljoen getallen achter de komma. Hier volgt het resultaat van de SuperPI benchmark uitgevoerd op mijn S101, die meer dan een minuut nodig heeft voor de 1M test.

Benchmark 2: HD Tune 3.10

Met HD Tune wordt de minimale, maximale en gemiddelde doorvoersnelheid berekend van een HDD of SSD. Voor de test lezen heb ik twee resultaten behaald. Het behaalde resultaat in de super-performance mode ligt op gemiddeld 70 MB/Sec voor lezen. In de Power Saving mode haal ik echter snelheden van boven de 90 MB/Sec. Dit verschil heeft te maken met de bekende bug, waarbij een hogere HD Tune score wordt gehaald als de Eee PC zich in de Power Saving mode bevindt.

Het is een algemeenheid dat de SSD aanzienlijk trager wordt naarmate er meer druk wordt gelegd op de datacapaciteit. Ik heb mijn tests behaald met ongeveer 8.5GB aan beschikbare ruimte, oftewel 55%. De reŽle scores zouden dus een stuk hoger kunnen liggen, en dus afwijken van mijn resultaat. Gemeten in de power saving mode haalt de S101 gemiddeld 50 MB/Sec meer dan een conventionele HDD uit een Eee 1000, en gemiddeld 30 MB/Sec meer dan een WD Raptor van 74GB.

Hier is een pagina te vinden waar gebruikers van de Eee 1000 hun HD Tune scores hebben geŁpload. De scores van een Eee 1000, de voorloper van de S101, lopen uiteen van gemiddeld 35 MB/Sec (standaard 80GB HDD) tot 50 MB/Sec (250GB HDD). Een HD Tune benchmark uitgevoerd op een 1TB Samsung Spinpoint F1 resulteert in een leesscore van gemiddeld 115 MB/Sec, de SSD die in de S101 zit presteert dus relatief erg goed.
Al met al leent de S101 met de snelle SSD zich goed voor het laden van data, wat zijn grote bijdrage kent tijdens het opstarten van windows XP (gebruiksklaar na < 30 seconden).

Benchmark 3: PC Mark 2005

Om een allround score te behalen voor het systeem als geheel heb ik PC Mark 05 gebruikt. Op het internet kwam ik een aantal resultaten van een dergelijke benchmark tegen. Allereerst heeft Hardware.info de S101 ook getest, en kwam uit op 1450 CPU marks, 1843 memory marks en 8880 HD marks.
Register Hardware kwam uit op gelijkwaardige resultaten voor de CPU, echter wist RegHardware 500 meer memory marks te halen uit de S101 en 600 minder HD marks. Zowel HWI als RegHardware hebben geen systeemscore vermeld.

Mijn eigen benchmark resulteerde in scores die variŽren van 1695 tot 1774 PC marks. Ik behaalde - bij mijn enige geregistreerde benchmark - 1475 CPU marks, 2127 memory marks, een graphics score van ongeveer 550 en een HD score van 7800. Ik zal een update maken wanneer er betere scores zijn.
Met ongeveer 1700 PC marks loopt de S101 toch meer dan 200-300 punten voor op andere Eee's.

Benchmark 4: Age of Empires II: The Conquerors

Deze RTS is al tien jaar oud maar is nog steeds een geliefde naam onder AoE fans. De game is voor zijn tijd erg zwaar (CPU-limited) en is goed speelbaar op een netbook ŗ la Eee S101. Aangezien fraps geen relevante score kan weergeven (300/400/500 FPS on avg. lijkt me overdreven) zal ik in mijn eigen woorden vertellen of het wel of niet draait. De game draait soepel bij een resolutie van 800x600 en high settings. Ik heb dit getest door een multiplayer game te starten met 5 man. Zelfs met de hele map explored en gemiddeld 150x5 units in totaal draait de game vrijwel zonder schokken of lag.

Benchmark 5: Need for Speed: Underground 2

Deze game draait aanzienlijk minder op de Eee S101 en de GMA 950 graphics driver vormt duidelijk de bottleneck. De game is goed speelbaar wanneer niet wordt gereden in gebieden met veel rendered objects of veel auto's. De embedded graphics driver beschikt over dynamisch - door het RAM toegewezen - geheugen, ik vermoed dat, naarmate het interne geheugen wordt upgradet van 1GB naar 2GB, er meer videogeheugen zal worden toegewezen waardoor de S101 meer fps zal produceren.
Overigens heb ik met een aantal software tweaks binnen de GMA 950 driver de fps laten stijgen in NFS:U2. Ook heb ik een speciale 3d-emulator gebruikt. De game is dus speelbaar, maar niet vloeiend. Wat betreft Far Cry geldt eigenlijk hetzelfde principe, dus hoe meer objects, hoe lager de fps.

Bouwkwaliteit & Ergonomie

De Eee S101 voelt erg stevig en gladjes aan. Dat laatste komt omdat de aluminium body is gepolijst. Wanneer het scherm wordt uitgeklapt bewegen de twee scharnieren soepeltjes mee, zonder kraken of stoten. De zilverkleurige metalen strips vormen een degelijke afwerking, en zien er uit als eye-candy. . Groot voordeel is dat het netbook zo klein is, waardoor het stevig in de handen (of zelfs ťťn hand) is vast te pakken. Overigens kan de S101 gelukkig tegen een flink stootje, mede omdat er een SSD in zit (Solid/vaste staat). Een ander aspect aan de hoogwaardige bouwkwaliteit is het toetsenbord, wat 90% representeert van een fullsized-keyboard. Zoals te zien op het volgende plaatje zijn de marges tussen de toetsen erg klein zodat er weinig stof naar binnen komt. De toetsen voelen goed aan, en zijn voorzien van glinstering. Het touchpad is lekker zacht en strak ingericht. Ook op ergonomisch vlak gooit de S101 wederom hoge ogen.

Hier glipt geen druppel water meer tussen..

Warmte- en geluidsproductie:

Het netbook wordt nooit heet, en blaast ook (bijna) nooit. Het product voelt handwarm aan, en gemeten temperaturen uit speedfan bevestigen dit. De Atom processor is met een tdp van gemiddeld 4W dan ook erg zuinig. Op alle onderdelen wordt energie bespaard, zo ook bij de opslagcapaciteit waarbij is gekozen voor een SSD (geen roterende platters die veel warmte produceren). Geluidsproductie van de S101 nadert nihil, het enige hoorbare is de Realtek HD audio speakers, die hun werk ook goed doen tijdens afspelen van streaming-media zoals youtube.

onder load wordt de CPU en chipset niet warmer dan ~10 graden

Mobiliteit & Accuduur:

De Eee S101 weegt inclusief accu 1.05 kg, lekker licht dus. Dit lage gewicht gecombineerd met kleine afmetingen, waaronder een breedte van 26.5 cm, een diepte van 18.3 cm en een hoogte van 2.4 cm vormen de ideale samenstelling voor een ultraportable. In tegenstelling tot 99% van alle andere laptops is de S101 met 1 stevige hand vast te houden 'on the fly' terwijl je met de andere hand het touchpad bestuurt. Ook kan het ding makkelijk mee worden genomen in de trein, in de auto, of zelfs op de fiets (nog niet getest, maar theoretisch mogelijk :+ ). Je kunt dus wel na gaan dat de S101 echt overal mee naartoe wordt genomen, niet voor de nuttigheid, maar omdat 'ie gewoon zo mooi is. (hierover valt nauwelijks te twisten ;) ). De meegeleverde batterij gaat ongeveer 4 Š 5 uurtjes mee in de high-performance mode. Ik gebruik vaak de super-peformance mode dus moet ik het doen met 3 tot 4 uurtjes. De oplader van de batterij is in verhouding erg klein en doet eerder denken aan een oplader van een mobieltje/PDA. Asus levert de S101 inclusief een bruine tas/hoes met een zachte stof en een schoonmaakdoekje. Dit schoonmaakdoekje dient overigens erg vaak te worden gebruikt, want na intensief gebruik zijn veel vingerafdrukken te zien op de S101, ook trekt hij veel stof aan.

de Eee S101 trekt veel stof aan

Wat je ervoor betaalt...

Een adviesprijs van 600 euro voor een netbook lijkt ů zo duur te zijn maar dit moet worden gerelativeerd. De meegeleverde SSD is bijna zo snel als een WD Raptor 74GB in Raid0 opstelling, zo blijkt uit een externe test, die tegen de 300 euro kost. Ook de grafische opsmuk en strakheid van de S101 zijn van ongekende kwaliteit, wat de S101 echt laat uitsteken boven de rest van de netbooks. De afwerking, bouwkwaliteit en afmetingen zijn van een totaal ander niveau als andere netbooks uit de Eee serie. De Eee S101 als product lijkt in essentie veel meer op de onbetaalbare Sony Vaio's, die weliswaar sneller zijn, maar lang niet zo portable. Er wordt bij de S101 echt betaalt voor kwaliteit, dus vind ik een prijs van 550-600 euro best rendabel.

Eindoordeel:

De S101 doet zijn 'ultimate'-predikaat werkelijk eer aan, en straalt alle kenmerken uit van een kwaliteitsproduct. De onbetaalbaar mooie looks van het ding, gecombineerd met uitstekende performance van de SSD, een degelijke afwerking en bouwkwaliteit, fenomenaal kleine afmetingen, een ergonomisch ingericht toetsenbord, een warmte- en geluidsproductie die bijna niets voorstelt en een hoge mobiliteit maken de S101 het beste netbook dat tot nu toe is gelanceerd. De essentie van de S101 is dat netbooks niet alleen bestemd zijn voor het low-budget segment en de simpele gebruiker, maar ook voor de zakenman met gevoel voor mode. Dit ding doet gewoon alles wat ik ervan verlang, en doet dit beter en sneller dan andere netbooks zoals de MSI Wind, vandaar dat de S101 mijn keuze is geworden.

* Ik zal te zijner tijd een update maken wanneer ik het interne geheugen heb upgegrade van 1GB naar 2GB, wat hopelijk ook winst in prestatie zal opleveren voor games die meer eisen van de embedded grafische kaart

Heb jij ook een Asus Eee PC S101?

is dit wel realistisch? Ik denk dat de meeste gebruikers de 16 GB verder vol zullen hebben

Wel een prima review, maar het wordt al heel snel duidelijk dat we hier met een "fan" te maken hebben en dat er weinig minpunten belicht gaan worden. ;)
Ik zou zeggen, herschrijf deze review (natuurlijk moet je dan eerst een S101 zien te bemachtigen ;)) en probeer eens wat zwaarwegende negatieve punten te vinden.

Behalve de prijs en lak aan innovatie wat betreft technische specs zal het aantal minpunten je vies tegen vallen.
Interressante review. Binnen het netbook-segment vind ik het ook wel een van de mooiste qua looks.

Sommige beweringen zijn echter wel erg fanboy-achtig: "Dit ding doet gewoon alles wat ik ervan verlang, en doet dit beter en sneller dan andere netbooks zoals de MSI Wind"

Zelfs in je eigen bron komt de MSI Wind sneller uit de bus. De EEE PC S101 heeft een erg snelle SSD, maar verder presteert hij net zoals elke andere Atom-based netbook. Als we "Super-performance mode" van 1.7 Ghz als maatstaf nemen, moet je op de MSI Wind ook de Turbo-mode enablelen, die draait dan op 1.98 GHz, dan legt de S101 het zeker af qua snelheid (op pure harddisk-benches na).

Verder een erg nette review met mooie foto's.

Overigens ben ik geÔnteresseerd in welke software tweaks je binnen de GMA 950 driver hebt gedaan om de fps laten stijgen in NFS:U2. Heb je hier een link/guide van?

[Reactie gewijzigd door EMP op 15 december 2008 10:51]

Hey, die MSI wind is bij CPU taken sneller dan de S101. Ik heb nu niet veel tijd, zal later op de dag post aanpassen met info over die GMA 950 tweaks.
ik ga nog het een en ander aan de lay out van deze review aanpassen. Komt goed, komt goed mensen ;)
Werkelijk ongelooflijk duidelijke en gestructureerde review!
Ben helemaal onder de indruk, in zekere zin dat ik ook overweeg er 1 te gaan sparen...
Gefeliciteerd met je aankoop en vooral review;
Een hele duidelijk goed onderbouwde review. zijn 5 sterren waard. _/-\o_
Geweldig mooi review!
Deze review bevindt zich nog in de *beta* fase is af.

Zal nog veel aanpassing ondergaan, o.a. beter plaatjes (minus het hostdump logo).

fixed

Ook inhoudelijk zijn een aantal zinnen nog niet helemaal correct.

Zit nu op school.,.

Typo edit 15:30, ma 15 dec.

[Reactie gewijzigd door Jilke op 15 december 2008 16:08]

Mooie review Jilke, erg uitgebreid en duidelijke foto's.

Wel wat opmerkingen over je review:

- Sommige statements zijn niet juist. De vergelijking tussen de 16GB SSD van de S101 en de Intel X25-M snijdt totaal geen hout. HDtune is ene synthetische benchmark en test dan nog maar de helft van het verhaal. Als je kijkt naar de schrijfsnelheden en eht aantal IOps kom je al snel tot de conclusie dat het twee totaal vershillende werelden zijn.

Maar inderdaad, 90MB/s lezen is erg snel voor een netbookje. Dat merk je wel bij het opstarten van windows, internet, office enz..

- De benchmarks lijken niet allemaal van jou afkomstig. Het is wel netjes om dan even de bron te vermelden bij die twee vergelijkende grafiekjes.
Goed opgevallen Frank, ik heb het topic waar X25M specs zouden zijn terechtgekomen niet echt gecontroleerd op juistheid. Zal het eventueel aanpassen.

Edit 16:24: fixed
Welke benchmarks? Hoezo zijn die niet van mij afkomstig? Waar heb je het over FK ;).

Nee, behalve de grafiek van RegHardware (is genoemd!) en de performance grafiek is alles toebehorend aan mij. en dat kan ik bewijzen, kom ff online op msn en ik stuur je de plaatjes

[Reactie gewijzigd door Jilke op 15 december 2008 16:30]

Toch mooi Jilke, dat je je laptop getest hebt met een game uit 1999 :) (Maar wel de mooiste game die er is gezien haar tijd) Verder mooi verhaal!
Goede review.

Wellicht interessant om ook de schrijfsnelheid van de SSD te tonen via HD tune. Hier een andere test: http://www.umpcfever.com/news/?postid=1422
Verder de mogelijkheid tot vervanging van de SSD. Deze 16GB SSD is erg snel, maar als high performance zou bv 32 GB ook niet misstaan.

Wat ik gemist heb is de resolutie van het scherm. Ok, het is een netbook en dan is 1024x600 gangbaar. Maar aangezien het hier om een high performance model gaat zou je ook een hogere resolutie kunnen verwachten.
Eens. En dan ook niet alleen de writespeed, maar vooral de access time. Een hoge write speed zegt niet zo veel, als je tot 250ms moet wachten voordat het op de disk staat (zoals de eerste OCZ toendertijd).

Zou je dat nog willen testen?