Fractal Design Define R4 Pearl Black

Specificaties Tower • 9 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Define R4 Pearl Black Review

Eddo-79 7 februari 2014, laatste update op 7 februari 2014, 1.540 views

Fractal Design Define R4 Pearl Black

Pluspunten

• Stevig!
  • Strak vorm gegeven
  • Veel accessoires en inbouw mogelijkheden
  • Niet duur.
  • Kabelmanagement mogelijkheden

Minpunten

• Kabelmanagement is wel belastend voor de modulaire kabels van sommige voedingen
  • Ontbreken van schroefgaten op backplate voor volledige GigaByte moederbord ondersteuning

De 50e review voor de Fractal Design R4. Er is al heel veel gezegd en geschreven over deze kast, ik hoop daar eea aan te kunnen toevoegen.

De kast is gevuld met:
  • GigaByte Z87-HD3
  • i5 4670K met Scythe Mugen 4 PCGH
  • 16 GB Crucial PC1600
  • Samsung 830 128GB SSD
  • 2 x WD Green 2TB
  • LG BluRay brander/speler
  • OCZ ModXStream 600W modular.
  • XFX HD6850
Allereerst de bevindingen van het uitpakken:
De doos is groter dan verwacht en erg zwaar. Na de kast uitgepakt te hebben viel mij op dat de kast met name veel breder is dan een standaard MIDI-tower en dat het gebruikte plaatmateriaal dikker is. Veel schroefjes, ringetjes kabeltjes, tie-wraps meegeleverd. Handleiding is netjes en simpel.

De eerste indruk:
De kast is compleet en voelt erg solide en goed gebouwd. Als voorbeeld van de kwaliteit:
  • De zijpanelen vervormen niet zodra je deze eraf haalt. Ze voelen zwaarder en steviger dan normaal.
  • De deur voelt zowat als een autodeur. Zwaar en stevig.
  • De ingebouwde ventilatoren doen hun werk zeer stil
  • Ik liet per ongeluk een schroevendraaier vallen op de kast: Niks, niet eens een krasje. De lak is erg stevig.
Door kabelmanagement van de kast heb je de kans om alles achter de backplate achter het moederbord weg te werken.
Veel ruimte voor SSD's en HDD's, waarbij je zonder convertor zowel 2,5" als 3,5" kan inbouwen en optioneel kan vastzetten met rubberringen voor geluidsreductie.

Het inbouwen:
Moederbord: Ging snel en simpel, maar ik mis schroefgaten in de backplate om de alle schroeven van mijn Gigabyte Z87-HD3 te ondersteunen. Gevolg is dus dat bij het aandrukken van bijvoorbeeld geheugen, SATA-connectors en de ATX-connector het moederbord doorbuigt doordat er geen ondersteuning is. Voorzichtig dus!

SSD en HDD's: 1 keer in een van de vele brackets monteren en vervolgens vast klikken. Kabels lopen achterlangs. Mooi!

Bluray: Frontje eruit, drive erin, 4 schroefjes. Cést tout.

Voeding: Zoals gezegd had ik echt een behoorlijke uitdaging met het kabelmanagement van de kast. Het werkt prima, maar gaf wel een uitdaging aan de kabels van mijn OCZ modulaire voeding. Die staan dus vrij strak.

Aansluiten van de ingebouwde fans ging prima. Ze verzetten behoorlijk wat lucht en ze zijn erg stil.

Aansluiten van de connectors voor Powerswitch, front USB en audio e.d. ging prima. Kabels zijn lang zat. Enige is dat mij niet helemaal helder is hoe de power-LED ook als HDD-LED kan werken. Zoek ik nog een keer uit.

Het gebruik:
De kast is stil! Geen trillingen door het zwaardere metaal. Geen trillingen doordat ik de HDD's ingeschroeft heb met rubber ringetjes die bijgeleverd zijn. Front USB en Audio werkt prima.

De kast blijft ook goed koel:
De ingebouwde fans leveren voldoende koeling. Idle rond de 23 graden, onder full load max 30 graden, met een overklokte CPU en op volle toeren draaiende GPU-fan.

Deurtje voelt erg stevig.

En als laatste: de kast is mooi strak vorm gegeven en in mijn geval zeker een aanwinst om in het volle zicht te zetten.

Heb jij ook een Fractal Design Define R4 Pearl Black?

Je kunt de power-LED simpel weg als HDD-LED aansluiten op je moederbord, stekertje even op de andere pinnetjes zetten dus :)
Heb je de cpu koeler eerst op het moederbord gezet en samen in de kast gemonteerd of eerst het moederbord in de kast en daarna de cpu koeler erop gezet?

Ik heb de zelfde kast en cpu koeler besteld.

[Reactie gewijzigd door pimsch op 25 maart 2014 12:07]

Kast op de kant gelegd, mobo erin, koeler erop. Achteraf had ik denk ik eerst de koeler erop moeten doen voordat ik het mobo in de kast plaatste. Is behoorlijk geklooi, met name aan de kant van de I/O plaat is er erg weinig ruimte.