Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ V2400W Zwart Review

The 7th Guest 14 december 2008, laatste update op 14 december 2008, 1.094 views

BenQ V2400W Zwart

Pluspunten

• mooie kleuren
  • extra mat zwarte rand geeft geen schittering
  • stil
  • design
  • staat stevig

Minpunten

• voet oogt wat goedkoop
  • niet verstelbaar c.q. roteerbaar
  • karige cd zonder MagicTune-achtig programma
  • dure helpdesk van ¤ 0,60 per minuut.

Ik heb deze monitor gekocht er vervanging van de Samsung T220. Die was niet slecht maar produceerde een irritante piep bij een helderheid van minder dan 100%. Ook reflecteerde de glanzende rand aan de binnenzijde wat lelijk oogde.
Vandaar dat ik op zoek ging naar een mat zwarte monitor. Al snel kwam ik uit op de Samsung 2243BW en de 2443BW: matzwart, en in hoogte verstelbaar, een draaibare voet en roteerbaar. Niet dat ik al die functies intensief zou gebruiken, maar het was wel iets wat meespeelde. Ik neigde uiteindelijk erg naar de 24" versie, en zo kwam ik op een gegeven moment uit bij de BenQ V2400W. Een mooi design met een glanzende rand maar een mat zwarte binnenrand, waardoor er geen reflecties ontstaan. Helaas is de monitor op geen enkel wijze verstelbaar (alleen kantelbaar), maar kent één groot voordeel: hij is stil.

Featureset

Van de site van BenQ:

LCD Grootte 24"
Resolutie (max.) 1920x1200 (WUXGA)
Pixel pitch 0,270 mm
Helderheid 250cd/m2
Contrast 4000:1 (DCR)
Reactietijd (tr/tf) 2ms
Beeldschermgebied 518.4 x 324.0 (mm)
Kleuren 16,7 miljoen
Stroomvoorziening Ingebouwd
Afmetingen (HxBxD) 563.8x369.4x191.7 mm
Nettogewicht 6.7 kg
Accessoires (meegeleverd) VGA signal cable

Op zich netjes, maar niet bijzonder. Het is eenTN-panel, dus de kleuren en kijkhoek zijn beperkt. Wel 2 ms. reactietijd, maar het verschil met 5 ms. ia voor het menselijk oog niet waarneembaar.
Dat er geen DVI-kabel wordt meegeleverd is een gemis, hoewel de kabel die Samsung meelevert, aan de korte kant is. Ik heb er toen dus nog één moeten kopen.
De CD is erg karig en bevat niet meer dan een driver, wat kleurprofielen en een heldere handleiding. Voldoende, maar niet meer dan dat. Verlies de cd niet, want de driver is niet op de site te vinden!

Kleurweergave
De kleuren zijn zeer mooi. Niet te blauw en zwart is zwart, althans, niet grijs. Er wordt een aantal kleurprofielen meegeleverd, waarvan Standaard en sRGB het mooiste beeld opleveren. De kleuren zijn levendig, zonder te overdrijven. Ik vind ze net zo mooi als op de T220.

Contrast en helderheid
Waar de meeste monitoren Out of the Box te helder zijn, is de BenQ meteen goed. Het contrast staat op 50 en de helderheid op 90. Ik heb nog inet de behoefte gehad dit te wijzigen, maar was gewend aan de erg felle Samsung, die ik overigens wel lager had gezet (met piepen als gevolg).

Ghosting
Ik speel en beschik niet over snelle spellen, maar uit deze vier must-read reviews blijkt dat er geen merkbare ghosting aanwezig is.

Pixeldefecten
Ik heb bij mijn monitor pixelgarantie besteld en daar ben ik blij mee want de winkel belde mij dat de 1e monitor 1 kapotte pixel had. Dit 2e scherm is perfect.

Bouwkwaliteit en afwerking
De monitor oogt degelijk. Helaas wel erg veel plastic, maar het oogt niet goedkoop, behalve de zilveren voet, die er wel plastic uitziet. Stevig is de voet wel en hij zit stevig aan de monitor vast. Alleen als je een gammel bureau hebt zal de monitor kunnen wiebelen als je er tegenaan stoot.
De monitor is 100% stil, dus die claim klopt. De bovenkant bij de ventilatiesleuven wordt wel warm, maar zeker niet heet: het voelt prettig warm aan.
De toetsen zijn touchbuttons en zijn zeer aanraakgevoelig maar reageren wat traag. Eenmaal gewend gaat het allemaal makkelijk en het OSD zit slim in elkaar. Toch is een programma als MagicTune makkelijker, maar zoiets levert BenQ niet, wat wel jammer is.

Vormgeving
De vormgeving van deze monitor is uniek: de voet zit naar rechts en het geheel is hoogglans zwart met zilver. De redelijk grote knoppen zitten linksonder maar staan niet lelijk. Ik vind het mooi maar er zijn ook mensen die het spuuglelijk vinden. Het is is ieder geval apart.

Ik heb ¤ 340 betaald voor deze monitor en dan is ¤ 80 meer dan de 2443BW. Daarvoor krijg ik een mooi design, een stille monitor en een mooi beeld. Zou de voet verstelbaar zijn, zou de prijs goed zijn geweest, nu is het eigenlijk iets te hoog.
Je moet jezelf afvragen of het het extra geld waard is. Ik was waarschijnlijk net zo blij geweest met een Samsung, op voorwaarde dat hij stil is. Dat is bij de BenQ sowieso het geval en dat is voor mij wel wat extra waard. Ik ben tevreden met dit juweeltje.

Heb jij ook een BenQ V2400W Zwart?