Specificaties Basispakket met 500GB interne opslag - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Sony PlayStation 4 500GB Zwart Review

DarkElement 5 februari 2014, laatste update op 30 april 2014, 3.281 views

Sony PlayStation 4 500GB Zwart

Pluspunten

• Remote play
  • Strak design
  • Simpel maar goed verpakt
  • Stevige mooie console
  • Fijne controller met tegelijkertijd als minpunt wel de L3/R3 pookjes.
  • Ruim aanbod in games
  • Het leuke lichtbundeltje bovenop de console

Minpunten

• Headset kwaliteit
  • DLNA ontbreekt helaas
  • Rubberen pookjes gaan snel kapot
  • Touchpad lijkt meer een gimmick in de meeste games
  • Niet uit kunnen schakelen van de lightbar op de controller
  • (Nog) niet backwards-compatible met PS1/2/3/PSP

Randapparatuur Score: 3
Spelaanbod Score: 4
Multimedia Score: 3

Hier is dan mijn allereerste review op Tweakers ooit, elke op- of aanmerking is zeer welkom en zal bij elke vorm van feedback ook proberen de review hierop aan te passen. O+

Inleiding:
Na een PSOne, PSP en een helaas tot aan de release van de PS4 telleurstellende PSVita te hebben gebruikt werd het dan tijd voor de nieuwste telg in de familie van Sony Playstation, de PS4! :o :o :o

Ik heb vanaf de dag van release enkele weken moeite moeten doen om er 1 te kunnen bemachtigen maar na wat geluk bij Bart Smit er toch 1 kunnen krijgen. Oh ja voor ik fanboy-reacties op me afgevuurd krijg, ik kom van de Xbox 360 en heb voor de PS4 gekozen wegens de prijs.

Verpakking:
Hier kan ik kort over zijn, het hele boeltje was goed verpakt in een mooie grafisch vormgegeven doos met een handig handvat eraan en de inhoud was zoals we gewend zijn van Sony goed verdeeld in aparte vakjes en daarop weer in plastic zakjes. Kortom uitstekend verpakt.

Om je een beeld te geven:
De doos van binnen: Alle componenten in aparte vakjes en de console zelf in bescherm-foam, daaromheen weer plastic en dat weer in een kartonnen vak, goed beschermd dus :) (unbox-foto van Google)

Randapparatuur en accesoires:
Ik zelf heb gekozen voor de bundel zonder camera en met 1 enkele controller (heb een PSVita die als 2e controller kan dienen) de reden hiervoor is dat ik niet heel erg onder de indruk was van the Playroom en toch aan mijn budget moest denken, ik dacht een camera toch niet nodig te hebben, want ja, het aanbod aan games/apps die dit ondersteund is op het moment toch schaars, iets voor later misschien ;)

Waar ik afgezien van de console misschien wel het meest van onder de indruk ben is waarschijnlijk toch de controller. De rubberen pookjes met de 'kuipjes' (laat ik ze even zo noemen) zijn een genot voor je vingers en ook de triggers met inkepingen zijn erg fijn te noemen. De lightbar is een leuke toevoeging maar kan helaas tijdens het spelen niet worden uitgeschakeld, dimmen zou een optie zijn in een toekomstige firmware update, gezien ik geen camera-bundel heb kon ik de functionaliteiten van de Lightbar i.c.m. the Playroom helaas niet testen.

Dan het nieuwe touchpad, deze reageert prima. Jammer genoeg worden de functies hiervan weliswaar beperkt tot bijvoorbeeld het oproepen van een map en het bedienen van de 'muis'. De enkele titel waar hier wel meer gebruik van werd gemaakt was in mijn geval Killzone Shadowfall al was dit meer een gimmick dan dat het echt iets toevoegde. Ik denk dat hier veel meer inzit!

Over de meegeleverde headset ben ik totaal niet te spreken, deze bestaat uit 1 minijack-draadje met een enkel mono-oordopje en de geluidskwaliteit van dit alles is voor mijn gevoel matig. Dit hadden ze bij de Xbox 360 toch beter voor elkaar! Eigenlijk ben ik helemaal geen gebruiker van headsets en heb deze snel in een laatje gegooid en kan me voorstellen dat de gemiddelde gamer deze snel vervangt voor een beter model, bijvoorbeeld de PX4.

Ik vermoed dat ik hem slechts incidenteel uit de la pak als ik eens zin heb om te etteren met vervelende pubertjes online of domme lol met vrienden.

Als laatst in deze categorie ga ik even aandacht besteden aan PSVita Remote Play, een functie waar ik lang voor release van de Playstation 4 erg naar uitkeek. Stel je voor, relaxt Killzone spelen tijdens het doen van je behoefte. :D

Maar jezus wat hebben ze de grote verhalen waar weten te maken!

Geen haperend beeld, geen framedrops whatsoever en de beeldkwaliteit is top, wel moest ik eerst een en ander aan instellingen aanpassen om ook via internet/buitenshuis gebruikt te kunnen maken van Remote Play, zie ook volgende link. Wel moet je je bedenken dat buitenshuis zowel jouw upload- als bij je vriend/kennis thuis de -downloadsnelheid wel dik in orde moet zijn voor optimaal genot van deze features, ik heb het getest met een glasvezelverbinding bij beide gebruikers.

De briljante Dualshock 4 samen met de (ietwat simpele) meegeleverde headset

Spelaanbod:
Bij schrijven van deze review zijn we intussen bijna 3 maanden verder na release en ik vind dat er voor een relatief verse console toch aardig wat games te spelen zijn en heb er het volste vertrouwen in dat dit alleen maar toe zal nemen. Zelf speel ik op dit moment Outlast en Lego Marvel Superheroes voor het geval dit iemand interesseert. :+

Wat ik jammer vind is het ontbreken van backwards-compatibility voor PS2 en PS3 games., de geruchten gaan dat PS1/2-compatibility later wordt toegevoegd en PS3 games kunnen we via de streamingdienst 'Playstation Now' verwachten in de toekomst! :9

Goed nieuws dus als de geruchten waar zijn. :D

Multiplayer:
Heb dit weinig gedaan dus kan hier weinig over zeggen behalve dat de paar potjes Injustice die ik heb gespeeld prima gingen.

Multimedia-features:
Je hoort iedereen over het ontbreken van DLNA-functies en ook dit vind ik erg jammer, ik vermoed dat Sony onder het motto "For the players" met opzet vergeten is deze uitgebreide functionaliteiten toe te voegen en na een klachtenregen toch maar een en ander gaat toevoegen, Sony heeft dan ook beloofd dit in toekomstige firmwares alsnog te doen en ik kijk hier dan ook zeer naar uit.

Wat ik wel veel gebruik is de Netflix app, deze werkt uitstekend. De streams zijn stabiel, haperen niet en de beeldkwaliteit is in de meeste gevallen super. Het aanbod films is wat gedateerd, maar daar kan ik gezien de prijs, 7.50 per maand, weinig van zeggen. Oh ja tipje, eerste maand is gratis ;-)

Verder gebruik ik gewoon de ingebouwde speler voor DVD's/Blurays en hiernaast mijn Xtreamer Sidewinder 3 voor MKV/MP4 bestanden.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Je kan goed zien dat Sony echt heeft nagedacht over een mooi design en dit is goed terug te zien.

Een mooie schuine afwerking en hoogglans delen bovenop de console en alhoewel dit misschien een smakenkwestie is vind ik het persoonlijk erg mooi, wel had ik graag een witte variant van de console gezien.

Lawaaierig vind ik de Playstation 4 absoluut niet! Ter vergelijking: ik ben in de loop der jaren aardig gewend geraakt aan de decibels die werden geproduceerd door Airport Xbox 360 in mijn kamer en vind de PS4 dan ook beduidend stil, uitzonderingen daargelaten in enkele, wat zwaardere games. (lees: Killzone)

Als je het kapje weghaalt links van de lichtbalk dan zie je de hardeschijf zitten, deze zit in een aparte ruimte (los van de rest van de componenten) en deze zullen elkaar ook niet hinderen wat betreft warme e.d. Goed over nagedacht.

Warmte die wordt geproduceerd door de CPU/GPU verlaat de console aan de achterkant.

De achterkant van de PS4 met, zoals je hier goed kan zien, een ruime lading aan ventilatieschachten.

Een grote teleurstelling vond ik de kwaliteit van de L3/R3 pookjes, het rubber hiervan brokkelde binnen 2 weken al snel af maar dit is gelukkig beperkt gebleven bij mij, hierdoor helaas toch 1 sterretje aftrek voor deze categorie.

Zo ziet het welbekende probleem met het rubber van de thumbsticks eruit (foto van Google)

Prijs:
Voor alles wat je krijgt vind ik de prijs geweldig!

Ter afsluiting wil ik nog even kwijt dat de service van Playstation Plus echt geweldig is, het is dat ik het nodig had voor multiplayer-ondersteuning voor de Playstation 4, anders had ik het waarschijnlijk nooit aangeschaft, maar man o man o man, no regrets. Wat een aanbod aan gratis top games krijg je hiervoor terug zeg!

Nou dit was het, alle feedback is welkom! :-)

Heb jij ook een Sony PlayStation 4 500GB Zwart?

Het rubber van de pookjes brokken bij sommigen inderdaad af en volgens Sony is dit probleem bij de nieuwe oplage verholpen. Volgensmij kon je ook je Dualshock gewoon vervangen al ben ik niet zeker. Nu is het vervangen van het rubber blijkbaar niet moeilijk aangezien ik sommigen gezien heb met Dualshock 3 rubbers van hun PS4 er voor in de plaats te gebruiken.

Hoop ook zo snel mogelijk op meer multimediafunctionaliteit maar in ieder geval is het gamen en alles daaromheen van in het begin dik in orde. Naar verluidt komt er tijdens de release in Japan (zo'n 2 weken nog) de grootste update tot nu toe.

[Reactie gewijzigd door Elazz op 5 februari 2014 23:40]

Dat is zeker een optie, al heb ik zelf geen Playstation 3 en zou ik denk ik ook niet zo snel een Dualshock 3 uit elkaar trekken. Dit vind ik ten eerste zonde van de controller en ten 2e los ik hier het probleem niet echt mee op. Je stopt tenslotte een oud onderdeel in een nieuw apparaat, ik vind juist die kuipjes zo lekker.

Hoop dus dat ze in een toekomstige "heruitgave" van de controller ook met verbeterde pookjes komen.
Waar heb je die info over die 'dikke' update vandaan en wat weet je hier inhoudelijk over? :-) p.s. enkele grammaticale/spellings-foutjes verbeterd en wat dingen toegevoegd @ Review.
Prima review. Het enige wat naar mijn inziens verwarring oplevert is dat je het over de lag hebt...
Over lag is bijna niet te spreken
...terwijl je vrijwel geen Multiplayer hebt gespeeld ;) De 'lag' die jij bedoelt is waarschijnlijk de FPS drops. Verder prima review! :)
Ik heb het over de verbinding tussen de PS4 en de Playstation Vita, geen gehaper wat je bijvoorbeeld bij een 0,5mbps verbinding zou zien :p

Heb het aangepast (+ kleine taalfoutjes in het geheel)

[Reactie gewijzigd door DarkElement op 6 februari 2014 13:11]

Prima review :). Vooral mooi dat je foto's hebt toegevoegd, dat heb ik in mijn eigen review verzuimd... mede omdat ik mij fatsoenlijkere digitale camera niet kon vinden :P (nog steeds niet overigens, zoveel foto's neem ik nou :+ )

Thanks!