Sharkoon Nightwriter Review

HvdVen 5 februari 2014, laatste update op 28 maart 2014, 878 views

Sharkoon Nightwriter

Pluspunten

• Mooie egale verlichting
  • Ook zonder verlichting goed leesbare toetsen
  • Geen stuurprogramma nodig

Minpunten

• Hard kunststof, voelt wat goedkoop aan
  • Vrij lawaaierig
  • Gevoelloze toetsaanslag
  • Breekbare pootjes
  • Hinderlijk felle LEDs voor NumLock, CapsLock en ScrollLock
  • Bredere toetsen blijven vaak haken, daarom voor games niet aan te raden

De Sharkoon Nightwriter is een low profile toetsenbord met dertien multimediatoetsen en een extra toets om de ingebouwde blauwe verlichting in te schakelen.

Het toetsenbord heeft geen losse polssteun, maar aangezien ik die toch nooit gebruik vind ik dit geen bezwaar.

Zoals tegenwoordig bijna alle toetsenborden heeft de Nightwriter een USB-plug. Een stuurprogramma is niet nodig, de multimediatoetsen werken zodra het toetsenbord wordt ingeplugd. Het zou een leuk extraatje zijn geweest als de multimediatoetsen herprogrammeerbaar waren, maar aangezien dit nergens in de productspecificaties vermeld wordt had ik het ook niet verwacht.

Er zijn me direct twee pluspunten opgevallen: de verlichting onder de toetsen is mooi egaal, en overdag zijn de tekens op de toetsen uitstekend herkenbaar bij uitgeschakelde verlichting. Dit zijn twee dingen die niet van alle toetsenborden met verlichting gezegd kunnen worden.

Wat helaas negatief opvalt in het gebruik is dat de Nightwriter voor een low profile toetsenbord toch vrij lawaaierig is, het is zelfs het meest lawaaierige low profile toetsenbord dat ik ooit gehad heb. Verder is de aanslag wat gevoelloos, waardoor bij games of andere toepassingen die snelle acties op het toetsenbord vereisen de kans bestaat dat een toetsaanslag niet goed doorkomt. Nog een minpunt is dat de pootjes onder het toetsenbord snel neigen tot breken. Ik vermoed dat dit alles te wijten is aan het vrij harde kunststof waarvan het toetsenbord gemaakt is en waardoor het geheel wat goedkoop aanvoelt.

Ook een kleine ergernis zijn de status-LEDs voor NumLock, CapsLock en ScrollLock. Deze zijn met name in het donker hinderlijk fel. Nu zal dit voor CapsLock en ScrollLock niet zo'n probleem zijn aangezien deze vrij zelden gebruikt worden, maar de meeste mensen die ik ken hebben NumLock altijd aanstaan en dan gaat zo'n felle LED al gauw irriteren. Dit probleem zal mogelijk niet bij alle Nightwriters optreden, aangezien de LEDs behoorlijk scheef gemonteerd zijn, athans bij mijn Nightwriter.

Echter met afstand het grootste minpunt is dat de Tab-, CapsLock-, Ctrl-, Alt-, Windows- en menutoetsen blijven haken als er niet precies midden op de toets gedrukt wordt. Tijdens doorsnee gebruik is dit hooguit hinderlijk, maar het probleem is erg genoeg om dit toetsenbord te beoordelen als minder tot niet geschikt voor games.

De prijs lijkt met net onder de dertig euro vrij redelijk voor een verlicht toetsenbord, maar achteraf gezien had ik de Nightwriter beter links kunnen laten liggen. Ik zal dit toetsenbord dan ook niemand aanbevelen, daarvoor heeft het ding gewoon te veel nadelen.

Heb jij ook een Sharkoon Nightwriter?

Bedankt voor de duidelijke review! Had hem al in de winkelmand, maar ga hem snel weer eruit verwijderen ;)
Hi HvdVen!

Mooie Review, zit zelf te twijfelen om dit bord te kopen,
maar ik lees dat je de lampjes aan en uit kan zetten.

ik hoop stiekem dat er een optie is om de lampjes ook te dimmen, zou jij dit kunnen verduidelijken voor mij?

mvg!
De verlichting onder de toetsen kan alleen aan- en uitgezet worden, niet gedimd.