Samsung UE46F6500 Zilver Review

Devroet 5 februari 2014, laatste update op 22 mei 2014, 7.061 views

Samsung UE46F6500 Zilver

Pluspunten

• Netflix
  • Spotify
  • DLNA
  • Beeldkwaliteit
  • Design vind ik erg mooi
  • Een echte alleskunner
  • De prijs

Minpunten

• Geen 5.1 DTS passthrough over optisch als bron HDMI is.
  • Kleine ielige 3D brilletjes

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Inleiding:
Een korte review van mijn TV die ik 2 weken geleden heb gekocht. De TV was in de aanbieding bij Ibood. Ik heb daarna op de Tweakers Pricewatch gekeken en inderdaad wat ik hoopte gebeurde. Andere winkels gingen met de prijs mee. Ik heb uiteindelijk de TV voor 649 euro gekocht bij Coolblue.

Ik wilde de TV hebben omdat mijn oude TV, ook een Samsung (LE40A552) niet meer de nodige features had die ik wilde hebben.

De prijs heeft me overgehaald om dan uiteindelijk mijn TV te vervangen.

Oude situatie:
Ik gebruik de TV voornamelijk om film te kijken en TV te kijken. Daarnaast gebruikte ik een Apple TV om Spotify te streamen en Netflix te kijken, en had ik een AC Ryan PlayonHD om mijn films te kunnen streamen van mijn PC. Daarnaast waren deze apparaten via een optische kabel aangesloten op mijn Receiver. Ook staat er nog een Playstation 3. Hier speel ik af en toe nog een game op.

Nieuwe situatie:
De nieuwe situatie is een stuk rustiger. Ik heb mijn Apple TV en AC Ryan weggehaald. Ik heb een Seagate Central 2TB netwerkschijf gekocht, die ligt in de meterkast. Via de TV kan ik middels DLNA films afspelen vanaf de Seagate, dus mijn PC hoeft niet meer aan te staan. HD 1080p is geen probleem. De TV heeft een Netflix app, en een Spotify app (De TV moet wel aanstaan om Spotify te gebruiken, dit was met de Apple TV niet het geval). Ik heb de TV middels de optische uitgang aangesloten op mijn versterker. Dus al het geluid loopt nu via 1 kabel.

To do:
Wat wil ik nog. Ik heb een CI+ module gekocht, en hiermee kan ik TV kijken. Mijn UPC box gaat naar de slaapkamer. In de uiteindelijke situatie zal ik dus alleen nog een TV hebben staan, een receiver, en een PS3. Dit ruimt erg op :)

Edit:
Inmiddels heb ik de CI+ module van UPC ontvangen. Het installeren was een eitje. Ik kon binnen 10 minuten TV kijken. Eindelijk die UPC box weg onder de TV en gewoon 1 afstandsbediening to rule them all :)

De zapsnelheid middels de CI+ module is sneller dan via de UPC box. Wel ook hier nog even een zwart beeld tussen het zappen.

Overige opmerkingen:

Geluid:
Het geluid van de TV is middelmatig. Wel beter dan mijn oude TV maar niet denderend. Ik gebruik alleen de TV speakers als ik "gewoon" TV kijk. De rest doe ik via mijn receiver. Dus geluid van de TV speakers is voor mij niet superbelangrijk.

Smart TV:
De Smart TV interface werkt erg goed. Zware apps laden zoals Spotify duurt iets langer, ongeveer 30-60 seconde. Het opstarten van de Smart Hub gaat wel snel. Het browsen erdoorheen ook. De afstandsbediening heeft een soort touchpad zoals een laptop muis. Dit werkt wel ok. Je krijgt er ook een gewone afstandsbediening bij, met meer opties. Hier zit dan een 4-punts druktoets op. Deze afstandbediening mist wel de mogelijkheid tot voice command. Voice command werkt voor mij niet. Vaak moet je herhalen, en is drukken op een knop voor mij sneller :)

DLNA
Het browsen via DLNA door mijn content gaat prima. Geen fancy interface, geen movie covers etc. maar gewoon een mappenstructuur. Dit werkt voor mij prima. Ook het zoeken naar DLNA apparaten gaat vanzelf en werkt gewoon zoals het zou moeten.

Beeld:
De beeldkwaliteit van de TV is zeer goed. Wel heb ik de settings aangepast. Standaard staat hij op dynamic. Ik heb hem op movie gezet. De movie settings verlagen de kleurintensiteit. Deze vond ik bij de andere settings namelijk veel te hoog. De kleuren werden een soort van extra over gecompenseerd. Ik heb verder de settings standarad gelaten. Je kunt van alles instellen in ieder geval en helemaal customizen als je zou willen.

3D:
De brilletjes zijn beetje klein en ielig. Ze zitten wel goed over mijn eigen bril heen. Ze connecten goed en je kunt redelijk lang met de batterijen doen zegt Samsung. Ik moet dit nog ondervinden. De TV herkent zelf als er 3D wordt afgespeeld. Middels een knop op de afstandsbediening kun je evt. tussen 2D en 3D switchen. 3D ziet er verder goed uit, ik heb alleen de vergelijking bij een vriend. Die heeft een 50 inch plasma, en daar lijkt het wel mooier te zijn.

Conclusie:
Deze TV vervangt echt alles! Mediacenter, Apple TV, Spotify, Netflix, TV. Echt mijn beste aankoop van 2014 nu al :) Kortom, echt een aanrader als je het zat bent om met allemaal verschillende apparatuur in je kast te zitten. Dit ruimt op!

De beeldkwaliteit is ook echt top. Ik was niet veel gewend, maar nu komen de HD kanalen op TV echt tot zijn recht. Door de optische uitgang heb ik ook nog surround over mijn versterker. Een film kijken op TV, wat ik nooit deed, is nu zelfs erg leuk als je de reclames wegdenkt.

3D heb ik alleen wat demo filmpjes nog gekeken. Ook leuk! Voor mij niet de reden van aanschaf, maar het is toch een leuke gimmick!

De Netflix app, en Spotify app zijn voor mij ook een uitkomst!

Heb jij ook een Samsung UE46F6500 Zilver?

Ik vind het niet echt een review. Het is meer een opsomming van jouw toepassingen. Ik had liever veel meer over de 'features' en kwaliteiten van de tv gelezen. Hoe is het geluid? Hoe is de snelheid van de browser? Backlight-bleeding? Clouding? Zapsnnelheid?
Dat soort dingen dus.
Ik zal deze review nog wat updaten met bevindingen over het apparaat zelf :)
Ik vind dus dat meer mensen zo zouden moet reviewen, het is hoe het apparaat in de praktijk reageerd. Er zijn genoeg websites etc etc die wel een review doen met exacte cijfertjes. Ik zeg ga zo door!
Je schrijft bij 'MinPunten' geen geluid,
maar je spreekt jezelf daar in wel tegen:
Het geluid van de TV is middelmatig. Wel beter dan mijn oude TV maar niet denderend. Ik gebruikt alleen de TV speakers als ik "gewoon"TV kijk. De rest doe ik via mijn Receiver. Dus geluid van de TV speakers is voor mij niet superbelangrijk.
Je maakt toch een review in het belang van de gemeenschap,
of doe je dat alleen maar om jezelf te plezieren in de uitkomst...??
Voor mij geen minpunt :) Geluid uit een TV is sowieso middelmatig. Anders kun je bij elke TV wel zetten dat geluid een minpunt is.

Edit: Heb wel een minpunt aangepast

[Reactie gewijzigd door Devroet op 12 februari 2014 13:36]

Heb hem onder staan maar ik ga wel de settings van hier instellen http://reviews.lcdtvbuyin...400-picture-settings.html
Denk niet dat er heel veel verschil zit in het beeld van de 6400 en de 6500

Maar goed ik zal eens kijken hoe het uitpakt

Zo mooi ook weer gelukt

Heb van de UE46F6500 van Ibood die voor de Italiaanse markt is
een Benelux model gemaakt

Zo werkt het;
Zet je televisie op standby modus.
Druk dan de volgende knopjes in (niet tegelijkertijd, maar achter elkaar):
Info - Menu - Mute - Power

Wacht 5 á 10 seconden en je tv springt weer aan mét de secret service menu in beeld.
hier kun je wat instellingen veranderen die alleen mogelijk zijn via deze code.
-Tijd tussen zenders zappen. (Niet beschikbaar bij een TV / Monitor combinatie)
-Geluidsinstellingen.
-Beeldinstelling.
-En nog een paar instellingen die van toepassing kunnen zijn.

Afsluiten service menu kun je doen dmv de powerknop van de ab in te drukken

LET OP BIJ WIJZING EEN FABRIEKS RESET DOEN !!

zo doe je dit

Meteen in het eerste scherm wat je krijgt zie je rechts een ander scherm staan
Pijltje of toets naar rechts gaan
dan op Options gaan staan en op OK drukken
hier een foto ervan :

Deze staat op EU-DUITSLAND

Deze staat op US

Hier selecteer je nu BENELUX
eenmaal gedaan ga je naar boven en zie je factory reset staan op gaan staan en op OK drukken
Nu zie je de lijst van UPC en CD en ZIGGO in de lijst naarvoor komen

Succes

onthoud wel dat ik niet verantwoordelijk ben als het fout gaat
Je doet dit op eigen risico ;)

en meteen de update 1118.2 erop gezet
Hier te vinden : http://www.samsung.com/nl.../UE46F6500SSXXH-downloads
Ow en om die te gebruiken even downloaden
Dan een USB stick formatteren op FAT32
Vervolgens het gedownload bestand aanklikken
Nu maakt deze 1 map aan die map zet je op de stick
Zet je TV uit en duw de stick in de bovenste USB
Start je TV en wacht ongeveer 30 sec
Ga nu naar Menu dan SUPPORT dan SOFTWARE UPDATE en dan START
Nu ziet hij de USB en vraagt of dat ok is zeg nu JA en dan wachten ongeveer 7 min
TV start zelf opnieuw op naar de update
NIET ZELF UITZETTEN OF STICK VERWIJDEREN
prima gelukt ziet ook meteen mijn Canal digitaal kaart ! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Gman2oo6 op 16 februari 2014 12:34]

Hey Gman2oo6!!

Ik heb je verhaal van hierboven ook geprobeert.
Er is alleen wat fout gegaan, en had gehoopt dat je me daar bij kon helpen.
Ik heb de 46F6500SS
Maar heb in het service menu per ongeluk het type veranderd...
Ik zou dus echt niet weten welk type het moet zijn...

Zou je me alsjeblieft willen helpen door te kijken in jou service menu??

Alvast bedankt!!
Bedankt voor je review Devroet. _/-\o_

Heb nog een klein vraagje wat ik niet kan terug halen in je review.

Heb je met deze tv toevallig al problemen gehad met het afspelen van MKV bestanden?
Ik heb op het moment een UE46C5100 en wil deze vervangen voor dit toestel.

Met deze tv heb ik het probleem dat hij MKV bestanden met een grootte van ongeveer 6/8GB niet afspeelt. Wanneer ik een MKV bestand pak van een grootte van ongeveer 13GB heb ik geen problemen.

Ik zou er wel graag zeker van willen zijn dat dit met deze tv verleden tijd is.

Hopelijk heb je dit al geprobeerd en kan je mij je ervaring vertellen.
Alvast bedankt!
Thanks :) Ik kan alles afspelen tot nu toe. Enige wat ik mis is de mogelijkheid tot het afspelen van ISO bestanden.

Ik heb geen problemen gehad met .mkv bestanden met welke grote dan ook (720p, 1080p, of 3D)
Oke top! Bedankt man.
Mooie tv, mooie prijs. Heb zelf een Panasonic, en ook hier op Cinema gezet, de rest is veel te fel (of te luid als het audio zou zijn). Zit hier nou ook lichtje op het merk, zoals op de fabrieks-foto lijkt?
Quote:
Inmiddels heb ik de CI+ module van UPC ontvangen. Het installeren was een eitje. Ik kon binnen 10 minuten TV kijken. Eindelijk die UPC box weg onder de TV en gewoon 1 afstandsbediening to rule them all.

Maar dan moet je wel als nadeel noemen dat je niets meer kan opnemen.
Tenzij je een UPC box had die dat al niet kon ...
Je kan een USB stick/schijf in je TV stoppen. Dan kun je wel opnemen. Mijn UPC box kon trouwens ook niet opnemen. Deed dit sowieso al nooit dus voor mij geen nadeel :)